Valehtelu työhakemuksessa, kannattaako?
Tuntuu, että kolmikymppisenä naisena on työmarkkinoiden jätettä. Nykyinen työ loppuu pian eikä edes haastatteluihin enää pääse. Houkutus rukata hakemusta hieman edullisempaan suuntaan (niiltä osin, joihin ei itse todellisuudessa voi vaikuttaa!) alkaa olla suuri.
Olisikohan hyvä veto mainostaa itseään näkyvästi esim. "suurperheen äitinä", jolla "lapsiluku on täynnä" (tässä totta toinen puoli) vai tylysti ilmoittaa olevansa mies ja mahdollisesti muokata etunimeä maskuliinisemmaksi/sukupuolineutraaliksi?
Oikeastaan en pidä tällaista edes valehteluna. Hakijan perhetilannehan ei saisi vaikuttaa valintaan, joten virallisesti sillä ei ole mitään väliä. Sukupuolikaan ei ole biologinen tosiasia vaan sosiaalinen konstruktio, joka perustuu henkilön omaan kokemukseen - jos minä sanon olevani mies, olen mies.
Kommentit (25)
Ei tarvitse valehdella sukupuolta, vaihdat vaan nimen sukupuolineutraaliksi, tyyliin Viima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, 55vuotias, työtön nainen, olen päässyt haastatteluun valehdeltuani ikäni. Totuus paljastui haastattelussa. Ainoa kerta 2:n vuoden työttömyysajalta, kun pääsin haastatteluun.
Minkä ikäisenä esiinnyit?
Kerroin olevani 40vuotias. Tein sen ikärasismin vuoksi. Terveydenhoitoala kyseessä.
Olet siis väliinputoaja. Olen palkannut meille 55 vuotiaan naisen töihin. Joutui tosin ensin osoittamaan olevansa kykenevä tekemään vaadittuja töitä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hieman omituista jos työnantaja ei loppupeleissä tiedä onko hakija mies vai nainen.
Suihkut ovat meillä neutraalit, eli kummalle puolelle vain saa mennä ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hieman omituista jos työnantaja ei loppupeleissä tiedä onko hakija mies vai nainen.
Päinvastoin, tämä on ideaalitilanne. Samoin iän, etnisen taustan, asuinalueen yms. työnteon kannalta irrelevantin tulisi olla kiellettyjä aiheita syrjinnän estämiseksi. Ruotsissahan anonyymi työnhaku on ollut käytössä jo pitkään.