Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktivointi ja liberalismi

Vierailija
07.01.2018 |

Jos en väärin hahmota, kaikki, myös aktiivimallia vastustaneet puolueet eduskunnassa, ovat sanoneet kannattavansa aktivointia, mutta tämä laki on vain huono.

Tuo vaivaa minua. Miksi kaikki puolueet haluavat suhtautua kansalaisiin kuin lapsiin tai toistaitoisiin reppanoihin, jotka toki kuuluu aktivoida. Keinoista sitten kiistellään.

Entä, jos hiljalleen siirryttäisiin kohti aikuisten ihmisten yhteiskuntaa, jossa korkeintaan nuoria aktivoidaan, jos heitäkään, mutta muuten luodaan puitteet, jotka mahdollistavat ja kannustavat aktiiviseen elämään ja työn tekemiseen, yrittämiseen, kouluttautumiseen.

Eikö terveessä yhteiskunnassa aikuiset ihmiset halua olla aktiivisia ja se voidaan jättää heidän omalle vastuulle, kun siihen luodaan vain mahdollisuudet.

Toivoisin ainakin Vihreiden ja Vasemmistoliiton ymmärtävän asian myös tulevissa puheissaan. Muut puolueet ehkä haluavatkin ennemminkin alamaisia kuin aikuisia kansalaisia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en väärin hahmota, kaikki, myös aktiivimallia vastustaneet puolueet eduskunnassa, ovat sanoneet kannattavansa aktivointia, mutta tämä laki on vain huono.

Tuo vaivaa minua. Miksi kaikki puolueet haluavat suhtautua kansalaisiin kuin lapsiin tai toistaitoisiin reppanoihin, jotka toki kuuluu aktivoida. Keinoista sitten kiistellään.

Entä, jos hiljalleen siirryttäisiin kohti aikuisten ihmisten yhteiskuntaa, jossa korkeintaan nuoria aktivoidaan, jos heitäkään, mutta muuten luodaan puitteet, jotka mahdollistavat ja kannustavat aktiiviseen elämään ja työn tekemiseen, yrittämiseen, kouluttautumiseen.

Eikö terveessä yhteiskunnassa aikuiset ihmiset halua olla aktiivisia ja se voidaan jättää heidän omalle vastuulle, kun siihen luodaan vain mahdollisuudet.

Toivoisin ainakin Vihreiden ja Vasemmistoliiton ymmärtävän asian myös tulevissa puheissaan. Muut puolueet ehkä haluavatkin ennemminkin alamaisia kuin aikuisia kansalaisia.

aktivoinnilla ei saada kuin hiljaisia orjia ja apatiaa.

Vierailija
2/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä alanuoli? Miksi joku haluaa, että kansalaisia kohdeltaisiin 2000-luvulla kuin lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivointi ei ole mitenkään libetarismin vastaista. Ainakin minun mielestäni libetarismiin kuuluu yksilön oma vastuu sen vapauden vastapainoksi. Eli suomeksi vastikkeellinen työttömyysturva, joka kannustaa aktiivisuuteen olisi hyvä. Nykyinen malli ei täytä mielestäni tätä, koska henkilöä voidaan rankaista mielipuolisilla kriteereilla, joihin henkilö itse ei voi vaikuttaa.  Lisäksi byrokratian lisäätymistä pitäisi välttää viimeiseen asti.

Olen samaa mieltä, että terveessä yhteiskunnassa yksilöt haluavat olla aktiivisia, mutta me emme elä sellaisessa yhteiskunnassa. Meille on pesiytynyt joukko yksilöitä (valitettavan suuri nykyään), jotka katsovat että heillä on vain absoluuttisia oikeuksia (esim sosiaaliturva), mutta ei mitään velvollisuuksia tai vastuita.

Vierailija
4/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Lopetetaan kaikki työttömyystuet ja aikuiset ihmiset ottavat itse vastuun omasta elämästään. Ei aikuiset ihmiset tarvitse mitään tempputyöllistämistä. Kyllä nälkä ennen pitkää ohjaa laiskurinkin työn pariin.

Vierailija
5/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktivointi ei ole mitenkään libetarismin vastaista. Ainakin minun mielestäni libetarismiin kuuluu yksilön oma vastuu sen vapauden vastapainoksi. Eli suomeksi vastikkeellinen työttömyysturva, joka kannustaa aktiivisuuteen olisi hyvä. Nykyinen malli ei täytä mielestäni tätä, koska henkilöä voidaan rankaista mielipuolisilla kriteereilla, joihin henkilö itse ei voi vaikuttaa.  Lisäksi byrokratian lisäätymistä pitäisi välttää viimeiseen asti.

Olen samaa mieltä, että terveessä yhteiskunnassa yksilöt haluavat olla aktiivisia, mutta me emme elä sellaisessa yhteiskunnassa. Meille on pesiytynyt joukko yksilöitä (valitettavan suuri nykyään), jotka katsovat että heillä on vain absoluuttisia oikeuksia (esim sosiaaliturva), mutta ei mitään velvollisuuksia tai vastuita.

En jaksa alkaa käydä tässä vääntöä liberalismista ja libertarismista. Joka tapauksessa, itse olen jokseenkin varma, että kun loisimme toimeliaisuuden mahdollisuudet (tätä ei ole vielä kokeiltu), useimmat aikuiset haluavat tehdä monenlaista hyödyllistä, mikä hyödyttää koko yhteiskuntaa.

Niillä, jotka eivät sittenkään haluaisi, on ehkä usein monia syitä ja ongelmia, joita sitten voitaisiin käydä ratkomaan, kun terveitä, toimintakykyisiä ja -haluisia aikuisia ei enää pompoteltaisi siksi, että joku jossain haluaa jostain syystä olla tekemättä mitään. Resurssit ohjattaisiin sinne, missä niitä tarvitaan.

Vierailija
6/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stop holhoukselle kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Lopetetaan kaikki työttömyystuet ja aikuiset ihmiset ottavat itse vastuun omasta elämästään. Ei aikuiset ihmiset tarvitse mitään tempputyöllistämistä. Kyllä nälkä ennen pitkää ohjaa laiskurinkin työn pariin.

Itse haluan kyllä elää yhteiskunnassa, jossa perusturvalla taataan yhteiskuntarauha ja oikeasti niitä mahdollisuuksia.

Vierailija
7/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aktivoinnilla ei saada kuin hiljaisia orjia ja apatiaa.

Hyvin kiteytetty!

Vierailija
8/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tämä myös muualta tulleita.

Vierailija
9/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan liberaali ajattelu liian outo idea nöyrille, alamaiseksi kasvatetuille suomalaisille?

Vierailija
10/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa liberalismiahan olisi jättää aktivoinnit, sekä veronmaksajien rahoittamat työttömyysturvat sikseen. Taxation is theft.

Vierailija
11/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitoa liberalismiahan olisi jättää aktivoinnit, sekä veronmaksajien rahoittamat työttömyysturvat sikseen. Taxation is theft.

Näinhän se olisi, mutta mikään ideologia ei toimi puhtaassa muodossaan.

Vierailija
12/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarkoitukseni ollut aloittaa teoreettista keskustelua yhteiskuntateorioista ja eri ismeistä ja niiden sisällöistä.

Kaipaan lähinnä liberaalia ajattelua, ihan käytännön tasolla. Järkyttää, jos useimmat ajattelevat, että aikusia kansalaisia on aktivoitava.

Vierailija
13/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarkoitukseni ollut aloittaa teoreettista keskustelua yhteiskuntateorioista ja eri ismeistä ja niiden sisällöistä.

Kaipaan lähinnä liberaalia ajattelua, ihan käytännön tasolla. Järkyttää, jos useimmat ajattelevat, että aikusia kansalaisia on aktivoitava.

Aktivointia se on niiden "edellytysten luontikin".

Vierailija
14/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktivointia se on niiden "edellytysten luontikin".

No jos haluat sen niin nähdä. Minusta taas se, että työn tekeminen ja teettäminen tehdään mahdollisimman helpoksi ei ole aktivointia vaan viisasta toimintaa. Kun työn tekeminen on kannattavaa aina, ketään ei tarvitse siihen pakottaa. Ja tämä onnistuu myös ilman tukien leikkaamista tasolle, jossa rikollisuus lisääntyy.

Vierailija
15/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinä et kyllä ainakaan ole minkään sortin liberaali vaan melkeinpä oppikirjaesimerkki siitä autoritariasta, jota kokoomus edustaa. Sinä haluat määräillä ihmisiä ja naamioit sen jonkin epämääräisen "vastuun" kaapuun.

Vierailija
16/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt vaan ole mitään "aitoa liberalismia" vaan ihan puhdasta kusipäisyyttä, antidemokratiaa ja yksilönvapauksien vastaista luovuttaa kaikki valta totalitaarisille markkinavoimille. Ihan naurettavaa tämä kokoomuslainen newspeak.

Vierailija
17/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä työn? 350tuhatta työtöntä ja 50 tuhatta duunimestaa. Nälkä ei korjaa tässä maassa niin kauan kun on kauppoja. Ihmiset tulee siirtymään leipäjonoista suoraan kauppoihin ottamaan ruokaa. Tuolla kaupoissa varastelee jo nyt lapsiperheet ruokia. Aktiivimalli on muutenkin niin nihkeesti väännetty. Ei ollut pokkaa leikata suoraan työttämiltä vaan piti keksii tällainen. Noin 290 tuhannelta saa 100% rokotettua sen 5%, eli varmaa säästöä. Kyllä ne on laskenut siellä tarkkaan miten ne säästöt vedetään, ku tietää ettei ole duunia. Itse asun helsingissä.  Jos esim en saa 18h työtä, niin menetän noin 30e kk.. Mut sit jos saan työtä, niin menetän 58e kuukausilipun hinnan joka on helsingin sisäinen hinta. Jos duunia saa vaikka vantaalta, niin lippu maksaa yli 100e. Niin miks edes aktivoituisin, koska noihin lippuihin ei saa tukea. Kysyin sitä asiaa. Etsin normaalia duunia niinku tähänki asti. Laiskuri en ole, mutta työtä en tee mistä en itse hyödy yhtään mitään. Jos sun pomos sanois sulle, että saat ens liksaa 600e vähemmän rahaa.. Suostuisitko??? Et tietenkään. LAISKURI.

Vierailija
18/18 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt vaan ole mitään "aitoa liberalismia" vaan ihan puhdasta kusipäisyyttä, antidemokratiaa ja yksilönvapauksien vastaista luovuttaa kaikki valta totalitaarisille markkinavoimille. Ihan naurettavaa tämä kokoomuslainen newspeak.

Harmi kyllä, että aloitukseeni ottivat kantaa lähinnä vain kokoomuspellet ja tietenkin heidän vastustajat. Mutta entä muiden puolueiden kannattajat? Eikö muita häiritse, että tuota aktivointisanaa käytetään niin hyväksyen?