Miten voisin auttaa perhettäni ;(
Tilanne on tämä: olen yksin asuva parikymppinen nuori ja tulin joulun ajaksi vanhemmilleni. Lapsuuden kodissani asuvat siis isä, äiti ja minua viisi vuotta nuorempi pikkusisko.
Äiti on ihana, yrittää järjestää meille "lapsille" ihanan joulun, on käynyt kaupassa hakemassa jouluruokia, siivonnut kotia ym. Isä tuntuu olevan kokoajan kiukkuinen ja pahalla tuulella. Kaikkien pitäisi olla vaan hiljaa ja tehdä asiat juuri niinkuin hän sanoo. Hän ei välitä joulusta. Samoin siskoni, kiusaa, arvostelee ja haukkuu kokoajan.
Tänään käytiin äidin kanssa ostamassa kuusi. Sisko alkaa heti pilkkaamaan kuusta, että ollaan äidin kanssa valittu ruma kuusi jne.
Minä sitten raivostuin ihan kunnolla ja itkin pari tuntia sitä, miten kurja tunnelma täällä on. Käy ihan oikeasti sääliksi äitiä joka yrittää parhaansa mutta isä ja sisko aina lyttäävät. ;( Mietin jo että lähtisin viettämään yksin joulua omaan kotiin, mutta äiti itki ja pyysi etten lähtisi. Sanoi ettei hänellä ole joulua ilman minua, koska sisko ja isä eivät joulusta välitä.
Nyt ihan oikeasti mitä voin tehdä että perheen yleinen tunnelma parantuisi? Voiko jostain hakea apua tällaiseen tilanteeseen? Ollaan äidin kanssa jo ihan loppu tähän, että isä ja sisko jatkuvasti pahalla tuulella ja tiuskivat, puhuvat rumasti ja varsinkin isä suuttuu jos emme tee jotain juuri niinkuin hän haluaa.
Kommentit (13)
Esimerkkejä siitä, mistä isä suuttuu:
Valvoimme eilen äidin kanssa myöhään, juttelimme kaikkea kun emme olleet hetkeen nähneet ja katsoimme hyvää elokuvaa. Nukkumaan menimme noin kolmen aikaan yöllä. Mielestäni lomalla on ihana välillä valvoa ja nukkua pitkään. No, isä herää aina aamulla meitä paljon aikaisemmin ja TIETÄÄ että muut tykkäävät nukkua ja tiesi myös että valvoimme eilen myöhään. Hän teki aamupalaa itselleen mistä tuli niin iso annos että sitä jäi muille. Hän herätti äidin ja minut (noin kello 10.30) ja tarjosi aamupalaa. Molemmat olimme tosi väsyneitä vielä ja sanoimme että nukumme vielä hetken ja syömme myöhemmin. Isä suuttui ja alkoi paiskoa tavaroita. Hänen mielestään meidän piti syödä nyt heti ja ettemme voisi nukkua enää pidempään. No, äiti sitten nousikin aamupalalle, minä en.
Toinen sattui myös tänään, äiti ja minä katsoimme taas elokuvaa. Isä etsi jotain tavaraa ja alkoi kiukutella että äidin pitää tulla etsimään sitä myös. Eli äiti joutui keskeyttämään elokuvan, kun isä ei voinut odottaa 20min että elokuva loppuu?
Ap
❤Vaikutat ihanalta ihmiseltä ap. Toisia ihmisiä vaan on vaikea muuttaa...siskosi perinyt isältänne opitun käytösmallin jonka isäsi perinyt lapsuudenkodistaan. Masennuskkin voi olla mahdollinen. Voimia ja hyvää joulua sinulle ja äidillesi ap!
Pyysin että äiti tulisi minun luokse jouluksi, mutta ei kuulemma halua myöskään lähteä niin kauas. Hän kuitenkin haluaa joulun aikana käydä oman vanhan äitinsä luona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyysin että äiti tulisi minun luokse jouluksi, mutta ei kuulemma halua myöskään lähteä niin kauas. Hän kuitenkin haluaa joulun aikana käydä oman vanhan äitinsä luona.
Ap
Et voi auttaa ihmistä, joka ei halua tulla autetuksi. Vain äitisi voi tehdä ne valinnat, jotka muuttavat hänen elämäänsä.
Lähtekää pois kotoa välillä. Kyläilkää kahdestaan mummolla tai muilla sukulaisilla. Menkää pitkälle kävelylenkille illalla ihastelemaan jouluvaloja.
Tsemppiä ap! Seiskan neuvo on hyvä. Siskosi on teini ja typerä käytös on jossain määrin ymmärrettävää, yritä jos mahdollista jutella hänen kanssaan jotain mukavaa, jos hän on edes hetken vähän paremmalla tuulella. Jättäkää isä omaan arvionsa ja hyväksy se, että äitisi valitsee itse elää hänen kanssaan ja totella noita komentoja. Sinun ei silti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai pyysit äitiä luoksesi joulun viettoon? Enpä tätä usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole pakko uskoa, mutta kyllä pyysin.
Ap
Kiitos niille jotka laittoivat kannustavia viestejä❤️
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä?! ;D
Äidiltäsi on törkeää vaatia myös sinua kärsimään. Itse jääköön jos haluaa, mutta suojelisi edes omaa tytärtään.
Valvoitte kolmeen?! Oudolta kuulostaa, ei ihme että harmittaa kun posotatte puoleen päivään.
Pyydä äitisi sinun luoksesi jouluksi. Antaa noiden mörrimöykkyjen mököttää keskenään.