Kuinka lähellä portugali on espanjaa?
Ymmärtääkö espanjankieliset suoraan portugalia minkä verran?
Kommentit (4)
Eli pakkoruotsittajille voisi jatkossa sanoa, että kun opiskelee espanjaa (500 miljoonaa puhujaa), ymmärtää myös portugalia (200 miljoonaa puhujaa). Vrt. ruotsi (10 miljoonaa) + norja (5 miljoonaa).
Mun espanjalainen työkaverini tulee läheltä Portugalin rajaa. Hän sanoo, että ne raja-alueiden asukkaat ymmärtävät portugalia aika hyvin. Ja että Cristiano Ronaldo puhuu hassua portugalinhöysteistä espanjaa. Ei ole kuulemma ihan helppo ymmärtää noita kieliä puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Espanja ja portugali ovat lähempänä toisiaan kuin suomi ja viro. Ainakin kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta toisen kielen puhujat ymmärtävät hyvin.
Mun mielestä päinvastoin. Tai ehkä sitä vaan on tottunut kuulemaan tuota viroa niin erottaa sanat paremmin. Itse ymmärrän espanjaa mutta en ollenkaan portugalia. Muistuttaa enemmän slaavilaisia kieliä. Molemmat toki romaanisia kieliä.
Espanja ja portugali ovat lähempänä toisiaan kuin suomi ja viro. Ainakin kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta toisen kielen puhujat ymmärtävät hyvin.