Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään muulla nuorella vaikeaa verenpainetautia?

AP
05.01.2018 |

Voi kunpa täältä löytyisi kohtalotovereita..
Olen siis päälle kolmikymppinen nainen ja kärsin vaikeasti korkeasta verenpaineesta. Minulla on toki elämäntavoissakin petrattavaa mutta suurin syy lienee kovassa sukurasitteessa. Paineet minulla ovat olleet nuoruudesta asti hieman koholla mutta nyt viimeisen vuoden aikana viimeistään ne ovat suorastaan pompsahtaneet. Vuosi sitten mittailin kotonakin jo arvoja joissa alapaine huiteli 115:sta tienoilla (tarkkoja lukemia en muista, laitetaan nyt vaikka 130/115, yläpaine ei ole koskaan ollut kummoinen ongelma).

Silloin sain yhdistelmälääkkeen jota jouduttiin pian täydentämään vielä yhdellä lääkeaineella koska se ei yksin tuottanut toivottua tulosta. Otan lääkkeet aamuin-illoin koska kerralla otettuna ne ainakin alkuun laskivat painetta niin paljon että voin huonosti eikä lääkkeen vaikutus kestänyt koko päivää. Nykyään otan aamuisin myös hieman beetasalpaajaa noiden toisten verenpainelääkkeiden lisäksi koska nekään eivät enää juuri auta.

Ehkä noin 3-4 tuntia lääkkeiden otosta alapaine saattaa olla laskenut toivotusti mutta alkaa jo heti kohota takaisin. Ollen siis suurimman osan aikaa päivästä välillä 90-100.

Pitkä alustus mutta asiaan: tilanne on nyt siis tämä, että olen kauhuissani. Sain ajan lääkärille viikon päähän mutta olen jo menettänyt toivoni, että tähän tilanteeseeni auttaisi enää mikään. Olen jo googlannut mitä sellaiset ihmiset ajattelevat joilla on vain muutama vuosi elinaikaa ja mitä elämässä tapahtuu aivohalvauksen jälkeen, jos siis jää henkiin. Syön siis tällä hetkellä viittä eri lääkeainetta kohonneeseen verenpaineeseen ja ei auta. Olen viime aikoina aloittanut kuntoilemaan 3/krt viikossa eikä se näy mittaustuloksissa. Olen vähentänyt alkoholin käytön minimiin ja se ei näy missään. Tupakoin kyllä mutta en niin paljoa, että sillä olisi oleellista merkitysta verenpaineen koholla olemiseen (n. 6-7savuketta päivässä). Ylipainoinen olen myös mutta paineet olivat koholla jo ollessani n. 20kg laihempi.

Olen ahdistunut ja peloissani. Jos urheilun aloittaminen, alkoholin käytön lopettaminen ja viisi eri lääkeainetta eivät tepsi kohonneeseen verenpaineeseeni niin olisiko jo ihan sama laittaa nappi otsaan ettei tarvitsisi enää pelätä ja olla ahdistunut?

Onko ketään muuta samassa tilanteessa olevaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on jotakuinkin sama tilanne. Vähän alle nelikymppisenä sain lääkityksen, mutta nyt silläkin alapaine on välillä luokkaa 90-95. Joskus niinkin matala kuin 85. Itse en kyllä jaksa huolestua, eikä mua lääkäritkään seuraa. Elän terveellisesti kyllä, se on mulle tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit yrittää lopettaa tupakoinnin tai ainakin vähentää, 6-7 savuketta päivässä ei ole mitenkään erityisen vähän. En tiedä vaikuttaako verenpaineeseen mutta ihan yleisesti terveyden kannalta tupakointi ei ole hyväksi.

Vierailija
4/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo on yksi kompastuskiveni tuo tupakointi. Sen lopettamisella saisi varmasti hinattua muutaman elohopeamillimetrin paineita alas mutta ei se ratkaisu ole kokonaiskuvaan.. Vähentää yritän koko ajan. Lähinnä pohdituttaa joko tässä muutaman vuoden päästä on haudassa.

Vierailija
5/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvisruokaan siirtyminen voi auttaa ehkä

Vierailija
6/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko varma että. sinulla ei ole polykystinen munuaistauti, se myös aiheuttaa verenpaineen nousun. Kulkee suvuittain. Eli munuaiset täyttyy vähitellen kystillä usein vasta 60 v. munuaiset pettää. Munuaisten tilanne tulisi korkeassa verenpaineessa tarkistaa. Eli pyydä kreatiiniarvosi ja e-gfr lukusi.

Vierailija
7/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko varma että. sinulla ei ole polykystinen munuaistauti, se myös aiheuttaa verenpaineen nousun. Kulkee suvuittain. Eli munuaiset täyttyy vähitellen kystillä usein vasta 60 v. munuaiset pettää. Munuaisten tilanne tulisi korkeassa verenpaineessa tarkistaa. Eli pyydä kreatiiniarvosi ja e-gfr lukusi.

Kiitos vinkistä, pitää pyytää nuo arvot. Tosin muistelisin, että arvot otettiin kyllä kun nykyinen verenpainelääkitys otettiin koska se jotenkin ilmeisesti vaikuttaa sekä veren kalium-pitoisuuteen, että munuaisarvoihin..

Vierailija
8/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta. Se stressaaminen ja kauhuissaan oleminen :) Minulla on ollut parikymppisestä asti verenpainetauti (terkkuja tutuille, jotka saattavat tunnistaa). Lääkkeet ovat ihan hyvä juttu, niiden avulla ongelma korjaantuu. Jos pitäisi joku vaiva valita, niin verenpainetauti on sieltä parhaimmasta päästä - se on oireeton, ja sitä voi hoitaa.

Ensinnäkin, lääkkeet eivät ole mörkö. Syö niitä. Voi olla, että joudut vaihtelemaan ja muuttamaan määriä. Siitä huolimatta, syö niitä. Ne pitävät sinut hengissä ja tiputtavat taudin aikaansaaman riskin pois.

Toiseksi, terveelliset elämäntavat ovat aina hyvä juttu. Ihan sama vaikuttavatko ne paineisiin vai eivät. Todennäköisesti et niillä saa paineita alas, mutta ne tukevat elämääsi muuten. Siispä: nuku hyvin, elä onnellisena - mitä se sinulle sitten tarkoittaakin - ja levollisena, nauti elämästä, syö hyvin ja puhdasta ruokaa ja käy kävelemässä pitkiä, nautinnollisia kävelylenkkejä. Vältä liiallista alkoholia äläkä polta tupakkaa. Opettele hallitsemaan stressiä.

Vierailija
9/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sua vanhempi, 50. Erittäin stressaavan elämäntilanteen aikana aloin tuntea kiristävää puristusta päässä. Mittasin vp.n: 160/100 jatkuvasti. Kauhistuin. Sain stressiä purettua, vp aleni. Elämäntilanne vaikeutui, krooninen sairaus paheni. Sain verenpainelääkityksen ja dg.n: verenpainetauti.

Mulla on usein just alapaine korkea. Siihen kyllä auttaa rentoutusharj., liikkuminen, ja stressinpurku.

Sulla taitaa olla jotain somaattista takana tuossa. Lopeta tupakointi heti, siitä on pelkkää vahinkoa. Miten suolan käyttö? Sinuna hakeutuisin erikoislääkärin pakeille, kun olet noin nuorikin.

Vierailija
10/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Yritän lopettaa stressaamisen ja asian vatvomisen. Epätoivoa aiheuttaa se, että tuntuu etteivät lääkkeetkään auta vaikka todella syönkin niitä.

Suolaa en ainakaan lisää ruokaan, joskin käytän ruoanlaitossa esim. maustekuutioita ja soijakastiketta. Sipsejä tms. en syö lainkaan, olen myös vähentänyt runsaasti einesten käyttöä ja pikaruoan syömistä.

Erikoislääkärille menisin mielelläni mutta tarvitsisin tietysti sinne lähetteen, työterveyslääkäri ensi viikolla.

Vierailija
11/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Yritän lopettaa stressaamisen ja asian vatvomisen. Epätoivoa aiheuttaa se, että tuntuu etteivät lääkkeetkään auta vaikka todella syönkin niitä.

Suolaa en ainakaan lisää ruokaan, joskin käytän ruoanlaitossa esim. maustekuutioita ja soijakastiketta. Sipsejä tms. en syö lainkaan, olen myös vähentänyt runsaasti einesten käyttöä ja pikaruoan syömistä.

Erikoislääkärille menisin mielelläni mutta tarvitsisin tietysti sinne lähetteen, työterveyslääkäri ensi viikolla.

Luulisi työterveyslääkärin kirjoittavan lähetteen kardiologille. Onko sulla rytmihäiriöitä? Tehty rasitus ekg.tä tai sydämen uä.tä?

Jos et jostain kumman syystä saa lähetettä, mene yksityiselle. Hän kyllä passittaa sut tarvittaessa julkiselle tutkimuksiin.

Vierailija
12/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Luulisi työterveyslääkärin kirjoittavan lähetteen kardiologille. Onko sulla rytmihäiriöitä? Tehty rasitus ekg.tä tai sydämen uä.tä?

Jos et jostain kumman syystä saa lähetettä, mene yksityiselle. Hän kyllä passittaa sut tarvittaessa julkiselle tutkimuksiin.

Lisälyöntejä on ollut parikymppisestä saakka. Rasitus ekg:tä eikä sydämen ultraääntä ei ole tehty. Ei myöskään sydänfilmiä ole otettu pariin vuoteen, se onkin ilmeisesti tulossa ensi viikolla.

Voiko yksityinen lääkäri laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon?

Vierailija
13/14 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vee sun kanssas ei ihmekään jos sun paineet on koholla tollasesta stressaamisesta. Ota pameja ja nuku.

Vierailija
14/14 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla verenpainearvoja on ihmetelty jo yläasteikäisenä. 18-vuotiaana kävin verikokeissa ja EKG:ssä sekä minulle tehtiin verenpaineen vuorokausiseuranta. Silloin korkeat verenpainelukemat laitettiin valkotakkihypertension piikkiin. Noin 25-vuotiaana hakeuduin lääkärille keskustellakseni taas verenpaineesta. Silloin tehtiin taas vuorokausiseuranta ym. ja sain ensimmäisen verenpainelääkkeeni. Siitä asti olen syönyt enemmän ja vähemmän säännöllisesti lääkkeitä (taukoja raskauksien takia).

Nykytilanne on se, että olen 34-vuotias ja syön säännöllisesti verenpainelääkkeitä. Minulle on tehty kaiken maailman tutkimuksia, mutta kukaan ei oikein osaa sanoa, miksi verenpaineeni on korkea. Arvellaan, että minulla saattaa olla verisuonet ahtaat jostakin kohdasta, jolloin sydän joutuu pumppaamaan verta kovempaa. Olen syönyt yli vuoden Enalaprilia - ensin 5mg ja sitten 10mg. Nyt annostus on nostettu 20mg:aan. Ongelmani on se pahempi eli alapaine. Yläpaine on ollut minulla aina suhtkoht hyvä ja se on reagoinut lääkitykseen kiltisti. Alapaine taas ei tahdo antaa periksi millään ja tuolla 20mg:n annostuksella se on edelleen aamuisin ja iltaisin yli 90. Aiemmalla 10mg:n annoksella se oli yli 100 useasti eli jotakin parannusta on tapahtunut. Jee.

Käytin yhdessä välissä beetasalpaajaa (Emconcor) ja silloin annostus oli ihan naurettavan pieni. Se auttoi hyvin ja verenpainelukemat olivat hyvät. Sitten jouduin keskeyttämään käytön raskauden vuoksi ja kun olisin taas halunnut siirtyä takaisin beetasalpaajaan, niin minulle sanottiin, että miksi niin nuori ihminen söisi beetasalpaajaa ja sain muuta lääkettä. Itse asiassa tänään aloitettiin uusi kokeilu ja nyt minulla on nyt rinnakkain Enalapril ja Emconcor. Katsotaan, millainen vaikutus on lukemiin.

Mitä voisin AP:lle sanoa omien tutkimusten perusteella, niin kannattaa ainakin pyytää päästä täydelliseen verenkuvaan, EKG:hen ja ehkä mahdollisesti myös vuorokausiseurantaan (kannat mukanasi laitetta, joka mittaa verenpainetta yhden päivän ja yön ajan). Lisäksi kannattaa tutkituttaa myös kilpirauhasarvot. Lopeta tupakan polttaminen, muutoin tekemäsi muutokset vaikuttavat oikein hyviltä. :) Stressi on myös pahaksi. Itse olen myös jatkuvan stressin alla eikä siitä valitettavasti pääse eroon tuosta vain, sormia napsauttamalla. Lisäksi suosittelen hankkimaan kunnon verenpainemittarin. Itselläni on Omron M7 Intelli IT ja voin suositella. Ulkomailta (Euroopasta) kun tilaa, niin saa ihan hyvään hintaan.

Minua kiinnostaisi tarkemmin tietää, että millainen lääkitys sinulla AP on verenpaineeseen?