Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiä on satojatuhansia ja joukko vaihtuu koko ajan

Vierailija
28.12.2017 |

Uusia tulee, vastavalmistuneita ja irtisanottuja. Entisiä lähtee, työelämään, eläkkeelle ja äitiyslomille sekä opiskelemaan. Mukana on nuoria ja vanhoja, kokeneita ja kokemattomia, koulutettuja (nykyään jo suurin osa) sekä kouluttamattomia. Miksi silti nämä kaikki niputetaan yhteen ryhmään? Jos työttömät olisivat työhaluttomia, kukaan työtön ei koskaan menisi töihin. Mutta kun tämä ei pidä paikkaansa. Jppa työttömänä olleet töitä saaneet kuvittelevat itseään ainutlaatuiseksi, vaikka eivät sitä ole. Sekä tiedän montakin, jotka eivät ole koskaan uskoneet joutuvansa työttömäksi, mutta silti ovat jääneet.

Itse olin joskus työtön. Ei minussa mitään vikaa ollut sen enempää kuin muissakaan. Täydellinen en ole, enkä ole täydellistä ihmistä tavannut. Oli vain huonoa tuuria. Oli kokeneempi, tutumpi, koulutetumpi, tukikelpoisempi, nuorempi, vähennät kokenut, mitä milloinkin haettiin. Mutta sitten joskus se tuuri sattui omallekin kohdalle. En ollut mielestäni huono esimerkiksi silloinkaan, kun 87 hakijasta jäin ensimmäiselle varasijalle. Silloin vain haluttiin koulutetumpi. Toisen kerran pääsin haastatteluun, mutta silloin päädyttiin vastavalmistuneeseen.

Kerran kävin haastattelussa, jolloin minut valittiinkin, sen jälkeen olen vaihtanut paikkaa. Haastateltavana oli sellainenkin itselleni tuttu tyyppi ja ensimmäisenä varalla, jota itse en olisi juuri siihen tehtävään valinnut. Hän itse kertoi olleensa, siitä tiedän. Hyvä tyyppi johonkin muuhun tehtävään, mutta ei sellaiseen.

Haluaisin nyt tietää, mitä te, joiden mielestä työttömyys on parantumaton sairaus ja työttömistä ei ole mihinkään, teette työksenne? Palstalta påätellen osa on ammattirekrytoijia, mutta sille ammattikunnalle en anna mitään arvoa. Insinöörinä en voi kuin ihmetellä, kun pilkun paikka hakemuksessa tuntuu olevan tärkeämpi kuin tietää, miten vasara pidetään kädessä, vaikka hakisi lautapojan apulaisen paikkaa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa!

Vierailija
2/3 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaluisille tosi paljon hankalampaa hakea töitä tulevaisuudessa kun työnantajat saavat hakemuksia työhaluttomilta, jotka on pakotettu hakemaan. Ei voi enää tietää kuka haluaa töitä ja kuka ei. Luultavasti tässä tapauksessa työtön jätetään kokonaan palkkaamatta ja otetaan virolainen tai puolalainen. Se on ainakin halvempi ja niitä ei ole pakotettu lähettämään hakemuksia joita he eivät halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se näin vaan taitaa mennä, että tulevaisuudessa se koskettaa yhä useampaa. Monen homman voi hoitaa tietokone. Miten esim. pankkivirkailijat, mitä heille kävi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi