Kotihoidontuki ja verotus. Kuinka toimisitte?
Verokortissa palkkaa varten on veroprossa 15,5% mutta Kela ottaa 20% veroja jos en toimita muutosverokorttia. Jos siis olen ymmärtänyt oikein.
Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Laskin että 20% miinus 734 on 588 ja 15,5% on 621e.
Tuleeko mätkyjä jos muutan veroprossaa tuohon 15,5%.
Kannattaako tehdä jotain vai seistä tumput suorana suu auki niin että lumi tuiskuttaa sisään?
Laskin että kaikki tuet yhteensä n. 900e
Vieläkö joku on kateellinen kotona olevalle lastaan hoitavalle?
Vuokraan menee tuosta reilu 600e
Mulla menee laskuihin kuusta riippuen 150-200e
Eli elämiseen jää keskimäärin hulppeat 50-100e/kk aikuiselle ja yhdelle lapselle
Lopulta käy niin että kotihoidontuki laskee vielä 200e, koska sitä ei ole myönnetty kuin määräaikaisesti täysimääräisesti. Ilmeisesti ideana on hakea toimeentulotukea joka on vähän outoa koska nämä kaikki tuet haetaan samasta paikasta, Kelasta.
Eikö olisi alunperinkin helpompaa että laskettaisiin, että 2 henkilöä = x määrä rahaa kunnes tulot muuttuu, esim. palaa töihin tai vaikka muuttaa jonkun kanssa avoliittoon.
Nyt saa monta lippua ja lappua toimittaa samasta asiasta.
Kommentit (4)
Palkkatuloa verotetaan eritavalla kuin Kelan tukia tai muita etuja. Tilaa uusi verokortti jossa on merkitty sosiaalietuudet ja mahdolliset palkka tulot. Sosiaalietuuksissa on korkeampi verotus.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mätkyjä, jos 15 prossalla menisit. Ennen ainakin prossan piti olla 2% yksikköä suurempi, kun tulot ovat näitä tukimuotoisia. Oletko tehnyt laskelman netissä verojen osalta?
Mitä tarkoittaa " tehdä laskelma netissä verojen osalta? " En ole tehnyt enkä tiedä miten.
Eli haenko nyt sitä muutosverokorttia vai en?
Vai annanko olla, ymmärsinkö oikein, että tällöin Kela ei noudata mun verokorttia vaan perii enemmän?
Verottajahan se päättää, mikä on pienin vero% sinun tuloillasi, kun muutosverokorttia haet. Käytännössä etuuksia verotetaan aina suuremmalla prosentilla kuin palkkatuloja, joten ei verottaja anna sinulle liian pientä vero%.
Tulee mätkyjä, jos 15 prossalla menisit. Ennen ainakin prossan piti olla 2% yksikköä suurempi, kun tulot ovat näitä tukimuotoisia. Oletko tehnyt laskelman netissä verojen osalta?