Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset nosti metelin kun asensin heidän puhelimiinsa nettirajoittimet. Muita?

Vierailija
05.01.2018 |

Kyllästyttyäni kolmen lapseni jatkuvaan (pahimmillaan varmaan 10 h päivässä, en jatkuvasti jaksa enkä pysty kontrolloida/ takavarikoida puhelimia) nettisurffailuun, asensin hetki sitten Screen Time -sovellukset.
Nyt kauhea meteli, että missään muussa perheessä ei ole niin kauheaa äitiä kuin heillä.

Sovelluksesta saan rajoitettua nettiaikaa per päivä, näen myös sivuhistorian.

Olenko kauhea? Lapset ovat 8, 11 ja 13.

Jos tämä on ihan normaalia ja hyvä juttu teidän mielestänne, paljonko annatte nettiaikaa tuon ikäisille?
Käyttävät netissä Spotifya, Netflixiä, Whatsappia, Youtubea, mitä lie kaikkea muuta.. joitain pelejä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso hatun nosto ap:lle! Kunpa tuollaisia vanhempia olisi enemmänkin!

Vierailija
22/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on eri kuin omassa nuoruudessa.

Mä luulen, että myös oma uudelleen asennoituminen auttaisi. Keskustelisin nuorten kanssa, mitkä on omat odotukset ja mitkä nuorten. Kyseessä ei kuitenkaan mitään taaperoita ole.

Ei tuommoisia ylhäältä tulevia torjuvia hyökkäyksiä nettiä vastaan. Mehän ei tiedetä onko netti uhka vai mahdollisuus pitkässä juoksussa.

Tietenkin yhteisiä sääntöjä pitää noudattaa ja hoitaa asiat, joista on sovittu. Esim koulun on oltava priimaa, askareet hoidettava, harrastukset myös, ystävien kanssa vietetään aikaa, kuten perheen välinen yhteinen aika on tärkeetä. Kun näiden kanssa tasapainottelee arjessa, niin ei sitä ihan hirveesti jää aikaa netissä roikkumiselle. Jos on alunperinkin hyväksynyt, että se puhelin saa olla kokoajan mukana mainitsemissani tilanteissa, niin eihän se sitten mikään ihme ole, että ap:n lapset ovat hukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin sekä Spotifyn (jota voi muuten kuunnella myös offline-tilassa eli ilman nettiäkin) ja Whatsappin rajattomalle käytölle.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Aika idioottimaista suoraan sanottuna. Jos lapset kuuntelevat musiikkia ainoastaan spotifylla, estät heiltä musiikin kuuntelun. Jos yhteydenpito kavereihin tapahtuu ainoastaan whatsappilla, estät heiltä yhteydenpidon kavereihin. Tilapäisenä rangaistuskeinona okei, jatkuvana käytäntönä ei.

Kyllä voi offlinessä kuunnella, mutta syöpä perhanasti muistia, kun kaikki on sitten puhelinmuistiin tallennettu.

Vierailija
24/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kattoisin asiaa näin: 13-vuotias ei ole enää mikään lapsi, vaan varhaisteini. Teini-ikäiset tarvitsevat tosi paljon tilaa alkaa itsenäistyä ikävuoteensa sopivalla tavalla. Ehkä itse en pistäisi ehdottomia rajoja 13-vuotiaalle, mutta kehottaisin tekemään muutakin, kuin olemaan ruutujen ääressä. Mä oisin nostanu metelin jos 13-vuotiaana olisi rajoitettu mun netinkäyttöä ankarasti, se oli kuitenkin mulle, koulukiusatulle ja hiljaiselle takapulpetin pojalle aikamoinen henkireikä. Nyt olen 18-vuotias lukiolainen ja voin sanoa että netistä voi oppia lapsena/nuorena paljon hyvää.

Vierailija
25/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hienoista ajatuksista.

Ongelma meidän perheessä on juurikin se, että vaikka säännöt on sovittu (=pitää ulkoilla, harrastaa, olla kavereiden kanssa, hoitaa koulu, osallistua kotitöihin, syödä säännöllisesti jnejne.) niin minun elämäni tuntuu kuluvan näiden sääntöjen noudattamisen kyttäämiseen. Heti kun valvova silmäni välttää, lapsi käyttää tilaisuuden hyväkseen. Esim. esikoinen eilenkin makasi 10 h sängyssä puhelimella eikä noussut sieltä ennenkuin takavarikoin puhelimen klo 20.

Uuvutan itseni jatkuvalla kontrolloinnilla ja jos en kontrolloi, olen lapsiini äärimmäisen pettynyt.

Joku on mennyt pieleen, sen myönnän. Mutta mikä? 

En halua, että lasteni ainut elämä on puhelin ja koulu. Eilen kysyin, miksi esikoinen ei mene ulos kavereiden kanssa, hän kertoi et kun kaikki vaan pelaa kotona.

Nuoria ei ulkona juuri näy. Eikä oven takana ulos pyytämässä. Vaikka lapsilla on kyllä kavereita.

Laitan nyt itsekin puhelimen pois :) Innolla odotan, mitä sen kolmen tunnin päästä tapahtuu, kun lapsilla netti "sammuu"...

Ap

Vierailija kirjoitti:

Aika on eri kuin omassa nuoruudessa.

Mä luulen, että myös oma uudelleen asennoituminen auttaisi. Keskustelisin nuorten kanssa, mitkä on omat odotukset ja mitkä nuorten. Kyseessä ei kuitenkaan mitään taaperoita ole.

Ei tuommoisia ylhäältä tulevia torjuvia hyökkäyksiä nettiä vastaan. Mehän ei tiedetä onko netti uhka vai mahdollisuus pitkässä juoksussa.

Tietenkin yhteisiä sääntöjä pitää noudattaa ja hoitaa asiat, joista on sovittu. Esim koulun on oltava priimaa, askareet hoidettava, harrastukset myös, ystävien kanssa vietetään aikaa, kuten perheen välinen yhteinen aika on tärkeetä. Kun näiden kanssa tasapainottelee arjessa, niin ei sitä ihan hirveesti jää aikaa netissä roikkumiselle. Jos on alunperinkin hyväksynyt, että se puhelin saa olla kokoajan mukana mainitsemissani tilanteissa, niin eihän se sitten mikään ihme ole, että ap:n lapset ovat hukassa.

Vierailija
26/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun netti sammuu on sulla siinä teini jolla ei oo mitään tekemistä.

Ikävä juttu, mutta ulkoleikit ei oo nykypäivää. Jos teinit lähtee kylille, ne on pian joko ongelmissa tai kännissä.

Aika utopinen maailmankuva jos kuvittelet että se että rajotat lapses nykymaailmaa on hyvä ratkasu ja se palaa takas kerrostalon hiekkalaatikolle tekemään hiekkakakkuja kun äiti käski.

Vierailija
27/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun valvova silmäni välttää, lapsi käyttää tilaisuuden hyväkseen. Esim. esikoinen eilenkin makasi 10 h sängyssä puhelimella eikä noussut sieltä ennenkuin takavarikoin puhelimen klo 20.

"Heti kun valvova silmäni välttää, keskitysleiriasukki käyttää tilaisuuden hyväkseen. Esim. eilenkin söi 10 ihmisen edestä ruokaa eikä lopettanut ennen kuin heitin takaisin tyrmäänsä. Teen maailmalle palveluksen, kun estän liikasyöntiä, joihin rajoitteiden poisto selvästi johtaisi, kuten eilisestäkin tilanteesta pystyy päättelemään aukottomalla logiikalla".

Vierailija
28/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että rajoittamisesi vaan lisää lastesi kiinnostusta älylaitteisiin.. Eivät opi ottamaan vastuuta itse, kun äiti on kokoajan vahtimassa ja kieltämässä, mitä tekevät.

Vierailija
29/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netinkäyttö on nykyaikaa. Se ei häiritse ketään

Vierailija
30/30 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap on oikealla asialla. Aikoinani yritin etsin vastaavaa tuotetta omille lapsille ja kodin wlaniin, mutta ei löytynyt. Ajoittain jouduin siis ottamaan lasten puhelimet eteisen pöydälle iltaisin yön ajaksi. Hankalaa kaikille, mutta muuten ei mennyt sana perille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi