Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöhikoilu. Mistä apu, kun nukkumaan mennessä on kylmä, mutta herään yltä päältä hiessä.

Vierailija
09.01.2018 |

Minulla on paksu talvipeitto, koska olen palelevaista sorttia. Makuuhuone on viileä ja nukkumaan mennessä on kylmä. On pakko pitää villasukkia öisin jalassa. Kun menen nukkumaan, hautaudun peiton alle.

Viime aikoina (alkoi ennen joulua) aloin kuitenkin herätä keskellä yötä yltä päältä hiessä. Piti käydä suihkussa, vaihtaa pyjama ja lakanat, ennen kuin pystyin menemään uudestaan nukkumaan.

Olen 37v, eli ei kai ihan vielä mistään vaihdevuosistakaan ole kyse? Elämässä ei ole ollut mitään muutoksia, ei työssä, ei parisuhteessa, lapset ovat jo teini-ikäisiä. Peitto on sama, sänky on sama, en ole lihonut tai laihtunut.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavista vaihdevuosista tuo voi kertoa. Yöhikoilu on yleesä ensimmäisiä merkkejä siitä, että hormonitoiminnassa on muutoksia, vaikka kaikki muuten olisi vielä ihan ennallaan. Yleensä tuo yöhikoilu on nimenomaan hormonaalista eli syystä tai toisesta hormonitasot elimiötssä ovat erilaiset kuin täysin normaalissa tilassa - yleensä matalammat kuin "pitäisi". Miksi näin on, voi sitten selittyä juuri alkavilla vaihdevuosilla, hormonitoimintaan vaikuttavilla sairauksilla tai esim. e-pillereiden tai muun hormonaalisen ehkäisyn käytöllä. Itsellä aikanaan pillereiden aloitus johti yöhikoiluun, kun hormonitasot/hormonit olivat erilaiset kuin luonnostaan (eli matalammat ja koko ajan tasaiset, kiitos e-pillereiden). Vaihto korkeampihormonisiin kolmivaihepillereihin vei yöhikoilun, kun tilanne oli kehon kannalta luonnolisempi ja kuparikierukkaan siirtymisen jälkeen yöhikoilu on pysynyt poissa.

Vierailija
22/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy gynellä mittauttamassa hormonitasot. Lyön pääni vetoa, että syyllinen löytyy sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ottaisit yhden paksun peiton sijaan kaksi ohuempaa, jolloin voisit yöllä lämmettyäsi heittää toisen peiton pois. Samoin jos pidät yöllä villasukkia, niin jätä ne pois (joko mene nukkumaan ilman sukkia tai heität ne pois kun heräät lämmettyäsi). Paljaiden (peiton ulkopuolelle työnnettyjen) jalkapohjien kautta kehon tuuletus pelaa yllättävän hyvin. Huoneen lämpötilaa voit kanssa kokeilla nostaa, ettet tarvitse tosiaan sitä paksuinta mahdollista peittoa. Kyllähän sitä sanotaan että viileässä nukkuu paremmin, mutta kokeile vaikka huviksesi.

Mulla oli sama juttu vähän aikaa, mutta tajusin mennä nukkumaan lämpimämmissä vaatteissa ja vähemmillä peitoilla, niin helpotti (ei tarvinnut enää koteloitua nenää myöten peiton alle vaan saattoi joku raaja pilkottaa peiton alta poiskin, niin tuuletus peiton alla pelasi paremmin ja täten kosteus pääsi haihtumaan paremmin -> vähemmän hikisen tuntoista peiton alla). N33

Vierailija
24/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika ja olen vasta vähän päälle kolmekymppinen. Ei nyt ihan noin voimakasta hikoilua että pitäisi lakanoita vaihtaa keskellä yötä, mutta hiki on kyllä melkein joka yö herätessä, ja kun yrittää laittaa peittoa vähemmän päälle, tulee hetken päästä taas kylmä.

Vierailija
25/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpöpeitto. Saa kytkettyä päälle 1-6 tunniksi, jonka jälkeen menee pois päältä. Suht´koht halpa. Laitetaan lakanan alle petauspatjan päälle. Toimii sähköllä, ei suositella yöllistä virtsankarkailua.

Minkälaisen peiton kanssa sitten suositellaan yöllistä virtsankarkailua?

Kumipeiton.

Vierailija
26/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 40 v ja samoja oireita. Mulla tuo liittyy hormonikiertoon, ennen menkkojen alkua on muutama hikinen yö, mutta ei muulloin.

Vierailija
27/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuon pussilakanan kannalla. Itse huomasin jossain vaiheessa, että hikoilin yöllä paksun peittoni kanssa. Hormonitasot on mittautettu, ja vaihdevuosista ei tietoakaan. Hotellissa yöpyessäni tajusin kerran, että hikoilu on poissa. Peitto ja lakanat olivat erilaiset. Monessa peitossa on keinokuitutäyte, ja samoin kuin keinokuituvaatteissa, eivät hengitä.

Vierailija
28/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama! Olen 36v ja kuukautiset tulee edelleen säännöllisesti, joten vaihdevuosista ei ole kyse. Ärsyttävää, joka aamu joutuu heittämään pyykkiin yöllä pidetyn t-paidan.

Siis kyllä voi olla kyse vaihdevuosista, vaikka kuukautiset säännölliset vielä ovatkin. Nämä yöhikoilut voivat alkaa jo vuosia ennen varsinaisia vaihdevuosia.

Vaikea uskoa tähän, kun mitään muita oireita ei ole, eikä edes äidilläni ole vielä vaihdevuodet. Jotain muuta tämä on.

Vierailija
29/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn kerhoon. Olen 38, ja koska perussairauteni (ei DM) voivat aikaistaa vaihdevuosia, kävin gynellä. Ultran ja hormonimittausten perusteella ei tietoakaan vaihdevuosista. Meillä on kyllä sisällä liian lämmin (alakerta lämmittää), ja mies vilukissa, joten tuuletan, kun voin eli harvoin. Olen toistaiseksi ratkaissut ongelman trikoisella yöpaidoilla - säästyy lakanoita. Peiton alla on yleensä vain varpaat.

Vierailija
30/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama! Olen 36v ja kuukautiset tulee edelleen säännöllisesti, joten vaihdevuosista ei ole kyse. Ärsyttävää, joka aamu joutuu heittämään pyykkiin yöllä pidetyn t-paidan.

Olen 52-vuotias ja kuukautiset tulevat edelleen säännöllisesti, mutta tasan tarkkaan minulla on jo vaihdevuodet, koska hikoilen kuin possu vaikka tekisin sitten mitä, tai olisin tekemättä. Tämä tilanne alkoi nelikymppisenä, ei ollut mitään vastaavaa sitä ennen. Nyt tässä on mennyt jo yli vuosikymmen ja aina vain sama jatkuu. Mitähän elämä sitten on, kun kuukautiset vihdoin loppuvat? Kuivunko ihan kokonaan pois, koska hikoiluvaihe on nyt jo?

Vierailija
31/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon pussilakanan kannalla. Itse huomasin jossain vaiheessa, että hikoilin yöllä paksun peittoni kanssa. Hormonitasot on mittautettu, ja vaihdevuosista ei tietoakaan. Hotellissa yöpyessäni tajusin kerran, että hikoilu on poissa. Peitto ja lakanat olivat erilaiset. Monessa peitossa on keinokuitutäyte, ja samoin kuin keinokuituvaatteissa, eivät hengitä.

Hotelleissa on tekokuitulakanat ja peitot.

Ne on halpoja ja kestäviä.

Ei kai sulla nyt kotonasi semmosia ole?

Vierailija
32/32 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla fsh.koe ilmoitti vaihdevuosien olevan hyvässä vauhdissa 6 vuotta ennenkuin kk.t loppuivat.

Yöhikoilut olivat alkaneet jo paljon ennen sitä.