Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsuhde ja vauva - miten toimia tahdikkaasti?

Vierailija
03.01.2018 |

Olemme 35-vuotias pariskunta, ja perhe olisi suunnitelmissa. Valmiita ollaan oltu jo pidempään, mutta oikeaa hetkeä ei tunnu vain tulevan. Viimeisin matto meni alta puolisen vuotta sitten, kun pitkäaikainen työnantajani päätti jäädyttää ne toiminnot, joiden alalta oli minulle vähän petailtu vakituista työsuhdetta.

Onni onnettomuudessa oli, että sain toisaalta 2 vuoden määräaikaisuuden päättyvässä projektissa. Kiva juttu, tiedän että paikalleni olisi tulijoita vaikka kuinka. Mutta 2 vuoden päästä minä olen 37 ja mikään ei takaa, että siinäkään vaiheessa olisi tarjolla mitään muuta kuin lämmintä kättä taikka uusi määräaikainen työsuhde.

Mitä olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Omalla kohdalla on kysymys vaativasta asiantuntijatyöstä, ja poissaolo tulee aiheuttamaan työpaikalla ongelmia etenkin, jos ilmoittaisin vasta lain määräämänä aikana. Toisaalta liian aikaisin ilmoittaessa vauvahaaveet otetaan ihan varmasti huomioon, kun seuraavaa määräaikaisuutta jaetaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin sen ikäinen, että kannattaa alkaa yrittämään lasta mahdollisimman pian. Ei raskaus aina ala työsuunnitelmien mukaan.

Vierailija
2/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin raskauden yrittämisen, jos siihen on mahdollisuus. Välttämättä sitä ei myöhemmin ole, oletko valmis ottamaan sen riskin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kummallakin jo ikää. Mikäli perheen haluatte, kannattaa alkaa pian jo yrittämään raskautumista. Siihen voi mennä kuukausi, vuosi tai viisi vuotta, saattaa olla että saat rauhassa olla tämän kaksivuotisen määräaikaisuuden loppuunkin työelämässä ennen lapsen syntymää. Raskautumiseenhan saa kulua normaalistikin se yksi vuosi.

Jos raskaus sujuu hyvin eikä näy niin en kertoisi työnantajalle kovinkaan aikaisessa vaiheessa, aikaisintaan puolessa välissä rakenneultran jälkeen. Järkevä työnantaja pitää kyllä kiinni hyvästä työntekijästä ja raskauden perusteella ei saa syrjiä (vaikka omastakin kokemuksesta tiedän että näin tapahtuu).

Maailma ei ole koskaan valmis ja elämä jatkuu lapsenkin kanssa.

Vierailija
4/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ihan tosissasi, kumpi sinulle on tärkeäpi: oma vauva vai työnantajan projekti.

Vierailija
5/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vielä raskaanakaan ja mietit työnantajalle kertomista? Nyt järki käteen ja keskityt ensin siihen, että vauva ylipäätään olisi tulossa.

Vierailija
6/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat vähän samanlaiselta kuin itse olen, eli kiltiltä ja vastuuntuntoiselta työntekijältä, joita varmaan asiantuntijastatuksen ammateissamme on paljon. Valitettavasti juuri meidän kaltaiset ihmiset jäävät jalkoihin, jos yrittävät liian moitteettomasti palvella työelämän vaatimuksia ja olla työnantajilleen mahdollisimman vähän vaivaksi. Työmahdollisuuksia kuitenkin tulee ja menee, mutta sinun ainutkertainen mahdollisuutesi saada lapsia on valitettavasti rajallinen. Itse päädyin siihen ratkaisuun, että vaikka vakituista työtä ei ollut alla (työskentelen siis tällä hetkellä freelancerina hyvin epäsäänöllisin keikoin), niin silti uskaltauduin mieheni kanssa yrittämään toista lasta. Totta kai tulevaisuus arveluttaa, että mitä sitten kun on taas aika hakea sitä kunnon kokopäivätyötä, että löytyykö vai ei, miltä tauko näyttää cv:ssä jne, mutta joskus pitää vain tiedostaa omat prioriteetit tehtävä ratkaisut sen mukaan. Tsemppiä sinulle, kyllä kaikki aina jotenkin järjestyy!

Vierailija
7/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat vähän samanlaiselta kuin itse olen, eli kiltiltä ja vastuuntuntoiselta työntekijältä, joita varmaan asiantuntijastatuksen ammateissamme on paljon. Valitettavasti juuri meidän kaltaiset ihmiset jäävät jalkoihin, jos yrittävät liian moitteettomasti palvella työelämän vaatimuksia ja olla työnantajilleen mahdollisimman vähän vaivaksi. Työmahdollisuuksia kuitenkin tulee ja menee, mutta sinun ainutkertainen mahdollisuutesi saada lapsia on valitettavasti rajallinen. Itse päädyin siihen ratkaisuun, että vaikka vakituista työtä ei ollut alla (työskentelen siis tällä hetkellä freelancerina hyvin epäsäänöllisin keikoin), niin silti uskaltauduin mieheni kanssa yrittämään toista lasta. Totta kai tulevaisuus arveluttaa, että mitä sitten kun on taas aika hakea sitä kunnon kokopäivätyötä, että löytyykö vai ei, miltä tauko näyttää cv:ssä jne, mutta joskus pitää vain tiedostaa omat prioriteetit tehtävä ratkaisut sen mukaan. Tsemppiä sinulle, kyllä kaikki aina jotenkin järjestyy!

Lisään vielä, että olen siis itse 38-vuotias ja se toinen lapsemme syntyy maaliskuussa. 

T. nro.6

Vierailija
8/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sait 6 kk sitten 2 vuoden pestin määräaikaiseen projektiin? Ei sen jatkosta päätetä ennen kuin 2 vuoden kuluttua, jolloin olet mahdollisesti jo töissä takaisin. Ja jos et ole (raskaudut vasta vaikka 8 kk kuluttua ja olet tuosa vaiheessa vasta aloittanut äitiysloman), niin fiksu työnantaja ei tietenkään jatka määräaikaisuutta vaan kehittää sellaisen toimenkuvan, jossa on joku osaamisalue, jota et hallitse.

Vierailija
9/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei halua sitoutua sinuun mutta sinä pelkäät, mitä työnantaja sanoo. Mitä sinä muka olet velkaa työpaikallesi, joka tarjoaa vain pätkää? Hullua.

Vierailija
10/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ne lapset. Ajattele itseäsi niin työnanatajakin tekee. Jos odottaisit "hyvää aikaa" sitä ei välttämättä tule ikinä ja sitten olet katkera kun et tehnyt lapsia.

Vierailija
11/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla kesti kolme vuotta raskautua, yritys aloitettu kun olin 36, lapsi syntyi paria kuukautta ennen 40v. Sinun munat vanhenee kokoajan, miehen hedelmällisyyskin vaikuttaa, ikääntymyt isä tekee helpommin huonoja siittiöitä

Vierailija
12/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tahdikkuutta niin kauheasti kannata miettiä. Katsot mikä on tilanne sitten, kun olet hyvällä mallilla raskaana.

Vierailija
13/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon vastauksista. Helpottavaa kuulla, että av:n raati on näin yksimielinen.

Sitä vaan aina kuulee niin ikävää kommenttia naisista, jotka heti työsuhteeseen päästyään jäävät äitiyslomalle ja jättävät työkaverit pulaan. Tosiaan, miten ne lapset sitten pitäisi tehdä? Ei luulisi olevan valtionkaan kannalta edullista, että työelämässä menestyäkseen pitää jättää lapset tekemättä.

Kyllä meillä taitaa nyt yritys alkaa.

-Ap

Vierailija
14/14 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei halua sitoutua sinuun mutta sinä pelkäät, mitä työnantaja sanoo. Mitä sinä muka olet velkaa työpaikallesi, joka tarjoaa vain pätkää? Hullua.

Hyvin sanottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme