Miksi todella monilla on ihan ihmeellinen kuva työttömistä ihmisistä?
En tajua mistä nuo mielikuvat johtuvat, sillä en ole tietääkseni ikinä tavannut työtöntä, joka vastaisi monissa keskusteluissa ja mediassa pyöriviä kuvauksia. Ymmärrän erittäin hyvin, että ärsyttää ja loukkaa tuollaiset puheet ja tämä uusi aktivointiyritys tuntuu lähinnä v*****lta.
Kun minä olin työtön:
- minulla oli kolme pientä lasta, joita hoidan kotona (jos olisin mennyt kursseille tai ilmaistöihin, olisimme joutuneet maksamaan hoitomaksut kaikista)
- aviomies (jos minun olisi pitänyt muuttaa pääkaupunkiseudulle tms. työn perässä, se tarkoittaisi perheen hajottamista ja lasten joutumista eroon toisesta vanhemmasta)
- miehellä hyvä vakityö (hän ei saisi vastaavaa toisesta paikasta eikä pystyisi tekemään omaa työtään kuin täällä, joten miehen irtisanoutuminen minun mahdollisen siivoojatyöni takia ei tunnu kovin järkevältä)
- omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalta (satojen kilometrien päässä pääkaupunkiseudulta ja muista isoista työllistävistä kaupungeista), lainaa jäljellä remontista (jos muutamme hanttihommiin pääkaupunkiseudulle, kuka maksaa asumisen kun palkalla ei elä ja edellistä asuntoa ei saa myytyä ja laina on maksettava)
- vanhat vanhemmat asuvat vieressä eivätkä ole yhteiskunnan hoidettavana koska me pystymme auttamaan heitä (kahden vanhuksen laitoshoito on huomattavasti kalliimpaa kuin yhden kotiäidin työttömyystuki, puhumattakaan lasten hoitomaksuista ym. joita mahdollisen minimipalkkatyöni verokertymä ei kattaisi edes murto-osalta)
- en myöskään ollut syrjäytynyt, käyttänyt päihteitä tai kuluttanut päiviäni sohvalla maaten
Kommentit (15)
Tuo on ihan totta että työttömät tekevät paljon näkymätöntä työtä joka ilman työtöntä maksaisi yhteiskunnalle enemmän kuin se työttömyystuki. Minäkin hoidan lapset, autan omia ja appivanhempiani, käyn naapurissa asuvan vanhuksen kanssa asioilla, tuon hänelle ruokaa, postit, lääkkeitä apteekista (ilman minua tarvitsisi kodinhoitajan palveluita).
Vierailija kirjoitti:
Selityksiähän aina löytyy. Muuten voisi , mutkun... Ollaan ihan itse valikoitu asuinpaikka, lapset, koulutus ja mies ja sitten nää tehokkaasti torppaa kaikki mahdollisuudet muutokseen.
Eli sinusta ihmisten ei pitäisi missään nimessä sitoutua mitenkään (asunto, perhe jne.), jotta olisi aina valmis muuttamaan töiden perässä..? Työttömäksi voi nimittäin jäädä myös sen jälkeen, kun on jo ostanut asunnon ja tehnyt lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Selityksiähän aina löytyy. Muuten voisi , mutkun... Ollaan ihan itse valikoitu asuinpaikka, lapset, koulutus ja mies ja sitten nää tehokkaasti torppaa kaikki mahdollisuudet muutokseen.
Niinpä, jos jättäisi lapset hankkimatta, ei olisi puolisoa ja asuisi vuokralla niin töiden perässä muuttaminen olisi toden totta helpompaa. Kaipa sitä voisi itse kukin laittaa kansanedustajalleen viestiä, että lähtisi ajamaan näitä eteenpäin eduskuntaan niin saadaan Suomi nousuun.
50% ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, olisiko siinä yksi syy. Luetun ymmärtämisessä ainakin on isolla joukolla nettikommentoijista vaikeuksia, kun eivät edes ymmärrä, mitä aktiivimalli tarkoittaa vaan sönköttävät vaan että kai sitä nyt voi töihin MENNÄ ja kurseille kanssa.
Aloittajahan ei ole työtön työnhakija, vaan kotiäiti. Hänen ei pitäisi kuulua työttömyysturvan piiriin, koska hän ei ole käytettävissä eikä hae työtä. Joten tietystikään ihmisten mielikuva työttömästä ei kuvaa häntä.
Se, miksi meidän pitäisi tai ei pitäisi ja jos niin miten yhteiskuntana tukea kotiäitiyttä, on toinen keskustelu, enkä nyt ota siihen kantaa.
Olen työssäkäyvä ja makaan suurimman osan vapaa-ajastani sohvalla, veikkaan että sama jatkuisi jos joutuisin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan ei ole työtön työnhakija, vaan kotiäiti. Hänen ei pitäisi kuulua työttömyysturvan piiriin, koska hän ei ole käytettävissä eikä hae työtä. Joten tietystikään ihmisten mielikuva työttömästä ei kuvaa häntä.
Se, miksi meidän pitäisi tai ei pitäisi ja jos niin miten yhteiskuntana tukea kotiäitiyttä, on toinen keskustelu, enkä nyt ota siihen kantaa.
Meillä yhteiskunta haluaa sekä miehet että naiset työelämään. Koko ajan mietitään keinoja, joilla naisia saataisiin enemmän töihin. Esimerkiksi perhevapaita halutaan siirtää naisilta miehille. Yhteiskunnan silmissä kotiäiti (jolla lapset ovat jo taaperoiän ylittäneitä) taitaa olla vieläkin pahempi hylkiö kuin työtön.
Työttömänä en käyttänyt juuri ollenkaan alkoholia. Nyt työelämässä ja juon 1-2 kertaa kuussa. Työttömänä kävin lenkillä ja ulkoilin, nyt tulee harvemmin lähdettyä sohvalta mihinkään.
Ihmeellistä tämä elämä.
Kai jotkut ihmiset tarvitsevat aina jonkun ihmisryhmän jota vihata ja siihen sitten liittävät mielessään kaikki halveksittavat mielikuvat tuntematta oikeasti näitä ihmisiä.
Niin. Itse olen ollut runsaan vuoden työtön. Irtisanottiin yt:n seurauksena. Sitä ennen olin 5kk työttömänä 90-luvulla. Päivisin autan äitiäni (sairastellut) ja laitan työhakemuksia. Tällainen 45v työtön täällä.
Kai mediassa pyritään luomaan kuvaa työttömistä negatiivisessa valossa, jotta toimet työttömiä kohtaan tuntuisivat oikeutetuilta. Jos työssäolevat samaistuisivat työttömiin niin koko kyykytyssysteemi ei onnistuisi. Pelko työttömäksi joutumisesta on myös vallankäytön väline. Työntekijöitä voidaan ohjailla tämän pelon avulla.
Onofftyöllinen kirjoitti:
Pelko työttömäksi joutumisesta on myös vallankäytön väline. Työntekijöitä voidaan ohjailla tämän pelon avulla.
Tätä olen itsekin miettinyt että osittain tässä on myös kyse työvoiman pitämisestä "kurissa ja nuhteessa", ettei uskalleta vaatia mitään, pelotellaan nöyräksi.
Minä lähdin työn perässä. Kyllä se oikeasti on raskasta, jos perheenäiti lähtee. Nimenomaan se äidin lähtö, isän lähtö ei ole niin raskasta. Ei minussakaan mitään vikaa ollut, olin työttömänä ja olen yhä paremp kuin moni, joka ei ole koskaan ollut työtön. Oli vain huonoa tuuria ja sitten oli hyvää tuuria. Pienipalkkaisen osa-aikatyön takia ei ole ennekään moni lähtenyt. Siinä jää helposti tappiolle ja se karenssikin tulee edulisemmaksi. Mulla sentään nuorin lapsi oli lähteissäni jo lukiossa ja vanhempi jo pois kotoa.
Mielestäni se, että puoliso tekee paljon reissutyötä, ei ole tekosyy, vaan hyvä syy, jos lapset ovat päiväkotii-käisiä. Jos päivähoidon lisäksi tarvitsee vielä iltahoidon, ehkä yöhoidonkin niin lapset eivät näe paljon vanhempiaan ja kalliiksi tulee. Olipa ratkaisu mikä tahansa, aina se on väärä. Minua syyllistettiin ja haukuttiin paljon siitä, että 16-vuotias oli yksinään kotona isän ollessa työmatkoilla, kun lähdin toisella paikkakunnalle. Hyvin hän pärjäsi ja monihan lähtee tuossa iässä jo muutenkin pois, jos ei ole sopivaa koulua paikkakunnalla. Mutta kaikki ratkaisuni tuntuivat olevan vääriä, tein mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä en käyttänyt juuri ollenkaan alkoholia. Nyt työelämässä ja juon 1-2 kertaa kuussa. Työttömänä kävin lenkillä ja ulkoilin, nyt tulee harvemmin lähdettyä sohvalta mihinkään.
Ihmeellistä tämä elämä.
Aika lailla sama. Jaksan kyllä salilla käydä, mutta työttömänä kävin päivittäin 10 km lenkkejä, jos ei ihan vihreitä pikku-ukkoja satanut. Kesällä juosten, talvella hiihtäen ja muina aikoinan kelin mukaan tai talvellakin juosten, jos ei ollut hiihtokelejä.