Työhönottotarkastus ja verikokeista kieltäytyminen
Onnistuuko vai menettääkö samalla työpaikan? Kyseessä siis opettajan työ
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sinne testiin ja kun hoitaja tuo piikin sun lähelle niin ala huutaa hulluna pelosta ja heiluttaa käsiäsi edessä, lyö vaikka piikki hoitajan käsistä pois. Jatka tätä kunnes antavat periksi tai keksivät jonkin muun tavan tehdä testit. Voit myös esittää pyörtyväsi. Seiso... ja vain kaadu maahan. Herää jonkin ajan päästä, nouse ylös ja juokse pakoon. Palaa myöhemmin selittelemään "anteeksi kun juoksin pakoon mutta kun pelotti piikki niin kauheasti".
Itse pelkään hammaslääkäriä ihan sikana. Olen päättänyt, että enää en Suomessa hammaslääkärillä käy. Suomessa antavat vain puudutusta mikä on hyödytöntä. Käyn seuraavan kerran hammaslääkärillä vasta kun olen miljonääri, niin että voin käydä USAssa tai vaikka Intiassa tms missä voi saada ilokaasua tai morfiinia tai mitä vain.
Aikuisen ihmisen tulee opetella itsehillintää ja ikävien asioiden sietämistä. En usko että on opettajaksi jos noin sekoilisi. Sinulle hammaslääkärikammoinen suosittelen diapamia. Ne on pakko hoitaa.
Eli jos kammoaa jotain asiaa, ei voi olla opettaja? Mulla oli peruskouluaikana opettaja, jolla oli käärmekammo eikä pystynyt katsomaan edes piirrettyjä käärmeitä. Ei se yhtään opettajan ammattitaitoa heikentänyt ja oli pirun hyvä opettaja. En ihan ymmärrä miten musta ei olisi hyväksi opettajaksi sen takia, että kammoan piikkejä ja pistämistä
ap
Kyse oli itsehillinnästä, ei peloista.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalta todennäköisesti otetaan huumeseula. Siitä on kyllä paha kieltäytyä.
Kaikenlaisissa kammoissa siedätyshoito usein auttaa.
Silloin sanotaan että otetaan huumeseula. Mahtaako olla edes laillista huijata että katsotaan esim. kolesteroli, mutta otetaankin huumeseula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalta todennäköisesti otetaan huumeseula. Siitä on kyllä paha kieltäytyä.
Kaikenlaisissa kammoissa siedätyshoito usein auttaa.
Silloin sanotaan että otetaan huumeseula. Mahtaako olla edes laillista huijata että katsotaan esim. kolesteroli, mutta otetaankin huumeseula.
Ei varmasti ole laillista huijata
Työterveydessä otetaan tasan ne laboratoriokokeet, jotka on työnantajan kanssa sovittu. Huumeseula otetaan, jos se on toimintasuunnitelmassa. Huumeseula on pissanäyte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä luulet, menetätkö työn? Ehkä parempi, jos menetät, kun olet noin aivoton... Opettaja, hah.
Kerro ihmeessä, jos tiedät. Vai halusitko vain ilkeillä?
ap
Kyllähän tuossa ilkeilyä oli, myönnän, mutta opettajaksi teet kyllä aika surkeita keskustelupalstan aloituksia. Et edes viitsi kertoa piikkikammostasi kuin vasta myöhemmin. Päättelen tästä, että olet lähinnä vetkutteleva trolli, tosin eri heimoa kuin minä (en tee aloituksia, vaan ilkeitä vastauksia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyisit verikokeista?
Saathan itse omaksi hyödyksesi tietoa terveydentilastasi ilmaiseksi. Ilmeisesti sulla on "jotain" salattavaa, joka näkyisi epämieluisina tuloksina.Mulla on tosi paha piikkikammo. Voin kyllä antaa virtsanäytteen
ap
Enlaa ja tarvittaessa rauhoittavaa :)
No eipä ole koskaan opettajan tehtäviin valittaessa otettu minulta verikokeita. Viimeksi minut on valittu virkaan vuonna 2013. Virkaan valitun on toimitettava lääkärintodistus, ja sen saamiseen riittää ihan tavallinen yleislääkärikäynti. Ei siihen mitään verikokeita tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä luulet, menetätkö työn? Ehkä parempi, jos menetät, kun olet noin aivoton... Opettaja, hah.
Kerro ihmeessä, jos tiedät. Vai halusitko vain ilkeillä?
ap
Kyllähän tuossa ilkeilyä oli, myönnän, mutta opettajaksi teet kyllä aika surkeita keskustelupalstan aloituksia. Et edes viitsi kertoa piikkikammostasi kuin vasta myöhemmin. Päättelen tästä, että olet lähinnä vetkutteleva trolli, tosin eri heimoa kuin minä (en tee aloituksia, vaan ilkeitä vastauksia).
Miten piikkikammo on olennainen tieto aloituksen kannalta? Tuskin syy vaikuttaa millään tavalla kieltäytymisen mahdollisiin seurauksiin
ap
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole koskaan opettajan tehtäviin valittaessa otettu minulta verikokeita. Viimeksi minut on valittu virkaan vuonna 2013. Virkaan valitun on toimitettava lääkärintodistus, ja sen saamiseen riittää ihan tavallinen yleislääkärikäynti. Ei siihen mitään verikokeita tarvita.
Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta :)
ap
Vierailija kirjoitti:
No onko sitä piikkiä pakko katsoa? Makuultaan jos kerran saa otettua ja silmät kiinni vaikka tai katsot ihan toiseen suuntaan, ei luulisi olevan mahdotonta. Eikä tuo nyt kovin kummoisesti satu, että nyt reippaasti vaan. Pikkulapsiakin rokotetaan ja ihan selviävät hengissä
Tiesithän, että neulakammo on fobia ihan siinä missä vaikka ahtaan- tai sujletunpaikankammokin? Ei siinä auta silmien kiinni laittaminen tai mikään muukaan. Pikkulapsetkin pystyy kulkemaan hissillä, mutta suljetunpaikankammoinen ei.
Vähättelykään ei varsinaisesti auta asiaa.
Itse olen neulakammoinen ja tiedän oikein hyvin, että se pistäminen ei satu ja verikoe kestää vain muutamia sekunteja ja että se neula ei ole kovin paksu ja että ne kokeet on tärkeitä. Enkä ikipäivänä katsoisi neulaa. Itseasiassa pyydän erikseen hoitajaa käsittelemään neuloja niin, että en näe niitä. Silti ne pelottaa.
Makuulle meneminen auttaa vähän. Siinä on helpompi olla jotenkin aloillaan. Ja makuulle kyllä pääsee, kun pyytää ja kertoo pelostaan.
Itse olen ottanut myös jonkin tukihenkilön mukaan, jos mua on pitänyt pistää. Hän voi jutella kanssani ja auttaa pitämään ajatukset muualla. Jos tukihenkilöä ei pysty ottamaan mukaan, niin voi koittaa jutella hoitajan kanssa jostain muusta kuin siitä pistämisestä tai aktiivisesti harhauttaa omia ajatuksiaan muualle esim. luettelemalla päässään tietyllä kirjaimella alkavia sanoja tms, joka antaa aivoille muuta tekemistä.
Asiallinen kysymys. Itseäkin kiinnostaisi mitä verikokeista kieltäytymisestä seuraa. Niillä on kuitenkin yleensä hyvin vähän tekemistä työhön sopivuuden kannalta. Alkoholinkäyttökään ei näy yleisimmissä maksa-arvoissa ellei ole rappioalkoholisti. Ja jos on niin se näkyy aina muutenkin. Yleistä terveydentilaa kai niillä yritetään katsoa, mutta mitä järkeä on tehdä kokeita umpimähkään, ilman että on perustetta epäillä jotain sairautta? Joillakin piikkikammo on sen verran paha ettei kannattaisi turhia kokeita ottaa.
En muista, otettiinko minuta työhöntulotarkastuksessa verikoe, varmaankin, koska seurattiin maksa-arvot, eli verrattiin niitä siihen ,mien olin kertonut haastattelussa alkoholia käyttväni. Huumetesti on pissatesti, siinä on valvoja paikalla, ettei sotketa näytteitä.
Molempiin testeihin täytettiin ennen näytteidenottoa kaavake, jossa kysyttiin viimeisen kahden kuukauden ajalta lääkitykset ym, mitkä testissä näkyvät, sekä alkoholinkäytöstä. Vastauksia sitten verrattiin tuloksiin, ja poikkeamat olisivat oleet syy työsuhtrenpurkuun (eli valehdellut haastattelussa) myös testeistä kieltäytyminen on syy työsuhteen purkuun, ja tämä kyllä kerrottiin haastattelussa selkeästi, ja moneen kertaan. Kuljetusalan työpaikka oli kyseessä.
Kyllä työnantajalla on oikeus vaatia työntekijältä työhöntulotarkastus ja soveltuuko terveytensä puolesta työtehtäviin, jo juridisesta syistä. Ja myös työnantajan vakuutusyhtiö, silloin kun puhutaan ammattisairauksista ja työtapaturmista.
Terveystiedot eivät välity työnantajalle, vaan ainoastaan rasti ruutuun periaatteella, soveltuuko terv.puolesta työtehtäviin vai ei.
Työhöntulotarkastus on myös työntekijän etu, jos saat myöhemmin ammattisairauden tai joudut työssä tapaturmaan.
Itse kieltäydyin koko työhönottotarkastuksella, perusteella että totaalikieltäydyn länsimaisen lääketieteen palveluista koska se perustuu eläinkokeille eli käytännössä eläinuhreille. Sain työn (it-alalta, it-arkkitehtina isosta firmasta).
Mitä nämä piikkikammohienohelmat tekevät jos vaikka sairastuvat syöpään ja sitä verta, sytostaattia jne olisi oikeasti pakko ottaa tai antaa. Olisko ne ihan et hyi yi ei koskaan; mieluummin kuolen syöpään kuin annan piikittää itseäni.
Täällä sama fobia. Kyllähän sen itse tiedostaa, että pelko on aiheeton ja typerä, mutta ei se sitä kammoa pois vie. Tekeehän sitä parhaansa, että saisi itsensä ajattelemaan asiaa järkevästi, mutta pelko ei anna periksi. Itselle työnhaku ei ole edes ajankohtaista, mutta ajatus työhöntulotarkastuksesta saa silti säännöllisesti itkun partaalle.
Mielenkiintoista, että jotkut täällä tuntuvat luulevan meidän foobikoiden jotenkin mielellämme tekevän asioista hankalia, ja että kyseessä olisi joku kevyt inhotus. Näinhän ei ole: pelkästä verikokeen ajatuksestakin kytkeytyy päälle ihan kamala paniikinsekainen ajatuskela ja fyysinen etova olo. Kadehdin todella kaikkia, jotka eivät fobian kanssa joudu painimaan. Voimia AP:lle, toivottavasti saamme fobiamme joskus hoidettua pois. Helppoa se ei ole.
Minäkin haluaisin kieltäytyä verikokeista mutta sillä perusteella, että tiedän kyllä mitä mun kehossa on vialla ja en tarvitse kenenkään lääkärin kytätä sitä ja päästä pätemään. On aina ihan hiton stressaavaa mennä verikokeisiin ja sitten mennä lääkärille läksytettäväksi ja haukuttavaksi kuinka huono ja paska ihminen olen. Tekisi mieli sanoa että tiedossa on, mutta ei tarvitse olla sun tiedossa.
Lääkärit ei edes nykyään halua oikeasti auttaa ketään vaan päästä haukkumaan ja pätemään että tuntevat itsensä paremmaksi. Eivät ymmärrä miten paljon ylimääräistä stressiä aiheuttavat potilailleen tai no, uhreilleen.
Mitäpä jos kysyisit asiasta etukäteen. Verikokeista terveenä kategorisesti kieltäytyvällä on odotettavissa elinajan lyhenemistä kun moni sairaus jää alkuvaiheessaan toteamatta ajoissa.
Piikkikammoisetkin käyvät verikokeissa ja rokotuksissa. Ahdistukseen kannattaa kysyä lääkäriltä neuvoa.
M60
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyisit verikokeista?
Saathan itse omaksi hyödyksesi tietoa terveydentilastasi ilmaiseksi. Ilmeisesti sulla on "jotain" salattavaa, joka näkyisi epämieluisina tuloksina.
"Omaksi hyödyksesi ilmaiseksi keräämme datasi ja myymme sen kansainvälisesti, mutta sinä tässä olet hyötypuolella, ei suinkaan me ja meidän kukkaromme"
Mä puhuinkin tosta sekoilusta mitä tuo vastaaja ehdotti. Pelkoja on lähes kaikilla.