Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioliitossa oleva tarvitsee sterilisaatioon puolison luvan, mitä mieltä?

Vierailija
08.01.2018 |

Missä itsemääräämisoikeus

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni se menee jotenkin niin että avioliitossa olevan puolisolle pitää varata tilaisuus tulla kuulluksi tjn.

No ei pidä.

3 § (31.1.1985/125)

Ennen kuin steriloiminen tämän lain mukaan suoritetaan, steriloimista haluavalle on selvitettävä steriloimisen merkitys ja vaikutukset sekä muut mahdollisuudet estää raskaus.

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista.

Näin sanoo laki asiasta.

Vierailija
42/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni meni lääkäriin hakemaan lähetettä vasektomiaan sanoi lääkäri, että haluaa tavata myös vaimon. Mentiin sitten yhdessä uudestaan ja käytiin asiaa lääkärin kanssa läpi. Meidän mielestä se oli ihan ok juttu. Mies oli silloin 32 ja minä 35. Tästä on nyt aikaa kolmisen vuotta. Meillä ei ole lapsia yhdessä eikä erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni se menee jotenkin niin että avioliitossa olevan puolisolle pitää varata tilaisuus tulla kuulluksi tjn.

No ei pidä.

3 § (31.1.1985/125)

Ennen kuin steriloiminen tämän lain mukaan suoritetaan, steriloimista haluavalle on selvitettävä steriloimisen merkitys ja vaikutukset sekä muut mahdollisuudet estää raskaus.

Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista.

Näin sanoo laki asiasta.

"Mahdollisuuksien mukaan", "milloin siihen katsotaan olevan syytä" ja "annettava tarvittaessa tilaisuus".

Vierailija
44/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin paska on ajalt jolloin naiset ja naisten kehot olivat miesten omaisuutta. Eikä toisen omaisuutta saa rikkoa ilman omistajan lupaa. Voisi päivittää tämänkin nykypäivään kuuluvaksi

Vierailija
45/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemääräämisoikeus on oikein kiva asia nykyisin yksilölle. Voi teettää sterin salaa, pettää, teettää abortin. Kaikki nämä lain edessä sallittua, joskin ehkä hieman moraalittomia toimia. Eli puolisoa voi kohdella kuin roskaa ilman että toisella on siihen mitään sanottavaa. Onneksi avioeron voi ottaa myös ilmoitusluontoisesti. Eipä ihme, että parisuhteita ei enää muodosteta ja lapsia tehdä. Koko elämä on jatkuvasti mahdollisesti valetta ja vaakalaudalla.

Pitääkö sulle määrätä laissa, että täytyy olla uskollinen tai kertoa abortista? Eikö ihmisen oma moraali kerro, miten parisuhteessa kuuluu menetellä, ilman että viranomaisen täytyy se sulle kertoa ja määrätä?

Vierailija
46/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mieheni meni lääkäriin hakemaan lähetettä vasektomiaan sanoi lääkäri, että haluaa tavata myös vaimon. Mentiin sitten yhdessä uudestaan ja käytiin asiaa lääkärin kanssa läpi. Meidän mielestä se oli ihan ok juttu. Mies oli silloin 32 ja minä 35. Tästä on nyt aikaa kolmisen vuotta. Meillä ei ole lapsia yhdessä eikä erikseen.

Jos olisitte olleet kymmenen vuotta vanhempia, niin asiaa ei olisi kyselty. Te taas olitte täydessä lapsentekoiässä, joten on erittäin iso mahdollisuus, että kadutte päätöstä. Koska teillä ei myöskään ollut jo kakaralaumaa, niin on fiksua jututtaa molempia. Tämä nyt on selkeä asia, siinä ei ole mitään epäselvyyttä ja tajuat asian varmasti itsekin.

Vierailija
47/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin (Tampere, 2008) että avoliitossa ei tarvitse kertoa, aviossa tarvitsee. Ei oltu tuolloin vielä naimisissa. Menin jonoon kahdella lähetteellä 29-vuotiaana, klipsattiin heti kolmekymppisenä.. Ilmeisesti joku muukin asia on muuttunut, sillä lähetteiden saamisessa ei ollut vaikeuksia.

Vierailija
48/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä mahtavat avioliitot. Mitä muuta salaatte puolisoiltanne?

Vierailija
49/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemääräämisoikeus on oikein kiva asia nykyisin yksilölle. Voi teettää sterin salaa, pettää, teettää abortin. Kaikki nämä lain edessä sallittua, joskin ehkä hieman moraalittomia toimia. Eli puolisoa voi kohdella kuin roskaa ilman että toisella on siihen mitään sanottavaa. Onneksi avioeron voi ottaa myös ilmoitusluontoisesti. Eipä ihme, että parisuhteita ei enää muodosteta ja lapsia tehdä. Koko elämä on jatkuvasti mahdollisesti valetta ja vaakalaudalla.

Pitääkö sulle määrätä laissa, että täytyy olla uskollinen tai kertoa abortista? Eikö ihmisen oma moraali kerro, miten parisuhteessa kuuluu menetellä, ilman että viranomaisen täytyy se sulle kertoa ja määrätä?

Mulle se on itsestään selvää, mutta kaikille ei tunnu olevan.

Vierailija
50/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin että ollaanko aviomiehen kanssa juteltu /mietitty kumman steri olisi parempi vaihtoehto. Sanoin että mä olen varma että en halua lapsia, mutta mies saattaa muuttaa mieltään eli mun sterilointi tarkoituksemukaisempaa.

Sillä selvä.

Vierailija
51/51 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen nyt ihan lupaa tarvita - ei toinen voi estää jos sikseen tulee ja toinen on päätöksensä tehnyt.

Silti; avioliitossa puolisoiden kesken on minusta luonnollista päättää yhteisestä lapsiluvusta yhdessä.

Minä menin sterilisaatioon yhteisen harkintamme jälkeen kaksi kuukautta sitten. Minä olin se, joka oli ehdottomasti sitä mieltä, että en halua enää ikinä lisää lapsia. Kaksi saa riittää.

Mietin kaikki vaihtoehdot yksin ja puolison kanssa läpi. Summa summarum oli, että koska minä en enää lapsia halua - ei meillä niitä enää yhdessä tule tehtyä. Mikäli erottaisiin, niin mielestäni reilua olisi minun mahdollisen uuden kumppanin kannalta, että asia on heti selvä; minä olen lapseni tehnyt. Naisilla tuo ikäkin tulee vastaan auttamatta melko varhain.

Ainoastaan silloin, että mieheni jäisi leskeksi tai jossain vaiheessa jostain syystä uuden puolison hankkisi, niin voisi tulla tilanne, että mies vielä lapsen haluaa. Miehellä ei ikäkään ole ihan heti este. Ihan hyvin voi vielä vaikka viisikymppisenä isäksi innostua.