Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä aktiivimallin vaatimuksissa muka on niin vaikeaa? Ja pitääkö työttömien aina vastustaa kaikkea?

Vierailija
28.12.2017 |

Itse en ole tahtomattani työttömänä joutunut onneksi olemaan, joten en varmaan sitä ahdistusta täysin ymmärrä, mutta muutamaa juttua pitää oikeasti nyt jo ihmetellä tämän aktiivimallin tiimoilta. Ei voi olla niin ylitsepääsemättömiä vaatimuksia nuo aktiivimallin vaatomukset.

1) Ensinnäkin keikkatyö/vuokratyö. Siivoamaan ja tiskaamaan pääsee hyvin todennäköisesti, jos ei asu ihan parin tuhannen asukkaan pitäjässä. Vuokrafirmoja on monia ja esim. juuri tiskareista ja ravintola-apulaisista on pulaa. Eikä tarvitse edes koulutusta. Ja onhan niitä muitakin aloja. Vuokratöitä kyllä riittää, ja niillekin, joilla ei kokemusta ole. Kunhan ei nirsoile. Asennekysymys sanoisin.

2) Osallistuminen työllistymistä edistävään toimintaan. Se vaatimus ei ole oikeasti kovin paljon, joten mikä ongelma (muu kuin asenneongelma)? Käyt yhden päivän istumassa jossain ja piirrät vaikka kukkasia sen ajan jos ei kiinnosta. Ei ole oikeasti paljoa vaadittu. Ja anteeksi nyt tämä vanha ja kulunut, mutta paikkansa pitävä ilmaisu eli kyllä työttömällä aikaakin riittää. Eli ei pitäis senkään olla esteenä.

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä vastustaa kyllä muutkin kuin työttömät. Minä haluan, että minun pienet veropennoseni pannaan johonkin hyödylliseen. Kyttäykseen ja lyttäykseen niistä ei riitä, ja tämä hyödyttömien virkamiesten elättäminen saisi jo riittää. Onko joku joskus työkkäristä töitä?!

Vierailija
22/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autettavia vanhuksia rintamamiestaloissaan ja isoilla tonteillaan on vaikka miten paljon. Äkkiä saa vaaditut 18 tuntia 3 kk:ssa kasaan ja enemmänkin. 

Kuka sen palkan maksaa? Ja todistukset kirjoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap. Miten aina löytyykin teitä, jotka eivät osaa mitään asiaa ajatella itse?

Kuvittelepa nyt työtön, joka etsii kokopäivätyötä omalta alaltaan, sanotaan vaikkapa insinööri, minkä alan vaan.

Miten hänen työllistymistään edistää mitenkään se, että hänen pitää hakea osapäiväinen työ vaikka siivoojana, eli se 18h 3 kuukaudessa?

Vaikka paikan löytäisikin niin se aika on kaikki pois sen kokopäiväisen vakituisemman työn etsimisestä! Ja mitä hyötyä siivoamisesta on ko. insinöörille - tuskinpa laittaa sitä CV:hen tai oppii mitään alaansa liittyvää saati saa oman alansa verkostoja.

Tämä on se syvällisempi ongelma.

Aktivointi tällä tavoin on pelkkää huuhaata. Todennäköisesti ensi vuonna tutkimuksetkin kertovat, että aktiivimalli tulee itseasiassa vaikeuttamaan työnhakemista.

Vierailija
24/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää miksi juttu kiertää koko ajan siinä, että hanttihommia pitäisi löytyä kouluttamattomille. Ihan oikeasti, hankkikaa koulutusta. Niitä hanttihommia ei tule jatkossakaan lisää ja koulutus riittää aktiivimallin toteuttamiseen. Enkä nyt puhu mistään työkkärin pidä kädestä -koulutuksia.

Vierailija
25/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autettavia vanhuksia rintamamiestaloissaan ja isoilla tonteillaan on vaikka miten paljon. Äkkiä saa vaaditut 18 tuntia 3 kk:ssa kasaan ja enemmänkin. 

Se papparainen tietysti. Työtön varmasti toimittaa tel -eläkelomakkeet papalle lumitöistä maksuksi eikä vingu.

Vierailija
26/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain nuorempana useaan kertaan siivousalan ja ravintola-alan töitä 70 000 asukkaan kaupungissa. En saanut. 

Niihin paikkoihin pitää soitella perään ja tuoda vahvasti esille se, että todella haluaa ko.työn. Itse olen saanut näin aina töitä jopa 4000 asukkaan kunnasta:) työlästä se on kyllä.

Ap

Nykyään kaikki paikan eivät anna edes puhelinnumeroa, kun eivät kiireiltään ehdi vastata puhelimeen. Soitot koetaan ennemmin häirinnäksi kuin aktiivisuudeksi ja reippaudeksi. Tämä sanotaan ihan suoraan osassa työnhakuilmoituksia.

Vierailija
27/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton yhtälö. Pitää olla parinkymmenen vuoden työkokemus, kielitaitoa mielellään 3-5 kieltä ja ikää alle 30 v, lapset joko vähintään yläkouluiässä tai sitten vapaaehtoinen lapsettomuus. Tämä kaikki koskee tietysti vain naisia.

Vierailija
28/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se papparainen tietysti. Työtön varmasti toimittaa tel -eläkelomakkeet papalle lumitöistä maksuksi eikä vingu.

Ja miten lumenluonti tai vastaava edesauttaa sitä työtöntä työllistymään? Sekö papparainen rupeaa sen suosittelijaksi? Ja mille alalle lumenluonti siivittää työtöntä? Jos kyseessä vaikkapa aineenopettaja?

Tuollaiset hanttihommat sopivat vain jollekin työttömälle, jolla ei ole toivoakaan työllistyä oikeille työmarkkinoille.

Vierailija
29/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella miten näin työttömänä dippainssinä veroeurot menevät loistavaan käyttöön, kun osallistun työkkärin atk-kurssille (työllistymistä edistävä toiminta) pelkästään aktiivimallin takia

Vierailija
30/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheen vierestä. Olen määräaikaisessa työssä, itse hommaamassani, työkkäristä mitään töitä edes koskaan saanut. No työkkäristä soittavat kesken työpäivääni. Utelevat koska jään työttömäksi ja että voinko ilmoittaa sitten heti kun näin käy.

En tajunnut kysyä että miten teillä riittää resurssit soitella työssä oleville ihmisille heidän työ tilanteestaan ?!?!? Että eikö kannattaisi ensin soitella työttömille, sitä vartenhan ko. pulju olemassa. Kokemuksia vastaavasta?

Mikset lopettanut työnhakuasi jos et ole työtön?

Vierailija
31/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimä en ymmärrä sen hyötyjä enkä ole työtön. Ei se oikeasti vaikuta mihinkään ja liika oma-aloitteisuus saattaa jatkossakin aiheuttaa karenssin, esim. palkaton vapaaehtoistyö

Vierailija
32/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä vastustaa kyllä muutkin kuin työttömät. Minä haluan, että minun pienet veropennoseni pannaan johonkin hyödylliseen. Kyttäykseen ja lyttäykseen niistä ei riitä, ja tämä hyödyttömien virkamiesten elättäminen saisi jo riittää. Onko joku joskus työkkäristä töitä?!

Juuri näin. Sietämätöntä, että verovaroja tuhlataan hyödyttömiin piirileikki- ja pupukoulutuksiin, entisestäänkin lisääntyvään byrokratiaan tai kustannetaan markkinahäiriköille ilmaista työvoimaa.

Vierailija
33/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitähän olisi niin paljon kuin ikinä ehtisi tehdä, mutta kun kukaan ei halua maksaa palkkaa. Ollaan niin totuttu jo, että tulee kokeilijoita, kuntoutujia, opiskelijoita ym ettei palkata kuin sen verran väkeä kuin laki määrää tai vaativat tehtävät vaativat ja loput teetetään ilmaiseksi. Varsinkin hoitoala ei pyörisi ollenkaan, jos ei ilmaisia tekijöitä olisi.

Vierailija
34/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella miten näin työttömänä dippainssinä veroeurot menevät loistavaan käyttöön, kun osallistun työkkärin atk-kurssille (työllistymistä edistävä toiminta) pelkästään aktiivimallin takia

Saati siinä, kun piirtelet jossain pilipali-kurssilla kukkasia. 

Vierailija
35/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitää vastustaa.

Täällä sohvalla on kiva pötkötellä torkkupeiton alla ja vastustaa kaikkea.

T. Entinen ahkera kiltti tyttö, jonka sietokyky on nyt ylitetty.

Vierailija
36/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka makdaa palkan? Vapaaehtoistyö ei kelpaa mallissa.

Vierailija
37/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää vastustaa leikkausta, joka vie vähäosaisilta ihmisiltä mahdollisuuden maksaa vuokransa, ilman, että heillä on mahdollisuutta vaikuttaa asiaan mitenkään. 

Vierailija
38/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettipalvelun kautta sen voi tehdä helposti, työntekijä voi kirjata kaikki sinne papparan puolesta jos pappara ei itse osaa. 

Vierailija
39/39 |
29.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö ihan totta laittasit kenet sattuu työttömän, ehkä jopa päihdeongelmaisen, hoitamaan vanhuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan