Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta auttaa masennukseen?

Vierailija
09.01.2018 |

Olen ollut masentunut jo jonkin aikaa mutta parin kuukauden aikana olo on pahentunut merkittävästi. Nukun huonosti ja herään yöllä vatvomaan kaikki stressaavia asioita, tekemättömiä hommia ja aiempia epäonnistumisia. Mietin kuinka voisin vaan kadota maanpäältä. Päivisin pystyn paremmin hallitsemaan mielialani, suoriudun pakollisista asioista ja ulkopuolisen silmin vaikutan varmaan ihan terveeltä.
Olen toki liikkunut melkien päivittäin mutta lähinnä laahustanut metsässä. Tänään kaivoin esiin nastalenkkarit & kävelysauvat ja kävin tunnin hikilenkillä.
Tuntuu oikein hyvältä, yritän ottaa päivittäiseksi tavaksi ja toivon että tämä auttaa saamaan myös yön epätoivon hallintaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on useampikin lääkäri sanonut, että liikunta on yhtä tehokasta masennuksen poistossa kuin lääkkeet.

Vierailija
2/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuunnella (samalla tai erikseen) youtubesta healing äänitteitä. Auttavat ainakin minulla. Siellä on vaikka mitä serotonine releasea sekä stop anxiety, stop worrying jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on ihan tutkitustikin tehokas hoito lievään ja keskivaikeaan masennukseen. Ja juurikin niin, että liikutaan kunnon teholla ja säännöllisesti ja mieluiten vielä ulkoilmassa. Eli hyvän päätöksen olet tehnyt. Tsemppiä toipumiseen.

Vierailija
4/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se monesti auttaa ja nukuttaakin sitten paremmin. Kaikenlainen rutiinien rikkominen auttaa.

Älä mieti kaikkia tekemättömiä asioita. Yksi asia kerrallaan. Kirjoita ne vaikka listaan josta sitten ruksaat ne aikanaan pois. Kun ne on jo kirjattu niin sitten ihan turha niitä enää vatvoa.

Tsemppiä!

Vierailija
5/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syöksykierre katkesi sillä että sain aloitettua saliharrastuksen uudestaan. Jos on joku jonka kanssa käydä kuntoilemassa niin on paljon helpompi lähteä kun on sellainen pieni sosiaalinen paine; ei toki toimi kaikille. Omalla kohdalla tarve ylläpitää kulisseja oli sen verran vahva että feidaaminen olisi ollut ikävämpi vaihtoehto kuin sängynpohjalla angstaaminen.

Tuollainen kulissihomma on toki epätervettä sekin, mutta sodassa omaa mieltä vastaan sopii minusta käyttää kaikkia keinoja ja hyödyntää armottomasti omia painepisteitä.

Tsemppiä jatkoon!

Vierailija
6/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on kaikista paras ja luonnollisin hoitomuoto masennukseen!

Ihan tutkitusti liikunta lisää mielihyvähormoneiksi kutsuttujen endorfiinien pitoisuutta keskushermostossa, näin siis mielihyvän tunne lisääntyy.  Säännöllinen liikunta lievittää myös stressiä, sillä se vähentää stressihormonin eli kortisolin erittymistä elimistössä.

Ihanaa kun olet osannut ottaa oikeat avut käyttöön etkä tukeutunut herkkuihin tai pullon kaulaan niin kuin monet muut suomalaiset...

Vierailija
7/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kuunnella (samalla tai erikseen) youtubesta healing äänitteitä. Auttavat ainakin minulla. Siellä on vaikka mitä serotonine releasea sekä stop anxiety, stop worrying jne. 

Kiitos vinkistä.

lenkillä/liikkuessa kuunteluun ainakin ensimmäisen linkin äänite oli liian "eteeristä" mutta varmaan toimivat rentoutumistilanteessa. Kokeilen kyllä.

ap

Vierailija
8/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on kaikista paras ja luonnollisin hoitomuoto masennukseen!

Ihan tutkitusti liikunta lisää mielihyvähormoneiksi kutsuttujen endorfiinien pitoisuutta keskushermostossa, näin siis mielihyvän tunne lisääntyy.  Säännöllinen liikunta lievittää myös stressiä, sillä se vähentää stressihormonin eli kortisolin erittymistä elimistössä.

Ihanaa kun olet osannut ottaa oikeat avut käyttöön etkä tukeutunut herkkuihin tai pullon kaulaan niin kuin monet muut suomalaiset...

Hiilihydraattikausi eli herkkuihin tukeutuminen alkoi syksyllä ja painoa tuli lisää noin 5 kiloa. Pikkuhiljaa joulun jälkeen olen pystynyt vähentämään, vaikutusta painoon ei ehkä vielä ole mutta turvotus jo vähentynyt. Pulloon tarttuminen ei onneksi ole tullut mieleen =)

Aika positiivisella mielellä olen tänään, uskon että kyllä tämä selätetään.

Tekemättömien hommien lista ei onneksi ole ihan mahdoton, yleensä vaan ne ikävimmät jäävät roikkumaan.

Kiitos tsempeistä ja kevään odotusta kaikille

ap

Vierailija
9/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan usko tähän. Iso osa tuntemistani masentuneista on sairastunut, vaikka ovat olleet aktiiviliikkujia. Itsellänikin masennus johti loppujen lopuksi itsemurhayritykseen, vaikka liikuin 4-5 kertaa viikossa

Vierailija
10/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan usko tähän. Iso osa tuntemistani masentuneista on sairastunut, vaikka ovat olleet aktiiviliikkujia. Itsellänikin masennus johti loppujen lopuksi itsemurhayritykseen, vaikka liikuin 4-5 kertaa viikossa

Olisko vähän tapauskohtaista?

Minä voin puhua vain omasta kokemuksestani. Tämä on mulla 3. keskivaikea masennus. Kahdella edellisellä kerralla olen käynyt lääkärillä, keskustelemassa ja saanut mielialalääkityksen.

En halua keskustella enää, ainakaan saman psykologin kanssa, en kokenut saavani siitä yhtään mitään. En myöskään halua lääkitystä, Venlafaxinista eroon pääsy oli yhtä helvettiä.

Mä olen ajatellut että mun on ihan omin voimin päästävä tästä ylös, karsittava elämästäni ne turhaa stressiä aiheittavat tekijät joihin pystyn vaikuttamaan. Tehtävä asioita joista saan itselleni mielihyvää ja tyydytystä vaikkei niistä olisikaan mitään muuta "hyötyä".Kun periaatteessa mulla on kaikki ulkoisesti ihan hyvin; perhe, koti, parisuhde, toimeentulo jne. Ulkopuolisen silmin valittaisin varmaan ihan turhasta ja olisin kermaperse=(

Olisko niin että näiden aktiiviliikkujien luisuminen masennukseen johtuu eri syistä kuin minulla (tai siis eihän mulla edes ole mitään syitä)

ap

Vierailija
11/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi totta? Ap on ilmeisesti saanut pikkuhiljaa lisää voimavaroja ja jaksanut jo lenkille. Suunta on siis parempaan päin, mikä on tosi hienoa. Näinkin voi käydä, riippuen maaennuksen syvyydestä.

Liikunta ei kuitenkaan aina ole vaihtoehto sillä keskivaikeassa tai vaikeassa masennuksessa voimia ei välttämättä ole edes sängystä nousemiseen. Itse olen aina ollut urheilullinen ja nauttinut liikunnasta. Silti olen kärsinyt lievistä ja keskivaikeista masennuksista. Lievistä olen selvinnyt omin avuin, keskivaikeista en. Liikunta on hyvä tuki, heti kun voimavarat sen sallivat, mutta yksistään se ei ole mikään patenttiratkaisu masennuksen hoitoon. Syyt sairastumiselle ovat monimutkaiset ja siksi ihan helppoja ratkaisujakaan ei usein ole.

Mutta joka tapauksessa valoisaampaa kevättä ap:lle sekä muille masennuksesta kärsiville tai toipuville!

Vierailija
12/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pahasti masentunut eikä kyseessä varmaan ole yleispätevä ohje, mutta mielialani laskee parissa viikossa mutiin jos en liiku. Pari kertaa kunnon liikuntaa viikossa on ihan minimi, mieluiten kuitenkin ainakin joka toinen päivä. Ja se raskaampikin jakso menneisyydestä löytyy.

Vierailija
13/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on yksi masennuksen hoidossa käytettävä apukeino. Se ei kuitenkaan yksinään paranna masennusta. Voimakas masennus vie potilaan voimavarat niin, ettei liikunta ole edes mahdollista. Liikunta tulee mukaan masennuksen hoidossa vasta kun toipuminen on jo alkanut ja voimavaroja on kertynyt jonkin verran. 

Vierailija
14/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se kahvin litkiminen, niin auttaa osaltaan sekin. Onko ihme, että masennus Suomessa kansantauti, kun piristettä käytetään aamusta iltaan ja vauvasta vaariin. Oli miten laillista hyvänsä, niin keinotekoisen lisäenergian joutuu aina maksamaan takaisin tavalla, tai toisella. Itselläni auttoi kaikkien kofeiinituotteiden(kahvi, colat, suklaa yms.) lopettaminen. Liikunta auttaa tietysti myös. Samoin ruokavalio.

Vierailija
15/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa se kahvin litkiminen, niin auttaa osaltaan sekin. Onko ihme, että masennus Suomessa kansantauti, kun piristettä käytetään aamusta iltaan ja vauvasta vaariin. Oli miten laillista hyvänsä, niin keinotekoisen lisäenergian joutuu aina maksamaan takaisin tavalla, tai toisella. Itselläni auttoi kaikkien kofeiinituotteiden(kahvi, colat, suklaa yms.) lopettaminen. Liikunta auttaa tietysti myös. Samoin ruokavalio.

Höpönlöpön. Nämä mainitsemasi seikat vaikuttavat kyllä yleisesti hyvin vointiin, mutta ei niillä masennusta vältetä tai siitä parannuta. Syyt ovat kyllä ihan muualla kuin kofeiinissa, vaikka sitä ei tietysti yleisesti ottaen kannata kaksin käsin kiskoa. Mutta jos joku sen välttämisestä avun saa niin mikäs siinä. Toisaalta liika ankaruus ja kieltäytyminen voivat myös aiheuttaa masennusta.

Vierailija
16/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Nämä mainitsemasi seikat vaikuttavat kyllä yleisesti hyvin vointiin, mutta ei niillä masennusta vältetä tai siitä parannuta. Syyt ovat kyllä ihan muualla kuin kofeiinissa, vaikka sitä ei tietysti yleisesti ottaen kannata kaksin käsin kiskoa. Mutta jos joku sen välttämisestä avun saa niin mikäs siinä. Toisaalta liika ankaruus ja kieltäytyminen voivat myös aiheuttaa masennusta.

Unohdit kertoa millä paranee? Lääkkeillä joita popsii 500.000 suomalaista? On meillä kohta tervettä porukkaa!

Vierailija
17/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piristeiden jatkuva käyttö nimenomaan aiheuttaa masennusta ja alakuloa oli kyseessä amfetamiini, kofeiini, kokaiini, bupropioni(voxra) jne. Hetken helpotus ja sen jälkeen korkealta putoaminen= vieroitusoireet.

Vierailija
18/18 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit kertoa millä paranee? Lääkkeillä joita popsii 500.000 suomalaista? On meillä kohta tervettä porukkaa![/quote]

Terapia on yleensä paras, mutta on todella kurjaa että siihen ei pääse läheskään kaikki jotka sitä tarvitsisi. Lääkkeet taas voivat auttaa esim. jaksamaan paremmin jolloin on mahdollista harrastaa vaikka sitä liikuntaa tai vaasin maalaamista, mikä nyt kohentaakin mielialaa. On monenlaista kirjallisuutta ja netistä löytyy apua masennukseen ihan virallisiltakin tahoilta, mutta se tietysti vaatii omaa paneutumista, mikä voi olla vaikeaa jos jaksamista on vähän.

Ärsyttää vaan kun moni itseään niin paljon muita viisaampana pitävä tarjoaa ratkaisuksi ruokavalioita, jopa yksittäistä elintarviketta, tai liikuntaa sairauteen jonka ydinongelmat johtuu jostain aivan muusta. Etenkin kun tämä tapahtuu usein tietämättä kyseisen ihmisen nykyisistä elintavoista yhtään mitään. Ja puoleenmiljoonaan varsinkin mahtuu aika monenlaista. Kuten sanottua, jos joku kokee saavansa helpotusta vaikka tietystä ruokavaliosta niin hienoa, mutta turha tulla julistamaan, että minäpä tiedän että se on se kofeiini mikä suomalaisia masentaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan