Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs sukulaislapsi puhuu 3 ja 4 sanan lauseita, vaikka on vasta vähän yli 2-vuotias.

Ihmettelen vain ov.
04.01.2018 |

Hän täyttää parin kuukauden päästä 2½ vuotta, mutta osaa sanoa jo neljänkin sanan lauseita ja tuntuu muistavan paikkoja, joissa on käynyt viimeksi viime kesänä ja tuntevan ihmisiä, jotka on viimeksi tavannut silloin kesällä. Onko hän kielellisesti muita lapsia edellä? Kyseessä on vielä poika ja olen ymmärtänyt, että pojat ovat tyttöjä jäljessä kielellisessä kehityksessä. Minulla ei ole nuorempia sisaruksia tai omia lapsia, joten en tiedä lapsista juuri mitään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia.

Vierailija
2/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 sanan lauseita 2,5-vuotiaana? Sanoisin, että on jo aika reippaasti jäljessä.

Meidän lapset alkoivat puhua monen sanan lauseita 1,5-2-vuotiaana, eivätkä olleet mitenkään edellä ketään, kehittyivät ihan normaalisti ja keskikäyriä pitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepäs ihanaa. Minun lapseni osasi jo lukea alle kolmen vuoden iässä.

Vierailija
4/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v ei välttämättä muista, ellei näistä ihmisistä tai paikoista ole säännöllisesti muistuteltu pitkin syksyä. Muisteltu jotain kivaa reissua jonnekin moneen kertaan ja lapsi toistaa aina samat asiat reissusta, vaikkei oikeasti "muista" tapahtumaa tai paikkaa.

Niin ja kaikki normaalisti kehittyneet 2,5-vuotiaat puhuvat jo monen sanan lauseita - ainakin omani ja kaikki sukulaislapset ja lähipiirin taaperot.

Vierailija
5/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolme tyttöä ovat osanneet puhua usean sanan lauseita reilusti ennen kaksivuotispäiväänsä.  Tuntui huvittavalta, kun meidän esikoinen tulkkasi serkkupoikansa (lähes 4 v) Önk-äänteitä ihmiskielelle. Poika juoksi 9 kk iässä, mutta vastaavasti puhuminen tuli reippaasti perässä. 

Olemme lukeneet lapsille tosi paljon ja myös puhuneet paljon ihan pienestä, joten varmaan se on vaikuttanut.

Vierailija
6/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin huolissani, jos 2,5v ei sanoisi 3-4 sanan lauseita.

2-3-vuotias alkaa pikku hiljaa muistaa parin viime kuukauden aikana tapahtuneita asioita, mutta koska kehitys on tosi hurjaa, suurin osa tapahtumista unohtuu nopeasti. 

Vierailija
7/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, kaverin lapsi samanlainen osasi jo 1vuotiaana lauseita. lisäksi on fyysisesti tosi ketterä ollut ihan pienestä.

Oma kaksivuotias puhuu vielä suurimmaksi osaksi ihan siansaksaa, mutta neuvolan mielestä ihan normaalia sekin, ei osaa siis kuin muutaman lauseen.

Vierailija
8/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat sanoneet ensimmäiset sanansa noin puolivuotiaana, kuten kuulemma minäkin. 1- vuotiaina ovat puhuneet 3- 4 sanan lauseita. 2- vuotiaina jutelleet ummet ja lammet. Tosin kirjaimet ovat olleet hukassa. Ässät ja ärrät eivät 1- vuotiaina olleet käytössä.

Vierailija
9/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika ei puhunut oikeastaan ollenkaan ennen kuin täytti 3v ,sen jälkeen ei ole sitten hiljaa ollutkaan.

Vierailija
10/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika ei puhunut oikeastaan ollenkaan ennen kuin täytti 3v ,sen jälkeen ei ole sitten hiljaa ollutkaan.

Tiedän pari vastaavaa tapausta, ensin pitkä hiljaisuus ja sitten puhetta samantien pitkinä lauseina. Joskus tuntuu siltä, että kaikki luetut lastenkirjat on syöpyneet muistiin ja sanavarasto on paljon laajempi kuin niillä, jotka oppivat varhain puhumaan.

Vierailija
11/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon alkanut puhumaan lauseilla 1 vuotiaana. Ei tullut kielineroa musta.

Eikös tuo ole Aika perus?

Vierailija
12/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan. Toisessa asiassa nopeammin kuin toisessa.

Omat lapseni ( ja lapsenlapseni) puhuivat lauseita 2 vuotiaana. Kaikki.

Seh on normaalia kehitystä. Muistan miten  2 vuotis synttäreillä lapset leikkivät ja juttelivat taukoamatta.

Alle 2 vuotiaana tuli 2-3 sanaisia lauseita.

Vierailija
13/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepäs ihanaa. Minun lapseni osasi jo lukea alle kolmen vuoden iässä.

Alle kolmen? Se on aika aikaisin. Kolmen on myös aikaisin, mutta siihen uskon enemmän.

Vierailija
14/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä tuokin.

Vierailija
15/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö hän myös sijapäätteitä? Se kertoo kielitajusta enemmän. Esim : Tuoltahan se minun äitini jo

tuleekin! (Sanoi 2-vuotias poikani) Missä minun kaikki Muumikiijani ovat? (2-vuotiaana) Mutta myös: "Luketaan kiijaa minun zännyssäni, jookos ?"

Vierailija
16/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-4 sanan lauseita 2,5-vuotiaana? Sanoisin, että on jo aika reippaasti jäljessä.

Meidän lapset alkoivat puhua monen sanan lauseita 1,5-2-vuotiaana, eivätkä olleet mitenkään edellä ketään, kehittyivät ihan normaalisti ja keskikäyriä pitkin.

Ei todellakaan ole jäljessä.

"Kielellisestä häiriöstä on usein kyse, jos lapsi ei kahden vuoden iässä käytä yksisanaisia ilmaisuja tai kolmen vuoden iässä lyhyitäkään lauseita."

Jos SINUN lapsesi puhuu monen sanan lauseita 1,5-2v iässä, se ei tee siitä normia.

Vierailija
17/17 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pari vastaavaa tapausta, ensin pitkä hiljaisuus ja sitten puhetta samantien pitkinä lauseina. Joskus tuntuu siltä, että kaikki luetut lastenkirjat on syöpyneet muistiin ja sanavarasto on paljon laajempi kuin niillä, jotka oppivat varhain puhumaan.

Mulla lapsi kehittyi melko "normaalisti". 1,5v iässä alkoi "sanaryöppyvaihe", eli ihan kokoajan oppi uusi sanoja sekä alkeelliset lauseet alkoivat tulla (lauseet joissa sanojen välillä selvä tauko). Samaan aikaan huomasin, että lapsi osaa lähes ulkoa rakkaimmat kirjat. Sanoi aina seuraavan lauseen alun jne.

Kyllä ne lapset ymmärtää jo todella paljon ennen kuin tuottavat puhetta. Harmittaa ihan, ettei sitä tajunnut kun lapsi oli. 1v ja sanavarasto parisenkymmentä sanaa.