Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyötä tekeville

Vierailija
08.01.2018 |

Miksi teet osa-aikatyötä ja minkälaista tuntimäärää teet?

pärjäätkö osa-aikatyöllä? Minkälaista työtä teet? :)

nimim. jaksamisen takia vaihtamassa kokoaikatyötä osa-aikaiseen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt osa-aikatyötä, matalapalkkaisella alalla 60% työaika eli kolme täyttä päivää viikossa. Verojen jälkeen käteen jäi 830e. Sain lisäksi vähän asumistukea, koska asuin yksin. Rahalla tuli toimeen, mutta säästöön ei jäänyt mitään. Yksinasuva saa olla aika tarkkana noin pienellä palkalla, kun siitä menee noin puolet pelkästään vuokraan ja sen jälkeen vielä vakuutusmaksut, ruuat, sähköt, auto, kuntosalin kk-maksu jne.

Vierailija
2/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan työväenopistossa,tunteja n.puolet siitä mitä koulumaailmassa tein eli 10-14h/ viikko. Teen sitä olosuhteiden pakosta, en löytänyt enempää töitä. Pärjään ihan hyvin taloudellisesti koska tuntipalkka on ihan hyvä. Tosin vaatii miehen tulot myös että perheenä pärjäillään ilman kituutusta. Tykkään tästä, sopii pikkukoululaisten arkeen ihan hyvin. Euroopassa äidit työskentelevät usein osa- aikaisesti. Suomessa se on valitettavasti usein joko/tai ja monet sukulaiset mieltävätkin etten tee mitään kun en ole joka päivä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt osa-aikatyötä, matalapalkkaisella alalla 60% työaika eli kolme täyttä päivää viikossa. Verojen jälkeen käteen jäi 830e. Sain lisäksi vähän asumistukea, koska asuin yksin. Rahalla tuli toimeen, mutta säästöön ei jäänyt mitään. Yksinasuva saa olla aika tarkkana noin pienellä palkalla, kun siitä menee noin puolet pelkästään vuokraan ja sen jälkeen vielä vakuutusmaksut, ruuat, sähköt, auto, kuntosalin kk-maksu jne.

Tuohonhan saisi sovitellun työttömyyskorvauksen lisäksi? 

Vierailija
4/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. 75% työaika. Oman jaksamisen vuoksi. Hyvin pärjään palkalla, säästöönkin jää.

Vierailija
5/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tähtäimessä myös osa-aikatyö. Säästöjä on jo muutenkin. Kokoaikainen työ kulutti jo täysin loppuun.

Vierailija
6/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% työaika. Käteen jää 1500-1700€/kk hyvin pärjää ja säästöön jää rahaa. Matalampi veroprosentti tasaa hyvin tuloja.

Vierailija
7/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 tunnin sopimuksella kaupassa myyjänä. Enemmänkin tunteja on tarjottu, mutta en ole halunnut lisää. Käytännössä kuitenkin teen n. 30 tuntia viikossa. Hyvin pärjään näillä tunneilla. Palaisin varmasti loppuun, jos tekisin täyttä päivää, en ymmärrä miten ihmiset jaksaa. Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin rahaa, lisäksi auttaa kun olen luonnostaan säästäväinen, ehkä suorastaan pihi. En usko, että käyttäisin enemmän rahaa, vaikka olisin miljonääri. Kun en turhaa osta, niin kaikkeen on hyvin varaa, mitä tarvitsen.

Vierailija
8/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kiinnostaisi osa-aikainen työ. Voisi sopia mulle. En ole myöskään ikinä itse ollut niin rahan perään, kyllä sitä useimmiten pärjää jos osaa fiksusti käyttää eikä tuhlaa minne sattuu. Mulle ollut tärkeintä että tekee kuitenki sitä mistä itse tykkää, rahalla ei väliä. 

Vierailija
9/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä vaihtelevalla viikkotuntimäärällä. Pärjään todella hyvin, käteen jää n 1300-1500 euroa kuukaudessa tuntimääristä riippuen, tuossa summassa on myös soviteltu päiväraha, jota saan n 200-450 euroa kuukaudessa palkkatuloihin sopeutettuna. Olen hyvä pärjäämään tuolla 1300-1500 eurolla kuukaudessa, teen vain järkeviä ostoksia, ruoan teen todella edullisesti, hedelmiä ja vihanneksia ostan ihan pilkkahintaan kaupunkimme torilta ja tuttu tuo mulle edullista lihaa ja kanaa. Vaatteita ostan harvoin, työssäni on työvaatteet, joten tarvitsen vain tavallisia arkisia käyttövaatteita. Suurin kulu on asumisessa, maksan perheasunnostamme oman osuuteni lainasta ja vastikkeesta. Vähäisestä rahasta huolimatta olen onnellinen. Pidän siitä että minulla on huomattavan paljon vapaa-aikaa ja oikeastaan minulla ei ole koskaan kiire mihinkään. Lähipiirissäni on jonkin verran kokoaikatyötä tekeviä, joilla osalla melkoisen hyvä palkka, mutta jotka ovat aina stressaantuneita, kiireisiä, kireitä ja tyytymättömiä. Tuohon en tätä arkeani vaihtaisi. Raha ei ole minulle niin tärkeää, ja itse asiassa tarkoituksena on pikku hiljaa lasten lennettyä kohta omilleen, vaihtaa asunto paljon pienemmäksi ja saada myös asumiskulut melko minimiin.

Vierailija
10/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tiedä sovitellusta päivärahasta, jota siis saa joko kelasta tai liitosta palkan päälle.

Tästä jostain syystä vaietaan, en tajua miksi.

Vierailija
11/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä sovitellusta päivärahasta, jota siis saa joko kelasta tai liitosta palkan päälle.

Sitä ei siis saa, jos ei itse älyä hakea. Ja tästä edusta harvoin kerrotaan.

Vierailija
12/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyö on hyvin yleistä muualla Euroopassa ja nimenomaan naisilla. En tajua, miksi Suomessa on niin nuiva asenne siihen. Eli joko olet kokopäivätyössä tai et työssä ollenkaan. Välimuoto ei ole yleisesti "hyväksyttävää". Ehkä siksi, että sitten on liikaa vapaa-aikaa ja ollaan kateellisia :D

Vierailija
13/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut nyt noin puoli vuotta osa-aikatöissä. Työvuorot ovat useimmiten viikonloppuvuoroja. Mulla on aika matala veroprosentti, joten yleensä kuukausipalkka on n.700-1000e (10e/h) väliltä. Kyllä pärjää just, mut säästöön ei jää juuri mitään. Et en suosittele jos on isoja hankintoja edessä. Tosin asun pikkuyksiössä ja saan n.80e kuukausittain asumislisää.

Harrastuksiin jää arkisin hyvin aikaa, eikä minua haittaa olla töissä lauantaisin ja sunnuntaisin. :)

Vierailija
14/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla TE-keskuksessa aktiivisena työnhakijana (siis hakea kokoaikatyötä) jotta pääsee sovitellun päivärahan piiriin. Ja sitten pitää työtunteja olla vähemmän kuin 80% kokoaikatyötunneista jotta sitä päivärahaa edes saa.

Itse olen osa-aikatyössä, työtunteja 20-25 viikossa. Tuollahan ei elä, joten teen eri vuokrafirmoille kaikenlaisia hanttivuoroja sen mukaan mitä saan haalittua; useimmiten tunteja kertyy juuri tuo 80% verran joten päivärahaakaan ei heru.

Vierailija
15/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteja kertyy viikossa n. 11-20h. Tekisin enemmän töitä jos saisin

Vierailija
16/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö on hyvin yleistä muualla Euroopassa ja nimenomaan naisilla. En tajua, miksi Suomessa on niin nuiva asenne siihen. Eli joko olet kokopäivätyössä tai et työssä ollenkaan. Välimuoto ei ole yleisesti "hyväksyttävää". Ehkä siksi, että sitten on liikaa vapaa-aikaa ja ollaan kateellisia :D

Niin, enpä ymmärrä mitä se muille kuuluu minkä verran työtä teet, eikö se riitä että kannat oman kortesi kekoon :) 

Vierailija
17/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla TE-keskuksessa aktiivisena työnhakijana (siis hakea kokoaikatyötä) jotta pääsee sovitellun päivärahan piiriin. Ja sitten pitää työtunteja olla vähemmän kuin 80% kokoaikatyötunneista jotta sitä päivärahaa edes saa.

Itse olen osa-aikatyössä, työtunteja 20-25 viikossa. Tuollahan ei elä, joten teen eri vuokrafirmoille kaikenlaisia hanttivuoroja sen mukaan mitä saan haalittua; useimmiten tunteja kertyy juuri tuo 80% verran joten päivärahaakaan ei heru.

Tosi on, että täytyy olla silloin aktiivisena työnhakijana. Oon kuitenkin ymmärtänyt että jättävät useimmiten rauhaan jos kerta jotain työtä jo tekee.

Vierailija
18/21 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/21 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohonhan saisi sovitellun työttömyyskorvauksen lisäksi? 

Olin tuolloin vielä yliopistossa kirjoilla, joten opiskelijastatuksella en saanut mitään muuta kuin asumistukea. Sovitellulla työttömyyskorvauksella osa-aikatyökin kannattaa ihan eri tavalla.

Vierailija
20/21 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan te-toimisto ei "vaivaa" meitä osa-aikaisia, niillä taitaa olla tarpeeksi tekemistä täysin työtä vailla olevien kanssa! Itsellä onnekas tilanne että olen osa-aikaisena niin että aina saan täyteen uuden sovitellun päivärahakauden, joten erona kokoaikaiseen rahallisesti todella vähän mutta ajallisesti todella paljon, eli vapaa-aikaa on mukavan paljon. Joku ehkä miettii eläkekertymää, en itse murehdi sitä, sillä minulla on säästöjä ja suurehko perintö vielä joskus tulossa mikäli saan elää vanhaksi. Muutenkin elän mieluummin nyt onnellisena kuin suunnittelen joitakin eläkevuosia, joista ei ole mitään varmuutta. Tämä on minulle mielekästä arkea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme