Olo/pyjamahousuissa ja villasukissa joulupöytään
Onko täällä muita jotka ei pönötä jouluna? :D Vai ollaanko me ainoita outolintuja kun joulupöydässäkin ollaan ruutupyjamahousut ja villasukat jalassa :D Saunanraikkaana oloasut päälle ja itse tehtyjen ruokien pariin pöytään <3 Ja sitten joululahjojen avaamista ja lautapelien pelaamista ja herkuttelua yömyöhään :)
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Meille on tulossa sukua niin et todellakaan olla pyjamissa :)
Jan kyllä, saunan jälkeen laittaudutaan , ei mitenkään superfiinisti mutta normaalia paremmat vaatteet jos niin haluaa. Illemmalla laitetaan lökärit kun juhlallisuudet on hoidettu ja on pienempi porukka
Toki jos mekin mentäisi muualle tai meille tulisi porukkaa niin laitettaisiin ihan päivävaatteet eikä käytäisi saunassa mutta kun ollaan vaan omalla porukalla ja sauna kuuluu meidän perinteisiin niin en ymmärrä miksei saunan jälkeen saisi vaihtaa pyjamahousuja ja villasukkia (kello on siis about yhdeksän illalla kun syödään saunan jälkeen) :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jan kyllä, saunan jälkeen laittaudutaan , ei mitenkään superfiinisti mutta normaalia paremmat vaatteet jos niin haluaa. Illemmalla laitetaan lökärit kun juhlallisuudet on hoidettu ja on pienempi porukkaToki jos mekin mentäisi muualle tai meille tulisi porukkaa niin laitettaisiin ihan päivävaatteet eikä käytäisi saunassa mutta kun ollaan vaan omalla porukalla ja sauna kuuluu meidän perinteisiin niin en ymmärrä miksei saunan jälkeen saisi vaihtaa pyjamahousuja ja villasukkia (kello on siis about yhdeksän illalla kun syödään saunan jälkeen) :D
ap
No te syötte myös todella myöhään... Onko teillä pieniä lapsia?
Siis tavallisempi joulusaunan aika on vaikka puolilta päivin ja ruokailu alkaa sitten päivällis-illallisaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me rötvätään collareissa ja pyjamassa kaikki arki-illat, musta on kiva laittaa joulupöytään jotain vähän juhlavampaa päälle. Ollaan lapsuudenkodissa joulu, siellä on yleensä miehillä kauluspaidat ja naisilla hameet -tyyppistä pukeutumista. Anoppilassa on vähän rennompaa menoa, mutta kyllä appivanhemmat ainakin jotain vähän siistimpää laittaa päälle, arkena kulkevat lähinnä rönttövaatteissa.
Taidat puhua nyt eri asiasta. Ap,han viettää joulun oman perheen kesken kotonaan. Sinä vietät anoppilassa tai lapsuudenkodissasi. Kyse on ketjussa nyt siitä, miten ihmiset pukeutuvat viettäessään joulua oman perheen kesken.
En ole ikinä viettänyt joulua muualla kuin lapsuudenkodissa tai anoppilassa. Lapsuudenperheeseen on vielä sen verran läheiset välit, että luen sen kyllä perheekseni. Lisäksi ollaan lapsuuspaikkakunnallani aina sen verran pitkään (viikonlopun vähintään, myös muulloin kuin jouluisin) että osaan kyllä rötvätä siellä ihan rennosti saunan jälkeen tai aamupäivisin. Mutta en joulupöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jan kyllä, saunan jälkeen laittaudutaan , ei mitenkään superfiinisti mutta normaalia paremmat vaatteet jos niin haluaa. Illemmalla laitetaan lökärit kun juhlallisuudet on hoidettu ja on pienempi porukkaToki jos mekin mentäisi muualle tai meille tulisi porukkaa niin laitettaisiin ihan päivävaatteet eikä käytäisi saunassa mutta kun ollaan vaan omalla porukalla ja sauna kuuluu meidän perinteisiin niin en ymmärrä miksei saunan jälkeen saisi vaihtaa pyjamahousuja ja villasukkia (kello on siis about yhdeksän illalla kun syödään saunan jälkeen) :D
apNo te syötte myös todella myöhään... Onko teillä pieniä lapsia?
Siis tavallisempi joulusaunan aika on vaikka puolilta päivin ja ruokailu alkaa sitten päivällis-illallisaikaan.
Tämä siis sen perusteella mitä muiden joulusaunailua harrastavien aikatauluista olen ymmärtänyt. Joillakin sauna on aamusta, joillakin iltapäivällä, jotkut syö heti lounasaikaan täydet jouluruoat, jotkut vasta illalliseksi, mutta en ole ennen kuullut että olisi jouluaattona sauna ns. normaaliin saunomisaikaan ja vasta sen jälkeen alkaisi jouluruokien syöminen. Jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNo te syötte myös todella myöhään... Onko teillä pieniä lapsia?
Ei ole pieniä lapsia, mutta eipä meidän perinteet kovin erilaisia ollu silloinkaan kun olivat pieniä. Mulle taas on tosi outoa että jotkut menee päivällä saunaan. Ja me ei ikinä muulloin syödä ns. isoa ateriaa näin myöhään tai ylipäänsä syödä mitään pääruokaa pyjamissa, joten siksikin se on joulun erikoisuus ja osa joulua meillä :)
ap
No itse olen sitä mieltä että jokainen tavallaan. Joku haluaa olla oloasussa ja joku pukeutua siististi. Ei se ole muilta pois miten jossain toisessa perheessä ollaan. Pääasia että joulu on rauhallinen ja iloinen juhla joka talossa :)
Kuulostaa todella kurjalta. Meillä ei kukaan edes omista ns. oloasua. Ihan joka päivä kotona puetaan päälle kunnolliset vaatteet. Tämä tarkoittaa meillä aikuisilla vähintään farkut + siisti neule -yhdistelmää. Usein miehellä on kotona kauluspaita ja minulla mekko. Lapsetkin puetaan siististi myös kotona. Emmekä ole mitään vanhuksia, vaan kolmekymppistä pikkulasten vanhempia.
En oikeasti ymmärrä ihmisiä, jotka oleilevat pyjamassa päiväsaikaan. Minusta olisi masentavaa olla pyjamassa ja tukka laittamatta, paitsi jos olen sairaana.
Siistit vaatteet voivat olla erittäin mukavat päällä. En edes omista puristavia farkkuja, vain mukavia ja pehmeitä. Jostain syystä siistit vaatteet tarkoittavat suomalaisille "pönötystä". Surullista ja sivistymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella kurjalta. Meillä ei kukaan edes omista ns. oloasua. Ihan joka päivä kotona puetaan päälle kunnolliset vaatteet. Tämä tarkoittaa meillä aikuisilla vähintään farkut + siisti neule -yhdistelmää. Usein miehellä on kotona kauluspaita ja minulla mekko. Lapsetkin puetaan siististi myös kotona. Emmekä ole mitään vanhuksia, vaan kolmekymppistä pikkulasten vanhempia.
En oikeasti ymmärrä ihmisiä, jotka oleilevat pyjamassa päiväsaikaan. Minusta olisi masentavaa olla pyjamassa ja tukka laittamatta, paitsi jos olen sairaana.
Siistit vaatteet voivat olla erittäin mukavat päällä. En edes omista puristavia farkkuja, vain mukavia ja pehmeitä. Jostain syystä siistit vaatteet tarkoittavat suomalaisille "pönötystä". Surullista ja sivistymätöntä.
Musta sä taas kuulostat tosi surulliselta. Mutta anyway, ei me olla pyjamahousuissa päivällä.
ap
Onneksi sukujoulut kauluspaidassa on ohi. Nykyään otetaan rennosti eikä anneta vaatteiden pilata tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta sä taas kuulostat tosi surulliselta. Mutta anyway, ei me olla pyjamahousuissa päivällä.
ap
Jos te puette ne pyjamat vasta illalla saunan jälkeen, niin millasilla vaatteilla olette sen päivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöpuku päällä koko joulun, ihan parasta! :)
Jesh! Ja paljon ulkoilua ja paljon saunomista ja paljon lautapelejä ja glögihetkiä ja pyjamahousuissa viltin alla joululeffojen katselua <3 Johtuukohan meidän perheen epäsovinnainen tapa viettää joulu siitä ettei olla uskonnollisia, ei käydä kirkossa eikä hautuumailla, ei käydä muiden pöydissä pönöttämässä, eikä muutenkaan harrasteta mitään "virallista" jouluna (kuten joku joulurauhanjulistuksen katsominen).
ap
Mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
No itse olen sitä mieltä että jokainen tavallaan. Joku haluaa olla oloasussa ja joku pukeutua siististi. Ei se ole muilta pois miten jossain toisessa perheessä ollaan. Pääasia että joulu on rauhallinen ja iloinen juhla joka talossa :)
Näinhän se on tai ainakin pitäisi olla. Mukavaa ja tunnelmallista Joulua kaikille, pyjamissa ja juhlavaatteissa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apJos te puette ne pyjamat vasta illalla saunan jälkeen, niin millasilla vaatteilla olette sen päivän?
Ihan perusvaatteissa, esim. farkut ja neule. Ulkona pitkikset ja toppahousut. Saunan jälkeen pyjamahousut ja neule. Sekä ne villasukat!
ap
Isäni luona piti pistää parempaa päälle jouluna. Joulut menivät aina saman kaavan mukaan, ja tylsää oli. Ilmeisesti heillä on edelleen samat perinteet. En tiedä, kun olen viettänyt kaikki joulut itsekseni tai oman perheeni kanssa sen jälkeen, kun muutin pois kotoa. En vain jaksa sitä pönötystä ja kellon mukaan suorittamista.
Minä tiedän: yläosassa kauluspaita ja kravatti, naisilla silkkipaita, collegehousuja ei kukaan vahtaa pöydän alta.
Muksuilla oloasut.
Outo aloitus. Sain ensin kuvan että hillutte pyjamassa koko jouluaaton, mutta sitten kävikin ilmi, että syötte vasta klo 21. En ihmettele pyjamia saunan jälkeen ruokaillessa jos aterioitte tosiaan vasta iltaysiltä. Meillä saunotaan klo 14-16 kieppeillä ja jouluateria syödään noin klo 17-18. Ja minulla on esim. neulemekko. Ei meikkiä.
Yöasussa joulun viettäminen tai yleensäkin päivällisen syöminen on vahva viesti masennuksesta ja yleisestä elämänhallinnan puutteesta.
Vastemielistä.
En pönötä, kun ei tarvetta! Vanhempani tulevat syömään, isä tod.näk. verkkareissa ja äiti toppahousujen alla olevissa pitkissä kalsareissa. Tytöt haluavat nätit mekot, mutta itse olen legginseissä ja pitkässä paidassa sekä villasukat jalassa. Mies luultavammin farkuissa.
Jaa, vai että tästäkin voidaan riidellä ja taas tehdään siellä ulkomailla kaikki paremmin ja enemmän oikein mitä Suomessa...voi hyvä luoja sentään ihmiset! No onhan se hyvä, ettei isoja ongelmia ole, niin voi vaivata päätään sillä, että missä vaatteissa ja missä kattauksissa kukin mitkäkin juhlansa viettää ja käykö saunassa ja käykö oikeaan aikaan. Alkoholistin lapsena ja lastensuojelun entisenä asiakkaana pidän joulussa kaikista tärkeimpänä aitoa rakkautta, turvaa, rauhaa ja läheisyyttä (kaikki nämä puuttuivat omassa lapsuudessani). Mutta jokainen tyylillään...
Jan kyllä, saunan jälkeen laittaudutaan , ei mitenkään superfiinisti mutta normaalia paremmat vaatteet jos niin haluaa. Illemmalla laitetaan lökärit kun juhlallisuudet on hoidettu ja on pienempi porukka