Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalliin auton hankinta on normituloisella typerä teko.

sinkkumies87384
29.12.2017 |

Arvoisat mammat!

Oma autoni on vuoden 2000 mallia eli siis kohta 18 vuotta vanha. Auto toimii hyvin, olen sitä laitellut harrastuksena kuntoon. Auton arvo on nyt noin 500-1000e. Kuitenkin käyttöarvoa sillä on tätäkin enemmän.
Omat kk-tulot ovat noin 2400e. Mun auton ajot ovat tulleet maksamaan noin 0,21senttiä/kk kaikki kulut mukaan lukien.

Mielestäni henkilö joka tienaa keskipalkan verran, ei kannata ostaa uutta autoa. Auton arvon alennus vuosien mittaan on suuri ja rahaa menee hukkaan. Asia on eri jos henkilö on suuri tuloinen, silloin tehköön mitä lystää rahoillansa.
En ymmärrä sitä että pieni- tai keskituloinen haluaa uuden auton, säästää tätä varten vuosikausia tai ottaa lainaa. Todella köpsää touhua. Kun pitää elvistellä sitten sillä autolla. Uuden auton kustannukset voivat olla 0,30-0,40e/kk

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itse tienaan yli mediaanin, ja en todellakaan tule ostamaan enää ikinä minkään hintaluokan uutta autoa.

Vierailija
2/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ihan jokainen tee mitä lystää rahoillansa. Ei ainoastaan se suurituloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinkkumies87384 kirjoitti:

Arvoisat mammat!

Oma autoni on vuoden 2000 mallia eli siis kohta 18 vuotta vanha. Auto toimii hyvin, olen sitä laitellut harrastuksena kuntoon. Auton arvo on nyt noin 500-1000e. Kuitenkin käyttöarvoa sillä on tätäkin enemmän.

Omat kk-tulot ovat noin 2400e. Mun auton ajot ovat tulleet maksamaan noin 0,21senttiä/kk kaikki kulut mukaan lukien.

Mielestäni henkilö joka tienaa keskipalkan verran, ei kannata ostaa uutta autoa. Auton arvon alennus vuosien mittaan on suuri ja rahaa menee hukkaan. Asia on eri jos henkilö on suuri tuloinen, silloin tehköön mitä lystää rahoillansa.

En ymmärrä sitä että pieni- tai keskituloinen haluaa uuden auton, säästää tätä varten vuosikausia tai ottaa lainaa. Todella köpsää touhua. Kun pitää elvistellä sitten sillä autolla. Uuden auton kustannukset voivat olla 0,30-0,40e/kk

Tarkoitin että 21senttiä/km

ap

Vierailija
4/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistin otsikosta turhat sanat:

auton hankinta on typerä teko

Vierailija
5/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän vuoksi se auto pitää ostaa. Viime aikoina ollut ainakin että tietyllä kuukausimaksulla saa auton käyttöönsä ja vuokraava yritys hoitaa autoon liittyvät mm. huoltokulut.  Taisi jopa renkaat vaihtamisineen kuulua samaan settiin. 

Vierailija
6/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mahtava ajaa uudella autolla. En millään rotiskolla kehtaisi ajaa.

Ja avoauto odottaa tallissa kesää.

Ai ai, ja nainen olen vielä.

Vierailija
7/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ajaminen ei ole mitään elvistelyä.

Kävikö mielessä, että tavispalkkaa saava tai jopa työtön voi silti olla varakas, esim. perintöjä, sijoituksia, säästöjä.

Vierailija
8/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilu on Suomessa niin kallista, että se on ihan sama millä sitä ajaa, kaikki rahat se vie kuitenkin.

Vierailija
9/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun autosi arvosta on jäljellä 10 vuoden päästä? Ei juuri mitään.

Jaa että ei kehtaa ajella vanhalla autolla? Mikäs siinä niin kamalaa?

ap

Vierailija
10/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos tykkää ajaa uudella autolla, niin ei kait se ole muilta pois?

Vierailija
11/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinkkumies83483 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

See uusi auto vaihdetaan aina parin vuoden välein toiseen uuteen autoon. Sillä lailla se toimii. Se on sulla sitten kymmenen vuoden päästä se tuon nykyinen uusi auto.

Vierailija
12/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienehkötuloinen (2400 brutto) ja pakko oli ostaa suht uusi auto. En tosin tarvinnut lainaa, ostin säästöillä. Säästöjä on kertynyt vuosien varrella kun en ole tarvinnut autoa aiemmin, nyt oli pakko kun työpiste vaihtui ja bussilla kulkeminen olisi lisännyt työmatkan kestoa 2 tunnilla päivässä omaan autoon verrattuna.

Syitä suht uuden (2015) auton ostoon oli seuraavat:

- En ymmärrä autoista mitään. En osaa korjata, ei todellakaan ole mikään harrastus. Uudehkoa autoa ei todennäköisesti tarvitse korjata niin usein kuin vanhaa - rahaa säästyy. Ja hermoja.

- Uuden auton bensankulutus pientä. Itsellä valmistajan mukaan 3,9 litran keskikulutus 100 km:llä, vanhalla autolla menis varmaan tuplasti

- Uudessa autossa pienet päästöt - pieni autovero

Mitään luxusautoa mulla ei todellakaan ole vaan pieni Toyota. Pärjään sillä mainiosti.

Vierailija
13/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei mua kiinnosta mikä mun auton arvo on 10 vuoden päästä, kun olen jo siihen mennessä vaihtanut uudempaan.

Kato, toiset tykkää autoista, toiset moottorikelkoista, toiset veneistä jne.

Vierailija
14/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei?

Työnantaja maksaa auton käytöstä verottomana 41c per kilsa niin totta munassa ajan uudella autolla kun kerta firma sen melkein kokonaan maksaa...

Toiset ostaa tonnin kännykän, jotkut tietokoneen, kolmas harrastaa kitaroita ja neljäs työntää rahansa hevosiin. Eiköhän se ole jokaisen oma henkilökohtainen helvettinsä mihin rahansa työntää. Typerintä on säästää kitsastella elämänsä ja kuolla rikkaana.

Vierailija
15/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika normituloinen ja ostin viime keväänä uuden hybridiauton. Minusta on jokaisen asia mihin tykkään rahansa käyttää. Minä esim. en välitä matkustelusta, enkä halua omistusasuntoa, joten keskituloista jää rahaa autoon vähän enemmän. Lyhennän autolainaa 500 euroa kuussa. Minä vaan haluan tehdä näin koska todella nautin autoilusta ja tykkään autoista.

Vierailija
16/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Hmm, itse vaihdan auton yleensä uuteen 3-4 vuoden päästä, kun siitä saa vielä vaihdossakin jotain. 

Vierailija
17/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen auto 15v korjauskulut yli 3000 kuluneelta vuodelta,epäluotettava .Uskaltanut Helsingistä poistua.Sitä edellinen samaa ikäluokkaa,tekniikka pelasi,mutta pellit ei.

Kyllästyin ja ostin vähän kalliimman kerrankin elämässäni.Nautinto ajella!

Vierailija
18/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajaa paljon, ja pitää autolla päästä töihin, ei kyllä kannata kovin vanhaakaan autoa ostaa. T.60000 km/vuosi

Vierailija
19/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, paitsi sukupuoli.

Itsellä kesäautona avobemari. 3-litrainen viritetty turbokone ja vapaammin virtaava putkisto -mikäs on kurvaillessa...

Vierailija
20/32 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä, että joku ostaa, niitä kalliimpiakin autoja ja myös aivan uusia autoja ja mikä parasta myös luopuu niiden käytöstä, aikansa sitä tai niitä käytettyään. Luopuen vielä niin, että myy tai antaa eteenpäin, eikä esim jemmaa omaan pihaan, niin me jotka emme voi tai halua saatamme ostaa itsellemme käytetyn auton tai autoja. - usein olen pohtinut, että kumpi oikeasti olisi parempi ostos ostaa kokonaan aivan uusi ja käyttämätön auto vai käytetty... Koska ainakaan viime vuosina markkinoille tuoduille autoille en itse osaa paljoa tehdä siinä vaiheessa jos tai kun niiihin(kin) aikanaan ilmaantunee vikoja ja pulmia, joten hintaa ja kuluja käytetetystkin autosta aiheutuu. Vaan jollain sitä on liikuttava. Joukko liikenne ja ns. julkinen liikenne on hyvä vaihtoehto, jos sattuu ja voi asua sellaisella alueella, missä se toimii ja ja pelaa, mutta vielä on pitkä matka, että se on sitä koko Suomen alueella. - Enkä minä ainakaan haluaisi jättää nykyistä toimeentuloani ja asuinpaikkaani vain siksi,että voisin asua paremman julkisen liikenteen piirissä. - Toki jos hyvän työtarjouksen saan, niin voin harkita, mutta verraten hyvä se saakin olla, koska oman kämppäni realsioimisella tuskin saisin samanlaista isommista kaupungeista. - Keskittämisellä on hintansa ja on hieman pöljää kun tuntuu, että kaikki halutaa runnoa ja laittaa loppuviimein aika pienelle maantieteelliselle alueelle, vaikka muualtakin maasta saattaisi löytyä niin tilaa kuin osaamista.    

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi