Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko teillekin joskus tällainen jännä olo kun autoilija antaa sinulle tietä suojatiellä?

27.12.2017 |

Olet siis ylittämässä suojatietä ja autoilija hidastaa sinun vuoksesi (muita jalankulkijoita ei sillä hetkellä ole) ja antaa tietä. Tulee sellainen jännä olo, että hei minäkin olen/olenko olemassa? Tuo autoilija näkee JUURI minut, ja hidastaa vain ja ainoastaan minun vuokseni. Hän hidastaa koska ajattelee että JUURI MINUN henkeni on arvokas koska päättää olla ajamatta päälleni. ja tulee sellainen outo, epätodellinen vähän liikuttunut olo kuin tarkkailisin itseäni ulkopuolelta.

Normaalia? Pitäisikö mennä hoitoon?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen ymmärtäväni vähän mistä kirjoitat. Mäkin saatan välillä liikuttua kovasti tuntemattomien ystävällisyydestä tai kyvystä osoittaa välittämistä muita ihmisiä kohtaan. Esim. kun kuulen tai näen ambulanssin hälytysajossa, mulla tulee helposti kyyneleet silmiin, koska joku auttaa jotakuta jolla on tosi hätä; ajaa täysiä sen toisen takia ja muut väistää. Sniif.

Joskus myös jonkun tuntemattoman yllättävä ystävällisyys minua kohtaan (vaikka vaan ystävälluiset sanat jossain tilanteessa) voi saada liikuttumaan. 

Liikutuin tästä kommentistä niin että silmät kostuivat. Ja joo, tunnistan myös tuon ap:n kertoman tunteen. Liikutun myös, kun huomaan jonkun ventovieraan huomioivan kaupan edessä odottavaa koiraa ja juttelevan sille, että "kohta se mamma sieltä varmaan tulee". Tai kun joku antaa bussissa tuolinsa vanhukselle. Tai kun joku hymyilee vieraalle lapselle. Yms. pienet jutut saa kyllä ajattelemaan, että on meissä ihmisissä vielä paljon hyvääkin jäljellä.

Vierailija
22/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo pysähtyminen on oletus. Jos autoilija ei tee niin, tulen huonolle tuulelle ja joku siitä kärsii. Näin huono kiertää : (

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva jos tuntuu tuolta. Itse asun pientaloalueella ja aina pysähdyn jos meilläpäin joku on lähdössä tien yli. Yleensä tien ylittäjä heilauttaa kättä kiitokseksi ja molemmille tulee hyvä mieli. Jopa mamulapset moikkaavat kiitokseksi. Tekee mieli pysähtyä kyllä toistekin :)

Vierailija
24/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee usein olo, että entä jos se antoikin tietä siksi että voi ajaa päälle. 

Vierailija
25/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen huolehtijaluonne, että pakko laittaa tähän tämä: 

Muistakaa aina varmistaa bussin pysähdyttyä suojatien eteen, ettei takaa tule joku joka on mieltänyt sen pysäkiksi ja pyyhkäisee päälle. Eli ei harppomista sen takia, että olisi mahdollisimman nopea, vaan tilanteen vaatiessa suoranainen pysähdys näköyhteyden saamiseksi bussin sivulle. 

Tämä onnettomuustyyppi ei ole harvinainen ja usein fataali, koska jarrutusmatkaa ei käytännössä ole. 

Ja korostakaa tätä lapsillenne! 

Vierailija
26/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva jos tuntuu tuolta. Itse asun pientaloalueella ja aina pysähdyn jos meilläpäin joku on lähdössä tien yli. Yleensä tien ylittäjä heilauttaa kättä kiitokseksi ja molemmille tulee hyvä mieli. Jopa mamulapset moikkaavat kiitokseksi. Tekee mieli pysähtyä kyllä toistekin :)

Ei pitäisi moikkaamisista olla kiinni, että noudatat tieliikennelakia. 

Eli jos sua ei kiitetä siitä, ettet tee liikennerikkomusta, niin suivaannut niin, että tekee mieli päältä ajaa...

Sun velvollisuus on pysähtyä AINA suojatien eteen, jos joku on aikeissa ylittää tien. 

Vierailija
27/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nätti tyttö niin toki pysähdyn ja annan hänen ylittää tien, vanhat luuskat odottakoot vaikka revontulia.

Vierailija
28/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies kirjoitti:

Jos on nätti tyttö niin toki pysähdyn ja annan hänen ylittää tien, vanhat luuskat odottakoot vaikka revontulia.

Tästä menenkin testaamaan, kumpaan ryhmään kuulun :D

Vierailija
29/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aina säväyttää. Toi autojen pysähtyminen suojatien edessä on lisääntynyt viime vuosina tosi paljon.

Joskus nuorena 80-luvulla kävin ekalla etelänmatkalla Espanjassa enkä käsittänyt käsittänyt miksi autot pysähtyivät suojatien edessä. En ollut koskaan kokenut sitä Helsingissä. Se oli ihan käsittämätöntä. Sitten kun matkusteltiin enemmän niin huomasi että niin monessa maassa toimitaan.

Helsingissä tapahtui minulle ekan kerran joskus vuosituhannen alussa ja otti sydänmestä

En kyennyt lukemaan pidemmälle.

Vierailija
30/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua se autoilijan tienanto vähän nolottaa..en tiedä miksi. Yritän harppoa selkä suorana reippaasti ja nopeasti kadun yli.

.

Itse olen huomannut saman. Varsinkin silloin, kun huomaan bussin lähestyvän suojatietä, oikein toivon ettei se antaisi tietä minulle. Jotenkin tulee tunne että nyt sitä vaivaa kaikkia niitä ihmisiä siellä bussissa, kun bussi joutuu minun takia pysähtymään ja matkanteko hidastuu...

Ja bussin matkustajat ja kuski ovat kuin yleisönä! Kaikki katsovat kun kävelet tien yli, arvostelevat suoritustasi.

Onneksi ei sentään ollut bussi, kun nuorena tyttönä hämmennyin niin tietä antavan auton edessä, että jalkani menivät jotenkin solmuun, ja lensin rähmälleni suojatielle...

Voi sitä häpeän määrää!!!

Vierailija
31/31 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aina säväyttää. Toi autojen pysähtyminen suojatien edessä on lisääntynyt viime vuosina tosi paljon.

Joskus nuorena 80-luvulla kävin ekalla etelänmatkalla Espanjassa enkä käsittänyt käsittänyt miksi autot pysähtyivät suojatien edessä. En ollut koskaan kokenut sitä Helsingissä. Se oli ihan käsittämätöntä. Sitten kun matkusteltiin enemmän niin huomasi että niin monessa maassa toimitaan.

Helsingissä tapahtui minulle ekan kerran joskus vuosituhannen alussa ja otti sydänmestä niin otettu olin.

Nykyään toi suojatien eteenpysähtyminen on ihan normia Helsingissäkin. Harvasen viikko joku autoilija antaa tilaa kadun ylitykseen.

Kiitän aina käden heilautuksella ja hymyllä.

Tuo on kyllä totta.

Yksi syy voi olla ulkomaanmatkailu.

Muutama vuosi sitten vuokrasin auton Teneriffalla ja minulla oli aivan hirveät ennakkoodotukset, että liikenne on täyttä kaaosta ja kaikki ajelee miten sattuu.

Mutta yllätyin miten siististi ihmiset käyttäytyivät, en huomannut yhtäkään vilkutonta ohitusta/kaistanvaihtoa tai käännöstä, ei ollut takapuskurissa roikkujia, yleensä ottaen todella huomaavaisia autoilijoita. Yritin tietenkin olla yhtä huomaavainen siellä ja se on sitten jäänyt päälle ja olen jatkanut samaa Suomessakin.

Että olisiko että ulkomailta olisi tullut positiivisia tapoja autoiluun?