Kuuluuko imetyksen olla ihan kamalaa taistelua koko ajan?
Vai voiko se myös onnistua ilman sen kummempaa draamaa? Oon ihan askeleen päässä korvikkeisiin siirtymisessä. Vihaan tätä!
Kommentit (41)
Jos vauva on vielä ihan pieni, imetys on usein hankalaa, mutta helpottuu ensimmäisten viikkojen jälkeen.
Onko kyse rintaraivareista? Oletko yrittänyt imettää unista vauvaa?
Harva ymmärtää että imetys ei ole samanlaista koko vauva-ajan.
Aluksi maitoa ei tule, välillä tulee liikaa ja välillä liian vähän.
Yleisin syy vauvan rintaraivareihin on maitosuihku. Tyhjennä rintaa ennen imettämistä niin maitoa tulee tasaisesti. Maitosuihku menee yleensä vauvalla väärään kurkkuun.
3 kk se on hankalaa ja vaikeus vaihtelee. Ratkaiset yhden ongelman, tulee toinen. Sitten seuraavat kaksi vuotta on helppoa, tai mihin nyt jatkuukaan.
Kolme kuukautta tätä taistelua käynyt. Joskus onnistuu siedettävästi, silloinkin pitää olla tissit ihan täynnä ja en saa itse liikahtaakaan ettei prinsessa vaan häiriinny yhtään. Näin ollen asennot on järkyttävän huonoja. Tuo on siis se miten sujuu parhaiten. Yöllä syö luojan kiitos puoliunessa melko normaalisti. Aamut ja illat ihan kamalaa huutoa rinnalla. Pakko antaa yöksi korviketta tai muuten se ei lopeta huutoa. Pelkään että mun suhde lapseeni tulee olemaan ihan paska, koska koen että hän on lähinnä ärsyttävä. Syyllistäviä kommentteja odotellessa.
Mulla ongelmana oli, ettei vauva jaksanut imeä, rintani rikkoutuivat eikä pinnani tahtonut väsyneenä aina kestää sitä hiiidaaastaaa syömistä. Vuokrasin koneellisen pumpun, jolla lypsin maidon säännöllisin välein. Tuttipullosta maito tuli helpommin, ja lisäksi pystyin seuraamaan maidon määrää, joten olin aina selvillä, onko vauvan itku nälkäitkua vai jotain muuta. Myös mies pääsi ruokintaan mukaan. Tämä jonkun mielestä varmaan on työlästä, mutta meidän tapauksessa se ratkaisi monta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta tätä taistelua käynyt. Joskus onnistuu siedettävästi, silloinkin pitää olla tissit ihan täynnä ja en saa itse liikahtaakaan ettei prinsessa vaan häiriinny yhtään. Näin ollen asennot on järkyttävän huonoja. Tuo on siis se miten sujuu parhaiten. Yöllä syö luojan kiitos puoliunessa melko normaalisti. Aamut ja illat ihan kamalaa huutoa rinnalla. Pakko antaa yöksi korviketta tai muuten se ei lopeta huutoa. Pelkään että mun suhde lapseeni tulee olemaan ihan paska, koska koen että hän on lähinnä ärsyttävä. Syyllistäviä kommentteja odotellessa.
No imetä makuultaan ja tarkista imetysasento. Vinkkejä löytyy netistäkin ihan imetys hakusanalla.
Älä nyt korviketta anna jos sulla jo rinnat täynnä..
Ei kuulu. Mulla ei ollut hankalaa kuin maidonnousu, kun rintoihin sattui. Ja suihkutissit toki mutta niihin sain apua imetystuesta ja just päästin harsoon sen suihkun, en vauvan suuhun.
Olkaa ihot vastakkain, oksitosiini helpottaa imetystä. Imetä usein. Ota yhteys Imetystukipuhelimeen ja pyydä esim kotikäynti jos ei muu auta. Helpompaa tää on kuin pullolla pelaus jos onnistuu. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu todella vaikealle ja uskot, että korvike on helpompi vaihtoehto niin vaihda korvikkeeseen. Voithan imettää vaikka vain öisin niin kauan kun maitoa tulee. Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua vaan teidän perheeseen sopii juuri ne tavat jotka tekee teidän elämästä parasta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No imetä makuultaan ja tarkista imetysasento. Vinkkejä löytyy netistäkin ihan imetys hakusanalla.
Älä nyt korviketta anna jos sulla jo rinnat täynnä..
Iltaisin ei siis todellakaan ole täynnä. Eikä sitä huutoa kuunnellessa kyllä mitkään oksitosiinit virtaa millään. :(
Ap
En kerta kaikkiaan pysty tajuamaan että miksi imetystä ei voi lopettaa jos se on hirveää taistelua, keinot on loppu, ja erityisesti jos se haittaa äidin henkistä tilaa ja aiheuttaa negatiivisia fiiliksiä vauvaa (ja usein ärtymyksestä johtuen muuta perhettä) kohtaan. Kai nyt seesteisyys, onnellisuus ja rakastava ja lämmin äitiys on paljon tärkeämpää vauvalle kuin rintaruokintaan takertuminen?
Kokeile pullosta myös. Ota myös rinnalle, että tulee läheisyyttä. Tiedän, että tämä on neuvolan mielipiteen vastainen ohje, mutta on ihan kauheaa mielestäni myös se, miten fanaattisesti he imettämiseen siellä suhtautuvat silloinkin, kun se ei tahdo onnistua. Kokeile antaa vähän pullosta, niin että ylimääräiset paineet imetyksestä poistuvat ja ota sitten rinnalle ja anna imetyksen olla lapselle vapaaehtoista. Hänellä on varmaan jokin hankaluus nyt siinä. Tuntuuko asento tai jokin epämiellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt korviketta anna jos sulla jo rinnat täynnä..Iltaisin ei siis todellakaan ole täynnä. Eikä sitä huutoa kuunnellessa kyllä mitkään oksitosiinit virtaa millään. :(
Ap
Minä myös olen aina ollut hidas herumaan ja varsinkin esikoisen kanssa imettäminen oli taistelua, kun vauvan pinna paloi heti kun etumaito loppui eikä takamaito ehtinyt alkaa herua. Keskimmäinen oli onneksi kärsivällisempi. Onneksi tulin tästä maininneeksi kolmannen synnyttyä Jorvissa, fiksu vanhempi sairaanhoitaja kiikutti minulle nenäsuihketta, joka auttoi herumiseen ihan dramaattisesti. Käytin sitä pari kolme viikkoa ja sen jälkeen en sitä enää tarvinnut.
Jos kerran olet jo yrittänyt 3kk, minä ainakin siirtyisin korvikkeisiin, ettei suhde lapseen kärsi ainakaan tuon takia, jos koet hänet koko ajan ärsyttäväksi. Kyllä ne lapset korvikkeillakin kasvavat ja oma mieliala on parempi. Tai jos pumppaisit maitoa ja syöttäisit pullosta, oletko sitä kokeillut? Eivät kaikki opi rintaruokintaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet jo yrittänyt 3kk, minä ainakin siirtyisin korvikkeisiin, ettei suhde lapseen kärsi ainakaan tuon takia, jos koet hänet koko ajan ärsyttäväksi. Kyllä ne lapset korvikkeillakin kasvavat ja oma mieliala on parempi. Tai jos pumppaisit maitoa ja syöttäisit pullosta, oletko sitä kokeillut? Eivät kaikki opi rintaruokintaan.
Joskus annan omaa maitoa pullosta. Sitä ei valitettavasti tule helposti eikä useaa kertaa päivässä. Toisinaan onnaa, silloin ei tarvitse antaa korviketta illalla.
Ap
Kuinka usein imetät ja kuinka pitkään kerrallaan? On normaalia jos vauva ”asuu” rinnalla, se on muutakin kuin ruokaa. Ruokaa myös tilataan lisää.
Googlaa ”imetyksen tehostaminen” ellet jo ole. Ehkä vauvalla on vaan nälkä. Korvike osittaisena vaikuttaa sun maidontuotantoon, rinnat toimii kysynnän ja tarjonnan perustella.
Taistelua?
Mikä on ongelma?