Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämmöinen käytös äidiltä normaalia?

Vierailija
08.01.2018 |

Äitini ja minun välinen suhde on aina ollut hyvin huono ja rikkonainen. Riitoja erimielisyyksiä, väkivaltaa, uhkailua yms. On ollut sellaista jo 4- vuotiaasta asti. Aika ja tila ei riittäisi kertomaan ja tiivistämään kaikkea, mutta kerronpa teille nyt tämän viimeisimmän tempauksen, joka tapahtui jouluna. Ei edes kiinnosta tunnistaako joku, että hei vaan kavereille! :D

Sovin äitini kanssa, etten tarvitse jouluna oikein mitään, kerroin että joko pieni 50-100€ lahjoitus matkakassaan tai joku vaate riittää ihan hyvin. Noh, äitini on aina ollut melko pienituloinen ja on vielä lisäksi ulkomaalainen, eikä osaa hyvin suomen kieltä, joten kommunikointi on välillä aivan helvetin turhauttavaa, varsinkin raha-asioissa hänellä tuntuu flippaavan helposti ja takertuu outoihin yksityiskohtiin tai kuulee mitä haluaa kuulla.

Tilasin sitten mekon, joka maksoi 39,71€+ laskutuslisä. Äiti lupasi maksaa sen. Oletin siis, että tuskin saan mitään muuta kuin sen mekon, en edes halunnut mitään muuta... Olisin ollut ihan fine, jos en olisi saanut sitä mekkoa.

Menimme sitten poikaystäväni kanssa viettämään joulua äitini luokse, jossa oli hänen uusi miesystävä ja mun 3 muuta sisarusta. Joulun vietto meni ihan hyvin ja lahjatkin avattiin ja sain äidiltä mm. matkalaukun, vanulappuja, saippuaa, astianpesuainetta yms. eli tällaista perustavaraa ja kirjan. Olen hyvin kiitollinen näistä lahjoista ja tiedän, että yksinhuoltajana on välillä vähän hankalampaa.
En itse äidilleni ostanut mitään materiaa, koska itselläkin vaikea rahatilanne (olen 22v osa-aikatyössä ja aikuislukiota käyvä nuori ja asun omillani). Poikaystäväni oli ostanut äidille suklaarasian ja vietiin se sitten sinne.

Avattiin lahjat ja kaikki oli aivan normaalia ja oli mukavaa. Vetäydyin poikaystävän kanssa mun siskoni makkariin makoilemaan ja kuuntelemaan joulumusaa. Yht'äkkiä olohuoneesta kuuluu tiuskimista ja kovaa ääntä. Äitini tuhisi siellä: '' Millainen lapsi antaa vanhemmalleen lahjaksi suklaata?! Todella törkeää ja paska lahja.''
Jotain tällaista hän siellä ulvoi ( huom. äitini on täysin absolutisti, ei ole ikinä juonut tippaakaan alkohlia). No, minä ja mun mies katsoimme toisiamme suu auki ja naurahdin vähän, että '' tää on varmaan jotain läppää, ei kukaan aikuinen ihminen voi olla tosissaan tällaisen asian suhteen.''
Kului noin 5 minuuttia tästä, niin äitini kävelee huoneeseen, heittää suklaarasian lattialle ja haukkuu minut paskaksi tyttäreksi ja kävelee takaisin olohuoneeseen miesystävänsä syliin valittamaan asiaa.

Jatkuu..

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni loukkaantui ja koki olonsa hyvin nöyryytetyksi ja luuli, että äitini kritisioi häntä ( ei siis tajunnut kunnolla mistä kyse, kun äitini suomen kielen taito ei ole parhaimmasta päästä). Mieheni lukittautuu vessaan hetkeksi rauhoittumaan, naama aivan punaisena ja loukkaantuneena.

Minä rupesin kritisoimaan äitini toimintaa ja aloin -jälleen kerran- vahvasti epäilemään hänen mielenterveyttään. Kaikki olivat jo omissa oloissaan, lahjojen avauksesta oli kulunut noin 3h ja yht'äkkiä tuollainen purkaus. Vieläpä tuoreen miesystävän edessä.

Toinen veljistäni saapui kotiin jälkipyykin aikoihin ja kuuli mitä oli tapahtunut. Hän jutteli äidille ja sai äidin pyytämään mieheltäni anteeksi ja minultakin hän tuli vastahakoisesti pyytämään anteeksi. Tiesin silti, ettei äitini tarkoittanut anteeksipyyntöä minun kohdallani tosissaan. Oli hyvin vaikeaa jatkaa iltaa, mutta selvisimme siitä kuitenkin. Paska olo oli siitä huolimatta koko loppuillan, sillä mieleeni palautui vanhoja muistoja lapsuudesta, jossa äitini on toiminut aivan väärällä tavalla.

Jatkuuu....

Vierailija
2/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, älä jatka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei äitisi ole puhunut sulle äidinkieltään?

Vierailija
4/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mekon lasku oli tullut joulukuun lopulla ja vasta tänään uskalsin soittaa äidille varovaisesti ja ehdotin, että voisin vaikka maksaa puolet siitä mekosta, eli vaikkapa 20e. No äitini tästä raivostui ja sanoi, ettei halua maksaa kokonaan mitään, koska minä ja pikkusiskoni emme ostaneet hänelle mitään. Hän oli ostanut hienoja lahjoja meille, emmekä antaneet yhtään mitään.

Noh, sitten sanoin hänelle: '' Joo tuli hieman paha mieli siitä joulusta ja voin ilman muuta ostaakin jotain, jos saat siitä mielenrauhan, mutta mullakin ollut tosi tiukkaa tässä välillä. Mulla menee koulukirjoihin ihan pirusti rahaa, kun et niissäkään pysty auttamaan.'' Äitini on tasan 3 kertaa ostanut mulle koulukirjoja (alle 20€), eikä ole myöskään henkisesti auttanut ikinä koulujutuissa tai tsempannut. Kuittailin hänelle puhelun aikana myös hieman hänen käytöksestään ja yritin saada hänet tajuamaan miten lapsellinen on. Totesin myös, että tällaista odottaisi enemmän joltain 14- vuotiaalta teiniltä. 

Olin siis sanonut hänelle, että maksan 20€ mekon hinnasta, niin hän rupesi huutamaan luuriin: '' 2 EUROA VAI?! ET OO TOSISSAS!!'' Mulla meni hieman luukurkkuun ja tuli heti ihan hirveä olo, kun ei ikinä ymmärrä näitä asioita. Hän raivosi siellä luurin toisessa päässä jotain ja yritin joka väliin myös itsekin ääntä korottaen sanoa, että '' tarkoitin 20€, etkö ymmärrä hei?!'' Lopulta löin luurin korvaan ja aloin vaan itkeä.

Jatkuu AP

Vierailija
5/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, mekon lasku oli tullut joulukuun lopulla ja vasta tänään uskalsin soittaa äidille varovaisesti ja ehdotin, että voisin vaikka maksaa puolet siitä mekosta, eli vaikkapa 20e. No äitini tästä raivostui ja sanoi, ettei halua maksaa kokonaan mitään, koska minä ja pikkusiskoni emme ostaneet hänelle mitään. Hän oli ostanut hienoja lahjoja meille, emmekä antaneet yhtään mitään.

Noh, sitten sanoin hänelle: '' Joo tuli hieman paha mieli siitä joulusta ja voin ilman muuta ostaakin jotain, jos saat siitä mielenrauhan, mutta mullakin ollut tosi tiukkaa tässä välillä. Mulla menee koulukirjoihin ihan pirusti rahaa, kun et niissäkään pysty auttamaan.'' Äitini on tasan 3 kertaa ostanut mulle koulukirjoja (alle 20€), eikä ole myöskään henkisesti auttanut ikinä koulujutuissa tai tsempannut. Kuittailin hänelle puhelun aikana myös hieman hänen käytöksestään ja yritin saada hänet tajuamaan miten lapsellinen on. Totesin myös, että tällaista odottaisi enemmän joltain 14- vuotiaalta teiniltä. 

Olin siis sanonut hänelle, että maksan 20€ mekon hinnasta, niin hän rupesi huutamaan luuriin: '' 2 EUROA VAI?! ET OO TOSISSAS!!'' Mulla meni hieman luukurkkuun ja tuli heti ihan hirveä olo, kun ei ikinä ymmärrä näitä asioita. Hän raivosi siellä luurin toisessa päässä jotain ja yritin joka väliin myös itsekin ääntä korottaen sanoa, että '' tarkoitin 20€, etkö ymmärrä hei?!'' Lopulta löin luurin korvaan ja aloin vaan itkeä.

Jatkuu AP

Eiku nyt vaan lopetat. Tuli jo selväksi. Olette kaikki kuin pahaisia teinejä.

Vierailija
6/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä on ollut hänen kanssaan yhtä sirkusta. Hän ei ole ikinä pyytänyt minulta mitään anteeksi, tarkoittaen sitä koko sydämestään. Tässäkin näki taas. Jouluna oli mukamas pahoillaan, mutta silti vielä tammikuussa näinkin katkera jostain helvetin joululahjasta.

Koko lapsuuteni mua on nälvitty, sätitty, syytetty mua meidän perheen ongelmista, joskus olen toiminutkin väärin ja olen aina pyytänyt anteeksi, jos olen jotain väärää tehnyt. Silti sossuihin otti yhteyttä ja yritti kaikin tavoin vakuutella heidät siitä, että minä olen paha ja tottelematon lapsi. Yritin vuosia kertoa sossuille, että äitini itse pahoinpitelee, manipuloi heitä ja huutaa jatkuvasti kotona, mutta ei lasta tietenkään ikinä uskota, jos vanhempi kirkkain silmin valehtelee.

AP

Vierailija
7/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Olet aikuinen ihminen, ei ole äitisi tehtävä ostella sinulle koulukirjoja tai mekkoja

2. Kuulostatte molemmat lapsellisilta ja raskailta ihmisiltä.

Vierailija
8/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap tajua jo lopettaa...

Vierailija
9/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni loukkaantui ja koki olonsa hyvin nöyryytetyksi ja luuli, että äitini kritisioi häntä ( ei siis tajunnut kunnolla mistä kyse, kun äitini suomen kielen taito ei ole parhaimmasta päästä). Mieheni lukittautuu vessaan hetkeksi rauhoittumaan, naama aivan punaisena ja loukkaantuneena.

Minä rupesin kritisoimaan äitini toimintaa ja aloin -jälleen kerran- vahvasti epäilemään hänen mielenterveyttään. Kaikki olivat jo omissa oloissaan, lahjojen avauksesta oli kulunut noin 3h ja yht'äkkiä tuollainen purkaus. Vieläpä tuoreen miesystävän edessä.

Toinen veljistäni saapui kotiin jälkipyykin aikoihin ja kuuli mitä oli tapahtunut. Hän jutteli äidille ja sai äidin pyytämään mieheltäni anteeksi ja minultakin hän tuli vastahakoisesti pyytämään anteeksi. Tiesin silti, ettei äitini tarkoittanut anteeksipyyntöä minun kohdallani tosissaan. Oli hyvin vaikeaa jatkaa iltaa, mutta selvisimme siitä kuitenkin. Paska olo oli siitä huolimatta koko loppuillan, sillä mieleeni palautui vanhoja muistoja lapsuudesta, jossa äitini on toiminut aivan väärällä tavalla.

Jatkuuu....

Koskee aktiivimalli äitiäsi. Siis kysyn, ku tuo kielitaitokin on niin ja näin.

Vierailija
10/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äitisi pitäisi maksaa aikuisen lukiokirjoja?

Mieti vähän mitä vaadit. Oikeesti et ostanut mitään? On se outoa.

Vierailija
11/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ei ole normaali.

Sinä olet täysi-ikäinen. Miksi ihmeessä hän makselisi kirjojasi tai nyt ylipäätään mitään. Pienituloisina aikuisina olette täysin samalla viivalla.

Vierailija
12/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pyysit rahaa siihen mekkoon? Sait jo monta lahjaa etkä itse ostnu mitään

Olet 22. Et mikään lapsi enää

Vierailija
13/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se poikaystäväkin piti äidin kotiin viedä? Mieti vähän. Köyhä yh ja sinä luulet että hänellä on varaa sinun elättämiseen edelleen

Vierailija
14/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt edes kortin väkertänyt ja tehnyt jotain sinappia tms. edullista. Noloa olla ihan tyhjin käsin. Mutta yhtä noloa on vetää siitä raivareita, joten 50 % 50 %

Vierailija
15/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me äidin kanssa puhutaan englantia tai sitten äidinkieltä välillä. Yleensä sekoitetaan suomi ja äidinkieli, koska en osaa sitä äidinkieltä täydellisesti. 

En todellakaan oleta mitään. Lapsena vaan äiti ei osannut ikinä auttaa kotitehtävissä tai olla kiinnostunut koulunkäynnistä. Koskaan ei satanut tukea tai kehua mistään. Ikinä ei ollut rahaa ja väkivaltaa käytettiin usein rangaistuskeinona. Äitini huusi jatkuvasti kotona milloin mistäkin. Yleensä laskuista, veden käytöstä, uunia ei saanut käyttää usein, ettei tule laskua. Rikkinäisissä vaatteissa kouluun, kun ei ollut muka varaa ostaa uusia, mutta silti äidillä oli rahaa ostella välillä itselleen vaatteita ja matkustella kotimaahan, johon lennot +600€... Nytkin on lähdössä kotimaahan käymään. Ja ostelee muuten aliexpressistä jatkuvasti kamaa itselleen. Meillä kylppäri täynnä jotain kiinameikkejä kun '' on niin halpaa.''

Ei olla ikinä käyty ravintolassa ja ymmärrän, jos ei ole ollut varaa...yhtenä talvena jouduin teippaamaan jesarilla kengät, että pääsisin kouluun. Arvatkaa hävettikö? 

Tuo pakkomielle rahankäyttöön on samanlaista vieläkin. Ei hän muita sisaruksia kohtaan näin paha ole ollut, mutta esimerkiksi pyytää mua välillä ( jouluisin tai synttereinä) leipomaan omassa kämpässä, jotta hän säästäisi sähkölaskussa. Pyysi siis, että kinkun paistokin tehtäis (viime) jouluna mun kämpässä. 

Ymmärrän, ettette voi millään käsittää miltä tuntuu tehdä lähes kaikki yksin. Kukaan ei tuntunut ollut kiinnostunut siitäkään, että mihin päädyn peruskoulun jälkeen. Kouluissa opettajat ihmetteli, et miks joistain aineista 9-10 saava likka oireilee niin paljon. Se paha olo näkyi sielläkin, mutta ei otettu tosissan kun kertoi, että äiti laiminlyö eri tavoilla kotona. 

Vierailija
16/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä tällainen juttu mieleen: Olin joskus 13- vuotiaana syönyt pakastimesta ranskalaisia koulun jälkeen. Yöllä mennessäni nukkumaan heräsin aamu viideltä siihen, että rakas äitini nipistää aivan tajuttoman kovaa korvastani ja hakkaa minua ranskanperunasäkillä ja huutaa miten paska lapsi olen ja miksi olen syönyt niitä ilman lupaa. :) Eli siis nukkuvaan, tiedottomassa tilassa olevaan lapseen on ihan ok käydä käsiksi ja raivota. Arvatkaapa uskoivatko sossutkaan tätä tarinaa? 

Ps. Pahoittelen kirjoitusvirheitä. 

AP

Vierailija
17/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla haet kukkakaupasta jonkin nätin kukka-asetelman, ostat ilkka remeksen kirjan tai esim. tänä jouluna oli myynnissä jouluhintaan leffalippuja 10 e/kpl. Kyllä opiskelijaltakin liikenee vähän rahaa laittaa äitinsä lahjaan. Ja ellei ole niin tee itse, äitisi olisi varmastikin halunnut sinun muistavan häntä kauniilla, juuri hänelle valitulla/tehdyllä lahjalla. Vai haluaisitko itse jäädä ilman kunnon lahjaa kun itse olet hankkinut kaikille muille lahjan?

Vierailija
18/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo sun äiti normaali. Mutta olisit voinut jotain viedä jouluksi, tunnethan äitisi joten ei voinut ihan yllätyksenä tulla hänen reagointinsa siihen ettei saanut lahjoja.

Vierailija
19/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sinussa on ainesta tarinankertojaksi. Ilmaisu tosin vaatii hiomista paljonkin. Kyllä se siitä.

Vierailija
20/37 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap tajua jo lopettaa...

Ootko vähän tyhmä? Vai miksi roikut ketjussa jota et halua lukea?