Työvuorojen ja lomien muuttaminen kertomatta
Onko teistä oikein, että työvuorolistoja ja lomalistoja muutetaan ilman neuvottelua tai jopa kertomatta asianosaiselle lainkaan? Periaatteessa olen valmis joustamaan, jos kerrotaan, että on tällainen tilanne ja voisitko vaihtaa vuoroa. Itse asiassa minä olen aina meidän työpaikalla se, joka joustaa. Muilta ei enää edes kysytä, kun kukaan muu ei suostu. Olen monta kertaa vaihtanut vuorojani ja ollut se, joka lähtee sijaiseksi toiselle osastolle.
Nyt on kuitenkin tullut mitta täyteen, koska muutaman kerran on käynyt niin, että pomo on minulta kysymättä muuttanut lomani ajankohtaa ja tieto tästä ei ole kuitenkaan koskaan saapunut meille työpaikalle asti. Hän on joko unohtanut mainita asiasta tai meidän lomalistoissa on eri tieto kuin pomolla. Olen tullut lomalta töihin liian aikaisin ja myös iloisena jäänyt lomalle vain herätäkseni aamulla pomon kiukkuiseen soittoon, että miksi en ole töissä. Arvatkaa, hävettääkö tuollaisessa tilanteessa. Työvuorojen kanssa on ollut sekaannuksia, koska niitä on muutettu vapaapäivien aikana minulle kertomatta. En todellakaan ole ainoa, jolle tällaista on sattunut. Muutenkaan täällä ei ole tiedonkulussa paljon kehumista.
Nykyään en edes uskalla iloita lomasta etukäteen. Se on melkein varmaa, että puhelin pirisee joko perjantaina iltapäivästä tai viimeistään maanantaiaamuna. Aina pyydetään siirtämään lomaa tai menemään sijaiseksi toiselle osastolle. Kiltteyttäni suostun kaikkeen.
On alkanut tuntua, että kiltteyttäni käytetään hyväksi. Olen aina ollut sellainen, että joustan tarvittaessa, mutta tämä on alkanut mennä liian pitkälle, että työvuoroihin ja lomiin tehdään muutoksia kertomatta. Ei oikein tunnu, että minua arvostetaan töissä.
Kommentit (15)
Irtisanoutuminen on käynyt mielessä useammankin kerran viime aikoina. Olen alkanut saada tarpeekseni. Tulee inhottava olo, kun edes suostuu tällaiseen kohteluun.
Ikävää, että tämä taitaa olla aika yleinen ilmiö työpaikoilla. Toivottavasti sinun uusi työpaikkasi on parempi ja siellä kohdellaan työntekijöitä asiallisesti.
ap.
Lue oman alasi TES. Opettele siitä ulkoa ne pykälät, joissa on määräykset siitä, kuinka paljon aikaisemmin oltava työvuorot tiedossa. Opettele ne ulkoa ja lue ääneen sellaisena aamuna, kun sinulle tulee yllätyskutsu töihin.
Et sinä ole tässä se, jonka pitäisi hävetä vaan se kelvoton esimies, joka käyttää hyväkseen sinun selkärangattomuuttasi.
Ei tietenkään ole oikein eikä asiallista. Kun työntekijä anoo loman ja esimies sen hyväksyy niin ei ole enää työntekijän velvollisuus varmistella että loman ajankohtaa ei muuteta, ilman muuta ilmoitusta loma on silloin kun alunperin sovittiin ja sama koskee työvuoroja, ei se sinun vikasi ole jos vuoroja muutellaan eikä sinulle kerrota etkä siten ole paikalla.
Mulla oli edellisessä työpaikassa esimies joka puljasi lomien ajankohtia monta kertaa edestakaisin ja aloinkin hoitamaan asian niin että sen jälkeen kun esimies hyväksyi anomani loman ilmoitin että olen varannut ko. ajalle lomamatkan eikä sitä voi siirtää. Olen kyllä valmis joustamaan lomani ajankohdassa, ei siinä mitään. Mutta siinä kohtaa kun anomani loma hyväksytään oletan että esimies on osannut katsoa tilanteen siten että voin oikeasti lomailla siinä kohtaa eikä ala sitten pari päivää ennen lomaani voivottelemaan että jätän muut pulaan kun lähden lomalle.
Se tässä juuri hävettääkin ja ottaa päähän, että annan kohdella itseäni näin. Olen koululaisesta saakka kärsinyt kiltin tytön syndroomasta. Koulussa se palkittiin hyvinä arvosanoina ja kympistä käytöksestä ja huolellisuudesta. Olisipa joku joskus kertonut, että töissä kiltteydellä ei tee yhtään mitään. Tulee vain hyväksikäytetyksi.
Meilläkin on juuri tuota, että lomia vekslataan edestakaisin ja muutetaan monta kertaa. En siis yhtään ihmettelisi, vaikka joskus ihan tämän takia pomokin menee jo sekaisin ja kukaan ei enää tiedä, milloin on lomalla. Tai ihan itse menen sekaisin, kun ensin olen anonut ja saanut loman esim. viikolle 7. Lomien hyväksymisen jälkeen soitetaan, että voisitko vaihtaa viikolle 9 ja sitten vielä ennen lomaa puhelin pirisee, että jos sittenkin pitäisit loman viikolla 8. Lopulta lomalistassa lukee, että viikolla 11, vaikka siitä ei ole ollut mitään puhetta.
Olen tällainen, että otan tällaiset tilanteet raskaasti ja henkilökohtaisesti. Tunnen syyllisyyttä ja pidän itseäni maailman surkeimpana ihmisenä.
ap.
Tuohan on ihan törkeää. Tutustu tosiaan oman alan tesiin ja ota sieltä vaikka muistiin kohdat joissa määritellään se missä vaiheessa loma-ajat ja työvuorot on oltava työntekijän tiedossa ja millä perusteilla niitä voidaan tämän jälkeen muuttaa. Saat niuhon maineen kun otat asian esiin mutta helpotat omaa tilannettasi.
Kaivan kyllä netistä esiin tesin ja tutustun siihen tosissani. Pelkään saavani niuhon maineen ja toisaalta pelkään, ettei määräaikaisia työsopimuksiani enää jatketa, jos alan oikein hankalaksi.
ap.
Meillä on taas ihan toinen ääripää, kun kerran on vuorot ja lomat päätetty niitä ei muuteta vaikka 'maailman loppu' tulisi. Ja pakko sanoa että on se täydellinen joustamattomuuskin todella vaikeaa. Meillä esim. yhden vanhemman työntekijän aikuinen lapsi joutui moottoripyöräonnettomuuteen ja mummia olisi tarvittu lastenlasten hoitoon, mutta loman aikaistaminen kuukaudella alkukesään oli täysin mahdotonta. Asiasta ei voinut edes neuvotella ja kysyä olisiko joku toinen halunnut vaihtaa lomansa heinäelokuulle.
Ei tuokaan ääripää ole kyllä hyvä. Onpa kurjaa, ettei edes tuollaisessa tilanteessa voitu joustaa.
Jotenkin olen huomannut, että sellaisissa työpaikoissa on parempi ilmapiirikin, joissa ollaan valmiita joustamaan puolin ja toisin tarpeen vaatiessa, mutta ei niin, että ylikilttejä käytetään hyväksi. Kaikesta pystyy neuvotella, ilmapiiri on rento ja siellä vallitsee luottamus. Ääripäät on hankalia työpaikoilla.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kaivan kyllä netistä esiin tesin ja tutustun siihen tosissani. Pelkään saavani niuhon maineen ja toisaalta pelkään, ettei määräaikaisia työsopimuksiani enää jatketa, jos alan oikein hankalaksi.
ap.
Niuhon ja lapasen välillä on paljon välimuotoja. Jos tähän saakka olet alistunut kynnysmatoksi, voit yllättää ikävästi jos heti heittäydyt samanlaiseksi kuin ne muut, jotka eivät jousta.
Mutta jostakin on aloitettava. Älä enää vastaa puhelimeen silloin, kun sinulle soitetaan vapaapäivänä tai lomalla. Olit vaan unohtanut puhelimen johonkin, jos kysytään sitten kun palaat töihin. Ja ajattelit, että ei varmaan enää kannata soittaa takaisin, kun seuraavana päivänä huomasit että oli yritetty soittaa.
Sinä itse pelkoinesi olet tässä se suurin ongelma. Kunhan ryhdistäydyt ja hyväksyt sen tosiasian, että ei sinun tarvitse olla aina mieliksi muille eikä kaikkien tarvitse tykätä sinusta, olet jo aika pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
ap.
Noiden määräaikaisuuksien takia monet työpaikat alkaa olla sietämättömiä. Kukaan ei uskalla puuttua mihinkään, että saa jatkossakin töitä ja pomot polkee tämän varjolla työntekijän oikeuksia niin paljon kuin ehtivät.
Olet kynnysmatto juuri niin kauan kuin haluat. Jos on KVTES niin vahvistettua lomaa ei voi enää muuttaa ilman työntekijän suostumusta.
Jotenkin tiedostan itsekin tämän heikkouteni ja ongelmani. Kai se on hyvä alku, että tajuaa antavansa kohdella itseään kuin kynnysmattoa, joten seuraava askel on sitten opetella sanomaan ei. Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta tajuan itsekin, että ei meillä töissä pyydetä sellaisia jatkuvasti vaihtamaan vuoroja, jotka aina kieltäytyvät. Ei heistä kenellekään soiteta lomilla kotiin eikä heitä koskaan pyydetä vaihtamaan lomien ajankohtaa.
En tiedä, miten tästä muille mieliksi olemisen tarpeesta pääsisi eroon. Jotenkin on tullut sellainen pakkomielle. Murehdin jatkuvasti myös, mitä muut ajattelevat minusta. Luulen, että tämä on suurin syy sille, miksi olen alkanut muutenkin stressata töissä kaikkea ja olen alkanut saada masennuksen ja työuupumuksen oireita.
ap.
Kiitos teille kaikille kommenteista. Jotenkin tämä keskustelu avasi silmäni. Olen vain niin tottunut olemaan kynnysmattona, että olen pitänyt tätä jo ihan normaalina. Ja ei tämä koske vain työelämää vaan muutenkin laitan joka asiassa muut aina etusijalle ja unohdan omat tarpeeni.
Ajattelin tehdä sellaisen uudenvuodenlupauksen, että lopetan ylikiltteyden ainakin työelämässä. Kai sitä täytyy alkaa itse arvostaa itseään, kun ei sitä kukaan muu tee. En ole koskaan saanut mitään kiitosta tai kehuja kiltteydestä ja joustavuudesta.
ap.
Sovittuja työvuoroja ei saa vaihtaa/muuttaa ilman työntekijän suostumusta, eikä myöskään lomia. Jos muutoksiin on tarve, niistä on aina neuvoteltava työntekijän kanssa.
Esimiehesi käyttää sua hyväkseen, kun olet aina kiltisti suostunut näihin muutoksiin. Mulla oli kerran myös esimies, jolla ei ollut mitään käsitystä mitä laki määrää työvuoroista. Yritti perua vuoroja, soitteli vapaapäivinä töihin, kun ite ei olevinaan päässyt..en yleensä suostunut näihin älyttömyyksiin. Lopulta irtisanoin itseni, kun en enää jaksanut esimiehen ammattitaidottomuutta.
Älä siedä tuollaista toimintaa! Joko keskustelet asiasta vakavasti pomon kanssa ja lopetat hänen pillinsä mukaan tanssimisen tai vaihdat työpaikkaa. Itse olen myös vaihtamassa työpaikkaa, koska työvuorolistat muuttuvat koko ajan ja aina pitäisi olla käytettävissä.