Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö olla työtön ehtiäkseen asua omakotitalossa?

Vierailija
23.12.2017 |

Kuinka työssäkäyvä ennättää kaiken sen pihan kolaamisen ja haravoinnin? Minä en jaksaisi nousta kolaamaan pihaa kahdeksi - kolmeksi tunniksi ennen aamuvuoroa, että pihasta pääsee autolla pois ja sama homma töistä tultaessa.

Ärsyttää koko ajatus! Vanhemmat yrittävät työntää taloaan minulle, mutta olen sanonut, että en huoli vaikka maksaisivat perintöverot ja kaikki. En halua moista työmaata itselleni - antakoot sen vaikka siskolleni!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se tahtoo olla. Hirveä työleiri.

Vierailija
2/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu talon koosta ja kunnosta. Lumilingolla pihan putsaa aika nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään sekä lumitöistä että haravoinnista. Hyvää hyötyliikuntaakin saa samalla. Eipä ole koskaan tullut täällä niin paljon lunta, että ei olis päässyt kolaamatta tielle, ei meillä koskaan tehdä lumitöitä ennen töihin lähtöä. Mulla tulis aika pitkäksi kerrostaloasunnossa, tykkään, että kun astuu ovesta ulos, voi lähteä vaikka hiihtämään tai lumikenkäilemään omalta pihalta. Ei tarvi erikseen aina lähteä jonnekin jotakin harrastamaan. Mutta makunsa kullakin ja jokainenhan saa valita oman mielensä mukaan.

Vierailija
4/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään sekä lumitöistä että haravoinnista. Hyvää hyötyliikuntaakin saa samalla. Eipä ole koskaan tullut täällä niin paljon lunta, että ei olis päässyt kolaamatta tielle, ei meillä koskaan tehdä lumitöitä ennen töihin lähtöä. Mulla tulis aika pitkäksi kerrostaloasunnossa, tykkään, että kun astuu ovesta ulos, voi lähteä vaikka hiihtämään tai lumikenkäilemään omalta pihalta. Ei tarvi erikseen aina lähteä jonnekin jotakin harrastamaan. Mutta makunsa kullakin ja jokainenhan saa valita oman mielensä mukaan.

Kerrostalostakin pääsee hiihtämään ja lumikenkäilemään. Itseasiassa meillä on kaikki illat ja viikonloput aikaa ulkoilulle, kun huoltoyhtiö hoitaa pihatyöt ja kunnossapidon.

Vierailija
5/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan työssäkäyvä ihminen ja ainoastaan kerran olen ollut pulassa lumitöiden vuoksi. Yöllä oli tullut lunta ja ihme kyllä tällä pienellä kadullakin oli lumiauraaja työssään. Mulla oli palaveri alkamassa klo 8 ja kolme alle kouluikäistä lasta autossa. Pihatien suulla valehtelematta 40 cm aurausvalli puoliksi jäätynyttä lumisohjoa ja tosi painavia jäisiä kokkareita. Minä hameessa ja saappaissa lapion varressa.

Aura-auto teki lähtöä kadulta ja varmaan mulkaisin vähän vihaisesti siinä rehkiessäni, olin saanut aikaiseksi sellaisen metrisen aukon siihen valliin. 

Aurakuski peruutti, laski auran ja pyyhkäisi vallin pientareelle sekunnissa. Avasi ikkunan ja sanoi että sori, me kun ei saada aurata näitä valleja pois. ja kyllä, laitoi palautetta kaupungille tästä ihanasta ihmisestä joka pelasti mun päivän.

Ei meillä muuten tää mitenkään kauheasti työllistä ja se mitä on, on ihan kivaa. Haravointi, lumityöt jne. on hyvää hyötyliikuntaa ja vielä kivaa kun työn jälki on niin konkreettista!

Vierailija
6/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme työssäkäyvinä jopa rakentaneet 2 omakotitaloa ja hoitaneet 4 lasta siinä sivussa:) Miksei siis ehtisi hoitamaan tätä?

Eikä tällaisessa uudehkossa talossa ole vielä hirveästi hoitamista. Keväällä siivoan pihan ja kukkapenkit ja tarvittaessa öljyämme terassit (150m2) sekä huollamme petsatut osat (1 kerran tehty). Kesällä kerran viikossa tarkistetaan uima-altaan siisteys ja klooraus, kukkapenkeissäkin tongin mielelläni vaikka joka päivä. Syksyllä lehtien haravointia ja uima-altaan osatyhjennys ja peitto tuossa lokakuun lopussa. Nurmikkoa meillä on 20m2 (tontti 3005m2) joten sen trimmaamiseen menee muutama minuutti 2x kuussa.

Syksyllä parasta on oman pihan marjojen poimiminen, mustikoita tulee vähintään 50 litraa. Lisäksi omenoita ja päärynöitä, vähän villivadelmia ja puolukoita.

Lumet auraa traktori 3-10x talvessa lumitilanteen mukaan. Ehkä 1-2 x lapioimme vähän lunta autopaikalta itse. 2 talvena yhdestätoista olemme lapioineet tämän talon katolta lunta kun alkoi olemaan 1m.

Ihan parasta hyötyliikuntaa!

Vierailija
7/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalostakin pääsee hiihtämään ja lumikenkäilemään. Itseasiassa meillä on kaikki illat ja viikonloput aikaa ulkoilulle, kun huoltoyhtiö hoitaa pihatyöt ja kunnossapidon.

No se on hyvä, että senkun aukaisee takaoven ja lähtee hiihtelemään, mahtavalla paikalla teidän kerrostalonne! Varmaan pääsee marjametsään myös, kun kävelee pihan poikki ja pihalla voi kasvattaa vaikka omppupuita tai pitää kanoja ja järvi näkyy keittiön ikkunasta ja oma sauna nököttää sen rannalla. Sellaisessa kerrostalokämpässä mäkin voisin ehkä asua, ainakin sitten vanhana. 

Mä ajattelen asian niin, että voin yhtenä päivänä tehdä niitä lumitöitä ja toisena mennä hiihtämään, molempia ehtii oikein hyvin ja ovat keskenään erilaista liikuntaa. Ulkoillahan voi vaikka joka päivä tuntikausia, jos haluaa, kesällä varsinkin omalla pihalla on hommaa tai sitten voi vain istua pihakeinussa tai mennä tuohon järveen uimaan. Mutta nää on tosiaan makuasioita, eikä niistä kannata kiistellä. Hyvää joulua kaikille niin omakotitaloihin kuin kerrostaloihinkin ja kaikkialle muuallekin! Ollaan onnellisia, että meillä on oma koti ja toivotaan, että kaikki sellaisen saisivat. 

Vierailija
8/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyytyy kerrostalo-elintasoon niin mikäs siinä. Itsekin varmaan sinkkuna asuisin laatikkotalossa, jonkun kaupungin keskustassa.

Vierailija
9/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasioita nämä. Minä voin rehellisesti tunnustaa olevani laiska ja että omakotitalo olisi ihan kauhistus. Kerrostalossa on luksusta, kun auto on hallissa eikä tarvita edes lumiharjaa. Eikä sitä autoa tarvita edes työmatkoihin, kun työpaikka on kävelymatkan päässä.

Vierailija
10/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka työssäkäyvä ennättää kaiken sen pihan kolaamisen ja haravoinnin? Minä en jaksaisi nousta kolaamaan pihaa kahdeksi - kolmeksi tunniksi ennen aamuvuoroa, että pihasta pääsee autolla pois ja sama homma töistä tultaessa.

Ärsyttää koko ajatus! Vanhemmat yrittävät työntää taloaan minulle, mutta olen sanonut, että en huoli vaikka maksaisivat perintöverot ja kaikki. En halua moista työmaata itselleni - antakoot sen vaikka siskolleni!

Vaikea sanoa. Tässä talossa olen asunut 16 vuotta ja kertaakaan ei ole lumitöihin mennyt tuntia pidempää aikaa. Tuollaisia tunnin lumityöt vaatineita myräköitä on ollut yhteensä ehkä kolme kertaa. Normaalina talvena lumitöitä on kertynyt noin 10x15 minuuttia. Viime talvena tein lumityöt kaksi kertaa.

Vaikea tietysti sanoa, mitä ap tekee työkseen, mutta pihatöihin käytetty keskimääräinen tunti/viikko ei ole minulta vaatinut palkkatyön lopettamista. Päinvastoin saan siitä oikein hyvän korvauksen, kun ei tarvitse vastikkeen muodossa maksaa huoltoyhtiölle.

Vierailija
11/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mulle se talo jossei kelpaa! En jaksa kuunnella kännisten naapureiden tappelua, sireeneiden ulvontaa ym tääl lähiössä vuodesta toiseen.

Vali vali vali-v##un vali vaa!

Vierailija
12/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on hyvä, että senkun aukaisee takaoven ja lähtee hiihtelemään, mahtavalla paikalla teidän kerrostalonne! Varmaan pääsee marjametsään myös, kun kävelee pihan poikki ja pihalla voi kasvattaa vaikka omppupuita tai pitää kanoja ja järvi näkyy keittiön ikkunasta ja oma sauna nököttää sen rannalla. Sellaisessa kerrostalokämpässä mäkin voisin ehkä asua, ainakin sitten vanhana. 

Mä ajattelen asian niin, että voin yhtenä päivänä tehdä niitä lumitöitä ja toisena mennä hiihtämään, molempia ehtii oikein hyvin ja ovat keskenään erilaista liikuntaa. Ulkoillahan voi vaikka joka päivä tuntikausia, jos haluaa, kesällä varsinkin omalla pihalla on hommaa tai sitten voi vain istua pihakeinussa tai mennä tuohon järveen uimaan. Mutta nää on tosiaan makuasioita, eikä niistä kannata kiistellä. Hyvää joulua kaikille niin omakotitaloihin kuin kerrostaloihinkin ja kaikkialle muuallekin! Ollaan onnellisia, että meillä on oma koti ja toivotaan, että kaikki sellaisen saisivat. 

Itseasiassa ladut lähtevät jo omalta pihalta.

Rantasaunaa eikä rantaakaan ole, sellaista varten meillä on sitten mökki. Siellä saa tehdä ulkotöitä silloin kun on aikaa ja intoa.

Arki on kuitenkin sujuvaa ja helppoa kerrostalossa. Ikävää stereotyypittämistä että kaikki kerrostalot sijaitsisivat moottoritien ja teollisuusalueen välissä tai kilometreittäin jatkuvan betonihelvetin keskellä. Tai että kerrostaloissa asuisivat vain luonnosta vieraantuneet ja elämänsä kanssa ongelmissa olevat perheet.

Hyvää joulua sinnekin, ja tervetuloa tutustumaan ihan mukaviin kerrostaloalueisiin, joissa aluearkkitehti on onnistunut, ja jopa uimaranta löytyy kävelymatkan päästä.

Vierailija
13/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluko olet, ap? Asua nyt mieluummin kerros/rivitalossa kuin omakotitalossa? Oikeasti?

Vierailija
14/14 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pihasta kuinka paljon siinä on kolaamista. Työt voi myös ostaa joltain yrittäjältä.

Ja myös haravoinnin voi ostaa palveluna, ja siihen voi käyttää koneita. Yleensäkin haravointi on melko turhaa touhua, vain esim. vaahteran lehdet joita tulee paksuksi matoksi nurmikolle on hyvä haravoida ettei nurmikko mädänny sinne alle, mutta muuten ne lehdet kyllä maatuu sinne ja on hyväksi nurmikolle. Ja kun ostaa silppuavat ruohonleikkurin niin ne lehdetkin silppuuntuu kivasti sinne sekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän