Vauvan cp-vamma, kokemuksia?
Mistä olette tunnistaneet vauvan cp-vamman? Jostain luin ainakin raajojen jäykkyydestä. Se, mist haluaisin itse kysyä, että onko normaalia että 7kk istuu vieläkin (esim syöttötuolissa) kädet ”ylhäällä” olkapäiden korkeudella? Ei näytä ihan normaalilta :/
Kokemuksia?muita merkkejä?
Kommentit (10)
Jos vauva istuu 7kk iässä sillä tuskin on cp-vammaa
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva istuu 7kk iässä sillä tuskin on cp-vammaa
Istuu tuettuna, ei vielä itse osaa.. ei ryömikään vaikka kovasti yrittää :/
Ap
Vie lapsi lääkäriin ja kerro huolesta. Jos teillä vakuutus suoraan lastenlääkärille joka ohjaa tarvittaessa teidät oikealle asiantuntijalle.
Pääseehän sinne lastenlääkärille ilman vakuutustakin.
Etsi netistä neurologiset testit. Niillä pääset alkuun. Esimerkiksi kun vauva on selällään, nostat käsistä hieman ja tiputat katsoen onko refleksit symmetriset kun käsillä huitoo jne.
Käväise huolinesi lastenlääkärillä, niin saat asian pois mielestäsi. Ei se käynti loppujen lopuksi niin kauheasti maksa vaikkei olisi vakuutustakaan. Yksityisellä käynnistä ei tarvitse myöskään tuntea huonoa omaatuntoa jos käynti on "turha" - itsehän sen maksatkin. Julkisella puolella valitettavan usein ei haluta ottaa ollenkaan huolia vakavasti ja antaa aikoja, vaan mennään sillä että kehityksessä on paljon eroja tuossa iässä.
Mun lapsi istui täysin tuetta vasta 9kk iässä ja 10kk iässä nousi ekan kerran itse istuma-asentoon. Ryömimään alkoi reilu 7kk iässä, mutta sitäkin toispuoleisesti eli työnsi itseään eteenpäin toisella jalalla ja toinen jalka tuli suorana perässä. Tämän vuoksi veinkin sitten fysiotetapeutille. Päätettin vain seurata tilannetta ja sain joitain jumppaohjeita. Alkoi sitten 11kk iässä konttaamaan ja 13kk iässä kävelemään. Ihan normaali ja terve lapsi on.
Em vetäisi vielä mitään varmoja johtopäätöksiä sun lapsesta. Hänellä on vielä hyvin aikaa oppia nuo taidot. Ja jotkuthan ei ryömi taikka konttaa koskaam ja sillinkin voivat olla normaaleja. Myös meillä istuminen tuli pystyyn nousun jälkeen. Jotenkin vasta sitten lapsi hokasi, että voi noista istumaan, kun osasi jo nousta seisomaan tulea vasten. Pystyyn nousu tuli myös 10kk iässä.
Riittää, kun tuot huolesi esiin neuvolassa.
Aivojen magneettikuvasta näkee mahdollisen raskauden tai synnytyksen aikaisen hapenpuutteen aiheuttaman vaurion. Onko lapsesi siis kärsinyt hapenpuutteesta ?
Vainoharhainen oot.