Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taaperon vaatekoot

12.04.2006 |

Hei,

tässä tulee nyt ihan idiootteja kysymyksiä, mutta kysynpä kumminkin. Eli meillä tyttö 1 v 9 kk, joka käyttää nyt kokoa 80/86. Koska olen kotiäitinä vielä pari kuukautta, ajattelin aikani kuluksi vähän hamstrata sisävaatteita varastoon. Mutta mitäköhän kokoa kannattaa ostaa seuraavaksi? Jotain 92-senttisiä on jo jemmassa, mutta voisikohan kohta jo käyttää kokoa 98? Ja onko 104 sitten paljon isompi? Noita 86-senttisiä on ihan tolkuttomasti, joten tuntuu hassulta siirtyä kokoon 90/92. Niin, tyttö on siis tosi hoikka ja pikkuinen, mutta vissiin on joku kasvupyrähdys tuloillaan, kun ruokaa uppoaa.

Ja sitten vielä toinen kysymys. Mistä kivoja vaatteita 2-vuotiaalle? Tuohon kokoon 86 asti olen löytänyt vaatteita mm. H&M:ltä, mutta isommat vaatteet ovat jo sellaisia hepeniä että huh. Legosta ja Alphabetista ollaan tykätty, mutta tytölle tuntuu ainakin nyt olevan vain pinkkiä. Marimekkoa ja L&B:tä suositaan jatkossakin. Ja siis hakusessa olisi mielellään sellaistakin vaatetta, joka menee sitten vielä pikkuveikallekin.

Kiitoksia, jos osaat auttaa kokoasiassa tai antaa shoppailuvinkkejä :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaatekokoa lapsenne (ikä/pituus) käyttää? Eli kiinnostaa siis se, kuinka pitkään mikäkin koko suunnilleen menee. Nyt nuo 80-senttiset ovat olleet meillä käytössä vuoden ja mietin, voisiko esim. tuo 92 tai 98 tai 104 olla sellainen koko, jota kannattaa olla enemmän.

Ulkovaatteissa tuo 92 on kait kaksivuotiaiden, 98 kolmevuotiaiden ja 104 nelivuotiaiden koko vai kuinka?

Vierailija
2/16 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteissa kokoja 92 ja 98. Jotkut suurikokoiset 86cm vaatteet myös mahtuu vielä. Housuissa koko 92cm on nyt hyvä, mutta paidoissa alkaa jäädä jo naftiksi (tytöllä pitkä selkä ja lyhyenpuoleiset jalat) ja hyvä asukokonaisuus onkin tällä hetkellä housut 92cm ja paita 98cm.

Uusia vaatteita ostaessa ostan nyt kokoa 98cm, joitain housuja voin ostaa vielä kokoa 92cm. Itse en hirveästi osta isompia kokoja tulevaisuuden varalle, koska isosiskolta tulee kuitenkin koko ajan isompaa vaatetta käyttöön. Ulkohaalareissa käy sekä koko 92cm että 98cm, tosin koko 92cm rupeaa jo hiukan olemaan naftin puoleinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on n. 82cm ja 10,5kg, käytössä housuista 86cm ja paidoista 86/92cm. Joistain paidoista on jo 98m jos on pientä mallia. Mun mielestä housujen lahkeiden tulee olla riittävän pitkät. ei sellaiset että nilkat näkyy, ja paidoissa hihojen tulee peittää ranteet.

Noihin koko-ongelmiin en osaa oikeastaan auttaa, mut kivoja vaatteita mä oon ainakin löytäny just H&M:stä (turku), ihan niitä perustrikoopaitoja yksivärisinä, raidallisina ja sit jotain kuviollisiakin on. Lindexillä on hyviä trikoohousuja, ja meillä käytetään myös aika paljon mekkoja ja hameita. Ulkovaatteet on meillä nyt kokoa 86cm. KappAhlin vaatteista en suuremmin ole tykännyt, ja markettien punaiset vaatteet jää yleensä ostamatta. Tykkään vihreästä, oranssista, turkoosista ja ruskeasta.

Vierailija
4/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo Lindexin trikoohousut on tosi hyvälaatuisia ja hyvän mallisia. Matsku on ihan samaa kuin L&B-pöksyissä, joiden hinta on kolminkertainen.

Taidan ostaa muutamia 92-senttisiä housuja ja sitten noita 98-senttisiä paitoja. Ostan paljon poikien vaatteita ja olen huomannut, että tyttöjen mitoitukset on yleensä paljon naftimpia, joten niissä voisi sitten olla ehkä isompikin koko.

Vierailija
5/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 1v8kk (noin 11,5kg/88cm) käyttää nyt vaatteita 86/92cm. Housuissa on käytössä tuo 86cm ja paidoissa 86cm sekä 92cm. Minä olen nyt lähinnä hamstrannut kesävaatetta, mutta kohta on sisävaatteiden hamstraaminenkin varmaan edessä. Housuissa ostan seuraavaksi varmaan kokoa 92cm, se varmaan mennee vielä syksyn ainakin ellei mahdotonta pyrähdystä tule (kun siis vielä sitä kokoa ei käytetä). Paitoja täytyy ostaa varmaan kokoa 92cm lisää ja sitten ehkä 98cm jos eivät ole hirveän reiluja.

Olen huomannut että riippuu hirveän paljon valmistajasta mitä kokoa kannattaa ostaa ja myöskin esim usasta ostetuissa vaatteissa koot menevät mielestäni hieman eri lailla kun täällä. Meillä esim nyt käytössä joitakin 3T ja 4T yläosia.

Olen tykännyt ostaa hennesiltä vaatteita, mutta tosiaan noissa isompien tyttöjen koossa on sellaisia mitä en omalleni pukisi. En halua kaksi vuotiaana vielä sellaisiin vaatteisiin siirtyä. Ei nyt ihan vauvamaisia tarvitse olla muttei mitään teiniosastoakaan. Kyllä sieltä tietysti joitain minun mieleeni olevia löytyy mutta enemmän niitä mitkä eivät ole.

Marimekosta meilläkin tykätään, lähinnä niitä paitoja meillä on. Tykkään myös name itin, espritin ja disneyn vaatteista. Old Navy ja Gap ovat myös mieleeni, näitä olen ostellut huutonetistä ja ystäväni kautta usasta. H&M:lta meillä on tällä hetkellä aika paljon (lähinnä kokoa 86cm) yläosia. Farkkuja/housuja olen myös löytänyt lindexiltä ja kapp ahlista. Tällä hetkellä kaapissa taitaa housuista enemmistö olla juuri noista kaupoista.

Toivottavasti tästä sekavasta selostuksesta oli jotain apua :)

Vierailija
6/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika samoilla linjoilla olen ollut noiden kauppojen kanssa :) Se on sääli, että H&M-vauvapuolen koot päättyy tuohon kasikutoseen. Gapilla on aivan ihania vaatteita, ostin niitä syksyllä reissusta ja harmittaa, etten hamstrannut enempää. Ihan huippu on muuten Noppies, mutta niilläkin isoin koko on 92.

Meidän likka on 80 cm ja 10 kg. Tänään sentään sain yhden 80-senttisen paidan siirrettyä syrjään, oli vihdoin jäänyt hihat hitusen lyhyiksi.

Vierailija
7/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 3 vuotias ja pitää pääosin 90-92 cm vaatteita, joitain collegeopuseroja on isompia kun niissä se väljyys ei haittaa.

Housuista on vielä muutamat 86cm ja pikku kalsarit on 86 -90cm.

Mutta tosiaan luulin itsekin että nyt jo menisi´tämän ikäiselle jo 98cm housut ja muuta mutta tippuvat pojalta jalasta..

Mutta sitten taas siskoni poika 3v2kk pitää jo 110cm paitoja ja 104 housuja.. Eli vaihtelee todella paljon.

Mutta kai se keskiarvo on tuo että 98 /3v jne

Mutta tosiaan itse huomasin kun tuli toivottua jouluksi pojalle vaatetta 98/100cm että olisi kannattanut toivoa myös tuota 92 kokoa, kun alkavat kohta olla niin nyhrääntyneitä, kun pitkään pidetty saman koon vaatteita ja pesty paljon ja vielä hetkeen ei päästä tuohon kokoon 98cm.

Kivoja vaatteita voi löytyä esim lindexiltä.

kaaka:

Hei,

tässä tulee nyt ihan idiootteja kysymyksiä, mutta kysynpä kumminkin. Eli meillä tyttö 1 v 9 kk, joka käyttää nyt kokoa 80/86. Koska olen kotiäitinä vielä pari kuukautta, ajattelin aikani kuluksi vähän hamstrata sisävaatteita varastoon. Mutta mitäköhän kokoa kannattaa ostaa seuraavaksi? Jotain 92-senttisiä on jo jemmassa, mutta voisikohan kohta jo käyttää kokoa 98? Ja onko 104 sitten paljon isompi? Noita 86-senttisiä on ihan tolkuttomasti, joten tuntuu hassulta siirtyä kokoon 90/92. Niin, tyttö on siis tosi hoikka ja pikkuinen, mutta vissiin on joku kasvupyrähdys tuloillaan, kun ruokaa uppoaa.

Ja sitten vielä toinen kysymys. Mistä kivoja vaatteita 2-vuotiaalle? Tuohon kokoon 86 asti olen löytänyt vaatteita mm. H&M:ltä, mutta isommat vaatteet ovat jo sellaisia hepeniä että huh. Legosta ja Alphabetista ollaan tykätty, mutta tytölle tuntuu ainakin nyt olevan vain pinkkiä. Marimekkoa ja L&B:tä suositaan jatkossakin. Ja siis hakusessa olisi mielellään sellaistakin vaatetta, joka menee sitten vielä pikkuveikallekin.

Kiitoksia, jos osaat auttaa kokoasiassa tai antaa shoppailuvinkkejä :)

Vierailija
8/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitti noista kokotiedoista.

Ja Tomera, just noita perusraitapaitoja meinaan itsekin ostaa.

Vierailija
9/16 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joo tylsää, jos samat vaatteet pyörii käytössä sitten muutaman vuoden. Varsinkin, kun tarkoitus olisi käyttää niitä sitten vielä pikkusisaruksillakin.

Vierailija
10/16 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poika juuri 2 v. Käyttää kokoa 86 ja 92 cm. Jotkut housut menevät vielä 80 cm, mutta toisaalta jotkut 92 cm housutkin ovat jo sopivia. Riippuu kauheasti mallista ja valmistajasta, joten suoraan ei voi sanoa, mikä koko on hyvä. Itse ostan nyt pojalle housuja 92 cm ja paitoja 98 cm. Tosin meillä on vaatteita niin paljon varastossa, etten paljoa taida ostella, mutta JOS ostaisin niin noita ostaisin. Jos housuissa on resorit, menee isommatkin. Mulla on lisäksi kuivausrumpu ahkerassa käytössä ja se taitaa joitakin vaatteita kutistaa, joten senkin varan otan huomioon.

Meillä on poika käyttänyt 80 cm vaatteita 9 kk ikäisestä ja vielä siis menevät jotkut reilut housut (tosin nilkat jäävät hieman näkyviin, mutta menevät kotioloissa vielä). 80 cm koko sen sijaan esikoistytölläni oli sellainen, ettei käyttänyt paljoakaan. Lapset ovat niin erilaisia kasvussaan. Poika alkoi aikaisin käyttää kokoa 80 cm, mutta sitten kasvu tasaantui ja nyt on taas saanut pituutta lisää, varmaan nyt jotain 90-92 cm? Meillä on tosin tuo 86 cm kokokin ollut jo vuoden verran käytössä, joten tämä poju näyttää käyttävän kaikkia kokoja paljon.

Se tässä " ärsyttää" , kun vaatteet käyvät tolkuttoman pitkän aikaa! Ei pitäisi valittaa, mutta kun ne samat kuteet pyörivät kuukaudesta toiseen eikä pääse ottamaan käyttöön uusia (tai käytettynä saatuja, mutta meille uusia). Toisaalta sitten nämä vaatteet kuluvat paljosta käytöstä ja meillä on suvussa pienempiä käyttäjiä, joille olisi mukava jättää siistejä vaatteita.

No joo, tätä jaksaisin jauhaa miten kauan vaan. Kotiäidin elämän suola on kyllä lasten vaatteiden ostaminen. Ei se, että siihen menee rahaa, vaan se, että tekee löytöjä. Kun paljon kiertelee kaupoissa ja seuraa hintoja ja sitten menee esim. marimekkoon alennusten aikaan tai sokkarille alennuspäiville, voi todellakin säästää PALJON rahaa ja sitten tuhlata sen esim. itsensä hemmotteluun kampaajalle tai johonkin! Näin minä olen ajatellut (ja aina rahat vähissä...).

Mukavaa kurapäivien jatkoa!

Vierailija
11/16 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä teen myös hankintoja ellen suorastaan investointeja. Ongelmana on vain se, että kun jatkuvasti pyörii noissa kaupoissa löytöjä tekemässä, vaatteita kertyy ihan tolkuton läjä eivätkä ne sitten enää niin edulliseksi tulekaan. No, ovatpahan hyvässä kunnossa seuraaville.

Vierailija
12/16 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seuraavat koot vaatteista mahtuvat päälle pidempään. Kasvupyrähdyksistä ei voi etukäteen tietää, mutta harvoin niin vauhdilla kasvetaan, että joku koko jäisi kokonaan käyttämättä. Liian isot/liian pienet vaatteet ovat kuitenkin ikävät päällä.

Löydän ehkä eniten 92cm ja sitä suurempaa vaatetta lapsille Lindexistä, jonkin verran myös Kappahlista, jesper juniorista ja H&M:sta, mutta tosiaan ikävä kyllä saa olla tarkkana, sillä paljon löytyy myös rumaa vaatetta. Itse en pidä yhtään pääkallo, hirviö, liekki yms. vaatteista.

Vierailija
13/16 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne 92-senttiset on vielä tuolle meidän kirpulle niin tolkuttoman isoja, että taidetaan aika pitkään käyttää noita kasikutosia. Löytyikin taas ihan kivoja. Ja tosiaan ne kokoerot ovat aika isoja, 98 on jo ihan valtava.

Ostin perustrikoopaitoja lopulta H&M:n poikien puolelta, löytyi raitapaitaa, punaista ja oranssia. Farkkuja ja sammareitakin olen saanut vähän varastoon.

Tätäkö tämä kotiäidin arki tosiaan on: viikot häärää lasten kanssa ja haaveilee vaatehankinnoista ja sitten vihdoin viikonlopun koittaessa pääsee ostoksille. No, aika aikaa kutakin.

Vierailija
14/16 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin housuja. Ja minusta 2v kieppeillä sama koko menee jo tosi kauan, meillä 2,5v lapsi ja tuntuu, että kaikki, mikä jää pieneksi on ehtinyt olla jo vähintään vuoden käytössä. Meillä siis 90/92cm käytössä, housuista menee vielä osa 86 senttisistäkin. Ulkohaalari on jo 98cm (niitä meillä on vain joka toista kokoa ja hyvin onnistunut niin) samoin kevättakki. Paidat otan käyttöön housuja isompina, eli nytkin ostin 100cm marimekon raitapaidan, joka ei ole liian iso kun hihoja vähän kääntää vaikka 90cm paita on myös vielä sopivana käytössä.

Kivoja vaatteita olen löytänyt sokoksen ja lastenvaateliikkeiden alennusmyynneistä, Lindexiltä, marimekolta ja yksittäisiä vaikka mistä...esim. Riiminka (riiminka.com) tekee mielestäni ihania vaatteita, törmäsin niihin ekaa kertaa messuilla ja sittemmin olen tilannut muutaman kerran netin kautta lisää.

Vierailija
15/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on nyt 2v 4kk, pituutta 84cm ja painaa 10kg

Vaatteet kokoa 80-86cm. Talvipuku on reimatecin 80cm baby-mallinen ja välikausipuvuksi ostin 86cm reimatecin.

Tyttö on koko ajan hitaasti kasvanut ja kaappeihin on kertynyt paljon liian isoa vaatetta kun lahjaksi on saanut sitä kokoa mikä iän puolesta olisi hyvä ja äiti on sortunut ostamaan kasvunvaraa =o)

Nyt päätinkin että ostan vaatetta silloin kun entiset jää pieneksi enkä alennuksista hamstraa.

Meillä vaatteet ovat myös h&m vauvapuolelta, tykkään myös name it vaatteista ja espritin, lindexistäkin löytyy välillä kivoja.

Itse tykkään selvästi tyttömäisistä vaatteista, mekkoja ja hameita tulee paljon pidettyä, tavallisia collareita ja paitoa ei tule tytölle puettua.

Vierailija
16/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vaatteista on silti edelleen samoja kuin vuosi sitten. Housut on kokoa 90 tai 92 ja nyt alkaa osa noista viime keväänä käyttöön otetuista housuista olla lyhyitä, joten ne poistan nyt käytöstä. T-paidat, jotka oli käytössä viime kesänä, mahtuu edelleen. Ne on kokoa 90, 92 tai 98. College- ja neulepaidosta käytössä on 92 ja 98 kokoiset. Ostan aina sen verran isompia vaatteita, että ensin niitä pidetään hihat/lahkeet käärittyinä (ei nyt sentään montaa käännöstä) ja sillä tavalla ne mahtuvat aika pitkään päälle. Kaupoista en osta pojalle vaatteita etukäteen varastoon, mutta kirppiksiltä kylläkin. H&M:ssä on musta paras hinta-laatu-suhde, mutta kaikki vaatteet ei siellä tosiaankaan miellytä silmää. Ois tosi kiva, jos H&M:n pienten vaatteiden koot jatkuis pidempään kuin 86 kokoon saakka. Ne on nin söpöjä!