vihaan olla raskaana
rv 23+4 ja vihaan tätä jo tässä kohtaa. olo on epäviehättävä, tukala ja suoraan sanoen vituttaa ihan koko ajan. en pidä siitä miltä vauvan potkut tuntuu, neuvolassa ramppaaminen on helvettiä ja mies on aivan liian innoissaan koko lapsitouhusta. olenko nyt se kuuluisa huono äiti jonka lapsi lähtee suoraan synnäriltä lastensuojelun piiriin? en toki oleta että näin negatiiviset tuntemukset jatkuu vielä synnyttämisen jälkeen mutta nyt vaan on hermot todella kireällä. jotain vertaistukea kaivataan. uskaltaako tämmöisistä tuntemuksista puhua neuvolassa?
Kommentit (11)
Mäkin vihasin, molemmat kaksi raskautta oli yhtä helv... Rohkenen silti väittää olevani hyvä äiti lapsilleni ja lapsiani rakastan vaikken raskaudesta osannutkaan nauttia. Potkut tekivät kipeää ja muutkin muljahdukset mutta tiesipä vauvan olevan elossa. Se puolen välin tukala olo yleensä helpottaa loppua kohden jos vauva päättää laskeutua ajoissa. Ja hei, onneksi ei tule ainakaan hellekesän vauvaa! Se vasta tukalaa olisikin.
Komppaan edellisiä. Raskaana olo on perseestä. Itsellä oli esikoista odottaessa pahoinvointia tosi pitkälle ja aamupäivät oksentelin. Neuvojaa kyllä löytyi, muttei mitään mistä olis ollut hyötyä. Ylipäätään neuvolassa sua kohdellaan kuin älytöntä lasta. Itseä vähemmän koulutettu terkkari latelee sulle väärää tietoa esim ravitsemuksesta. Kyllä mulla luotto niihin meni.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellisiä. Raskaana olo on perseestä. Itsellä oli esikoista odottaessa pahoinvointia tosi pitkälle ja aamupäivät oksentelin. Neuvojaa kyllä löytyi, muttei mitään mistä olis ollut hyötyä. Ylipäätään neuvolassa sua kohdellaan kuin älytöntä lasta. Itseä vähemmän koulutettu terkkari latelee sulle väärää tietoa esim ravitsemuksesta. Kyllä mulla luotto niihin meni.
siis neuvolan täti vituttaa kyllä ihan infernaalisen paljon. sössöttää kun minä olisin tässä se lapsi. ei huvita ollenkaan mennä käyneille kun tuntuu että kumminkin keskustelu on sitä että olen nuorena sairastanut syömishäiriötä, joka on nyt tarkoittaa ilmeisesti sitten sitä ettei mulla voi olla kunnollisia ruokailutottumuksia nytkään.
ja niille jotka noista liikkeiden lohdullisuudesta sanoi, missä kohtaa tän lapsen kuuluisi tuolla kohdussa nukkua? Tuntuu että potkii koko ajan ilman mitään taukoja. AP
Minun neuvolantäti on minua paljon nuorempi (taitaa olla vastavalmistunut) ja minä olen väitellytkin terveydenhuoltoalan ihminen (en terkkari tosin) mutta sitä neuvolantätiä todella paljon korkeammin koulutettu ja terveysasioista tiedän ammattini takia yhtä sun toista. Silti hän latelee minulle virheellisiä kehoituksia ja lässyttää kuin pikkulapselle. Jos pyydän perustelemaan virheelliset väitteensä niin ei se tietenkään osaa. Hän on mukava ja tarkoittaa hyvää ja hänen virheelliset tiedot perustuu siihen että hänelle on varmaan koulutettu jotain asioita vanhojen tietojen mukaan.. Mutta ärsyttää ihan infernaalisesti silti. Lähden sieltä aina pois aivan raivoissani.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Minun neuvolantäti on minua paljon nuorempi (taitaa olla vastavalmistunut) ja minä olen väitellytkin terveydenhuoltoalan ihminen (en terkkari tosin) mutta sitä neuvolantätiä todella paljon korkeammin koulutettu ja terveysasioista tiedän ammattini takia yhtä sun toista. Silti hän latelee minulle virheellisiä kehoituksia ja lässyttää kuin pikkulapselle. Jos pyydän perustelemaan virheelliset väitteensä niin ei se tietenkään osaa. Hän on mukava ja tarkoittaa hyvää ja hänen virheelliset tiedot perustuu siihen että hänelle on varmaan koulutettu jotain asioita vanhojen tietojen mukaan.. Mutta ärsyttää ihan infernaalisesti silti. Lähden sieltä aina pois aivan raivoissani.
t. Eri
Miksi sitten käyt neuvolassa, jos se ärsyttää noin paljon? Tai mikset vaihda terkkaa?
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Neuvolassa pitäisi ehdottomasti olla vastaavan koulutustason henkilö jokaiselle äidille. Siis tohtorille tohtori, maisterille maisteri, amikselle amis ja peruskoulupohjaiselle peruskoulupohjainen. Vain tällä tavalla se olisi oikeudenmukaista ja järkevää. On törkeää, että tohtori joutuu menemään jonkun matalastikoulutetun sössötettäväksi neuvolaan.
Minäkin vihaan raskaana oloa! Olen nyt viikolla 17.
Eihän neuvolassa ole pakko käydä. Ja ei kai kukaan tätä oloa rakasta, tuskin ennustaa huonoa äitiyttä. Itsellä 2 kk laskettuun aikaan ja tuntuu että olen ollut raskaana puoli elämää. Todellakin odotan jo synnytystä.
Samat fiilikset. Epäilen että itsellä hormoneista johtuvaa, sillä heti kun plussasin alkoi selittämätön vitutus, negatiivisuus, itkuherkkyys ja raivoaminen. En siis normaalisti ole onneksi yhtään tällainen ja ensimmäisessä raskaudessa (joka tosin meni kesken) oloni oli täysin päinvastainen ja tunsin itseni mahtavaksi.
Muuttuva olomuoto, kummalliset tuntemukset vatsassa, turvotus, omista vaatteista luopuminen, pahoinvointi, liitoskivut ja tosiaan vielä se ammattilaisten aliarvioiva lässytys alkavat kyllä pahasti vituttamaan.
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Minua taas ärsyttää tälläiset tohtorit, jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle. Jos kerran olet niin paljon parempi ihminen kuin neuvolan täti niin älä mene sinne. Tai mitäpä jos kuitenkin keskittyisit ihmisen kohtaamiseen ihmisenä?
Tuskin nyt huonoa äitiä sinusta tekee se, ettet pidä raskaana olosta. Kaikki vaan eivät pidä.
Itse odotan niitä potkuja. Välillä koskee mahaan ja pelkään, että onko kaikki kunnossa vauvalla. Vaikket pidä potkuista, ajattele niitä edes ailtä kannalta, että tiedät vauvasi olevan elossa ja voivan hyvin.
Itsekään en pidä enää neuvolasta yhtään. Aina sama homma sen raudanpuutteen jankkaamisesta ja juoksutusta verikokeissa. Minulla ei vain nouse se hemoglobiini kun vasta viimeisellä kolmanneksella, silloin lisääntyy muutenkin rauta veressä.. Ei vain mene perille. Enää aion käydä tämän yhden verikokeen ja en enempää.