Työhönottotarkastus ja verikokeista kieltäytyminen
Onnistuuko vai menettääkö samalla työpaikan? Kyseessä siis opettajan työ
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyisit verikokeista?
Saathan itse omaksi hyödyksesi tietoa terveydentilastasi ilmaiseksi. Ilmeisesti sulla on "jotain" salattavaa, joka näkyisi epämieluisina tuloksina.Mikä sellainen voisi olla?
Poltellut marihuanaa tms.
Huumetestauksesta tulee lain mukaan ilmoittaa testattavalle niin pitkä aika etukäteen, että jopa kannabis rasvaliukoisena ehtii poistua elimistöstä niissä määrin kuin tavanomaiset testit sen havaitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään verikokeita työhönottotarkastuksessa ota.
Kyllä ne ottaa. Itse jouduin verikokeeseen, jossa selvitettiin jollain ihme arvolla alkoholinkäyttöä. Sain soiton, että tällä kertaa ei näkynyt arvoissa mitään (piti olla kai alle jonkun luvun), mutta halutaan ottaa vielä toinen ihan vain tarkistukseksi. Kun ihmettelin, että mitä kummaa tämä nyt on niin sain selityksen, että monet ovat ottamatta alkoa pari viikkoa ennen testiä, joten huijaavat. Kysyin, että työnantajako tätä vaatii (kyseessä siis työhöntulotarkastus) niin ei, vaan ainoastaan haluavat olla varmoja, että antavat työnantajalle varmasti oikean vastauksen.
Painelin firman hr-osastolle ja kysyin, että mitä pelleilyä tämä on. Ymmärsin verikokeen sinällään, kyseessä kuljetusala, joten ihan kaikkien etu, että näitä tarkastellaan, mutta kun itse olen 50+ keski-ikäinen nainen, joka oli menossa palkkikseen töihin niin tuntui vähän ylimitoitetulta. No hr-ihminenhän kiinnostui ja lopputulos oli, että tämä on Mehiläisen tapa rahastaa. Tehdään kokeita, jotka on ihan turhia ja laskutetaan työnantajaa.
Minusta pitäisi olla jo ihan jollain TES-tasolla mihin tehtäviin saa tehdä mitä kokeita, eikä sen pitäisi olla työnantajan päätettävissä mielivaltaisesti. Ihan jo yksityisyyden suojan vuoksi näiden pitäisi olla ala- ja tehtäväkohtaisia.
No oma työhöntulotarkastukseni oli sitä, että th paasasi minulle ensin ylipainosta vaikka olin vasta synnyttänyt ja imetin, ja sitten kaikesta muusta mahdollisesta. Mitään hyötyä, tietoa tai mittauksia ei tehty, kunhan vaan kulutti aikaa puhumalla paskaa ja haukkumalla minua.
Sitten esimies sanoi tuohon päälle vielä, että kaikki työntekijät eivät edes käy siellä, ihan kuin se olisi ollut jotenkin huono juttu että edes menin.
Huh huh hirveä paikka kaikkinensa, lääkäreineen henkilöstöineen, kyseinen firma. Onneksi se on takana päin jo.