Painosi ja vyötärönympäryksesi, luiden koosta
Mulla 88kg ja 80cm (juuri syöneenä eli varmaan 78cm tai alle jos ei olis just syöny vatsaa täyteen). Yllätyin kuinka iso kun rasvaa en huomaa että olisi vatsassa. Rinnan alta ympärys 85cm vaikkei läskiä ole yhtään. Jotenkin uskon isoihin luihin vaikka aina sanotaan ettei ne tee ihmistä isommaksi. Mut miten kun luut on 10cm kauempana toisistaan kuin sirommilla?
Kommentit (42)
Luiden suuruutta kannattaa mitata ranteen paksuudesta, samankokoisilla ihmisillä voi olla ranne pieni tai iso, siinä kohtaa ei yleensä kellään ole läskiä, pelkkä luu jänteet ja nahka.
Siis luusto on suunnilleen samaa kokoa kaikilla saman pituisilla, ei kellään ole isompia (paksumpia) luita kuin muilla. Ruhtinatar Charlenella on nimenomaan lihaksia hartiaseudulla ja myös hänen ryhtinsä korostaa kyseistä aluetta. Eivät ne ole hänen luunsa jotka sieltä tulevat esiin. Ihan normaali hartiaseutu hänellä ollut lapsena. Se mikä ihmisiä erotta on paikat joihin lihas ja läski kasvaa ja siihen pystyy aika lailla itse vaikuttamaan. Lihavan ihmisen luusto on samankokoinen kuin laihan.
Vierailija kirjoitti:
Siis luusto on suunnilleen samaa kokoa kaikilla saman pituisilla, ei kellään ole isompia (paksumpia) luita kuin muilla. Ruhtinatar Charlenella on nimenomaan lihaksia hartiaseudulla ja myös hänen ryhtinsä korostaa kyseistä aluetta. Eivät ne ole hänen luunsa jotka sieltä tulevat esiin. Ihan normaali hartiaseutu hänellä ollut lapsena. Se mikä ihmisiä erotta on paikat joihin lihas ja läski kasvaa ja siihen pystyy aika lailla itse vaikuttamaan. Lihavan ihmisen luusto on samankokoinen kuin laihan.
Kyllä siinä on jotain eroa. Minun bmi on ollut aina n. 20, ja olen pitkä. Kävelin kerran Karita Tykän takana, ja hän on samanpituinen kuin minä. Hänen hartiansa olivat puolta kapeammat kuin minun. Eikä minullakaan ylipainoa ole, vaan selkärangan nikamat ikävästi näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se nyt kyllä näin mene... En tuohon charleneen ota kantaa, mutta onhan se nyt nähtävissä kenen tahansa että vartaloita on erilaisia. Itsellä esim helvetin leveä lantio ja mittanauha on luita vasten. Eli läskiä ei juurikaan ole. Ja ei siellä vartalossa taida kellään tyhjiötä olla.
167/60
77 cm aamulla ennen syömistä. Minulla on leveä vyötärö, mutta onneksi vielä leveämpi lantio (100 cm).
Paino 94kg, vyötärö 81cm.
En oikein tiedä, mitä pelkkä paino ja vyötärönympärys kertoo yhtään kenestäkään. Emme tiedä toistemme pituutta, lihasmassa tai rasvamäärää. On siis aika vaikea näiden perusteella arvioida kenenkään ulkonäköä.
Uskon kyllä, että joilla voi olla isommat luut kuin toisella, muttei se painoon vaikuta vaan lähinnä siihen, miten nahka asettuu luiden päälle, jos henkilöt siis ovat saman kokoisia.. Kaikilla samat luut. Mieti nyt vaikka jotain koiraa. Jos sulla on kaksi samankokoista labradorinnoutajaa, jotka liikkuu yhtä paljon, mutta toinen romuluisempi, niin ei se kyllä juurikaan niide elopainoon vaikuta millään tavalla.
Vyötärö n.58cm, paino 47kg, pituus 163cm. Olen pieni ja siroluinen, paitsi lantio on kyllä melko leveä suhteessa muuhun kroppaan.
Ihan kukkua tuo, että kaikilla samanpituisilla ihmisillä on samankokoiset luut.
Pituuden ja ranteenympäryksen suhde antaa osviittaa, millainen "body frame size" on. Ranteessahan ei ole juuri lihasta eikä läskiä.
Tuossa jopa laskuri, joka antaa sopivan painon ranteenympäryksen ja pituuden perusteella. http://health.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Frame-Size-Wrist
Ei vyötärön mitta riipu luista, hölmöt.
Se on täysin luuton kohta. Jotkut geenit ovat antaneet minulle hyvin hoikan vyötärön, alle 60 on ollut vielä kahden lapsenkin jälkeen.
Muuten olen melko leveäharteinen, lantio on kapeahko kyllä. Jalka ja käsi ovat leveämmät kuin monilla siroilla ihmisillä.
Olen tietysti tosi hoikka eli ylimääräistä rasvaa ei ole. Muuten vyötärö luonnollisesti olisi paksumpi.
Ne luut voi vaikuttaa vyötärönympärykseen jos ovat leveät ja korkealla. Esim.
https://i.pinimg.com/originals/22/ff/2b/22ff2b71b00358f203927172e05743f…
https://i.pinimg.com/564x/88/0a/64/880a64ba173afb5cc7cc79664aaf6bdb--hi…
163/82 cm ja 62 kg. Olen painanut myös 50 kg ja silloinkin vyötärö 73 cm. Isot rinnat ja pienempi lantio.
63 cm ja 54 kg. Mutta kai pituus vaikuttaa painoon enemmän, itse olen 179 pitkä.
164/67, vyötärö 61 cm. Pepussa lihasta samoin yläkropassa ja jaloissa. Treeni kannattaa vaikka olen aina ollut tiimalasi muodoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, kuinka paljon (tai siis vähän) ihmisen luut painavat? Olen 168cm/60kg nainen, ja kehonkoostumusmittauksen (InBody) mukaan luumassani on 2,7 kg. Se on analyysin mukaan normiarvojen ylärajalla, hyvä ja vahva luumassa siis.
Toisin sanoen, minun 60 kilon elopainostani luut selittävät 2,7 kiloa (!). On siis täysin höpönlöpöä, kun jotkut sanovat olevansa painavia koska heillä isot/raskaat/painavat luut. Höpsis! Ihmisen luut ovat ihan yllättävän kevyet.
Se on totta, että luiden koko ja malli vaikuttaa ulkonäköön, esim. lantion tai hartioiden leveyteen. Mutta painoon ne eivät vaikuta.
Tarvitsevathan ne levät luut ympärilleen enemmän massaa: ihoa, lihasta ja rasvakudostakin.
Kokeile vaikka tehdä nukke samasta kangaspalasta ja täytteestä tikkujen ympärille, jotka poikkeavat mitoiltaan ratkaisevasti toisistaan.
Painaako toinen vähän enemmän kuin toinen?
Totta tietysti, että luiden leveys ei selitä kovin suuria painoeroja, mutta kymmenisen kiloa helposti.
Toinen nyt on vain rotevamapaa tekoa.
Vyötärö muistaakseni joku 75, pituus 160/48kg. Kaikki kertyy vatsaan ja erityisesti kylkiin.
Vyötärö 65cm ja paino ehkä 56kg, pituus 181.
Melko hyvin piti paikkaansa tuo Frame size calculator.
Mulle on ortopedi leikkauksen jälkeen sanonut, että mulla on pienet luut. Paino tosin on 88kg ja vyötärönympärys varmaan metri. Eli kai ihmisellä voi olla isotkin luut, jos voi olla pienetkin.
Paino 64 kg
Vyötärö 60 cm
(Pituus 174 cm)
Mun mitat on 88 - 69 - 94. Painan noin 57 kg ja pituutta on 171cm. Lantio ei ole kovin leveä mutta takapuoli on pyöreä niin siksi se tuo lisämittaa tohon vikaan.