Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako omistusasunosta asumistukea?

Torvi00
05.01.2018 |

Hei mietisin saako omistusasunosta asumistukea tai jotain muutta tukea.
Olen siis perinnyt pienen yksiön , johon olisi tarkoitus muuttaa kun täyttän 18-vuotta tännä vuonna.
Olen kuitenkin sillon kuin muuttan lukion kakosella ,eikä minulla ole oikeastaan tuloja ja kaikki säästöt menevät perintöveron maksuun.Yksiön hoitovastike on puolestaan 225€/kk.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, ei saa.

Vierailija
2/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada, mutta ei vastikkeeseen tai lainaan, vaan lainan korkoihin ja erillisiin sähkölämmityskuluihin. Eli käytännössä sä et sais mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi saada. Ykkönen puhuu vastoin parempaa tietoa. (Mutta koska yhtiövastike on noin pieni, tuskin saat, menee omavastuuseen.)

Vierailija
4/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saada, mutta ei vastikkeeseen tai lainaan, vaan lainan korkoihin ja erillisiin sähkölämmityskuluihin. Eli käytännössä sä et sais mitään.

Onko laki muka muuttunut, mä sain vastikkeeseen? Ja korkoihin.

Vierailija
5/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Voit laskea Kelan laskurilla, paljonko.

Vierailija
6/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Voit myydä asunnon sukulaisille, ja jäädä asuntoon vuokralle niin saat asumistukea. 

225€/kk (sis vesi?) kai vanhemmat maksavat nämä siihen saakka, että lukiosi loppuu? Voithan tehdä myös osa-aikatyötä niin kuin moni muukin opiskelija?

Vierailija
7/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa. Tästä voit lukea lisää:

http://www.kela.fi/osakeasunto

Vierailija
8/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin saan tänä vuonna kun yhtiövastike noin 220€/kk ja lainankorot aika mitättömät. Asun yksin ja palkkani nettona noin 1500€/kk. Moneen kertaan olen Kelalla lasketuttanut uudelleen ja aina vaan myöntävät asumistukea. Pelkään kyllä että jossain vaiheessa perivät takaisin.

Vierailija
9/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse saan ja myös remonttilaina (putkiremppa) otetaan huomioon.

Vierailija
10/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Voit myydä asunnon sukulaisille, ja jäädä asuntoon vuokralle niin saat asumistukea. 

225€/kk (sis vesi?) kai vanhemmat maksavat nämä siihen saakka, että lukiosi loppuu? Voithan tehdä myös osa-aikatyötä niin kuin moni muukin opiskelija?

Kasvatusvanhempani eivät maksa näitä tai muitakaan kuluja vaan kun muuttan ollen kokonaan omillani . Ja joo voin aloittaa osa-aikatyön , jos sellainen löytyy ja siihen riitää aikaa.

Vierailija
11/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Tästä voit lukea lisää:

http://www.kela.fi/osakeasunto

Eikö tuolla lue selvästi että vastikkeeseen ja lämmitys ja vesimaksuihin voi saada?

Vierailija
12/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi saada jos tulot on niin pienet ettei muuten selviä. Mun vastike on lähes 600 parin talon rempan takia ja saan vähän yli 300 tukea per kk. Olen työtön ja aivan pa.  Eikä tietenkään saa olla mitään kesämökkejä, autoja tai osakesijoituksia tms., ne pitää myydä.

Vierailija
13/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä:) Mummollani eläke noin 1100e ja vanhan talon kaksion vastike 360e. Saa asumistukea ja koska laskujen jälkeen pitää jäädä noin 600e niin myös sossusta apuja:)

Vierailija
14/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi myös sinun tapauksessasi suosittelemaan ottamaan opintolainaa kun kerta opiskelija olet. Etkö opintotukea kuitenkin aio hakea? Sehän on täysikäisella lukiolaisella yleensä noin 250€ ja sillä saat jo vastikkeen maksettua.

Vierailija
15/15 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin saan tänä vuonna kun yhtiövastike noin 220€/kk ja lainankorot aika mitättömät. Asun yksin ja palkkani nettona noin 1500€/kk. Moneen kertaan olen Kelalla lasketuttanut uudelleen ja aina vaan myöntävät asumistukea. Pelkään kyllä että jossain vaiheessa perivät takaisin.

Paljonko saat? 30€?? Itsellä vastike 287 + vesi (sis vesi ennakko 25€/kk + 8€ autopaikka) Lainan lyhennys on n. 335€/kk teen osa-aikatöitä ja palkkatulot n.1200€/kk. 

Olen aina luullut että en saa tukea.. :o Pitääköhän tarkistus tehdä joka kuukausi? (itsellä palkka saataa heittää jopa 300€ +/- per kuukausi)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi