Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkinne, kun rahat on kokonaan loppu

Vierailija
25.12.2017 |

Mitä silloin teette välttämättömien ruoka, lääke tai hygieniatuotteiden kanssa?

Itsellä näin menee helposti viikkoja:

- Ruokajaot

- Muut lahjoitukset (hyvällä tuurilla arvonnat)

- Pullopantit

- Omien vanhojen tavaroiden myynti. Facebookin kirppiksiltä rahat monesti jo samana päivänä. Huomioitava kuitenkin oharit

- Vanhat lahjakortit, voitko muuttaa rahaksi. Tai muuten vaan tekemistä päivälle

- Automaatit! Olen sen verran onnekas, että lähellä on automaatteja joista saa pientä purtavaa, vissyä ja limsaa puhelinlaskulle.

Huom. En joisi limsaa, mutta tarvitsen vatsavaivoihin. Ja pulloista saan taas kauppaan viemällä.

- Kuivatuotteita voi tilata laskulle esim. Sale

- Kotipizza tarjoaa pizzapiikin. Haen monesti 3 pizzaa, maitoa, vissyä, limsaa. Pari pizzaa jotka jää yli lämmittää kätevästi uunissa seuraavina päivinä

- Lääkkeet: Tilaan itselle/lapselle välttämättömät Yliopiston Apteekista. Tuodaan kotiovelle ja maksu seuraavassa kuussa. Tässä kuitenkin huomioitava kiireellisyys: Jos tarvitset lääkkeen ennen viikonloppua tai pyhiä, tilaa hyvissä ajoin

- Hygienia: Käytän taloyhtiön vessaa. Siellä on aina paperia ja saippuoita.

- Matkustus: Matkustan kaupungin sisällä bussilla lapsen kanssa ilmaiseksi, kun vielä rattaat.

Ja vielä niistä laskuista: Jos ruokaostokset kerääntyy laskulle niin laskutan usein entiselle miehelle, jolla on minulle iso velka. Näin selviän jos on seuraavassa kuussakin tiukkaa.

Mutta siis helposti menen vaikka 3-4 viikkoa ilman rahaa. Lainaa en pyydä keneltäkään, koska velkaantuminen ei ole vaihtoehto.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan sä nimenomaan velkaannut kun ostat pitsaa/karkki/limua/ruokaa kännykkälaskulle tai muuten vaan maksat ens kuussa. Ehkä pieni suunnittelu vois auttaa pääsemään tosta "ei oo yhtään rahaa" tilanteesta ulos.

Listaan lisäisin vielä dyykkaamisen, sieltä löytää helposti hyvää ruokaa moneksi päiväksi. Ja täyttäisin kaapit kuivaruualla/pakasteilla sillon kun sitä rahaa on.

Vierailija
2/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkakierre ei ole ratkaisu. Ne rahat on pois seuraavan kuun tilistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En velkaannu koska en maksa niitä yleensä itse :) Miksi karkkia ostaisin?

Tietenkin ostan kuivatuotteita tilipäivinä ja myös dyykannut olen. Tällä hetkellä menee kaikki rahat entisten velkojen maksuun, joten siksi rahaa vain noin 10€/viikko. Se menee nopsaan kuivatuotteisiin tai vaippoihin.

Irtisanoin nyt myös vakuutukset ja otin palautukset tilille.

Ap

Vierailija
4/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkki olis, että muuttaa elämäntyylin sellaiseksi, että ei ole toistuvasti rahaton 3 viikkoa kuukaudesta.

Olen ollut köyhä, mutta ihan rahaton en ikinä. En edes silloin kun tin opettajansjaisuuksia, joista maksettiin palkka seuraavan kalenterikuukauden viimeisenä äivänä ja sen jälkeen vasta pystyi anomaan työttömyyskorvausta niiltä påiviltä kun ei ollut töissä. Tämä johtui siitä, että budjetoin menoni tulojeni mukaiseksi niin, että rahat riittivät seuraavaan palkkapäivään asti. Tiesin etukäteen, milloin tulee mikin lasku, varasin niihin rahat ja loput jaoin niin, että joka viikolle oli oma summansa, jota ei saanut ylittää. Summissa pysyi, kun ei tilannut pitsaa eikä ostanut automaatista mitään, vaan osti marketista perunaa, porkkanaa ja pakasteseitä.

Vierailija
5/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikki pizzeriaan? Lääkket laskulle? Pientä purtavaa puhelinlaskulle? Ne juuri ON velkaa ja ne on aina pois seuraavan kuukauden tilistä. Jos maksatat muilla, olet pummi.

Vierailija
6/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostat velaksi (eli velkaannut) mutta jeesustelet ettei velkaantuminen ole vaihtoehto? Oletko oikeasti noin tyhmä?

Vierailija
7/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerran ollut tuollainen tilanne parikymmentä vuotta sitten.Vein perintökorut ja -hopeat kaniin ja lunastin ne takaisin myöhemmin kun rahaa taas oli. Sen jälkeen olen osannut varautua. Kännykkää käytän vain tekstailuun/puhumiseen.

Opettele suunnittelemaan taloutesi paremmin.

Vierailija
8/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoki lapsi, mutta syö itse k-kaupan ruispaloja 0.99e /9 palaa eli 3 eurolla selviät hengissä kuukauden. Palassa kaksi puolta eli 2 palaa per päivä. Toimii loistavasti. Näin pääset pois velkakierteestä.

Vierailija
9/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa menee hyvin vaikka vesipaastolla, jos on työtön/lomalla eikä ole mitään paastoamista estäviä sairauksia. Enkä sano tätä mitenkään pahalla, vaan olen itsekin paastonnut pisimmillään 3 viikkoa muista kuin taloudellisista syistä.

Vierailija
10/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa menee hyvin vaikka vesipaastolla, jos on työtön/lomalla eikä ole mitään paastoamista estäviä sairauksia. Enkä sano tätä mitenkään pahalla, vaan olen itsekin paastonnut pisimmillään 3 viikkoa muista kuin taloudellisista syistä.

9 jatkaa: En kiistä etteikö pitkällä paastolla olisi (myös) negatiivisia vaikutuksia, mutta jos vaihtoehtona on pizzojen tilaaminen laskulla, paasto on varmasti parempi. Kunhan siis terveydentila ei estä paastoa.

Vierailija
11/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätän juuri tänä päivänä, että hyvinä aikoina kerään sukanvarsiin puskurin, enkä ikinä ikinä luovu siitä turhaan. Järjestän myös vanhempieni asiat samoin. Sen verran kylmää kyytiä on tullut heidän asioitaan hoitaessa, että minun luottamukseni yhteiskunnan vastaantuloon on käytetty loppuun. Olen ollut tosi typerä ja kuvitellut, että säännöt koskevat molempia osapuolia. Kun ne eivät näköjään koske isompaa, sitten on pienemmänkin mentävä omilla säännöillä.

Vierailija
12/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9 jatkaa: En kiistä etteikö pitkällä paastolla olisi (myös) negatiivisia vaikutuksia, mutta jos vaihtoehtona on pizzojen tilaaminen laskulla, paasto on varmasti parempi. Kunhan siis terveydentila ei estä paastoa.

Lisään vielä sen verran, että valitsisin parin viikon paaston ennemmin kuin roskaruualla elämisen, vaikka ruoka olisi ilmaista. Ja olen normaalipainoinen, lähempänä hoikkaa kuin lihavaa. Paastolla on kuitenkin myös hyviä vaikutuksia.

Vierailija
13/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotpizzalasku = 2-3 päivän ruoat (siis jos ostan kaupasta vaan mitä mieli tekee enkä kitsastele)

Vierailija
14/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tuo sama että menee myymään kirppikselle. No mitä siellä pitäisi myydä ja mistä sitä myytävää saa?

Jos ei ole rahaa niin tuskin sitä on ostanut mitään myytävää.  Se mitä on on tarpeellista, tuskin kuaan yrittäisi omaa sänkyään myydä.

Vierailija
15/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mausteita ja öljyä kotona niin pelkästä perunastakin saa yllättävän hyvää kun halkaisee kahtia, sivelee öljyllä, maustaa pinnan ja laittaa uuniin kypsymään.

Vierailija
16/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi ja rahat "loppu", jostain piilosta tai säästöpossusta saattoi muutama kolikko löytyä. Voi että, kyllä joskus pienikin raha voi tuntua suurelta. Joskus piti lainata rahaa naapureilta.

Kun pääsin kotoa enkä ollut aikuisten armoilla, otin kaiken ilon irti rahan hallitsemisesta. Ei tarvinnut nöyryyttävästi lainata keltään. Rahattomuus pelottaa niin, että välillä olen pihistellyt liikaakin ja siten saanut huonompaa ravintoa.

Rahassa tärkeintä mulle on sen loppumisen ennaltaehkäisy: säästäminen ja pyrkimys päästä halvalla. Tosi köyhänä ei ole tietysti niin helppoa suunnitella. Ei voi ostaa paljolla, vaikka se tulisi pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Juuri nuo epätoivoiset laskulla ostot, pizzatilaukset ym. tuleekin vain kalliimmaksi. Köyhänä tai pihinä koko ajatuskyky jotenkin supistuu ja näkee vain tästä hetkestä selviämisen eikä kokonaisuutta. Ikävä kierre.

Vierailija
17/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät on usein läskejä joten paasto tekee hyvää. Paino putoaa ja ehkä siinä oppii käyttämään rahojaan järkevämmin, jotta ne riittäisi jatkossa edes ruokaan. Oikein hyvässä lykyssä oppii jopa kiitollisuutta siitä, kuinka paljon kaikkea Suomessa saa ilmaiseksi, tekemättä sen eteen itse mitään.

Vierailija
18/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, onko tämä aloitus vain säälittävä vai peräti typerä. Kaiken huippu oli tuo kotipizzajuttu ja automaattiostot puhelinlaskulle - ja sitten hän kirjoittaa, että 'velkaantuminen ei ole vaihtoehto'! No ei todellakaan vaihtoehto vaan hänelle se on suorastaan elämätapa.

Kannattaisi tehdä elämälleen jotain, jos tuollainen tilanne toistuu yhä uudestaan.

Vierailija
19/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronit on halpoja ja yhdestä pussista riittää moneksi ateriaksi. Myös kaurapuuro on hyvää ja edullista. Vesi janojuomaksi. Tölkkejä ja pulloja voi kerätä luonnosta. Tossa muutama.

Vierailija
20/22 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonista tosin pitää muistaa se, että se ei sovi keliaakikolle. Se on nääs pelkkää vehnää. Tuosta op:n kuvauksesta saa vähän sellaisen kuvan, että on vissiin ottanu äijän kanssa joskus hirmuvelat ja nyt joutuu maksamaan niitä takaisin kun on molempien nimi paperissa.

En kyllä ole ihan perillä nykyisistä säännöistä, mutta eikös Suomessa ole joku minimisosiaalitulo mistä ei joudu maksamaan mitään pois? Taisi olla joku "pitää jäädä 400€ elämiseen laskujen sun muiden jälkeen". Lopuista sitten voi hakea sossusta korvausta (lääkkeet, pakolliset hygieniatuotteet, vuokra/vastike, sähkölaskut, vesilaskut jne).

Laskeskelin, että meillä menee noin 200-250€ ruokaan kuukaudessa ja loput sitten muodostuu kaikenlaisista laskuista. Budjetoin koko vuoden tässä pari vuotta sitten ja kun kaikki laskut jakoi tasaisesti koko vuodelle aina bensakuluista vakuutuksiin, niin minimi millä meillä pärjätään on hieman alle 1000€ täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Toki tuossa ei sitten ole varaa minkään hajota, harrastaa tai  sairastua jne jne. Tämä siis ihan sellaiselle joka ei mitään korvauksia saa ts. normaalielämää elävälle.

Toki kun omassa budjetissa on enempi varaa, niin sitä enempi meneekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi