Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkalleen tarkoittaa "erityislapsi"?

Vierailija
29.12.2017 |

Näitä "erityislapsia" tuntuu olevan ihan jokaisella, kun termiin törmää missä vaan. Mitä se tarkalleen tarkoittaa? Koska tämä erityisyys on todettu teillä, joiden lapsella se on? Voiko siitä parantua ja olla ihan tavallinen lapsi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaissairas, jonkin neurologisen poikkeaman omaava tai vammainen lapsi. Sairaudesta voi parantua, noista muista ei, mutta lievä neurologinen tai vammainen voi oikean kuntotuksen avulla kehittyä niin paljon, että kykenee jopa itsenäiseen elämään ja töihi. Usein vamma, neurologinen häiriö ja pitkäaikaissairaus osuus samalle. ERityisesti epilepsia on vammaisilla yleistä. Syitä ei tiedetä, mutta joskus aiheuttajana voi olla geeniperimä tai vaikea synnytys, esim. synnytyksen aikainen hapenpuute.

Erityislapsia on aina ollut, mutta vasta peruskoulu ja lisääntynyt passiivisuus yhteiskunnassa on tuonut ongelmat esille. Lapset saivat ennen olla vilkkaampia ja oli kansalaiskoulu ja aktiviisuutta purettiin ulkona. Lisäksi vielä 80-luvulle saakka vammaiset saivat vapautuksen oppivelvollisuudesta ja monia suljettiin laitoksiin jo teini-iässä tai piiloteltiin, joten siksi monella on harhakuva siitä, ettei heitä olisi ollut.

Itse olen nykyään työssä käyvän insinöörin äiti. Tämä insinööri oli erityislapsi, jonka diagnoosia vaihdettiin moneen kertaa päätyen lopulta aspergeriin.

Vierailija
2/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi on uuskieltä ja tarkoittaa vammaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita vammaista. Se on lapsi jolla on jokin erityistarve.

Vierailija
4/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan erityislapsihullu taas asialla.

Vierailija
5/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityistä tukea tarvitseva lapsi = erityislapsi.

Meillä tämä on tarkoittanut muunmuuassa lapsen erilaista käsittelyä vaipanvaihdossa, sylissä pitämisessä, kävelyn opettelussa sekä puheen tukemisessa (kuvat, viittomat, puhelaite), terapioita.

Joillakin lapsilla erityisyys voi mennä ohi ja joillakin se ei mene ohi.

Vierailija
6/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on vaikka huono lukemaan ja tarvii jatkuvaa tukiopetusta, niin on erityislapsi? Okkeeeiii minä kun olen ajatellut asian niin että jos on tyyliin down syndrooma tai autistinen niin olis erityislapsi..

On se nykymaailma mennyt ihmeelliseksi kun melkein kaikki on nykyään niin erityisiä..

Vierailija
7/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ihan samaa olen miettinyt. Kyseessä on eufemismi, ei saa enää sanoa vammainen. Mutta ehkä joku kertoo "erityisen" täsmällisen määritelmän. Onko lukihäiriöinenkin erityinen?

Itse haksahdin aikoinaan pahasti, kun tuttu luokanope kertoi jatko-opiskelevansa erityisopettajaksi. Kysyin että mille alalle, ja mua katsottiin pitkään. Luulin että musiikki- tai taidepainotteiseen kouluun tms.

Selvää on, leima erityinen on yhtä kuin vähemmän jotain: terveyttä, keskittymiskykyä, sosiaalisia taitoja. Moni erityinen on suomeksi sanottuna häirikkö, normaaliluokkaan sopeutumaton. Ennen hän olisi päätynyt tarkkailuluokalle.

"Erityinen" ei ole yhtä kuin "poikkeuksellinen lahjakas". Sen sijaan monta muuta asiaa se voi tarkoittaa. Kaikkien kannalta olisi helpompaa, jos asiat sanottaisiin niin kuin ne ovat.

Mutta yhteenvetona: jos tuntematon kertoo, että hänellä on erityislapsi, älä onnittele. Pidä ilmeesi neutraalina. Odota, tuleeko lisätietoja.

Vierailija
8/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita vammaista. Se on lapsi jolla on jokin erityistarve.

Ei riitä.

Hsp tarvitsee erityisen paljon rohkaisua ja turvallisuutta. Pisamaihoinen tarvitsee iholleen tavallista vahvemman suojakertoimen. Kovasti paleleva tarvitsee kahdet villasukat.

Mikään näistä ei silti ole erityislapsi.

Vierailija
9/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

Eli jos on vaikka huono lukemaan ja tarvii jatkuvaa tukiopetusta, niin on erityislapsi? Okkeeeiii minä kun olen ajatellut asian niin että jos on tyyliin down syndrooma tai autistinen niin olis erityislapsi..

On se nykymaailma mennyt ihmeelliseksi kun melkein kaikki on nykyään niin erityisiä..

Ei. Lukihäiriötä ei vielä katsota erityislapseksi. Se tarkoittaa erityisen tuen tarvetta, mutta lievä lukihäiriö ja R-vika eivät ole sellaisia tukia. Yleensä raja menee siinä, että ei kehity normaalin lapsen tavoin, eli tarvitsee tukea enemmän tai sairaus on sellainen, että tarvitsee useita sairaalakäyntejä ja/tai valvontaa kohtausvaaran vuoksi. Lievä pitkäaikaissairaus ei vielä tarkoita erityisyyttä. Raja on kyllä aika häilyvä.

Vierailija
10/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pumpulissa kasvatettava kersa.

Vierailija
11/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällon kyllä todella paskamaista porukkaa välillä. En tajua miten, mutta jotain kiksejä te tuosta vittuilusta vissiin saatte. Huvinsa kullakin, mutta aika ala-arvoista minusta :/

Vierailija
12/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erityislapsi. Käy erityiskoulua, harrastaa erityislasten liikuntakerhossa.

Lapseni on vaikeasti kehitysvammainen, ei parannu.

En laske esim adhd-lasta erityislapseksi.

Vierailija
13/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällon kyllä todella paskamaista porukkaa välillä. En tajua miten, mutta jotain kiksejä te tuosta vittuilusta vissiin saatte. Huvinsa kullakin, mutta aika ala-arvoista minusta :/

Tuli mieheen yksi jo kuopattu perheaihenen palsta, missä yksi oli aika ilkeä erityislasten vanhemmille. Sai vauvan ja kun vauva kasvoi, heillä olikin adhd-epäily. Palsta loppui, joten en tiedä, kuinka kävi. Mutta aika katkera se oli.

Vierailija
14/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä paskamaista tuossa oli? Erityislastahan täytyy kasvattaa pumpulissa.

Tarkkaile vähän, mistä provosoidut.

Vierailija
15/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on erityislapsi. Käy erityiskoulua, harrastaa erityislasten liikuntakerhossa.

Lapseni on vaikeasti kehitysvammainen, ei parannu.

En laske esim adhd-lasta erityislapseksi.

Ahaa, tämä mutkistaa asioita lisää: jokainen saa itse päättää oman määritelmänsä erityislapselle.

Että mä arvostan ihmisiä, jotka tohtivat puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Kuten "Poikani on kehitysvammainen. Hänellä on x/Vielä ei tiedetä, mikä häntä vaivaa."

Vierailija
16/16 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä paskamaista tuossa oli? Erityislastahan täytyy kasvattaa pumpulissa.

Tarkkaile vähän, mistä provosoidut.

Joo tarkkaile kuule ihan itse. Tuo nyt oli lähinnä esimerkki, kun joillakuilla tuntuis olevan harrastuksena perseillä ihan joka viestiketjussa, mutta jostain syystä rupesi kyllästyttämään just tuon kommentin kohdalla. Kun kysyit notta mitä paskamaista niin kyllä siinä sävy on ihan selvä, esim kersahan on just se sana millä normaalisti ihmislapsesta ilman vinoilua puhutaan. Ja asiasisältö on varmasti ihan tahallaan täyttä ärsytyshakuista potaskaa.