Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen läsnäollessa voi juoda alkoholia niin että tulee hiprakkaan?

Vierailija
06.01.2018 |

Tarkoitan nyt normaaleissa perheissä, ei sellaisissa joissa lapsi joutuu heti pullon tai tölkin auettua pelkäämään (rähinä)känniä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3v ja sit uudestaan yli 12v voi olla vaikka slaitissa kännissä.

Vierailija
22/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules 8...tässä oli puhe hiprakasta ja sun mammasi oli humalassa. Siis jos hoippuu ja sammaltaa niin kyse ei ole hiprakka. Mutta tuskin nyt kuitenkaan sait traumoja loppuiäksi vaikka olikin noloa. Oletko miettinyt miksi häpeä oli sinun kun oikeasti se oli äitisi oma häpeä? Ja 13v. turvallisuus tuskin järkkyi kun paikalla oli muitakin ihmisiä.

Hiprakka on lähinnä käsite jota alkoholistit käyttävät omasta juomisestaan.

Vierailija
24/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vaimo ei imetä, sitten voi ottaa huikkaa. Tosin silleen sivistyneesti, pari lasillista.

Hyvin ovat kaikki meidän ja tuttavaperheidemme lapset täysi-ikäistyneet. Vieläkin muistelevat jyjteisiä juhannus- ja uudenvuodenjuhlia, joissa saivat valvoa pikkutunneille. Ja aikuiset maistelivat...

Vierailija
25/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään ikäisen.

Vierailija
26/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa! Normaalisti elävät saa juopon leiman otsaan kun osa täälläkin pätee ja tyrkyttää omaa tiukkaa linjaa muille. En minäkään pakota ketään juomaan edes lasia viiniä mutta osa katsoo oikeudekseen kieltää minulta sen lasillisen. Onneksi olen omilla aivoilla ajatteleva itsenäinen aikuinen ihminen jota ei loppupeleissä muiden mielipiteet hetkauta.

Ja joku tuolla väitti että hiprakka on juoppojen oma "sana". No ei ole sillä jos juon ruuan kanssa lasin viiniä niin en ole todellakaan humalassa. Voin olla hiukan hiprakassa eli tuntuu vähän eriltä kuin maitolasillisen juominen. Mutta sitähän se alkoholikammoinen ei voi myöntää vaan rappio tulee. Ja joku tulee nyt tietysti kyselemään miksi en sitten juo sitä maitoa. No meillä on aina lauantaisin "juhlaruokaa" kotona/kylässä/ravintolassa ja maito ei ole aikuisten juhlajuoma MEILLÄ. Tosin en juo ollenkaan maitoa muutenkaan. Viinistä pidän ja nautin elämästäni.

Vierailija
27/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä normaalisti elävä? Myös elämä ilman alkoholia on normaalia.

En halua juoda hiprakkaan itseäni. Jo parista annoksesta ilman hiprakkaa minulla menee yöuni nihkeäksi, heräilen hiestä märkänä ja aamulla on kuin tuhannen darra. Yäh.. kuka kaipaa sellaista oloa edes. Minulle riittää satunnainen saunaolut.

Vierailija
28/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä vain yksi lapsi ja sitten elää kusi sukassa seuraavat 20 vuotta ja paapoa sitä lasta 24/7/365. Pitää huolehtia että se lapsi ei koskaan näe mitään surullista/pahaa/huolestuttavaa/. Normaali elämäkin on liian vaarakkista joten piltti pidetään pumpulissa kunnes se lievästi sosiaalisesti vammaisena yrittää elää kodin ulkopuolella n.20 vuoden iässä. Kusi sukassa elämää jatketaan taas kun se aikuinen lapsi palaa kotiin mamman helmoihin. HUOM! Ehtoollisviini on sallittua jos se on alkoholitonta.

Jännää tuo asenne, että lapsi elää pumpulissa mikäli ei näe vanhempiensa kännäävän.

Alkoholia ei tarvitse piilotella lapselta, sillä alkoholiahan voi juoda kohtuudella. Esimerkiksi lasillinen viiniä ruoan kanssa tai saunaolut, niistä ei nouse hiprakkaa ellet omaa jo todella huonoa viinapäätä.

Jos haluat vetää kännit, niin lapsi yökylään siksi aikaa.

Vierailija
29/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin, sanoisin kännien vetämisen lapsen seurassa olevan ok silloin kun lapsi on täysi-ikäinen, ja hänellä on jo oma osoite. Tällöin hän ei ole vanhemmastaan riippuvainen, ja voi lähteä kotiinsa jos ei halua katsella humaltunutta vanhempaansa.

Vierailija
30/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hurskastele! Missä laissa sanotaan että alaikäisen kanssa ei saa olla päihtyneessä tilassa? LInkki?

Aion tänään juoda pari lasia viiniä ja meillä on lapsia joten nyt varmaan tulee poliisi ja sossu vai kuinka se nyt menikään? Luojan kiitos Suomessa oikeasti saa vielä elää normaalia omaa elämäänsä vaikka on mennyt lisääntymään.

Lapsesi kyllä muistavat, millaista oli kasvaa tuollaisessa perheessä.  Minä en unohda ikinä. Tärkein kriteerini puolison valinnassa oli, että hän ei juo ja että lapseni saavat raittiin kodin. Sen on oma kokemukseni opettanut. Ei ollut väkivaltaa, vain pientä hiprakkaa meilläkin....

Vierailija
31/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sen ikäisen, jonka seurassa voisit myös ottaa vähän pilveä, amfetamiinia tai kokaiiniakin.

Eli yli 18 v:n.

Vierailija
32/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa! Normaalisti elävät saa juopon leiman otsaan kun osa täälläkin pätee ja tyrkyttää omaa tiukkaa linjaa muille. En minäkään pakota ketään juomaan edes lasia viiniä mutta osa katsoo oikeudekseen kieltää minulta sen lasillisen. Onneksi olen omilla aivoilla ajatteleva itsenäinen aikuinen ihminen jota ei loppupeleissä muiden mielipiteet hetkauta.

Ja joku tuolla väitti että hiprakka on juoppojen oma "sana". No ei ole sillä jos juon ruuan kanssa lasin viiniä niin en ole todellakaan humalassa. Voin olla hiukan hiprakassa eli tuntuu vähän eriltä kuin maitolasillisen juominen. Mutta sitähän se alkoholikammoinen ei voi myöntää vaan rappio tulee. Ja joku tulee nyt tietysti kyselemään miksi en sitten juo sitä maitoa. No meillä on aina lauantaisin "juhlaruokaa" kotona/kylässä/ravintolassa ja maito ei ole aikuisten juhlajuoma MEILLÄ. Tosin en juo ollenkaan maitoa muutenkaan. Viinistä pidän ja nautin elämästäni.

Kun itse juon lasin viiniä, niin hetkeksi nousee lämmittävä tunne, joka kuitenkin menee nopeasti ohi juodessani lasin vettä tai syödessäni jotain. Enempäähän tuosta ei tarvitse juoda.

Hiprakka taas ei mene ohi sillä vesilasillisella, vaan olet silloin juonut jo vähän enemmänkin.kuin sen lasillisen viiniä.

Vierailija
33/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottelen suosiolla sinne teini-ikään saakka. Nyt nautin yhdestä oluesta joskus, kun lapsi nukkuu. Jos menen rilluttelemaan, niin en ole kotona ja lapsi nukkuu kun tulen kotiin, aamulla isä hoitaa lapsen ja herättyäni minä jatkan. Ja tuossa teini-iän kynnykselläkin opetan, että kohtuukäyttö on parempi, kuin överihumalatila, joka on minulla mielessä myös uloslähtiessä.

Vierailija
34/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esiteinejä ja varsinaisesti teinejä yleensä ärsyttää pikku hiprakassa olo. 

Eli mitä pienempi lapsi, sitä huolettomampaa voi olla alkoholin käyttö. Kunhan ei niin paljon vedä, että lasten silmälläpito ja hoito vaarantuu. 

Voi se ärsyttää aikuisiakin lapsia, mutta jos muiden ärsyyntyminen riittää perusteeksi jättää asioita tekemättä niin elämästä tulee kyllä aika rajoittunutta. Pienen lapsen ahdistuminen ja pelko ovat minusta niitä oikeita syitä välttää alkoholinkäyttöä lasten kanssa.

Vierailija
35/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hurskastele! Missä laissa sanotaan että alaikäisen kanssa ei saa olla päihtyneessä tilassa? LInkki?

Aion tänään juoda pari lasia viiniä ja meillä on lapsia joten nyt varmaan tulee poliisi ja sossu vai kuinka se nyt menikään? Luojan kiitos Suomessa oikeasti saa vielä elää normaalia omaa elämäänsä vaikka on mennyt lisääntymään.

Lapsesi kyllä muistavat, millaista oli kasvaa tuollaisessa perheessä.  Minä en unohda ikinä. Tärkein kriteerini puolison valinnassa oli, että hän ei juo ja että lapseni saavat raittiin kodin. Sen on oma kokemukseni opettanut. Ei ollut väkivaltaa, vain pientä hiprakkaa meilläkin....

En ole tuo jolle vastasit, mutta kuka sinä olet muiden ihmisten puolesta puhumaan? Suomessa on aika monta kohtuukäyttöperheen lasta jolla ei ole asiasta traumoja, minä ja valtaosa tuttavapiiristäni mukaanlukien. Toki jos lapsi on erityisherkkä niin tämä pitää huomioida kasvatuksessa, mutta normaali lapsi ei saa traumoja parista viinilasista silloin tällöin. Se on sitten taas vanhemman vastuulla tuntea oma lapsi ja tietää kumpaan ryhmään hän kuuluu.

Vierailija
36/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli 17 kun näki mut pikkuhiprakassa. Se ärsytti sitä tosi paljon ja häiritsi. Eli teinit häpee sitä jos näkevät. Parempi olla hiprakassa kun lapset pois kotoa.

Vierailija
37/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta kuka sinä olet muiden ihmisten puolesta puhumaan? Suomessa on aika monta kohtuukäyttöperheen lasta jolla ei ole asiasta traumoja, minä ja valtaosa tuttavapiiristäni mukaanlukien. Toki jos lapsi on erityisherkkä niin tämä pitää huomioida kasvatuksessa, mutta normaali lapsi ei saa traumoja parista viinilasista silloin tällöin. Se on sitten taas vanhemman vastuulla tuntea oma lapsi ja tietää kumpaan ryhmään hän kuuluu.

Opettajana olen nähnyt ja tuntenut sen pelon lapsilla, kun pelkäävät mitä viikonloppuna tapahtuu ja maanantaina ollaan helpottuneita kun taas saa olla koulussa. Lomalta ei voi muistella mitään, kun ei ole kiva kertoa, että äiti ja isi ryyppäsi koko ajan, ei voitu lähteä autolla mihinkään, jne.  Joulu ja muut juhlat pelottavat jo etukäteen, eikä keksi mitään mitä voisi äitienpäiväkorttiin tai isänkorttiin kirjoittaa. Tai kun lapsi sanoo että äiti ei tullut aamulla kotiin.  Tämä on tietysti se räikein kohtalo, mutta mistä voi tietää, kuinka ahdistunut olo lapsella on silloin tai myöhemmin, kun pelkää "pahalta tuoksuvaa" vanhempaa. Jo pieni lapsi erottaa tuoksusta, ettei nyt ole sama kuin ennen. Ja ahdistuu.

Kohtuukäyttöä on tietysti monenlaista, mutta lapsi on vain hetken pieni ja hänelle se aika on niin merkityksellistä, että aikuinen voi joustaa ja odotella sopivampaa hetkeä.

Vierailija
38/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse muistan kun äiti oli hiprakassa kun olin 13v ja kyllä se todellakin ahdisti ja ärsytti silloin. Kaiken lisäksi hävetti kun oltiin vielä kaveriperheen luona. Persoonallisuus muuttuu niin paljon, kun sille yritti jotain sanoa niin puhe vaan sammalsi eikä mistään saanut kiinni, tosi sekavaa. Ja se hoippuminen kun käveltiin johonkin...

Jos puhe sammaltaa ja kävely ei onnistu, ei ole kyseessä hiprakka. Järki käteen nyt.

Vierailija
39/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuukäyttö on eri asia kuin räkäkännit aina lomalla ja viikonloppuisin...

Vierailija
40/43 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan laissa kielletty, mutta kuuluu normaalin aikuisen moraalikäsitykseen. Näin ollen poliisi ei ole asiasta välttämättä kiinnostunut, jos et ala riehumaan niiden lasillisten päälle, mutta sossu ja lasu saattaisivat kyllä ollakin. Tiedän tyypin, joka kuvitteli juomisen kotona kuuluvan kansalaisoikeuksiin oli lapsia läsnä tahi ei. Lastensuojelu sai sitten viimein uskomaan, että eipä muuten kuulukaan. Ei niin, etteikö sitä yhtä saunaolutta tai viinilasillista (12cl) nyt voisi ottaa lastenkin nähden, mutta jos enempi janottaa niin on kyl lähdettävä muualle juomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi