Miten helposti pahoinpitelyssä saa aivovamman?
Voiko pysyvä aivovamma tulla vaikka taju ei lähtisikään? Tuleeko päähän potkusta helpommin aivovamma kuin nyrkin iskusta? Mihin kohtaan päätä on vaarallisinta osua?
Tunnetko ketään jolla on aivovamma, minkälaista hänen elämä on aivovamman kanssa?
Pohdin tätä kun exäni uhkasi lyödä minua pesäpallomailalla päähän ja jos niin olisi käynyt niin mietin minkälaiset seuraamukset ois todennäkösesti tullut. Mietin myös että jos tulevaisuudessa joudun pahoinpitelyn kohteeksi niin miten suojata pää mahdollisimman hyvin iskuilta?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Terveiset sinne Porvooseen.
Ei tämä mikään provo ole, vaan keskustelua tärkeästä asiasta, esim. parisuhde väkivallasta ja miten siltä voi parhaiten suojautua!
Parhaiten voi suojautua, kun ei mene lähellekään mahdollista pahoinpitelijää. Yksi isku päähän voi aiheuttaa aivovamman, voipa jopa henki mennä.
Parisuhdeväkivallalta suojautuu parhaiten lopettamalla sellainen suhde, jossa joutuu pelkäämään väkivaltaa. Jos uhkaus on otettava vakavasti.
Pesäpallomailalla päähän lyöminen voi tappaa. Oikeasti. Mitättömältä tuntunut lyönti voi aiheuttaa suuren vamman tai jopa kuoleman. Nää on asioita, joiden kanssa ei kannata pelleillä. On myös syytä muistaa, et elokuvien kymmeniä minuuttejä kestävät pahoinpitely- ja takaa-ajokohtaukset eivät voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä mikään provo ole, vaan keskustelua tärkeästä asiasta, esim. parisuhde väkivallasta ja miten siltä voi parhaiten suojautua!
Paras suojautumiskeino on hankkiutua eroon uhkailevasta puolisosta. Pelkkä tönäisy voi johtaa kaatumiseen, ja se on sitten ihan tuurista kiinni, osuuko pää terävään pöydänkulmaan vai pehmustettuun nojatuoliin.
Itseltäni meni toisesta korvasta kuulo, kun kumautin pääni lattiaan kaaduttuani kaverin kanssa käydyn leikkipainin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras suojautumiskeino on hankkiutua eroon uhkailevasta puolisosta. Pelkkä tönäisy voi johtaa kaatumiseen, ja se on sitten ihan tuurista kiinni, osuuko pää terävään pöydänkulmaan vai pehmustettuun nojatuoliin.
Itseltäni meni toisesta korvasta kuulo, kun kumautin pääni lattiaan kaaduttuani kaverin kanssa käydyn leikkipainin jälkeen.
Jos väkivaltaisen kumppanin tunnistaisi heti niin tuskin kukaan hakeutuisi parisuhteeseen sellaisen kanssa. Sä voit kiertää rikolliset ja nistit helposti kaukaa, mutta väkivaltaisia ihmispetoja löytyy kunnollisista ja menestyvistäkin ihmisistä. Esimerkiksi joku toimitusjohtaja voi kärsiä sairaanloisesta mustasukkaisuudesta ja vihan hallinta ongelmista ja suhteen ensimmäiset 6kk on ihanaa aikaa, vasta sen jälkeen tulee yllättäen yks lyönti ja jos yks lyönti voi jo pahasti vammauttaa tai tappaa niin...
Jo siitä voi kuolla että itse nykäisee päätään taaksepäin eikä huomaa että seinä on niin lähellä että lyö siihen takaraivonsa. Jokainen lyönti päähän on, kaatuminenkin, mahdollisesti hengenvaarallinen, ei ole mikään leikinasia, siksi pitää pyöräillessäkin olla kypärä. Meillä tuli pojalla aivotärähdys kun itse liukastui makuuhuoneensa lattialla, aikoi lähteä toiseen suuntaan ja kääntyi ympäri, jotenkin sekosi omiin jalkoihinsa ja kaatui lattiaan kyljelleen, löi pään sivun lattiaan, oksenteli sitten koko yön aina kun vähän liikahti.
Jos joku uhkaisi minua lyödä pesäpallomailalla päähän, pysyisin kaukana siitä henkilöstä lopun ikääni. En hyväksy että henkeäni uhataan.
Vierailija kirjoitti:
Jo siitä voi kuolla että itse nykäisee päätään taaksepäin eikä huomaa että seinä on niin lähellä että lyö siihen takaraivonsa. Jokainen lyönti päähän on, kaatuminenkin, mahdollisesti hengenvaarallinen, ei ole mikään leikinasia, siksi pitää pyöräillessäkin olla kypärä. Meillä tuli pojalla aivotärähdys kun itse liukastui makuuhuoneensa lattialla, aikoi lähteä toiseen suuntaan ja kääntyi ympäri, jotenkin sekosi omiin jalkoihinsa ja kaatui lattiaan kyljelleen, löi pään sivun lattiaan, oksenteli sitten koko yön aina kun vähän liikahti.
Jos joku uhkaisi minua lyödä pesäpallomailalla päähän, pysyisin kaukana siitä henkilöstä lopun ikääni. En hyväksy että henkeäni uhataan.
Niin pysyn minäkin nykyään, harmi kun en nähnyt jo pärstästä että on väkivaltainen, muuten en olisi tutustunut koko tyyppiin!