Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos psykoosissa ollaankin yhteydessä toiseen ulottuvuuteen?

Vierailija
25.12.2017 |

Kuulin psykoosissa radiomaista rätinää pään sisältä ja lääkärin puhe kuului myös kaikuna (toistettuna) päässä. Tiedän, että "radiolähetin pään sisällä" -tunne on psykoosin tunnettu oire. Mutta mitä jos aivot vastaanottavatkin sanomia toisesta ulottuvuudesta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no joissakin kulttuureissa psykoosia pidetäänkin yhteytenä henkimaailmaan. Länsimaalainen lääketiede haluaa medikalisoida kaiken mahdollisen.

Vierailija
2/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut ihan samaa. Psykoosit on helvettiä, mutta ne opettaa henkisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä psykoosissa ollaan oikeasti ihan vaan harhassa. Esim kaverini luulee, että pystyn vaikuttamaan häneen valokuvien kautta. Hän on siltä suojautuakseen hävittänyt kaikki valokuvat, joissa olen. Minä tietty tiedän, ettei mulla ole sellaisia kykyjä.

Vierailija
4/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään sitä kai haluaa uskoa sellaiseen mahdollisuuteen. Karu totuus vain on että elämä on tässä näin ja tapahtuu livenä silmien edessä. Eikä muuta ole. Vain havaintojen väöristyminen ja mielen tuottamat kuvat tarjoavat vaihtelua ja taukoa todellisuuden hyökyyn.

Eli, ei ole toisia ulottuvuuksia.

Vierailija
5/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Philip K. Dickillä oli samantyyppisiä ajatuksia. Oletko ajatellut kirjallista uraa? 

Vierailija
6/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään naisen jolla on meedion lahjoja ja hän on sitä mieltä, että psykoottisten ihmisten näkemät ja kuulemat asiat on "kaikuja toisilta todellisuuden tasoilta". Eli että ne on olemassa, ne on oikeita aistimuksia, mutta usein ihmismieli tulkitsee ne hieman väärin koska ne on liian vieraita. Joten ne väkisin tulkitaan "tämän maailman mukaan". 

Vierailija
7/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielellään sitä kai haluaa uskoa sellaiseen mahdollisuuteen. Karu totuus vain on että elämä on tässä näin ja tapahtuu livenä silmien edessä. Eikä muuta ole. Vain havaintojen väöristyminen ja mielen tuottamat kuvat tarjoavat vaihtelua ja taukoa todellisuuden hyökyyn.

Eli, ei ole toisia ulottuvuuksia.

Mutta mikä on todellisuus? Määritelläänkö se sen mukaan, mitä juuri ihminen näkee? Vaikkei nimittäin oletettaisi mitään toisia ulottuvuuksia niin jo ihan tämän ajallisen ja fyysisen meille tutun maailman eri olennotkin näkevät maailman niin eri tavalla, etteivät ne tunnistaisi toistensa maailmaa. Bakteeri voi elää puun kuorella, mutta ei se tunne käsitettä "puu", se ei näe puuta, sillä sen mittakaava estää sitä aistimasta niin suuria kokonaisuuksia. Ihmiseltä taas jää aistimatta valtavasti pieniä asioita koska aistit ei vaan pysty erottamaan niitä. Ja on paljon näitä samanlaisia: tunnistaisiko ihminen kaikuluotaavan lepakon "näkemän" maailman tai toisinpäin? Minusta näyttää että ihan tunnetussa luonnollisessa maailmassakin on valtava määrä erilaisia koettuja todellisuuksia, ja olisi kovin rajoittavaa sanoa että vain terveeksi luokitellun ihmisolennon tapa nähdä maailma on "oikea maailma".

Vierailija
8/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä psykoosissa ollaan oikeasti ihan vaan harhassa. Esim kaverini luulee, että pystyn vaikuttamaan häneen valokuvien kautta. Hän on siltä suojautuakseen hävittänyt kaikki valokuvat, joissa olen. Minä tietty tiedän, ettei mulla ole sellaisia kykyjä.

Noin mäkin sanoisin, jos mulla ois sellainen kyky, enkä haluaisi paljastaa sitä.

Vierailija
9/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä muuten mutta kun on se tuska..eikä kontrollia omiin ajatuksiin.

Mutta jos on hoidon piirissä, lääkkeet voi aiheuttaa sirinää.

Iisisti vaan.

Vierailija
10/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä muuten mutta kun on se tuska..eikä kontrollia omiin ajatuksiin.

Mutta jos on hoidon piirissä, lääkkeet voi aiheuttaa sirinää.

Iisisti vaan.

Jotkut oppivat kontrolloimaan. Eksälläni on diagnosoitu skitsofrenia ja hän pystyi noin 10 vuotta sitten luopumaan kokonaan lääkkeistä opittuaan erottamaan ne aistimukset ja ajatukset, joita tämä maailma ei pidä totena niistä, joita pitää, ja pitämään "epätodet" vain omana tietonaan. Hän tosin uskoo että ne on myös tosia, eivät vaan tämän todellisuuden tai tieotisuuden tason asioita. Mutta asioiden helpottamiseksi hän ei puhu niistä ja pärjää nykyään hyvin työelämässä ja muutenkin ilman mitään lääkkeitä. Psykiatri oli sanonut että jotkut hyvin korkean ÄO:n omaavat skitsofreenikot pystyvät tuohon.

Vierailija
11/11 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei ole mitään henkimaailmaa tai sellaista toista ulottuvuutta, johon ihmismieli pääsisi käsiksi. Jos olisi, hiukkasfysiikka olisi löytänyt ne jo!

Ihmetyttää porukka, joka kuluttaa aikaansa turhuuksiin. Ottakaa todellisuus haltuun esim. lukemalla tiedekirjallisuutta. Maailma on paljon ihmeellisempi kuin uskottekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi