****KIIRASTORSTAITA MARRASMAMMAT****
Mitä, mitä? Ei näkynyt pinoa. Tulisiko tästä sellainen? Voi olla aika hiljaista näin hienolla kelillä ja pääsiäisloma edessä. Ite lähetään huomenna mökille, joten tänään voi rauhassa pakkailla. Kovasti pelottaa, kuinka huonoksi menee yöt, kun nyt vihdoin ja viimein meillä on ruvettu nukkumaan. Enää on syöttöjä ollut yksi ja rauhotteluja yksi per yö. Takapakkia voi olla tiedossa, olen henkisesti varustautunut siihen.
Eipä mulla kummosta asiaa ollut.
Hauskaa pääsiäistä vaan kaikille!
Kommentit (12)
Täällä huojentunut äiree. Oikein kivasti meni 5kk-neuvolakeikka rokotuksineen kaikkineen. :-) Poika oli pienestä väsymyksestä huolimatta mukavalla tuulella ja vain hetken aikaa itki rokotusta. Neuvolan tätsykin kirjoitti neuvolakorttiin: " Hyväntuulinen poika, juttelee kovasti" . Painoa pojalla on tällä hetkellä 8335g, pituutta 66.2cm ja pään ympärystä 44.9cm, kävinkin jo lisäämässä nämä tiedot marraskuisten kasvulistaan.
Sen verran näköjään jänskätti se pojan rokotus että unohdin kysyä neuvolatädiltä siitä veden juomisesta. Lisäksi piti kysyä istuttamisesta mutta unohdin senkin. Me kun ollaan jo reilu viikko syötetty poika syöttötuolissa pitäen (tukee kyllä aika hyvin selkää) kun kaukalosta yrittää vaan koko ajan päästä pois ja sitteriä meillä ei ole. Onneksi poika on nopea syömään joten kerrallaan istuu tuolissa vain joku viitisen minuuttia ja selkä suht suorana siellä nököttää. Toivottavasti ei silti aiheuteta mitään hallaa pojan selkärangalle. Syökö muut marrasvauvat vielä syöttötuolissa?
Rapuäiti: Kiva kuulla että teidän pesue on vihdoin tervehtynyt! :-)
Mihis 10kaks on muuten kadonnut? Tules tuomaan vähän väriä tänne marraskuisten pinoon. ;-) Ja kaikki muutkin kirjoittelemaan pääsiäiskuulumisia! Dih. :-)
Mä kommentoin pikaisesti tuosta istuttamisesta.
En tiedä miten ja milloin saisi istuttaa, mutta Amerikassa istuteen lapsia ihan pienestä vauvasta lähtien ja siellä on vähemmän selkäsairauksia kuin Suomessa..
Niin, että mistä lie johtuu ??
Tällästä vaan..
Me istutetaan jo poikaa pieniä aikoja. Syöttötuolia ei vielä ole, mutta viikon päästä mennään mummun kanssa tuolikaupoille. Sitten tuoliin syömään..
HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE ÄIDEILLE JA VAUVOILLE !
-marica ja poika
Eilen sanoi mulle terkka että pöperön jälkeen voisi tarjota vesihuikan. Ihan siksi että tottuu veden makuun. Kohta kesä, kuumuus ja neste nesteenä voi olla ihan vauvoillekin tarpeen.
Sit toi istuttaminen. Minäkin niin mielelläni syöttötuolissa syöttäisin. Lupaa siihen ei eilen tullut sen vuoksi, että selkälihakset eivät kuulemma olleet vielä riittävän vankat. Terkka kokeili niitä laittamalla vauvan nakuna istumaan. Jos alkoi kaatumaan taaksepäin, niin ei olu hyvä. HÖH, sanon minä. Kyllä nimittäin muksu sitterissäkin punkee itsensä aina ylös täysin istuvaan asentoon. Mulla itelläni tosi huono selkä, enkä sellaista lapsilleni soisi. Silti jokainen tyylillään. Meillä ollaan muutaman kerran viikossa syöttötuolissa (pehmustetussa) pääsääntöisesti kuitenkin sitteri pöydälle ja siinä syödään.
Eipä taas muuta, joten moi!
Paitsi et ai niin, olen NIIIN onnellinen! Musta tulee sylikummi :)
Hyvä ystäväni sai maaliskuussa vauvan, ja pyysi eilen kummiksi. Saas nähä millasen mekkalan meijän tyty laittaa ristiäisissä, kun äitillä toinen vauva sylissä, ja kohtuu hiljaa ja hytkymättä pitäisi isin sylissä köllöttää kastetoimituksen ajan. Onko kellään kokemusta?
Mun siivous siirtyi eiliseltä tälle päivälle ja aloitinkin sitten reippaana imuroimaan. Pistin tytön pinnikseensä katselemaan mobilea. Kuinka ollakkaan KAUHEA huuto alkoi, kun laitoin imurin päälle. Ei muuta kun likka syliin, hyssyttelyä ja uusi yritys. Sama juttu, en tajua mikä siinä imurin äänessä tällä kertaa niin kovasti pelottaa?! On meillä ennenkin saatu imuroitua ilman huutoa. No, nyt likka näköjään nukahti sohvalle. Täytyy viritellä putoamisesteet ja mennä koittamaan herääkö heti, kun jatkan kotitöitä. Onneksi mies tulee kohta töistä niin sitten ainakin saa rauhassa jatkaa..
Luulisi, että vauvojen selkälihakset vahvistuisi istumalla pieniä hetkiä kerrallaan. Me ollaan syöty vielä sitterissä, mutta tyttö punkee istumaan kovasti. Muistaakseni meillä on 5kk nla ensi viikolla, koitan kysästä mitä mieltä tätsy on.
Täytyy mennä jatkamaan pääsiäissiivoa... On sitten kivempi olla,me kun ollaan kotosalla koko pääsiäinen.
Vilma
Me ollaan lasten kans jotain pientä pääsiäis koristeluja tehty, ruohot koristeltu jne..Mä tein pika siivouksen kämppään muuten. Nyt vaan ootellaan isiä kotiin et saadaan alotella " vapaan" vietto. Miehelläkin ruhtinaallisen monta vapaa päivää!!!
meidän poitsulla on nyt joku, en vaan tiiä m ikä. Kitinää, kätinää ja huonosti syömistä..Yksi kulmahammas on tosi lähellä ikenen pintaa, joten oliskohan se joka aiheuttaa näitä " oireita" ..? taidan antaa supon, jospa se rauhottaisi hieman.
ISTUTTAMISESTA,Silleenhän se menee että lapsella istuma" kypsyys" on sit vasta lopullista kun hän itse nousee istumaan. Näin sanottiin neuvolassa. Mut meidän lapset on alkanut istua syöttötuolissa sillon, kun eivät enää lysähdä kasaan tai kallistu mihinkään suuntaan.Pysyvät siis suorassa selkälihasten tukemana. kaksi vanhempaa muksua ovat alkaneet istua 5,5 kk iässä, mut tää kuopus on ihan makarooni vielä istumisessa:) Ei minkäänlaista lihastukea vielä selässä. Sylissä istuskelee kyllä kun saa hieman tukea minusta tai kuka nyt sylissään pitääkin. Kaukalossa syöttäminen on jo hankalaa kun siitäkin pitäis päästä pystympään, mut ei puhettakaan et sit siinä syöttötuolissa pysyis! No jospa muutaman viikon sisään sekin asia alkais parantua.
Poika on alkanu huutaa ja ihan selvästi komentaa mua, jos en heti ole palvelemassa..niinku nyt.Huutaa suu levällään tossa lattialla, ei siis itke. Kun katon häneen päin niin huuto loppuu ja leveä hymy tulee tilalle..On siis keksinyt et näinkin saas siis huomiota!
No mut eipä meillä sit ihmeempiä, pinoilemaan ei varmaan viikonloppuna kerkee..Täytyy nauttia miehen seurasta,viime aikoina työrintamalla ollu sen verran kiirusta, et kotona ei juurikaan ole kerennyt muutakuihn kääntyä.
Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille ja nauttikaa auringosta, sitähän taidettiin luvata koko pyhiksi:)
äitykkä ja poikanen, sunnuntaina 5kk
Ihanaa kun vihdoinkin on paremmat ilmat, viihtyy taas ulkona vaunuja työntelemässäkin. Toivottavasti pysyy pääsiäiset yli samanmoisena!!
Rapuäiti: hyvä että ootte vihdoinkin saanut selätettyä pöpöt ja ootte taas koko poppoo terveenä. Kävikös teidän tytöt virpomassa? :)
Tiituliitu: Onnea kummiudesta!! :) Eipä oo kokemusta tuosta sinun tilanteesta, mut kannattaa varmaan syöttää mahd. hyvin oma vauva ennen ristiäisiä ja jos pystyy ajoittamaan unia niin että olis myös hyvin nukkunut ennen juhlia. Käytte vaikka vaunuilemassa, mikäli on aikaa. Hyvin levänneenä ja syöneenä vauva varmaan jaksaa paremmin. Ja jos teiän pienelle tutti kelpaa, niin ottakaa mukaan. Eiköhän se isä hyvin pärjää :)
Auringonkukka: Me saatiin vähän aikaa sit tuttavilta syöttötuoli, mut ei oo vielä lähiaikoina tulossa käyttöön, sen verran makarooni tuo poika on vielä istuma-asennossa. Vähän myöhemmin sit.
Äitykkä80: meillä on nyt ollut kans viime aikoina taas ihmeellistä käninää ja kitinää...en tiiä liekö sit hampaita vai edelleen massuvaivoja. vaiko molempia. lisäksi huudetaan ja karjutaan muuten vaan, ei siis itkua, vaan huvikseen metelöintiä ja koittaa myös komentaa välillä karjumalla. jee jee :)
meikällä alko sit eilen menkat eka kertaa raskauden jälkeen. pääs vähän yllättään, mut onneks olin kotona. oisin voinut olla kyllä pitempäänkin ilman. :P
Hyvää pääsiäistä kaikille!!
Gerda ja poikanen 4 pv vajaat 5 kk
Jäänyt taas kirjottelut vähälle. Ollaan kaikki oltu vuoron perään flunssassa. Nyt terveitä! Paitsi itse olen luultavasti reväyttänyt vatsalihakset, tosi huono olo koko ajan!
Me ollaan vettä juoto aina soseiden päälle, nokkamukista olen yrittäny antaa, koska jos annan pullosta niin sitten ei huoli enää maitoa, ronkeli tämä meidän poika.
Kysyin ma 5kk. neuvolassa ja suositus kuulemma syöttötuoliin on 6kk., täti sanoi, että joskus lapsi ei ole valmis silloinkaan.. m´äkin luulin että oltais saatu lupa istua jo, koska poitsu istuu sylissä tosi hyvin. no ei meillä vielä tuolia ole, joten ei kiirettä.
Ihanaa kun mieskin on kotona koko pääsiäisen, saadaan viettää laatuaikaa! Ei olla kauheasti ohjelmaa viitsitty suunnitella, nautitaan vaan!
Meilläkin yöt välillä tosi repaleisia, syödään kahden tunnin välein, sitten jonain yönä nukkuu kuuden tunnin pätkän, mistäköhän johtuu?
Nyt täytyy lähteä bodyn vaihtoon, meillä kun edelleen pulautellaan runsaasti, kiva kun bodyt on porkkanassa ja ruusunmarjassa.
rapuäiti: ei meilläkään Lotta käänny, mut kovasti jo haluaisi
istuskella. Mukava kuulla että olette vihdoin parantuneet!
Tiituliitulle onnittelut sylikummiudesta!
äitykkä80: meilläkin on kitinää ja kätinää, tuntuu ettei mihinkään
olla tyytyväisiä. Tosin en tiedä noista hampaista sitten, ei
ainakaan mitään ihmeellistä suussa näy.
Siitä pitikin kysymän: viihtykö teillä muilla " vauvat" yksin
lattialla puuhamatolla? Meillä kun laittaa siihen niin alkaa heti
kauhea huuto! Okei, myönnän että oon ehkä pitänyt liikaakin sylissä
välillä ... MUTTA helpottaako tämä missään vaiheessa, että viihtyisi
yksin lattialla edes hetken??!! Sitterissä taasen viihtyy paremmin kun näkee hyvin joka paikkaan :) Mutta en haluaisi liikaa
istuttaa kuitenkaan sitterissä.
Hyvää Pääsiäistä kaikille, ja nauttikaa miestenne seurasta, niin minäkin aion tehdä kun on useamman päivän kotona!
Tintta-liisa ja Lotta
Meillä vaihtelee ihan kauheasti miten poika viihtyy itsekseen leikkimatolla. Tänään ei esimerkiksi ole viihtynyt juuri yhtään (no, nyt illemmalla jo paremmin), mutta jotenkin tuntuu että saattaa olla siitä rokotuksestakin johtuen sylinkipeämpi kuin normaalisti. Vähän tavallista enemmän on ollut kitinöitä tänään sen neuvolan jälkeen, mutta syli, tissittely ja torkkuminen ovat lohduttaneet aika hyvin. :-)
Joinain päivinä poika viihtyy omissa leikeissään niin hyvin että melkein suuttuu jos kehtaa mennä kesken kaiken häiritsemään. Niinpä annan silloin pojan olla rauhassa ja tulen itse vaikka tänne vauva-palstalle ;-) Mutta tällaiset hetket ovat toistaiseksi enemmän poikkeuksia kuin sääntöjä, yleensä kyllä tykkää että äiti tai isi on näköetäisyydellä. Kun pitäähän sitä jonkun lelujakin ojennella välillä kun tahtovat mokomat karata pikkukäsien ulottumattomiin.
Naurattaa kun poika on ollut ihan hirmuisella höpötystuulella tänään. Nytkin tuolta olkkarista kuuluu iloista juttelua. Isille / lelukaaren elikoille siellä jotain kovasti selittää. Pojan yleisimmät sanat tuntuvat olevan " anna, ämmä, emmä, nej, nou" . Eikös sitä noilla jo aika pitkälle pärjätä, heh.
[color=purple] HeissuliVei Pitkästä aikaa!
On tässä ollut kaikenlaista lähiaikoina. Tai lähinnä olen ollut reissussa ja kotiutunut ja vaan rentoutunut.
Poikakin oli yhden yön mummolassa yöhoidossa. Oli aivan ihanan rauhallista, sai katsoa tv:tä rauhassa ja siivota koko kämpän ilman keskeytyksiä.
Viime viikonloppukin oli yhtä hulinaa.
Ensin perjantaina seinänaapurit piti bileitä 3.30 saakka. Eipä tämä äitinukkunut kovin hyvin.
Seuraavana iltana toiset naapurit (onneksi vain 23.30)
Sunnuntaina käytiinkin Klaukkalan lastentarvikekirpparilla. Sieltä löyty ihan kivoja juttuja. Vaatteet olivat kyllä ihan kamalia!!
Kävikö joku muu siellä? (en ole nyt pitkään aikaan kerennyt/jaksanut lukea juttuja)
Poika ei vieläkään käänny mahalleen. Varpaat on löytyneet, samoin kieltä on ihana näytellä kaikille.
Selällään ei viihdy kovin hyvin, istumaan pitää pungertaa hulluna (sylissä siis)
Lopettelen nyt, olen varmaan tulossa kipeäksi..
10kaks ja Jere 4½kk
[color=blue] Syöttötuolista/istuttamisesta:
Olenpa minäkin jo kysellyt " lupaa" istuttamiseen. Ei kuulema ihan vielä, 5kk oli suositus hyvin tuettuna. Syöttötuolissa siis.
Mitä tuoleja olete ajatelleet ostaa? Kuulin positiivia kommenteja tuosta Tripp Trapin tuolista. Onneksi niitä myydään halvempanakin versiona. Oiskohan ollut Emma? Se maksoi Prismassa 69e (tai jotain tuohon suuntaan)
Gerda79: Täällä vielä odotellaan menkkoja. Kohta menen kyllä tekemään uuden r-testin. On sen verran samanlainen olo kuin vuosi sitten. Paitsi ei edo kaikki hajut. Jännittää, taas..
Mobileista yms: Meillä poju viihtyy paremmin kuin missään muualla semmoisen alla.
Niitä on ihana siinä rämistellä ja päristellä. (joskus jopa niin kovaa että tv:tä saa laittaa kovemmalle)
Vettä olen muuten antanut nyt yölläkin. Joskus tuntuu että pojulla on yöllä vain jano. Se on riittänyt jonkun aikaa (tai rauhoittaa pojan, jo muutamalla huikalla rauhoittuu)
VoihVoih!
Ajoin kaksi vuotta sitten ajokortin ja nyt olen unohtanut käydä ajamassa pimeän ajon. Tulipa 70euron ajokortin lykkäys/uusinta.
Pimeän ajo on jopa maksettu, kyllä ottaa päähän!!
Onneksi mies saa näillä näkymin kesäksi töitä. Helpottuisi meidänkin arki. Mies siis opiskelija ja minulla minimiäitiyspäiväraha.
Eli ihanan suuret tulot :D
Noh, se tästä sitten :)
10kaks ja ukko
Koh pitäs olla tyttöjä viemäs isänsä luo Kuopioon.... mamma roikkuu netissa, mut lyhyesti kuulumisia : edelleen meillä on rauhallinen ja helppo tyttö, yöunet putkeen 10 tuntia sekä sen lisäksi yhdet piiiiiiitkät unoset (4-5 tuntia vaunuissa) ja 3-4 lyhyttä (½-1 tuntia omassa kopassa) nokosta.
Meil ei käännytä vieläkään... amalia syö kerran päivässä bataattia ja se meneekin jo hienosti =).
Tänään oli 5 kk neuvola ja mittoja tässä : 8300 g / 65 cm. Pikkuinenhan tuo on siskoihinsa verrattuna, kirppunen !
Mutta parasta on se että me ollaan parannuttu koko talven meitä kiusanneista pöpöistä ! Hyvää pääsiäistä kaikille =).
T : Rapuäiti, Amalia sekä katras.