Millä oikeudella jotkut pyytävät töistä vapaata vasta aloitettuaan?
Tänään eräs aika uusi vakkari töyntekijä (koeaika päättyi alle kuukausi sitten) tuli pyytämään, että saisiko hän vapaata parin päivän ajaksi huhtikuulle jotain matkaa varten. EN oikein ymmärrä, että miksi vapaata pitää ruveta pyytämään tyyliin heti, kun on aloittanut töissä? Eikö ensin pitäisi olla ainakin pari vuotta duunissa ja näyttää osaamisensa pyytämättä ylimääräisiä vapaapäiviä? Miksi jotkut työntekijät ovat tuollaisia laiskureita nykyään?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Aloitusteksti voi olla tosikin. Oikeasti näyttää lisääntynn asenne, että joustoja, palkattomia vapaita ei haluta antaa. Typeryyttä. Yksi syy nauttia työttömyydestä.
Nuorten lisääntynyt asenne ylimääräisiin vapaisiin ja samaan aikaan henkilöstön vähennykset ovat hankala yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään eräs aika uusi vakkari töyntekijä (koeaika päättyi alle kuukausi sitten) tuli pyytämään, että saisiko hän vapaata parin päivän ajaksi huhtikuulle jotain matkaa varten. EN oikein ymmärrä, että miksi vapaata pitää ruveta pyytämään tyyliin heti, kun on aloittanut töissä? Eikö ensin pitäisi olla ainakin pari vuotta duunissa ja näyttää osaamisensa pyytämättä ylimääräisiä vapaapäiviä? Miksi jotkut työntekijät ovat tuollaisia laiskureita nykyään?
Aina pyytää saa. Törkeetä yliyrittämistä nää provot nykyään, viimeiset kaksi lausetta ainakin pois!
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleppa aloittaja tätä; monet saavat palkallisen neljän viikon kesäloman, vaikkei se heille vielä kuuluisi, ihan neuvottelemalla työsopimusta tehdessä.
Itsekkin olen neuvotellut 4 viikkoa palkallista lomaa ensimmäiseksi kesäski kun uusi työ alkoi tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitusteksti voi olla tosikin. Oikeasti näyttää lisääntynn asenne, että joustoja, palkattomia vapaita ei haluta antaa. Typeryyttä. Yksi syy nauttia työttömyydestä.
Nuorten lisääntynyt asenne ylimääräisiin vapaisiin ja samaan aikaan henkilöstön vähennykset ovat hankala yhdistelmä.
Sekin on varmaan jotenkin työntekijöiden vika että henkilöstö on vähennetty kipurajalle?
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa joutuu olemaan neljä vuotta yhtäjaksoiseti töissä ennenkuin on oikeutettu ensimmäiseen vuosilomaan, jonka pituus on peräti kaksi viikkoa.
Höpö höpö. Älytön väite.
Joissakin työsuhteissa Usassa ei ole vuosilomia, mutta kyllä niissäkin ihminen vapaata halutessaan saa.
Mun mielestä ei ole mikään ongelma, vaikka olisin joka kuukausi palkattomalla, koska
-kukaan muu ei tee töitä poissaollessani vaan sitten joudun raatamaan vapaan takia enemmän
-työnantaja ei menetä rahaa poissaoloni vuoksi
Sitä en ymmärrä, miten joku kehtaa ottaa paikan vastaan ja koeajan jälkeen onkin yhtämittaa useita vuosia vanhempainvapailla, opintovapaalla ja voi jopa ottaa omasta virasta vapaata toimiakseen saman kaupungin toisessa virassa (kunnallisella tämä siis mahdollista).
En tiedä miksi mua kiinnostaisi jos joku äskettäin taloon tullut kollega pyytäisi vapaata. Itse olen tällä minimipalkallakin niin tunnollinen miellyttäjä että uskalsin pyytää ensimmäistä ylimääräistä vapaapäivää vasta puolentoista vuoden jälkeen, enkä varmaan taas ihan lähiaikoina kysele.
Vierailija kirjoitti:
kun on vasta selvinnyt koeajasta? Ap
Kylmät väreet tuli, huhhuh mikä työyhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, en näe ongelmaa. Olen aina itse saanut kun pyytänyt ja antanut kun sitä on pyydetty.
Happy worker works betterKyllä meilläkin välitetään työntekijöiden hyvinvoinnista, mutta luulisi nyt vakituisen työntekijän tietävän ettei vapaata saa aina kun pyytää, ja ettei vapaan pyytäminen ole ollenkaan soveliasta kun on vasta selvinnyt koeajasta? Ap
No en minä ainakaan luulisi, jos ei ole syytä kieltää niin mun puolesta voi ottaa palkatonta vapaata. Työmäärä pysyy samana ja kunhan ne tulee hoidettua, niin go for it!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä annetaan vapaita ja joustetaan jos suinkin mahdollista, mutta ei nyt sentään ihan uusille työntekijöille. Uusien työntekijöiden tulee ansaita heidän etuudet osoittamalla, että he ovat hyviä työntekijöitä, eli siis tehdä työnsä kunnolla vähintään vuoden, mielellään kahden ajan eikä pyydellä mitään ylimääräisiä vapaita jotain huvittelumatkoja varten. Ap
Mitä ihmettä. Mä olen lähes joka kuukausi pomon kopissa pyytämässä vapaata tietyille päiville. :D
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa joutuu olemaan neljä vuotta yhtäjaksoiseti töissä ennenkuin on oikeutettu ensimmäiseen vuosilomaan, jonka pituus on peräti kaksi viikkoa.
Siellä on sentään työmoraalit kunnossa ihmisillä, toisin kuin täällä "hyvinvointi" Suomessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö muu elämä lopettaa kun menee töihin?
Uudella työntekijällä ei ole ansaittua lomaa, joten pakko pyytää palkatonta vapaata, jos aikoo olla pois muuta kuin vapaapäivät.
Mikä asiassa on ongelmana? Miksi vapaata ei voisi antaa?
Uusi työntekijä ei ole vielä näyttänyt kykyjään riittävästi, että hänelle voitaisiin antaa vapaata pyynnöstä. Koeaika ei todellakaan riitä kykyjen näyttämiseen ja vapaan pyytämisoikeuden ansaitsemiseen, kyllä koeajan jälkeen tulisi vähintään vuoden ajan tehdä duunit kunnolla eikä pyytää mitään ylimääräistä vapaata. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on varmaan jotenkin työntekijöiden vika että henkilöstö on vähennetty kipurajalle?
Toki työntekijä näkee, että joustovaraa ei juurikaan ole.
Onneksi on työpaikka jossa voi toivoa vapaapäiviä ja vaihtaa tarvittaessa työkavereiden kanssa vuoroja. Mielelläni minäkin joustan vuorostani, tern toisinaan pitkiä päiviä tai tulen vapaapäivänä tarvittaessa töihin,
Meillä vapaapäivien pyytäjät eivät oikein oivalla, että ne päivät ovat palkattomia. Kun kuulemma kaikki muut työnantajat antavat palkallisia vapaita koska tahansa.