Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annoin lapselle vanhentunutta panadolia...

Vierailija
01.01.2018 |

Ihan lapsen koon mukaisen annoksen, mutta päiväys olikin 8/2017.
Näytti kuitenkin vaikuttavan, nukkuu nyt rauhallisena.
Pitäisikö huolestua? Voiko panadol olla esim vahvempaa vanhentuneena?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panadolit ja muut särkylääkkeet pysyy muuttumattomana vielä pari vuotta parasta ennen päiväystä jälkeen.

Panadoli EI voi vahventua vanhetessa, korkeintaan teho heikkenee (mutta se kestää).

Lääkäri-tuttuni vetää itse huoletta pari vuotta vanhoja särkylääkkeitä. Ainoja minkä kannattaa varoa on silmätippoja ja voiteita. Niitä ei saa käyttää vanhentuneena.

Apteekissa sanotaan tietysti että pillerit mene pahaksi seuraavana päivänä parasta ennen päiväystä jälkeen, mutta näin ei ole.

Onko lääkäri opiskellut farmakologiaa farmaseutteja/proviisoreita enemmän, kun tietää tämän?

Sinä et usko että apteekin henkilökunta on ohjeistettu myymään lisää pillereitä kun asiakas kysyy?

Tuttuni on anestesiologian erikoislääkäri, on väitellyt ja osaa tietääkseni tarpeeksi lääkkeistä.

Mutta toki, farmaseutti 3 vuoden koulutuksella osaa varmasti enemmän kuin lääkäri, jolla ei itse ole mitään myyntitavoitteita kun kaverit kysyy lääkkeistä.

Moni farmaseutti ei edes käyttää panadolia yms kun on "niin hirveän vaarallista maksalle" (sukulainen on farmaseutti).

Itse luotan enemmän lääkäriin kuin farmaseuttiin. Mutta jokainen tyylillään.

Homma menee niin, että lääketehdas takaa lääkkeen tehon ja turvallisuuden parasta ennen -päiväykseen saakka. Ei ole olemassa mitään yhtä kaavaa tai aikataulua, jolla tiedetään, mikä lääke käyttäytyy mitenkin tämän jälkeen. Anestesiologian erikoislääkärillä ei ole kyseisen aihealueen erityisosaamista. Ja farmaseutit eivät selitä harhaluuloista tietoa panadolin maksatoksisuudesta, vaikka tuttusi niin tekisikin.

Vierailija
22/23 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Lääketehdas lupaa, että lääke on kelvollista ja tehokasta viimeiseen voimassaolopäivään saakka. Sen jälkeen vastuu loppuu.

Jos on paljon pelissä, lääkettä ei kannata käyttää sen jälkeen. Esim. antibioottia tai silmäsalvaa.

Jos ei ole niin paljon pelissä esim päätä särkee, itse otan heittämällä pari kuukautta sitten vanhentunutta särkylääkettä. Teho voi heikentyä, mutta ei vahventua.

Farmaseutit ja lääkärit tuntevat asian aivan samalla lailla eivätkä tietysti potilaille vanhoja lääkkeitä suosittele. Ei tarvitse valita kumpaa uskoo. Samaa mieltä ovat.

Sis Erik lääkäri

Teho tai lääkkeen tapa vaikuttaa voi myös muuntua, lisäksi lääkeaine voi kehittää myrkyllisiä hajoamistuotteita. Silmätuotteet ja voiteet eivät pysy riittävän steriileinä/aseptisina ollakseen turvallisia ja liokset muutenkin ovat herkempiä fysiologisille muutoksille, kuin kiinteät aineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panadolit ja muut särkylääkkeet pysyy muuttumattomana vielä pari vuotta parasta ennen päiväystä jälkeen.

Panadoli EI voi vahventua vanhetessa, korkeintaan teho heikkenee (mutta se kestää).

Lääkäri-tuttuni vetää itse huoletta pari vuotta vanhoja särkylääkkeitä. Ainoja minkä kannattaa varoa on silmätippoja ja voiteita. Niitä ei saa käyttää vanhentuneena.

Apteekissa sanotaan tietysti että pillerit mene pahaksi seuraavana päivänä parasta ennen päiväystä jälkeen, mutta näin ei ole.

Onko lääkäri opiskellut farmakologiaa farmaseutteja/proviisoreita enemmän, kun tietää tämän?

Sinä et usko että apteekin henkilökunta on ohjeistettu myymään lisää pillereitä kun asiakas kysyy?

Tuttuni on anestesiologian erikoislääkäri, on väitellyt ja osaa tietääkseni tarpeeksi lääkkeistä.

Mutta toki, farmaseutti 3 vuoden koulutuksella osaa varmasti enemmän kuin lääkäri, jolla ei itse ole mitään myyntitavoitteita kun kaverit kysyy lääkkeistä.

Moni farmaseutti ei edes käyttää panadolia yms kun on "niin hirveän vaarallista maksalle" (sukulainen on farmaseutti).

Itse luotan enemmän lääkäriin kuin farmaseuttiin. Mutta jokainen tyylillään.

Itse luotan lääkkeiden pakkauselosteisiin ja lääkkeisiin merkittyyn parasta ennen päiväykseen. Ja parasetamoli on myrkkyä maksalle. Sitä ei kannata ottaa enempää kuin ohjeessa on mainittu.

Lääkäri osaa arvioida milloin potilaan terveystilanne on niin vakava että ottamalla lääkettä yli suositusten hyöty on suurempi kuin mahdolliset haitat.

Farmaseutti puolestaan tietää parhaiten lääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista.

Panadol ei ole myrkkyä maksalle suositusohjeen mukaisina annoksina. Myrkyllisyys liittyy siihen, että jos sitä tulee elimistöön suuremmalla tahdilla eli isompia annoksia kuin maksa kykenee poistamaan niin sitten alkaa tulla haittavaikutuksia. Muilla lääkkeillä ei ole vastaavaa mekanismia siinä. Jos parasetamolia tulee elimistöön suositusten mukaisina annoksina ja maksa ehtii jatkuvasti poistaa vanhat, niin se ei ole mitenkään myrkkyä maksalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän