Silmän laserhoito, kokemuksia?
Silmälääkäri päätti, että verkkokalvoani täytyy käsitellä laserilla. Kyseessä ei ole diabetesmuutos, mutta hoito on kuulemma samanlainen, vain pienemmälle alueelle. Nyt vähän hirvittää, onko tuo kovin kivulias kokemus? Olen huono kestämään kipua ja muutenkin tuntuu kamalalta, että silmiini kosketaan. Kannattaisiko ottaa kipulääke etukäteen? Olisi mukava kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat laserhoidossa käyneet.
Kommentit (11)
Tänään kävin verkkokalvon repeämän laseroinnissa, enkä toista kertaa mene! Paskapuhetta, etteikö koskisi! Sanoin jo tekijälle, että nyt riittää! Ei loppunut se keltaine välähtely ja joka iskulla kipu! Ja se linssi painoi samalla silmää niin, että luulin silmän irtoavan!
Kysy riskeistä lääkäriltä.
Kävin ihan tavan laserleikkauksessa, toinen silmä epäonnistui eikä leikkausta saatu tehtyä loppuun. Jäi pysyvät vammat.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kävin verkkokalvon repeämän laseroinnissa, enkä toista kertaa mene! Paskapuhetta, etteikö koskisi! Sanoin jo tekijälle, että nyt riittää! Ei loppunut se keltaine välähtely ja joka iskulla kipu! Ja se linssi painoi samalla silmää niin, että luulin silmän irtoavan!
Minulta on laseroitu molemmista silmistä repeämiä verkkokalvosta pariin otteeseen, enkä pitänyt toimenpidettä kovin ikävänä. Toisella kerralla laitettiin ensin puudutustippoja liian vähän, niitä jouduttiin lisäämään. Eihän se kuitenkaan mikään miellyttävä juttu ollut, mutta kaiketi sen kestää, jos haluaa säilyttää näkönsä, eli verkkokalvot pysyvät paikallaan.
Olosiko muita?
Diabetes on sen verran yleinen juttu, että olisiko kokemuksia silmänpohjan laserhoidosta?
Minulle on tehty likinäköisyysleikkaus molempiin silmiin, kaihileikkaus molempiin silmiin ja jälkikaihin poisto molempiin silmiin.
Kertaakaan ei ole minkäänlaista kipua tai edes suurempaa epämukavuutta tuntenut vaikka silmäni ovat muuten aika herkät ja esim piilolinssien käyttö on vaikeaa kun silmiin koskeminen hirvittää.
Lääkärit ovat tottuneita hoitamaan myös jännittäviä tai pelkääviä potilaita ja tarvittaessa heiltä kyllä löytyy sopivat lääkkeet sekä puudutukseen että potilaan rauhoittamiseen. Kannattaa jo esitutkimuskäynnillä ottaa puheeksi että sinua jännittää jolloin osaavat sen kyllä ottaa huomioon.
KAIKKI minulle tehdyt silmäoperaatiot ovat olleet ennen toimenpidettä suuri stressin aihe ja olen valvonut ja pelännyt, ja JOKA KERTA olen toimenpiteen jälkeen todennut että eihän tätä olisi tarvinnut ollenkaan jännittää
Minulla odotettavissa jälkikaihi operointi laserilla OYS:ssa. Silmissä on glaukooma, joten toinen on putkinäöllä. Lähes näkevä silmä on sumuharson peitossa. Olen odottanut yli puoli vuotta. Mieheni on on odottanut samaiseen OYS:iin kolme vuotta polven tekonivelleikkaukseen. Ja hän kulkee vaivoin rollaattorilla. Sote on sotku!
Käyttäjä41206 kirjoitti:
Minulla odotettavissa jälkikaihi operointi laserilla OYS:ssa. Silmissä on glaukooma, joten toinen on putkinäöllä. Lähes näkevä silmä on sumuharson peitossa. Olen odottanut yli puoli vuotta. Mieheni on on odottanut samaiseen OYS:iin kolme vuotta polven tekonivelleikkaukseen. Ja hän kulkee vaivoin rollaattorilla. Sote on sotku!
Jälkikaihin operointi onnistuu yksityisellä halvimmillaan parilla sadalla ja pääset samantien toimenpiteeseen. Itse olin HUS:n jonossa mutta kävin yksityisellä kun kyllästyin odottamaan, varsinkin kun jonossa olosta huolimatta ei ollut varmaa pääseekö toimenpiteeseen.
Ainoa ongelma on, että maksan verojen kautta myös tuosta julkisen sektorin hoidosta 4000€ vuodessa vaikka en hoitoa edes saa. Omasta mielestäni terveydenhuoltoa tulisi yksityistää rajusti ja antaa ihmisille vapaus valita kummasta haluavat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty likinäköisyysleikkaus molempiin silmiin, kaihileikkaus molempiin silmiin ja jälkikaihin poisto molempiin silmiin.
Kertaakaan ei ole minkäänlaista kipua tai edes suurempaa epämukavuutta tuntenut vaikka silmäni ovat muuten aika herkät ja esim piilolinssien käyttö on vaikeaa kun silmiin koskeminen hirvittää.
Lääkärit ovat tottuneita hoitamaan myös jännittäviä tai pelkääviä potilaita ja tarvittaessa heiltä kyllä löytyy sopivat lääkkeet sekä puudutukseen että potilaan rauhoittamiseen. Kannattaa jo esitutkimuskäynnillä ottaa puheeksi että sinua jännittää jolloin osaavat sen kyllä ottaa huomioon.
KAIKKI minulle tehdyt silmäoperaatiot ovat olleet ennen toimenpidettä suuri stressin aihe ja olen valvonut ja pelännyt, ja JOKA KERTA olen toimenpiteen jälkeen todennut että eihän tätä olisi tarvinnut ollenkaan jännittää
Kiitos, tuo lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41206 kirjoitti:
Jälkikaihin operointi onnistuu yksityisellä halvimmillaan parilla sadalla ja pääset samantien toimenpiteeseen. Itse olin HUS:n jonossa mutta kävin yksityisellä kun kyllästyin odottamaan, varsinkin kun jonossa olosta huolimatta ei ollut varmaa pääseekö toimenpiteeseen.
Ainoa ongelma on, että maksan verojen kautta myös tuosta julkisen sektorin hoidosta 4000€ vuodessa vaikka en hoitoa edes saa. Omasta mielestäni terveydenhuoltoa tulisi yksityistää rajusti ja antaa ihmisille vapaus valita kummasta haluavat maksaa.
Terveydenhuollon yksityistäminen vaatisi tuplamäärän lääkäreitä, että hinnat pysyisivät kohtuullisina. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Kokemusta löytyy, joten tässäpä minun ajatukseni asiasta.
Kipuasiat ovat aika usein yksilöllisiä, joten on vastuutonta lähteä sanomaan mitään kategorisesti.
Itse olen aina pyrkinyt pelaamaan varman päälle ja olen pyytänyt esilääkitystä sekä jännittämisen että kivun suhteen. Minulla silmänpohjia on laseroitu diabeteksen liitännäissairauksien takia.
Jos mahdollista, kannattaa pyytää etukäteen hoitavalta taholta rauhoittavaa, esinerkiksi Diapamia nestemäisenä, ja kivun ennaltaehkäisemiseen Panacodia. Itse painan noin 100 kiloa, ja kaksi Panacod-nappia 1-2 tuntia ennen laserointia on auttanut m inulla ihan täydellisesti. Ennen kuin keksin itse pyytää juuri panacodia, oli laseroinneissa paljon ongelmia juuri kivun takia.
Eli: ota yhteyttä hoitavaan tahoon(sairaalaan) ja pyydä, että lääkäri(yleensä anestesialääkäri) määrää sinulle esilääkityksenä rauhoittavaa ja Panacodia. Näin voit olla rauhallisilla mielin operaation suhteen.
Ensinnäkin ap, silmät puudutetaan tipoilla. Et tunne mitään, tai jos tunnet, nosta käsi siinä estuessasi ja sano, niin saat tipan lisää...yleensä ei lisää tarvita.
Minulle on ollut jo vuosia korkea silmänpaine, eikä lääkkeet auta tasaisesti.
<tämän vuoksi silmälääkäri on tehnyt laserilla reikiä silmiini liiallisen nesteen pois saamiseksi. Korkean paineen syy on, että neste ei poistu silmästä...
Yleensä lääkäri napsauttaa 50 kertaa, kai tarkoittaa reikiä tiettyyn alueeseen...
Jos sinulla on sairaus johon lasehoito auttaa, kannattaa hoito.
Hoidon aikana istutaan ja pidetään kasvot kohti konetta, ja lääkäri istuu vastapäätä ja suorittaa tehtävänsä.
Ei tarvitse pelätä.