Työttömät sanovat, että työnantajia pitäisi aktivoida myös. No ei todellakaan pidä.
"Ei yrittäjä palkkaa työntekijöitä silloin, kun siihen kannustetaan tai sitä palkkaamista erityisesti tuetaan. Yrittäjä palkkaa ihmisiä, kun hänellä on niin paljon töitä, että hän tarvitsee uusia työntekijöitä. Ihmisten palkkaaminen ei siis ole mikään tavoite. Se on seuraus siitä, että yritys on onnistunut kasvattamaan kannattavaa liikevaihtoaan."
https://www.aamulehti.fi/mielipiteet/mielipide-tasta-syysta-yrittaja-ei…
Kommentit (44)
Olen yrittäjä enkä ole saanut kylläkään mitään yritystukia vaikka olisin ehkä halunnutkin, koska ensimmäinen vuosi oli aika vaikea. Edes starttirahaa en saanut jonkun alueellisen kilpailujutun vuoksi. Nyt menee ihan ok, saan elantoni firmastani. Mutta jotta voisin palkata jonkun, niin minun pitäisi yhtäkkiä saada nykyiseen verrattuna tuplamäärä tilauksia jostain. En tiedä mistä. Investoin jo markkinointiin, eikä tilausten ja asiakkaiden määrä kasva silti kovin nopeasti. Kysyntä ei kasva ainakaan sillä että palkkaan lisää väkeä. Ensin pitää olla kasvanut kysyntä, vasta sitten lisähenkilöstö.
Ja vaikka sitä työvoimaa tarvittaisiinkin kipeästi, iskee pihyys ja palkataan ennemmin virolaisia, koska niille tarttee maksaa pienempää palkkaa ja niistä pääsee helposti ja nopeasti tarvittaessa eroon.
Vierailija kirjoitti:
Monta kommenttia olen lukenut siitä kuinka pitäisi luoda työpaikkoja. Kuinka niitä noin vain luodaan?
Vai palkataan vaan lisää työntekijöitä niin ettei kenelläkään ole sitten oikein mitään tekemistä kun ehkä maksimissaan puoleksi päiväksi?
Kukahan työnantaja moiseen suostuisi?
Kyllähän valtio on aikoinaan perustanut paljonkin yrityksiä. Nykysysteemissä sitä ei vaan haluta tehdä. Valtio voisi koota yhteen työttömien ryhmiä ja perustaa heille firmoja. Myydä sitten noita yrityksiä pois jos alkavat menestyä ja saavat myydyksi. Sitten vaan niillä rahoilla uusia firmoja auki. Monesta työttömästä ei ole itse perustamaan firmaa ja valtion kuuluisi ratkaista tuo ongelma perustamalla ne itse.
Minä en nyt kyllä ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Eli nyt yhtäkkiä sadat tuhannet työttömät menevät töihin, mutta se tapahtuu niin, että kukaan työnantaja ei heitä palkkaa. Juu, jotkut ehkä perustavat yrityksiä, mutta siitä huolimatta tämä yhtälö ei nyt vain voi toimia. Kyllä minun logiikkani sanoo, että jokaista työllistyvää työnhakijaa kohden pitää olla myös yksi työpaikka.
Jos työnantaja saa tukia tai käyttää ilmaistyövoimaa niin pitäisi olla velvollinen myös palkkaamaan ihmisiä töihin.
Ns. yhteiskuntavastuun tulee koskea isoja firmoja. Ei pienyrittäjiä voi vaatia palkkaamaan, ei heillä ole rahaa siihen. Menee pian pienyritys nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukemalla palkkaamista tarjottaisiin mahdollisuus myös kasvattaa yritystä. Kaikkien yrittäjien siihen ei tietenkään tarvitse tai kannatakaan tarttua, mutta varsinkin pienille yrityksille se voisi olla hyvä keino työllistämiseen.
Ja tämä vääristäisi kilpailua tekohengittämällä kannattamatonta liiketoimintaa. Työllistämisen kustannuksia pitäisi kyllä alentaa, mutta ei tukemalla yksittäisiä yrityksiä vaan ylipäätään.
Työllistämisen kustannuksia voisi alentaa esimerkiksi helpottamalla ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän palkkaamiseen liittyvää byrokratiaa. Tai sitten voisi vapauttaa työnantajan työntekijän sivukulujen maksamisesta vakituisessa työsuhteessa ensimmäisen vuoden ajaksi ja määräaikaisessa vaikkapa puolet työsuhteesta kestäväksi (max. vuosi) ajaksi. Tämän voisi myös rajata koskemaan vaikka ennestään alle kymmenen työntekijää työllistäneitä yrityksiä. Totta kai tämä tukisi yksittäisiä yrityksiä, mutta millaiset toimenpiteet niitä eivät tukisi?
Yrität nyt rakentaa aivan yhtä älyttömiä skenaarioita kuin hallituskin rakentelee. Kohta meillä on sitten yrityksiä, jotka eivät palkkaa työvoimaa kuin vain silloin kun siitä on heille enemmän hyötyä. Entä 11 henkilöä palkannut yritys? Miksei sitä tueta. Sehän on palkannut enemmän työvoimaa.
Tässä on nyt hölmöläiset jatkamassa peittoa.
Sinkkumies
Eli työllistämistä ei saisi helpottaa, koska yrityksillä ei juuri nyt ole tarvittavaa tilauskantaa tai liikevaihtoa uusien työntekijöiden palkkaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ns. yhteiskuntavastuun tulee koskea isoja firmoja. Ei pienyrittäjiä voi vaatia palkkaamaan, ei heillä ole rahaa siihen. Menee pian pienyritys nurin.
Pienyrittäjillepitäisi tarjota paremmat edellytykset palkata työntekijöitä. Erityisesti yksinyrittäjien kynnystä palkata ulkopuolisia työntekijöitä pitäisi madaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjillepitäisi tarjota paremmat edellytykset palkata työntekijöitä. Erityisesti yksinyrittäjien kynnystä palkata ulkopuolisia työntekijöitä pitäisi madaltaa.
No minä olen yksinyrittäjä, ja ajatus jonkun palkkaamisesta on hyvin kaukainen. Kysyntä vaihtelee, joinakin kuukausina olisi paljon enemmän kysyntää kuin mihin pystyn itse vastaamaan, joinakin kuukausina ei edes itselleni riitä töitä. Aika lailla kädestä suuhun teen, yhtään ylimääräistä ei kyllä jää ja jos jää niin se pitää laittaa muihin investointeihin kuten markkinointiin, web-sivujen kehitykseen ym. Korkeintaan nollatuntisopimuksella voisin ottaa jonkun kiireavuksi mutta vain jos sairauslomapäivistä ei joutuisi maksamaan hänelle palkkaa.
Milloin otetaan järki käteen ja lyhennetään työaikaa että saadaan kaikille töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kommenttia olen lukenut siitä kuinka pitäisi luoda työpaikkoja. Kuinka niitä noin vain luodaan?
Vai palkataan vaan lisää työntekijöitä niin ettei kenelläkään ole sitten oikein mitään tekemistä kun ehkä maksimissaan puoleksi päiväksi?
Kukahan työnantaja moiseen suostuisi?Kyllähän valtio on aikoinaan perustanut paljonkin yrityksiä. Nykysysteemissä sitä ei vaan haluta tehdä. Valtio voisi koota yhteen työttömien ryhmiä ja perustaa heille firmoja. Myydä sitten noita yrityksiä pois jos alkavat menestyä ja saavat myydyksi. Sitten vaan niillä rahoilla uusia firmoja auki. Monesta työttömästä ei ole itse perustamaan firmaa ja valtion kuuluisi ratkaista tuo ongelma perustamalla ne itse.
Valtion on pidettävä kannattavat firmat itsellään. Nykyäänhän suuren pääoman kätyrit hallituksessa ovat yksityistämässä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no silloinhan ei pidä myöskään rangaista työtöntä siitä jos työnantaja ei häntä palkkaa. Se kun on työnantajan päätös, ei työttömän.
En ole sanonutkaan että työttömiä pitäisi rangaista. Kerroin vain, että turha vaatia työnantajia aktivoitumaan, kun se homma ei vaan toimi niin.
- ap
Kaikki yritystuet perustellaan työllisyyden kautta. Jos saa tukea, niin silloin pitää antaa sille vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen yksinyrittäjä, ja ajatus jonkun palkkaamisesta on hyvin kaukainen. Kysyntä vaihtelee, joinakin kuukausina olisi paljon enemmän kysyntää kuin mihin pystyn itse vastaamaan, joinakin kuukausina ei edes itselleni riitä töitä. Aika lailla kädestä suuhun teen, yhtään ylimääräistä ei kyllä jää ja jos jää niin se pitää laittaa muihin investointeihin kuten markkinointiin, web-sivujen kehitykseen ym. Korkeintaan nollatuntisopimuksella voisin ottaa jonkun kiireavuksi mutta vain jos sairauslomapäivistä ei joutuisi maksamaan hänelle palkkaa.
Ota vuokrafirman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne on monilla muillakin, mutta yhtä lailla on myös niitä tilanteita, joissa toiminta on käytännössä pakko pitää tietyissä rajoissa vaikka kasvulle olisi mahdollisuuksia, koska lisätyövoiman palkkaaminen olisi kasvuun verrattuna liian kallista. Jos lisätyövoiman palkkaaminen olisi yksinkertaisempaa ja edullisempaa, se voisi auttaa yrityksiä laajentumaan.
Vierailija kirjoitti:
Milloin otetaan järki käteen ja lyhennetään työaikaa että saadaan kaikille töitä.
No sitten ei paljon kannata tavan duunarin palkalla käydä töissä jos työpäivää lyhennettäisi.
Tai toisaalta, sama määrä etuuksia jouduttaisiin maksamaan kun kaikki duunarit sais palkan lisäksi soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei paljon kannata tavan duunarin palkalla käydä töissä jos työpäivää lyhennettäisi.
Tai toisaalta, sama määrä etuuksia jouduttaisiin maksamaan kun kaikki duunarit sais palkan lisäksi soviteltua päivärahaa.
Eikö tuo olisi juuri hyvä systeemi, niin ei kenenkään tarvitse kadehtia toisen sosiaalitukia ja vapaa-aikaa. Jos ihanne on se, että kaikki osallistuvat suunnilleen samalla tavalla yhteiskunnan pyörittämiseen, tuohan sen tilanteen ratkaisisi. Ongelma koskisi kaikkia ihan yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne on monilla muillakin, mutta yhtä lailla on myös niitä tilanteita, joissa toiminta on käytännössä pakko pitää tietyissä rajoissa vaikka kasvulle olisi mahdollisuuksia, koska lisätyövoiman palkkaaminen olisi kasvuun verrattuna liian kallista. Jos lisätyövoiman palkkaaminen olisi yksinkertaisempaa ja edullisempaa, se voisi auttaa yrityksiä laajentumaan.
Miksi ette ota vuokrafirmojen kautta, vuokrafirma hoitaa rekrytoinnin, palkanmaksun, palkkalaskelmat ynnämuut, yrittäjän tarvitsee vain ilmoittaa kun tarvitsee työntekijää ja maksaa laskun.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja saa tukia tai käyttää ilmaistyövoimaa niin pitäisi olla velvollinen myös palkkaamaan ihmisiä töihin.
Kaikki ilmaistyöt, työkokeilut ja muut 9€/pvä työt pitäisi kieltää, vain sillä saataisiin edes hieman työpaikkoja lisättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ota vuokrafirmojen kautta, vuokrafirma hoitaa rekrytoinnin, palkanmaksun, palkkalaskelmat ynnämuut, yrittäjän tarvitsee vain ilmoittaa kun tarvitsee työntekijää ja maksaa laskun.
Vuokrafirmat ja pätkätyöt se onkin paras ratkaisu työttömyyteen, vai kuinka?
Keskustelin joskus kollegan kanssa aiheesta ja hän totesikin hyvin. Jos ei ole varaa tehdä joitain töitä, niin sitten niitä ei yksinkertaisesti tehdä. Jos siitä ei ole varaa maksaa riittävää palkkaa ja liiketoiminta myös yrittäjälle kannattavaa.
En voi olla yhtään eri mieltä.
Sinkkumies