Yli-innokkain/ärsyttävin ihailija, jonka olette kohdanneet?
Useimmilla meistä on varmasti ollut elämänsä aikana ainakin yksi ellei useampiakin tapauksia, jolloin vastaan on tullut hieman yli-innokas ihailija. Minäpä kerron omastani, ja sitten olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Tästä tulee kyllä pitkä juttu.
Noin vuosi sitten menin mukaan paikallispolitiikkaan ja aloin saada sosiaalisessa mediassa lisää ja lisää kontakteja verkostoitumisen myötä. Moni heistä ei tosin tajunnut, että en ollut etsimässä seuraa. Jouduin torjumaan monta innokasta ihailijaa, mutta yksi heistä ei vaan millään luovuttanut.
Kyseessä oli iranilainen nuorimies, joka kertoi asuvansa Suomessa vastaanottokeskuksessa ja haluavansa turvapaikan. Jo tässä vaiheessa hälytyskellot alkoivat soida, kun hän jatkuvasti korosti Suomen ihanuutta ja vaati saada tavata. Vaimoahan hän oli hakemassa oleskelupaikan saamiseksi, enkä ollut hänestä alkuunkaan kiinnostunut, vaan ystävällinen ja etäinen. Sanoin hänelle toistuvasti, että voimme tavata ehkä joskus, saa nähdä nyt, koska en halunnut alussa suoraankaan sanoa, etten tosiaan halua tavata. En halunnut loukata häntä, ja yleensä jos tapaamiseen myöntyy noin epämääräisesti, on se jo signaali itsessään. Siis ainakin suomalaisille. Hän myöntyikin siihen mitä tapaamisesta ehdotin, mutta jo seuraavassa lauseessa kysyi, milloin voisimme tavata. Tein hänelle parhaani mukaan selväksi, että jos tapaamme, tapaamme vain ystävinä ja erittäin nopeasti ja että minulla on mies, enkä siten vietä paljoakaan aikaa muiden miesten kanssa, poislukien harrastus- työ- ja opiskelukaverit ja niin edelleen. Ja että en todellakaan ole varma, milloin se tapahtuisi. Yritin edelleen saada häntä ymmärtämään, että en ollut kiinnostunut ja hän näyttikin ymmärtävän, mutta jo seuraavassa hetkessä hän oli jälleen pyytämässä treffeille. Kun aloin kyllästyä jankuttamiseen, kerroin hänelle haluavani mennä keskelle metsää kävelemään ja yritin vaikuttaa sekopäältä, jotta hän jättäisi minut rauhaan. Ei onnistunut, treffivaatimukset jatkuivat ja tilanne alkoi eskaloitua.
Jatkuu...
AP jatkaa:
Yhdessä vaiheessa en voinut kirjautua Facebookiin ilman, että hän oli siellä paikalla alkaen puhua heti kun olin ollut ehkä muutaman minuutin onlinessa. Hän kysyi lempibiisiäni linkaten sen sekä omille sivuilleen että lähettäen sitä jatkuvasti minulle Facemesen kautta lukuisine GIF-kuvineen ja hymiöineen niin, että kännykkäni tilttasi toistuvasti ja hän lopetti sen vasta, kun sanoin tiukasti, ettei lähettäisi minulle enää linkkiä. Sen jälkeen lakkasin vastaamasta hänen viesteihinsä, koska kylmä torjunta ei auttanut. Ei lopulta ignooraaminenkaan. Hän saattoi lähettää kymmenen viestiä peräkkäin, kysellä miksen vastaa ja koska tavataan. Sanoin toistuvasti, että en halua tavata ollenkaan ja hetkeksi hän vaikuttikin ymmärtävän, mutta kysyi jo muutaman minuutin kuluttua, milloin voisimme tavata ja mitä haluaisin tuolloin tehdä. Lopulta suivaannuin siihen, ettei mikään mennyt perille, ja käskin häntä jättämään minut rauhaan.
Muutamaksi päiväksi hän jättikin minut rauhaan, sitten alkoi uudelleen vaatimus tapaamisiin ja sanoin toistamiseen, etten halua puhua hänelle. Tämän jälkeen vaihdoin profiilikuvani, johon - yllätys yllätys - tuli tykkäys häneltä, ja blokkasin hänet muutamaksi päiväksi. Poistin estot noin parin viikon kuluttua, jonka jälkeen merkitsin itseni kiinnostuneeksi muuan tapahtumasta - ja kukas siellä olikaan sitten tykännyt toiminnastani? Tättädää - tämä sama mies... nyt ärähdin hänelle jo erittäin selvästi, että otan yhteyttä poliisiin mikäli hän enää milloinkaan sanoo minulle yhtäkään sanaa.
Normaalisti en ole töykeä kenellekään ja jos torjun jonkun, teen sen niin kohteliaasti kun osaan. Minulle on kertynyt viimeisen vuoden aikana paljonkin uusia tuttavuuksia, mutta valtaosa heistä on ollut täysin harmittomia tyyppejä. Mutta sitten on tämä toinen ääripää. Jatkossa aion kyllä vähän tarkemmin katsoa, millä asenteella olen liikenteessä ketäkin kohtaan, koska näemmä tavallinenkin ystävällisyys käsitetään tietyissä piireissä kiinnostukseksi. Olin kyllä ollut tästä tietoinen ja useat ulkomaalaistaustaiset ihailijat ovatkin ottaneet asenteestani onkeensa... Ja nyt on teidän vuoronne jakaa kokemuksia!