Miksi ihmeessä jotkut ihmiset ovat taipuvaisempia ummetukseen kuin toiset? Riippumatta terveellisestä ruokavaliosta
Minulla on tämä vaiva ja harmittaa huomata tyttömme perineen sen minulta. Tytön isällä ei ole ikinä ollut mitään vatsaongelmia vaikka söisi kuinka huolettomasti. Sen sijaan minulla on vaivanani lähes jatkuva ummetus terveellisestä ruokavaliosta ja kovasta vedenjuonnista huolimatta. Sama tuntuu olevan tytöllä. Se on tosi sääli. Mistä lie moinen johtuu?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tämä vaiva ja harmittaa huomata tyttömme perineen sen minulta. Tytön isällä ei ole ikinä ollut mitään vatsaongelmia vaikka söisi kuinka huolettomasti. Sen sijaan minulla on vaivanani lähes jatkuva ummetus terveellisestä ruokavaliosta ja kovasta vedenjuonnista huolimatta. Sama tuntuu olevan tytöllä. Se on tosi sääli. Mistä lie moinen johtuu?
En tiedä. Uskoisin että jokaisen aineenvaihdunta toimii hiukan eri tahtia. Jotkin ruoka-aineet voivat olla toiselle vaikeampia käsitellä. Onko sinua tutkittu? Joillakin on pitkä tai mutkikas suoli. Aineenvaihduntaan voi vaikuttaa myös psykologiset tekijät, joillakin stressi voi aiheuttavat ummetusta ja kipua, joillakin taas ripulia ja perhosia vatsanpohjassa. Rentoutumisen opettelu ja pysähtyminen voi auttaa.
Vedenjuonti on todella tärkeää, varsinkin jos ruoka sisältää paljon kuituja. Voi olla että tarvitset hiukan enemmän vettä kuin tiedät, toki kohtuudella sitäkin mutta monet juovat vähemmän kuin olisi tarpeen. Kokeile juoda lasi vettä ennen ateriaa.
Maitotuotteita voi vähentää, itseäni auttavat kaurapohjainen aamupala ja 100% kauratuotteet, leivänmäärän rajoittaminen (2kpl) tai jopa leivän välttäminen, kahvit, kasvisten runsas määrä (etenkin vihreät salaatit tai tuliset kasvikset). Vältän liikaa juustoa, jäätelöä ja vehnätuotteita kuten vehnäistä paahtoleipää ja pastaruokia. Annoskoko kannattaa pitää sopivana ja ruokailuvälit säännöllisenä jos vain suinkin pystyy, ei liikaa eikä liian vähän.
Vessassa koroke (15cm tai vaikka korkeampikin) jalkojen alle niin asento ulostamiseen on luonnollisempi.
Kirjaa vaikka jonkin aikaa ylös mitä syöt ja juot sekä milloin käyt vessassa niin tiedät milloin vatsa on toiminut ja onko jostain ollut hyötyä tai onko jokin voinut olla sellainen mikä ei sinulle sovi.
Toivottavasti näistä oli apua. Koroke on tosi hyvä keksintö, niitä voi ostaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä ruuasta, mitä syötte, tee siihen muutoksia. Kokeile, millä syömisillä ei ole ummetusta. Ei pidä geenejä syyttää, jos syö siten, että kroppa kärsii.
Ja höpöhöpö! Minullakin on pieniä sukulaislapsia, jotka kärsivät ummetuksesta vaikka syövät ihan samoja pilttejä kuin muutkin.
Itse olen kokeillut eri ruokia ja käynyt tutkimuksissa. Liikuntaa lisännyt, kokeillut eri annoskokoja jne.
On ihmisiä, jotka voi syödä mitä vaan ja vatsa toimii monta kertaa päivässä.
Mieheni ja minä syömme samaa ruokaa , silti hän kärsii ummetuksesta. Itselläni on normaali suolentoiminta. Uskon , että kyseessä on erillainen aineenvaihdunta. Hänellä hidas, minulla vilkas.
Se johtuu siitä ruuasta, mitä syötte, tee siihen muutoksia. Kokeile, millä syömisillä ei ole ummetusta. Ei pidä geenejä syyttää, jos syö siten, että kroppa kärsii.