Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisherkkyys on roskaa

Huomiokipeyttä vain
30.12.2017 |

Erityisherkkyys on roskadiagnoosi. Oikeastaan se ei ole ede diagnoosi koska se ei ole tautiluokituksessa. Hysteeristen hömppien luulottelua ja jonkun bisnes.
Ihmiset on erilaisia mutta kyseinen ”diagnoosi” on roskaa.
Vai voiko joku muuta todistaa, lähteet näkyviin kiitos.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu-u. Kaikenlaisia diagnooseja asetellaan. Mikä olisi erityisherkän vastakohta?

Vierailija
2/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteesi on roskaa.... anteeksi vain. Ei se tarkoita jos jotain ei ole luokiteltu etteikö asiaa olisi olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sairaus, vaan ominaisuus, kuten vaaleat hiukset tai siniset silmät.

Vierailija
4/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ei olekaan täyttä roskaa vaan todellinen ilmiö. Ehkä joskus selviää, mistä on kyse.

Vierailija
5/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Eikä se ole diagnoosi. Kyseessä ei ole sairaus, vaan synnynnäinen hermostollinen ja pysyvä ominaisuus, joka ilmenee monin tavoin.

Erityisherkkyyteni selvisi minulle muutama vuosi sitten. Ymmärrän sen avulla itsestäni monia asioita, mitä en ennen ymmärtänyt. Se on suurenmoista ja vapauttavaa.

Mikäli asia ei sua koske, niin mitä vaahtoat?

Vierailija
6/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole sairaus, eikä diagnoosi.

Se on luonteenpiirre. Myös eläimillä esiintyy eritysherkkyyttä.

Jos et itse ole HSP (erityisherkkä), mitä se sinulle kuuluu? Jos joku tunnistaa ne piirteet itsessään ja saa helpotusta/selitystä siihen, että miksi reagoi jollain tavalla, onko se sinun ongelma?

Vierailija
7/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen voisi sairaudeksi luokitella. 

Erityisherkkyys ei ole ominaisuus vaan neurologinen tila. Se on autismiin liittyvä juttu. Kukaan ei vaan halua kutsua itseään autistiksi tai aspergeriksi. On niin paljon hienompaa ja muodikkaampaa käyttää sanaa erityisherkkä. Niinkuin lapsistakin sanotaan nykyään erityislapsi vaikka IrmaPetteri olis ihan psykoosissa. ;)

Se ei liity autismiin eikä ADHD:n millään tavalla.

Voit lukea lisää yhdistyksen sivulta:

https://www.erityisherkat.fi/erityisherkkyys/

Vierailija
8/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen voisi sairaudeksi luokitella. 

Erityisherkkyys ei ole ominaisuus vaan neurologinen tila. Se on autismiin liittyvä juttu. Kukaan ei vaan halua kutsua itseään autistiksi tai aspergeriksi. On niin paljon hienompaa ja muodikkaampaa käyttää sanaa erityisherkkä. Niinkuin lapsistakin sanotaan nykyään erityislapsi vaikka IrmaPetteri olis ihan psykoosissa. ;)

Ei ole. 

Vierailija
9/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Sitten nirsoillaan vielä mahavaivoilla. Ollaan niin perkeleen gluteenittomia ja mitä vielä muuta?! Vaaditaan, että näitä suolistovikaisia akkeleita passataan kuin paskaa tikun nenään. Metelöikö ukot samasta asiasta?

Vierailija
10/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla otse erityisherkkä, kun sietää niin huonosti muiden ihmisten ominaisuuksia.

Vierailija
11/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo huudella, kun ei itse omaa kyseistä ominaisuutta.

Näinhän se tosin hyvin usein meneekin ( valitettavasti). Ei vaan aina voi valita, haluaako jonkin ominaisuuden vai ei.

Itse olen aina kärsinyt herkkyydestä ja paljon myös ympäristön ymmärtämättömyyden vuoksi.

Vierailija
12/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sekoitetaan erityisherkkyys ja aistisäätelyn vaikeudet toisiinsa. Erityisherkkyys ei ole sairaus vaan ominaisuus 20%:lla. Aistisäätelyn vaikeudet (herkkyydet ja aliherkkyydet) ovat jollain tasolla diagnosoitavissa ja voivat kuulua muihin kehityksen häiriöihin.

Vierailija
13/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Sitten nirsoillaan vielä mahavaivoilla. Ollaan niin perkeleen gluteenittomia ja mitä vielä muuta?! Vaaditaan, että näitä suolistovikaisia akkeleita passataan kuin paskaa tikun nenään. Metelöikö ukot samasta asiasta?

Kaikki minun tuntemani suolistovaivaiset ovat miehiä.

Vierailija
14/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta sinun mielipiteesi asiasta. Jokaisella on oma mielipiteensä asiasta, kun asiasta, eikä se muutu siksi, että sinä sanot niin. Ei netissä, eikä irl.

Vierailija
15/22 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se onkin sairaus (mitä itse en välttämättä usko) tai osa vaikka autismin kirjoa, mitä sitten? Tietoisuuden lisääntyminen asiasta voi tuoda helpotusta sille henkilölle, jota asia koskee.

Vierailija
16/22 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotijuttua. Ihmiset on erilaisia, mutt kyseistä ilmiötä ei ole tieteessä todennettu.

Autismikirjoon liittyy aistiyliherkkyyttä ym. Ja joillaki; on uuten vaan herrkyyttä asioille.

Erityisherkkyys-kategorian luominen on asiatonta vääristelyä. Mitkä olisivat ilmiön rajat?

Niitä ei ole määritelty mitenkään?

Vierailija
17/22 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosit on muutenkin ihmisen keksimä luokittelu, joka elää ja vaihtelee vuosien saatossa. Ei mikään maailmankaikkeuden totuus.

Vierailija
18/22 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain menee nyt erityisherkkyys ja aistiyliherkkyys sekaisin. Ensimmäinen on se ominaisuus, josta tässä ketjussa puhutaan ja jälkimmäinen on neurologinen tila, jota tavataan erityisesti autismia (esim. aspergeriä) sairastavilla.  

Kumpikaan ei ole roskaa. 

Vierailija
19/22 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi on tärkeä, koska hoitoa voi määritellä sen mukaan. Ilmiöillä on myäs aiheuttajansa joka voidaan poistaa.

Erityisherkkyys on asia jolla halutaan selittää omaa kokemusta itsen kannalta. Vastuu kyvyttömyydestä sopeutua johonkin ikäviin asioihin halutaaan lakaista erityisherkkyyden maton alle. Kyllä minä muuten, mutta kun olen.... ja sitten vaaditaan erityiskohtelua jonka yhteiskunta on velvolinen kustantamaan. Luulotautia koko touhu.

Tieteellinen tutlimus asiasta ei vakuuta kyseisen entiteetin olemassaolosta.

Vierailija
20/22 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme