Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsuetiketti. Millä perusteella vieraat valitaan?

Vierailija
13.07.2008 |

Keskustellaanpa juhlajärjestelyistä ja vieraslistan laatimisesta. Millä perusteella kutsuttu vieraita omiin juhliinne ja millä perusteella jätätte pois? Onko jokaisella omat kriteerit vai on joku metanormi tähän asiaan? Onko esim sallittua päättää, että kutsuu kaikki serkut vai voiko serkuistakin valita vain jotkut sillä perusteella, ettei ole ollut vuosikausiin muiden serkkujen kanssa missään tekemisissä.

Entä tällainen tilanne? Täti Maija ja miehensä Ville ja heidän lapsensa MIkko ja Milla. Mikko ja Milla ovat kutsujan serkkuja. Mikolla on ehkä joku vaihtuva tyttis ja MIllalla mies ja 2 lasta. Täti Maijan ydinperhe kasvaa siis 4 henkilöllä, jos lapset perheineen kutsutaan. Jos kutsujalla ei ole tähän mahdollisuutta, kutsutaanko perheestä a) ei ketään b) täti Maija ja mies kahdestaan c) täti Maija ja mies ja kotona asuva Mikko vai d) täti Maija, mies, Mikko ja Milla.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Investoitiin sitten häämatkaan. Eikä olla kaduttu. ;-)

Vierailija
2/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin, että keskustellaan juhlista yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen serkuista oli kutsuttuna vain kaksi, muiden kanssa ei olla tekemisissä oltu koskaan.

pienempiin perhejuhliin on kutsu käynyt normaalisti vain yhdelle mun serkuista, joka on lapsemme kummi, eikä kertaakaan yhdellekään miehen serkuista

Vierailija
4/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mun mielestä karsia ihan hyvin sen mukaan, kuinka paljon ollaan oltu tekemisissä. Jos mentäisiin kategorisesti, että serkut perheineen se tarkoittaisi mun sukuni puolelta varmaan lähes sataa henkilöä, mutta mieheltä taas vain kahta. Jos taas laajennettaisiin pikkuserkkuihinkin, jotta miehen puoleltakin saataisiin enemmän sukua, mä en edes enää tiedä kuinka paljon mun puoleltani pitäisi kutsua. Varata pitäisi varmaan kuitenkin jo pian jäähalli tms ja siltikin miehen puolelta ei olisi montaa vierasta.

Toisekseen mun mielestä ei ole mitään järkeä kenenkään loukkaantua siitä, jos joku serkku kutsuttiin ja toista ei. Mä en edes ole tavannut koskaan kaikkia serkkujani, joten en takuulla ole ensimmäisenä heitä kutsumassa. Eli tervettä järkeä käyttäisin sen suhteen, että lähimmät kutsutaan. Sukulaisia saattaisin hyvinkin kutsua sellaisia, joita en ole nähnyt vuosiin, mutta eivät ole ihan vieraita, mutta kavereita noin harvalla näkemisellä tulisi tuskin kutsuttua. (Ja sukulaiset tosiaan perheineen.)

Esimerkistäsi mielellään pitäisi kutsua Maija ja Ville. Millan kutsuminen ilman omaa perheettään olisi outoa. Ja toisaalta olisi outoa kutsua Mikko jos Millaa ei kutsuta. Toisaalta, jos parilla on paljon yhteyttä Mikkoon, mutta ei Millaan, niin silloin vain hänen kutsumisensakin olisi ok.

Yleensä ihmiset mielestään pitäisi kutsua perheineen. Perheeksi miellän saman katon alla asuvat ihmiset ja ihan hiljattain kotoa pois muuttaneet lapset. Sitten kun lapset ovat asuneet pidempään pois kotoa, he ovat selkeästi omaa perhettään, vaikka olisivat sinkkuja.

Poika- ja tyttöystävät ovat vähän hankalia rajatapauksia joskus. Avoliitossa olevat mielestäni pitäisi kutsua ja mielellään myös pitkässä vakiintuneessa suhteessa muuten olevat. Esim. opiskeluaikana saattaa joillakin olla vuosienkin vakava suhde, mutta olosuhdesyistä joudutaan elämään eri paikkakunnalla. Toki lyhytaikaisemmatkintyttö-/poikaystävät saa kutsua, mutten kokisi siihen pakkoa.Näissä tulee väkisinkin hankalia rajanvetoja, joten itse en ainakaan kehtaisi loukkaantua. Eihän kukaan ulkopuolinen voi tietää suhteemme vakavuutta.

Ymmärrän kuitenkin myös, jos joku kutsuu "normeista" poikkeavalla tavallakin. Varsinkin pieniä häitä järjestettäessä olisi mielestäni ymmärrettävää vaikka puolisoista kutsuttaisiin vain se paljon läheisempi. (Hieman outoa, mutta en loukkaantuisi.)

Näihin on mielestäni aivan mahdoton tehdä pätevää sääntöä. Joten jokainen joutuu tekemään rajanvedot itse.

Vierailija
5/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun lähisuvun, joka tarkoittaa:

- Meidän vanhempia ja heidän puolisoitaan (ja toisinaan myös puolison lapsia)

- Meidän sisaruksia perheineen ja avopuolisoineen

- Meidän isovanhemmat

Lisäksi ystävät avopuolisoineen.

Tuosta tulee jo yli 30 henkilöä, ja sen suurempia juhlia en ole järjestänyt.

Vierailija
6/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen, joka järkyttyy, ettei ole saanut kutsua, voi katsoa peiliin ja todeta, ettei tainnut olla niin läheinen kutsujalle kuin luuli. Ja jos häistä voi mainita, niin aika usein ihmiset haluavat tulla juuri häihin, mutteivat rippijuhliin tai 80-vuotispäiville. Häät myös usein käsitetään sukutapaamisena, jossa hääparin on velvollisuus tarjota puitteet itselleen vieraiden ihmisten sukukokoukselle ja kuulumisten vaihtamiselle. Usein myös kuvitellaan, että entisajan tapaan häihin aina pari mahtuu, ja sitten ihmetellään, kun ei saada tuoda 5 mökkiverasta mukanaan.

Ilmeisesti nykyaikana ei tunneta käsitettä kuokkavieras, ja vaikka kuinka kutsuun on kirjoitettu selvästi, ketä kutsu koskeen, silti kehdataan ehdotella tai jopa ilmoittaa omia tuttaviaan, sukulaisiaan tai 15-vuotiaan lapsen tyttö- ja poikaystäviä mukaan. Ja jos se ei käy, luullaan, että voi aivan hyvin loukkaantua.

Kaikki eivät halua isoja häitä, kaikilla ei ole siihen rahaa, kaikki eivät halua käyttää tuhansia euroja häihin, kaikille pelkkä sukulaisuus ei merkitse mitään ilman oikeaa yhteydenpitoa ja ystävyyttä.

Terveisin Juuri näiden asioiden kanssa pohdiskeleva kesän morsian.

Vierailija
7/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin avopuoliso. Eli vaihtoehdot on:

- täti ja setä pelkästään

- täti, setä, serkut ja sitten se serkun aviopuoliso (ja mahdollisesti lapset)

- tai kaikki plus vaihtuva tyttis päälle

Vierailija
8/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa häissä yritin olla kuitenkin johdonmukainen... Toiset kutsuvat vaan ne ihmiset, joiden kanssa ollaan tekemisissä enemmän. Minä kutsuin kaikki serkut, ja kaikki sopivan ikäiset myös avec. Siis kaikille sama kohtelu, kaikki serkut tai ei ketään. Tällä logiikalla siis

1) vain täti ja setä tai

2) täti, setä, serkut avec (+ lapset, jos lapsia ylipäätään kutsutaan)

Vierailija
9/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki mieheni serkut ja tädit ja sedät, koska ollaan heidän kaikkien kanssa oltu tekemisissä.

Mun puolelta jäi kutsumatta kolme serkkua; yhden tavannut kerran vuosia sitten, kahta en koskaan (vai oliko tädilläni sittenkin vain kaksi lasta...). Eli sattuneesta syystä myös tämä täti jäi kutsumatta. Myös yksi setä, josta myöskään en muista miltä hän näyttää.

Pakko vetää rajaa johonkin. Meillä raja meni siinä, muitetaanko miltä sukulainen näyttää ja muistetaanko hänen uusi sukunimensä ja lastensa lukumäärä. Tuntuu hassulta kutsua tuntemattomia omiin juhliin.

Ja jos kyse muista kuin häistä, kutsuisin vain lähimmät. Eli sitten karsintaa olis enemmänkin.