Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ostit esimmäisen sijoitusasuntosi, millainen taloudellinen tilanteesi oli?

Vierailija
30.12.2017 |

Oliko omasta asunnosta vielä lainaa? Vai kokonaan maksettu? Säästitkö itse käsirahan vai saitko ehkä perintöä yms.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missäs kaikki asuntosijoittajat luuraa kun joka toisella niitä on.

Vierailija
2/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni päätyy asuntosijoittajaksi sitä kautta, että muuttaa pienestä asunnosta isompaan ja jättää sen pienemmän vuokralle. Jos pankki antaa.

Samoin jos meinaat ostaa erikseen sen sijoitusasunnon, niin pankista et saa siihen velkarahaa ilman merkittävää omaa osuutta.

Jos ostat uudiskohteen, maksat noin 30-40 prosenttia asunnon hinnasta ja loput jää yhtiövelkaa.

Että varmaan se iso perintö olisi nopein tie asuntosijoittajaksi, jos sellaista harkitset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni päätyy asuntosijoittajaksi sitä kautta, että muuttaa pienestä asunnosta isompaan ja jättää sen pienemmän vuokralle. Jos pankki antaa.

Samoin jos meinaat ostaa erikseen sen sijoitusasunnon, niin pankista et saa siihen velkarahaa ilman merkittävää omaa osuutta.

Jos ostat uudiskohteen, maksat noin 30-40 prosenttia asunnon hinnasta ja loput jää yhtiövelkaa.

Että varmaan se iso perintö olisi nopein tie asuntosijoittajaksi, jos sellaista harkitset.

Luitko otsikon? Kysyin millainen tilanne SINULLA oli.

Ap.

Vierailija
4/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni juuri noin kuin ylhäällä mainitaan. Vaihdoin pienemmästä isompaan ja onnistuin jättämään pienemmän sijoitusasunnoksi. Eli  siis maksan periaatteessa kahdesta asunnosta lainaa, vaikka pikkukämpänhän kustantaa vuokralainen.

Omia säästöjä ei pahemmin ollut, onnistuin vain muljahtelemaan edukkaisiin lokosiin asutohankintoja tehdessä :)

Vierailija
5/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön enkä halunnut jäädä kahden asunnon loukkuun, joten en myynyt entistä asuntoani vaan panin sen vuokralle.

Vierailija
6/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko otsikon? Kysyin millainen tilanne SINULLA oli.

Ap.

Ai, anteeksi. En osaa LUKEA.

Vierailija
7/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös ostin perheasunnon ja vanha kaksio rempattiin sijoitusasunnoksi. Siitäkin oli vielä lainaa, mutta ei merkittäviä määriä. Uusi asunto mahdollistui kun mies sai ison perinnön.

Vierailija
8/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ketään, joka olisi vartavasten ostanut sijoitusasunnon?

Ap.

Vierailija
9/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En  ole koskaan ostanut sijoitusasuntoa, vaikka mulla on niitä nyt kaksi. Kummatkin ostin alunperin omaa asumista varten. Ekassa asuin vuoden, sitten muutin työn perässä toiselle paikkakunnalle alivuokralaiseksi. Neljä vuotta myöhemmin ostin uudelta paikkakunnalta asunnon omaksi asunnokseni, asuin siinä reilut kuusi vuotta. Nyt pari vuotta sitten perustettiin perhe ja ostettiin yhdessä puolisoni kanssa perheasunto. Vanhan panin vuokralle joten sijoitusasuntoja on nyt siunaantunut kaksi. 

Vierailija
10/21 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up?

Vierailija
11/21 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataan kysymystä niin, että tarkoitetaan vartavasten sijoitustarkoitukseen ostettua asuntoa.

Ap.

Vierailija
12/21 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain omistamastani yrityksestä ensimmäiset osingot, jotka siirsin perustamaani sijoitusyhtiöön, jonka lukuun ostin sijoituskämpän reilulla velkavivulla (ensimmäiset osingot riittivät pienen kaksion oman pääoman osuuteen ilman tarvetta kanittaa omaa kämppää tai muuten antaa henkilökohtaisia takauksia). Oma asunto oli ostettu muutamaa vuotta aiemmin, velkaa vielä paljon jäljellä. Yrityksestäni nostin palkkaa sen verran, että oman asunnon lainat ja muut omat ja perheen elämisen kulut tulivat hoidettua. Osingot varasin allokoitavaksi sijoitustoimintaan, johon kuuluu nykyään pari asuntoa, metsää, osake-etf-rahastoja sekä osuudet parissa listaamattomassa pienyrityksessä.

Vierailija
13/21 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

No minä. Oli lainaa entisistä ja on lainaa myöhemmistäkin, se on verotuksellisesti hyvä asia. Jos ei ole perintöä tai vastaavaa, velkavivulla toimiminen on myös ainut järkevä tapa rikastua.

Vierailija
14/21 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vanhempien luona itse  ja otin asuntolainan, jolla ostin sijoitusasunnon. 2h+k yliopiston välittömästä läheisyydestä. Lainan korot olivat matalat. 

Omistin asunnon n. 2,5 vuotta ja myin sen silloisen vuokralaisen isälle, reilulla myyntivoitolla. (Olin antanut vuokralaisen vaihtaa sisustusta mm. keittiön kaapistot ja vessan tasot paremmiksi, koska niin halusi). 

Muutin itse vuokralle (kauas yliopistosta ja keskustasta) ja ostin uuden sijoitusasunnon. Remontoin sen poikaystäväni kanssa ja siitä tulikin melkoisen hieno kantakaupungin kämppä. Vuokra on yli tuplat omaan vuokraani nähden. Mutta pidän paikasta missä olen, ehkä enemmän kuin tuosta kaupunki asunnostani. 

Laina on lyhentynyt olemattomiin ja  tilanne vakaa. 

Vierailija
15/21 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

No minä. Oli lainaa entisistä ja on lainaa myöhemmistäkin, se on verotuksellisesti hyvä asia. Jos ei ole perintöä tai vastaavaa, velkavivulla toimiminen on myös ainut järkevä tapa rikastua.

Yritystoiminta ja vivulla sijoittaminen ovat tyhjästä lähtevälle ainoat suhteellisen varmat tavat, joita itse aikoinaan keksin. Muut vaativat satunaista onnea (lotto, Bitcoin) tai muuten hyvin erityistä osaamista ja onnistumista (jääkiekko, pörssiyrityksen johtaminen).

Yritystoiminnasta saa kannattavaa, jos valitsee vähänkään järkevän toimialan ja tekee ihan vaan perusasiat oikein. Itse olen vähemmistöomistajana ja hallituksen jäsenenä kahdessa hyvin perinteisen toimialan firmassa, ja hyvin menee molemmilla. Ihmeitä ei kummassakaan tehdä, mutta ei myöskään tyhmyyksiä.

Velkavivussa taas on toki omat riskinsä, ja siitä kiinnostuneiden tulee rehellisesti miettiä, mikä oma riskinsietokyky on. Osa nukkuu yönsä huonosti jo asuntolainan takia, niin jokin vivutettu johdannaispositio ei varmaankaan heille (no, sellaiseen ei tavis pääse käsiksikään). En myöskään kovin herkästi suosittele riskeeraamaan elämän perusasioita. Vaikka rikastumisen halu olisi kova, niin se ei ole perheen kodin menettämisen arvoista.

Vierailija
16/21 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensimmäisen sijoitusasuntoni tänä vuonna. Oma rahaa pistin 55% ja vuokratuloilla lyhennän lainaa jonka otin kattamaan loput kauppahinnasta.

Asun itse vuokralla enkä nykyisessä elämäntilanteessa voi kuvitella ostavani omaa. Säästöjä oli kertynyt sen verran että koin tämän ratkaisun olevan oiva paikka niille rahoille.

Vierailija
17/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun. Meillä velkaa omasta okt:sta joku 70k ja ostettiin sijoitusasunto 45k, kun mies töissä nettopalkalla 2.5k ja minä yo-opiskelija. Pankki lainoitti koko homman. Vuokralainen oli asunnossa valmiiksi.

Vierailija
19/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen tilanteeni oli todella heikko ja jouduin ottamaan pankista lainaa.

Vierailija
20/21 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sen asunnon omaan käyttöön, asuin 2 vuotta,löysin elämäni miehen, muutin tämän taloon ja laitoin oman asuntoni vuokralle. Seuraavan sijoituskämpän ostin siinä vaiheessa, kun tuo oli maksettu ja keksin, että ylimääräistä rahaa voi sijoittaa muuhunkin kuin osakkeisiin.