Saako vieraan taloyhtiön leikkipaikalle mennä?
Saako lapsen kanssa mennä naapuritalon pihalle keinumaan tai hiekkalaatikolle? Onko tähän olemassa sääntöjä tai sosiaalisia normeja?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti, että tuon taloyhtiön väki on vastuussa leikkipaikalla leikkijöistä, myös niistä luvattomista taloyhtiön ulkopuolisista. Jos lapsesi loukkaantuu leikkipaikalla taloyhtiö joutuu korvaamaan, mikäli todetaan, että leikkipaikka ei täyttänyt turvallisuusmääräyksiä. Tämänkin vuoksi on minusta tosi epäkohteliasta mennä sinne ulkopuolisena kuluttamaan toisten omilla rahoillaan, omaan käyttöönsä ostamia leikkivälineitä. Minua suututtaisi, jos esim. meidän taloyhtiön trampalle tulisi ulkopuoliset pomppimaan. Ollaan se ostettu omilla rahoillamme, jokainen talossa asuva perhe maksoi yhtä paljon, ja vahditaan omia lapsiamme, kun he siinä pomppivat.
No joo siis tottakai tämmöset on erikseen mutta yleensä kunta myös rahottaa noita leikkipaikkoja jos ei lähellä oo mitään muuta jos kunnan taloja. Jos siinä on puinen maahan pultattu keinu ja liukumäki, kukaan ei kuole siihen jos siitä joku joskus laskeekin.
Missä päin kunta muka rahoittaa yksityistalojen pihoissa olevia leikkipaikkoja? Ei rahoita.
Hän sanoikin "jos kunnan taloja" eli jos kyse on kunnan vuokratalosta, kunta rakentaa pihankin.
ohis
Saa mennä. Monet asuinalueet rakennetaan ihan sitä silmällä pitäen. Eli pihoilta toisille pääsee ylittämättä autotietä tms.
Tämä näin suunnittelijan näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon korvausnäkökulman tapaturman sattuessa, mutta ihnettelen, kuinka vahvana täällä elää "minä maksoin ja vain minä saan nauttia tästä" -kulttuuri.
Minä olisin vain iloinen, jos meidän talon pihasta saisi nauttia nekin lapset, joilla ei omaa pihaa ole. Varsinkin silloin kun en itse ole aluetta käyttämässä.
Jep! Tää varmaan on joku trauma, että kun joltakin lapsena kiellettiin jotakin, KOSKA MINÄ MAKSOIN, niin samaa nihkeää ajattelutapaa täytyy viljellä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on iso taloyhtiö, niin eipä se varmaan ketään haittaa, jos siellä muutama ekstrakakara sillon tällöin on.
Mutta jos on kyseessä joku pieni rivariyhtiö, niin on mielestäni hieman epäkorrektia mennä sinne palloilemaan...Haittaa. Todellakin haittaa
Miksi? Anna kun arvaan. Olet joku lapseton +60v pihakyylä?
Isolla pihalla ulkopuoliset lapset eivät haittaa pihan omia lapsia millään tavalla, päinvastoin heistä voi tulla kavereita. Pihan liukumäet, keinut, ynnä muut eivät juuri käytöstäkään kulu, eli mitään et rahallisestikaan menetä.
Ei vaan 30v ja pidän sälekaihtimia aina kiinni. En halua ekstrameluajia pihalle. Kuitenkin ovat jotain työttömien lapsia ja rikkovat ja me osakkaat joudumme maksumiehiksi. Ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon korvausnäkökulman tapaturman sattuessa, mutta ihnettelen, kuinka vahvana täällä elää "minä maksoin ja vain minä saan nauttia tästä" -kulttuuri.
Minä olisin vain iloinen, jos meidän talon pihasta saisi nauttia nekin lapset, joilla ei omaa pihaa ole. Varsinkin silloin kun en itse ole aluetta käyttämässä.
Jep, sitähän voisi uudet taloyhtiöt tehdä niin, että jättää tarkoituksella leikkipaikan rakentamatta ja ohjaa asukkaat naapuriyhtiöiden pihoille. Sama voisi oikeastaan toimia grillikatosten ja autopaikkojenkin suhteen. Antaa muiden maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä. Monet asuinalueet rakennetaan ihan sitä silmällä pitäen. Eli pihoilta toisille pääsee ylittämättä autotietä tms.
Tämä näin suunnittelijan näkökulmasta.
Tämä toinen leikkipaikka näkyy siis meidän hiekkalaatikolla. Tämä meidän talo on Aso talo. En ole varma mikä tuo viereinen, missä tuo parempi leikkipaikka olisi.
Ap
2 taloyhtiössä olen asunut ja leikkipaikka oli aina valtaosan ajasta tyhjänä, vaikka lapsiperheitäkin oli. Eipä varmaan paha olisi vaikka joku sivullinen käyttöön ottaisikin, kun turhanpanttina vaan on.
Menisin tietty. Soittakoot poliisit paikalle tai kantakoot pois minun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihassa ei ole keinuja mutta viereisen taloyhtiön pihassa keinut ja kiipeilytelineet ym. En ole siis mennyt, vaan pohdin että kehtaako mennä. En ole tähän mennessä nähnyt siellä ketään. Lapsi on vielä niin pieni että ulkoilee aikuisen kanssa...
Ap
Sinua ei yhtään vaivaa se, että sen viereisen taloyhtiön asukkaat rahoittavat ne keinut ja kiipeilytelineet? Itse menisin mielummin julkiseen leikkipuistoon.
Lähin julkinen leikkipuisto on 2km päässä. Ja siis en ole nähnyt ketään koskaan siellä pihalla. Tähän taloyhtiöön ei tule kunnon leikkilaitteita kun asuu niin vähän lapsia.
Ap
No kysy kohteliaasti joltain talon asukkaalta mielipidettä, tai vaikka useammalta, joita tapaat. Kysyt, haittaakohan asukkaita jos käytte siinä silloin tällöin leikkimässä. Jos olette siivosti (ja varmaan olettekin), niin miksi se ketään haittaisi?
On meidän taloyhtiössä ainakin grillipailkalta tietääkseni pari kertaa taloyhtiöön kuulumattomat häädetty pyytämällä poliisi paikalle vaikkei mitään häiriötä ole aiheuttaneetkaan. Tuumannutkin itse, että tällä mäellä toinen köyhä vahtii toista köyhää, ettei vaan vahingossakaan saa mitään mitä ei kuulu saada. Keskisuomalaista mentaliteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihassa ei ole keinuja mutta viereisen taloyhtiön pihassa keinut ja kiipeilytelineet ym. En ole siis mennyt, vaan pohdin että kehtaako mennä. En ole tähän mennessä nähnyt siellä ketään. Lapsi on vielä niin pieni että ulkoilee aikuisen kanssa...
Ap
Sinua ei yhtään vaivaa se, että sen viereisen taloyhtiön asukkaat rahoittavat ne keinut ja kiipeilytelineet? Itse menisin mielummin julkiseen leikkipuistoon.
Lähin julkinen leikkipuisto on 2km päässä. Ja siis en ole nähnyt ketään koskaan siellä pihalla. Tähän taloyhtiöön ei tule kunnon leikkilaitteita kun asuu niin vähän lapsia.
Ap
No kysy kohteliaasti joltain talon asukkaalta mielipidettä, tai vaikka useammalta, joita tapaat. Kysyt, haittaakohan asukkaita jos käytte siinä silloin tällöin leikkimässä. Jos olette siivosti (ja varmaan olettekin), niin miksi se ketään haittaisi?
Hei kiitos! Näin mä taidan tehdä. Siellä ei vaan ole ikinä tosiaan ketään, mutta kysyn heti jos kohtaan jonkun. Tai jos näen että joku katsoo ilkeästi ikkunasta tai tulee sanomaan niin poistun paikalta.
Ap
Näitä toisen taloyhtiön leikkipihalle tulijoita näköjään riittää, mutta miksi samat ihmiset eivät tule koskaan paikalle, kun taloyhtiössä on keväisin ja syksyisin pihatalkoot? Tervetuloa vaan kunnostamaan leikkivälineitä ja haravoimaan pihaa, myös hiekkalaatikon hiekkakuorman maksuun saa osallistua.
On melkein kaikissa kerrostaloissa noita kerrostalokyttääjiä, jotka on ottaneet elämäntehtäväkseen pitää yllä oman mielen mukaista järjestystä ja vahtii mustasukkaisesti omaa reviiriään, jollaiseksi mieltää koko kerrostalon piha-alueenkin.