Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olo/pyjamahousuissa ja villasukissa joulupöytään

Vierailija
22.12.2017 |

Onko täällä muita jotka ei pönötä jouluna? :D Vai ollaanko me ainoita outolintuja kun joulupöydässäkin ollaan ruutupyjamahousut ja villasukat jalassa :D Saunanraikkaana oloasut päälle ja itse tehtyjen ruokien pariin pöytään <3 Ja sitten joululahjojen avaamista ja lautapelien pelaamista ja herkuttelua yömyöhään :)

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käydä saunassa jouluaattona. Pukeudutaan vähän vähemmän juhlavasti kuin... vaikka rippijuhliin, mutta ei paljon eikä välttämättä, se vähän vaihtelee mutta vähintään siis kauluspaitaa. Yleensä ei kuitenkaan kenkiä sisällä jalassa miehillä ainakaan. Panostus talon siisteyteen ja koristeluun ja sellaiseen on sama kuin olisi niihin rippijuhliin, ruokiin panostus on myös samaa luokkaa, tosin määrät on tietysti pienemmät ja laatuja saattaa olla enemmän. Juhla-astiasto ja näyttävästi katettu pöytä jne. Ruoka syödään niin kuin useamman lajin illallinen syödään, järjestyksessä, tosin aina se rytmi loppua kohti levähtää. Sitten yleensä joskus kuuden maissa avataan lahjat ja lopuksi katetaan kahvit.

Ap:n jouluperinne kuulostaa ihan kivalta ja parasta on tietysti se että viihdytte keskenänne ja olette rentoutuneita, mutta en tiedä, ei se minusta tuntuisi oikealta joululta. Joulu on arvokas juhla. Sohvalla venymispäiviä villasukissa tulee talvisin vietettyä muutenkin, ja ehtii vaikka sitten joulupäivänä syödä eilisiä ruokia ja lukea lahjakirjoja villasukissa. Joo, joulupäivä on meillä enemmän sellainen kuin ap:n aatto.

Jokainen viettäköön joulunsa niin kuin itse haluaa, niin kuin sanoit, mutta vastaavasti teidän joulunne ei tuntuisi minusta oikealta joululta. En yksinkertaisesti ymmärrä joulun "arvokkuutta" tai pönöttämisen tarvetta. En vain ymmärrä. Ehkä syy on kotikasvatuksessani kun lapsenakin joulu oli niin maagista aikaa :) Nimenomaan sen takia että ei tarvinnut pönöttää mekot ja sukkahousut jalassa. Meillä koristellaan paljon, tehdään joulukalenterit ja piparkakkutalot alusta itse, jouluruuat kaikki itse, talo on siisti (tosin se on aina siisti), joululaulut soi, talossa tuoksuu kuusi, glögi, piparit ja, noh, tunnelma on vain maaginen :) Ei meidän "sohvalla venymispäivät" ole ollenkaan sellaisia kuin joulu. Harvoin me edes venytään sohvalla :D Joulu on meille harvinaista kiireetöntä yhdessäoloa, enkä ymmärrä miksi pitäisi olla yksi pönötyspäivä ja yksi venymispäivä kun voi olla kaksi venymispäivää :) Mutta joo, makuasioitahan nämä.

Kuulostaa tosi kivalta ja idylliseltä. En tiedä, minä vaan miellän tuon tunnelman aamupala-aikaan tai jouluyöhön. Mutta onhan joulun estetiikassa muutenkin kaksi ns. äärtä, jonkun mielestä jouluinen on olkea ja juuttikangasta ja tonttupolkkaa, minusta se on sitäkin, mutta sen lisäksi siinä juhla-juhlassa pitää olla kullan kimallusta ja enkelikuoroa. Meidänkään juhla ei silti ole erityisen uskonnollinen... Ehkä se ero kilpistyy niihin vaatteisiin juuri, tai pöydän kattamiseen. Näkisin että nuo kaksi kuuluu yhteen ja se pöytä tulee ensin koska astiastoja nyt ei ole monia vaikka ihmisten vaatteet voi helposti vaihdella. Ei pyjamassa voi mennä pöytään johon on katettu hopeat ja kristallit ja antiikkiastiat ja perintöpellavat. Eikä sellaiseen pöytään voi nostaa muumimukeja sitten kahvin aikana, vaikka muuten olisi jo "rentouduttu". Ei se välttämättä mikään hirveän perustavanlaatuinen ero tavallaan alunperin ole ollut, ehkä se liittyy siihen saunan ajoitukseen. Meillä kun ei ole saunaa siinä, niin on luontevaa pukeutuakin... Ruoat jota tarjotaan on varmaan samat, että uskoisin että enemmän on kuitenkin yhtäläisyyksiä kuin eroja eri perinteiden välillä. Jostain syystä joulu kai kuitenkin on tärkeä juhla, vietetään sitä sitten miten vaan ja oltiin uskonnollisia tai ei, ja ihmisistä tuntuu pahalta jos joulu menee "ihan väärin".

t. 20

Vierailija
42/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään kunnon wt-joulu, vaikka ollaan kohtuupalkkaisia insinöörejä molemmat. Valmisruokia. Vain kinkku paistetaan itse ja leivonnaisia teen. Syödään jo hyvissä ajoin päivällä ja jalassa on joko farkut tai sitten fleece, jotain mukavaa. Sen jälkeen otetaan päikkärit ja sitten hautausmaalle ulkoiluvaatteissa, sillä teemme samalla pitkä kävelylenkin.Eikä meitä mitkään vaate- ja ruokamoralisoijat saa muuttamaan tapojamme. Saavatpahan päteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietämme joulun kotona, mukana ovat aikuiset lapset ja heidän puolisonsa.

Kyllä meillä jokainen pukeutuu juhlavasti, ei nyt pukua miehillä, mutta kauluspaita kuitenkin ja solmio tai mirri kaulassa, naisilla kauniit leningit ja kaikilla kengät jalassa.

Tosin ei meillä arkenakaan röhnötetä missään oloasussa vaan siistit vaatteet on silloinkin päällä tyyliin miehellä farkut ja kauluspaita, minulla joko farkut tai hame ja paitapusero/neule tai leninki ylläni.

En voi sille mitään, mutta tulee jotenkin epäsiisti vaikutelma, jos kotona haahuilee jossain oloasussa tai pyjamassa, sellainen, että on antanut periksi itsestään huolehtimisen suhteen eikä viitsi enää panostaa näyttääkseen hyvältä myös puolisonsa silmissä.

Onpa ahdistavaa tekstiä.... :/ 

Mun mielestä on just ihanaa, kun kotona voi olla ihan minkälaisissa vaatteissa vaan, eikä se tarkoita, että on "antanut periksi itsestään huolehtimisen suhteen", vaan kyllähän sitä kuitenkin pitää hygieniasta huolta ja vaatteiden siisteydestä. Ja, jos puolisokin on samaa maata, niin siinähän yhdessä lökötellään oloasuissa, joten kummatkin näyttää samanverosilta toistensa silmissä.

Mutta siis meillä jouluna ei laiteta välttämättä verkkareita, mutta aikas rennoissa vaatteissa kuitenkin ollaan ja ei todellakaan kenkiä, nimittäin olisi todella omituista kävellä kotona kengät jalassa....

Kattauskaan ei meillä ole kovin erikoinen. Toki ruoat on aseteltu näteille astioille (paitsi porkkana- ja lanttulaatikot otetaan niistä foliolaatikoista, koska niihin ne on tehtykin) ja servetit on, ihan vaan paperiset...... eikä meillä ole erikseen juhla-astiastoa, vaan arkilautasilta syödään.

Meillä on kuitenkin iloinen, lämmin ja mukava tunnelma, joten eiköhän se ole pääasia joulussa.

Vierailija
44/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös juhlapukeutumisen puolella ja ei täälläkään pönötetä: yhtä rennosti jutellaan ja seurustellaan kuin aina ilman mitään hovietikettiä. Naisilla usein mekkoa tai hametta siistillä paidalla ja miehillä kauluspaitaa tai siistiä neuletta. Naiset meikkaa ja laittaa tukankin kuntoon saunan jälkeen ennen ruokaa. Meille joulu on perhejuhla ja juhlaan kuuluu juhlava ruoka, koristelu ja vaatetus. Ollaan ihan ituhippiateisteja, joten uskonnollisuus ei ole meillä taustalla lainkaan.

Anoppilassa minusta on vähän vaivaannuttavaa, kun siellä on perinteenä saada joka joulu uusi pyjama, johon kuuluu myös pukeutua! Ensinnäkin en tarvitse joka joulu uutta pyjamaa (kaapissa ainakin kymmenen jo ennestään) ja inhottaa saunasta puhtaana tulleena pukea pesemättömiä vaatteita päälle... En siis itse tähän osallistu, mutta huomaan anoppia kismittävän, vaikka en tee asiasta minkään luokan huomiota.

Puhtaisiin ja siisteihin oloasuihin pukeutumisen kuitenkin ymmärrän, vaikka itse en sitä harrastakaan. Minusta on ihanaa pukeutua juhlaan!

Vierailija
45/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita jotka ei pönötä jouluna? :D Vai ollaanko me ainoita outolintuja kun joulupöydässäkin ollaan ruutupyjamahousut ja villasukat jalassa :D Saunanraikkaana oloasut päälle ja itse tehtyjen ruokien pariin pöytään <3 Ja sitten joululahjojen avaamista ja lautapelien pelaamista ja herkuttelua yömyöhään :)

Meillä oli lapsuudessani aina juuri noin, ensin saunaan, sitten joulupöytään ja sitten lahjojen avausta ja herkkujen syöntiä. Jatkan perinnettä itse myös mutta lapsia ei tosin ole. Vihaan pönötystä ja esittämistä.

Vierailija
46/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsuudessani aina juuri noin, ensin saunaan, sitten joulupöytään ja sitten lahjojen avausta ja herkkujen syöntiä. Jatkan perinnettä itse myös mutta lapsia ei tosin ole. Vihaan pönötystä ja esittämistä.

Ja tuo ruokailu ja muu loppuillan ohjelma siis oloasuissa :) Jäi pois viestistäni.

Vierailija
47/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käydä saunassa jouluaattona. Pukeudutaan vähän vähemmän juhlavasti kuin... vaikka rippijuhliin, mutta ei paljon eikä välttämättä, se vähän vaihtelee mutta vähintään siis kauluspaitaa. Yleensä ei kuitenkaan kenkiä sisällä jalassa miehillä ainakaan. Panostus talon siisteyteen ja koristeluun ja sellaiseen on sama kuin olisi niihin rippijuhliin, ruokiin panostus on myös samaa luokkaa, tosin määrät on tietysti pienemmät ja laatuja saattaa olla enemmän. Juhla-astiasto ja näyttävästi katettu pöytä jne. Ruoka syödään niin kuin useamman lajin illallinen syödään, järjestyksessä, tosin aina se rytmi loppua kohti levähtää. Sitten yleensä joskus kuuden maissa avataan lahjat ja lopuksi katetaan kahvit.

Ap:n jouluperinne kuulostaa ihan kivalta ja parasta on tietysti se että viihdytte keskenänne ja olette rentoutuneita, mutta en tiedä, ei se minusta tuntuisi oikealta joululta. Joulu on arvokas juhla. Sohvalla venymispäiviä villasukissa tulee talvisin vietettyä muutenkin, ja ehtii vaikka sitten joulupäivänä syödä eilisiä ruokia ja lukea lahjakirjoja villasukissa. Joo, joulupäivä on meillä enemmän sellainen kuin ap:n aatto.

Jokainen viettäköön joulunsa niin kuin itse haluaa, niin kuin sanoit, mutta vastaavasti teidän joulunne ei tuntuisi minusta oikealta joululta. En yksinkertaisesti ymmärrä joulun "arvokkuutta" tai pönöttämisen tarvetta. En vain ymmärrä. Ehkä syy on kotikasvatuksessani kun lapsenakin joulu oli niin maagista aikaa :) Nimenomaan sen takia että ei tarvinnut pönöttää mekot ja sukkahousut jalassa. Meillä koristellaan paljon, tehdään joulukalenterit ja piparkakkutalot alusta itse, jouluruuat kaikki itse, talo on siisti (tosin se on aina siisti), joululaulut soi, talossa tuoksuu kuusi, glögi, piparit ja, noh, tunnelma on vain maaginen :) Ei meidän "sohvalla venymispäivät" ole ollenkaan sellaisia kuin joulu. Harvoin me edes venytään sohvalla :D Joulu on meille harvinaista kiireetöntä yhdessäoloa, enkä ymmärrä miksi pitäisi olla yksi pönötyspäivä ja yksi venymispäivä kun voi olla kaksi venymispäivää :) Mutta joo, makuasioitahan nämä.

Kuulostaa tosi kivalta ja idylliseltä. En tiedä, minä vaan miellän tuon tunnelman aamupala-aikaan tai jouluyöhön. Mutta onhan joulun estetiikassa muutenkin kaksi ns. äärtä, jonkun mielestä jouluinen on olkea ja juuttikangasta ja tonttupolkkaa, minusta se on sitäkin, mutta sen lisäksi siinä juhla-juhlassa pitää olla kullan kimallusta ja enkelikuoroa. Meidänkään juhla ei silti ole erityisen uskonnollinen... Ehkä se ero kilpistyy niihin vaatteisiin juuri, tai pöydän kattamiseen. Näkisin että nuo kaksi kuuluu yhteen ja se pöytä tulee ensin koska astiastoja nyt ei ole monia vaikka ihmisten vaatteet voi helposti vaihdella. Ei pyjamassa voi mennä pöytään johon on katettu hopeat ja kristallit ja antiikkiastiat ja perintöpellavat. Eikä sellaiseen pöytään voi nostaa muumimukeja sitten kahvin aikana, vaikka muuten olisi jo "rentouduttu". Ei se välttämättä mikään hirveän perustavanlaatuinen ero tavallaan alunperin ole ollut, ehkä se liittyy siihen saunan ajoitukseen. Meillä kun ei ole saunaa siinä, niin on luontevaa pukeutuakin... Ruoat jota tarjotaan on varmaan samat, että uskoisin että enemmän on kuitenkin yhtäläisyyksiä kuin eroja eri perinteiden välillä. Jostain syystä joulu kai kuitenkin on tärkeä juhla, vietetään sitä sitten miten vaan ja oltiin uskonnollisia tai ei, ja ihmisistä tuntuu pahalta jos joulu menee "ihan väärin".

t. 20

Me katetaan pöytä :) (sori hymiöistä, mä vaan en osaa olla käyttämättä niitä!)

ap

Vierailija
48/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 20

Me katetaan pöytä :) (sori hymiöistä, mä vaan en osaa olla käyttämättä niitä!)

ap

Jaa no ehkä sitten voi mennä pyjamassa sellaiseen pöytään :D. Mutta eikö siinä sitten joudu istumaan jotenkin ryhdikkäästi ja eikö se pyjamameininki mene siinä hukkaan? Siis jos pöytä näyttää tältä: http://studentblogs.longwood.edu/wp-content/uploads/2011/03/place-setti… (paitsi värikkäämpi)

t. 20

Vierailija
49/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen meidän joulupöydän arvoisa kokki ja istun olohousuissa, koska se, jos mikä, on pyhää. Emme käy joulusaunassa, emmekä lähde minnekään, vaan olemme kotona just niin kuin kiinnostaa. 

Vierailija
50/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla ja olen kyllä huomannut että Suomessa ei oikeasti panosteta niin paljon pukeutumiseen kuin muualla Euroopassa. Nimenomaan niillä "pieruverkkareilla" mennään minne vaan. Ja tämä! Joulu! Joulu on ihana juhla..nimenomaan juhla..en voi ymmärtää että joulunakin ollaan pyjamat päällä, hiukset nutturalla silmäpusseineen :D

Onko saman malliset housut jotenkin huonommat jos ne myydään pyjamahousujen nimellä eikä jollain muulla? Ja minä en ainakaan omista sellaisia pyjamahousuja, mitkä kasvattavat jalkaan laittaessa silmäpussit.

Vierailija
51/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 jatkaa, että meillähän on pellavaiset ruokaliinat ja hopea-aterimet pöydässä. :D Miten niin ei voi mennä yökkäreissä sellaiseen pöytään? Räjähtääkö galaksit ja lanttulaatikot? 

Vierailija
52/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

49 jatkaa, että meillähän on pellavaiset ruokaliinat ja hopea-aterimet pöydässä. :D Miten niin ei voi mennä yökkäreissä sellaiseen pöytään? Räjähtääkö galaksit ja lanttulaatikot? 

Minusta kyllä :D

t. 20

Vierailija
53/84 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla ja olen kyllä huomannut että Suomessa ei oikeasti panosteta niin paljon pukeutumiseen kuin muualla Euroopassa. Nimenomaan niillä "pieruverkkareilla" mennään minne vaan. Ja tämä! Joulu! Joulu on ihana juhla..nimenomaan juhla..en voi ymmärtää että joulunakin ollaan pyjamat päällä, hiukset nutturalla silmäpusseineen :D

Millaisella nutturalla tulee silmäpussit?

Vierailija
54/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä pukeudutaan kauniisti joulupöytään. Äitini näkee hirveän vaivan tehdessään koko perheellemme herkullisen jouluaterian, minusta olisi tylsä mennä pöytään pyjamassa... tulee samalla vähän juhlan tuntua kun pukeutuu siististi. Meillä ei aattona saunota ollenkaan, tai jos saunotaan niin heti aamusta. Joulupäivänä sitten saunaan.

Vierailija
55/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oloasuissa hengaillaan kaikki vapaa-aika, joten niissä ei ole mitään jouluista. Tuntuisi siltä että mennään pieruverkkareissa juhlapöytään, ja omakin olo olisi nuhruinen, vaikka olisi kuinka käyty saunassa, ja se pyjamakin olisi uusi. Kerran vuodessa siis pukeudutaan ihan perheen kesken hieman paremmin, ja laittaudutaan. Ei mitään pönötystä, mutta on juhlava ja skarppi olo.

Vierailija
56/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on juhlista jaloin! Lapset miettivät eilen, miten he pukeutuvat jouluaattona.

Kun on parhaimmat astiat otettu esille, hopeat kiillotettu ja liinat silitetty, niin haluaa mennä kivasti pukeutuneena pöydän ääreen..

Menemme ensin kirkkoon jouluhartauteen, sieltä kotiuduttuamme nautimme glögiä, laulamme ja soitamme joululauluja. Pappakin on laulanut YL:ssa kuten mies nykyään ja jälkikasvukin harrastaa musiikkia.

Jouluaterian alkuruoka tarjotaan lautasilta, pääruoka katetaan sivupöydälle. Jälkiruoka laitetaan myös valmiiksi jokaiselle.

Ja taas lauletaan ja halukkaat esittävät "ohjelmaa". Lapset ovat tänäkin vuonna keksineet jotain kivaa. Olen kuullut, kun ovat harjoitelleet.

Vierailija
57/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin kun saa vetää sukkahousut jalkaan ja laittaa nätin mekon. Meillä on ollut tapana käydä saunassa aattoaamuna ja pukeutua "ykkösiin". Siitä on itsekukin pitänyt. Illalla toki kiva laittaa ne ruutupöksyt ja mennä viltin alle.. Kukin tyylillään :) Hyvää joulua!

Vierailija
58/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut eri järjestys kuin näköjään kaikilla muilla: ensin syödään ihan perussiististi pukeutuneina, sitten pari tuntia sulatellaan ruokia ja illalla mennään saunaan. Sen jälkeen saa röhnöttää ihan missä vaatteissa vaan.

Vierailija
59/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä junttiuden määrä tällä palstalla jaksaa vaan ihmetyttää. Ei missään, yhdessäkään muussa maailman maassa mennä juhla-aterialle jossain yövaatteissa eikä sen puoleen kukaan edes uskoisi, jos kerrottaisiin. Toivottavasti ap pitää edes linjastaan kiinni, ateria syödään pahvilautasilta ja muovimukit kädessä mieluiten rennosti lattialla istuen. Nythän noita ruuturättejä saa puoli-ilmaiseksi, kannattaa ostaa useamman värisiä, niissä voi hyvin ulkoillakin, eiks vaan.

Ja mikä jankutus tosta saunasta, ei kai siinä ne tartte ängetä just jouluaattona, iso osa ihmisiä ei edes saunassa käy.

Vierailija
60/84 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä junttiuden määrä tällä palstalla jaksaa vaan ihmetyttää. Ei missään, yhdessäkään muussa maailman maassa mennä juhla-aterialle jossain yövaatteissa eikä sen puoleen kukaan edes uskoisi, jos kerrottaisiin. Toivottavasti ap pitää edes linjastaan kiinni, ateria syödään pahvilautasilta ja muovimukit kädessä mieluiten rennosti lattialla istuen. Nythän noita ruuturättejä saa puoli-ilmaiseksi, kannattaa ostaa useamman värisiä, niissä voi hyvin ulkoillakin, eiks vaan.

Ja mikä jankutus tosta saunasta, ei kai siinä ne tartte ängetä just jouluaattona, iso osa ihmisiä ei edes saunassa käy.

Ei, kyllä me katetaan pöytä ja koristellaan talo. Jos olisit lukenut ketjun niin tietäisit tämän kyllä :) Ja aika kylmä tulee jos pelkissä pyjamahousuissa ulkoilee, kyllä me käytetään toppahousuja ja toppatakkia... Ja ehkä me yksinkertaisesti käsitetään joulu eri tavalla, mä en millään tavalla liitä sitä juhla-ateriaan samalla tavalla kuin esim. hääateria jossa ollaan hienot puvut päällä, vaikka toki jouluna katamme ja teemme ruuat itse. Meille joulu on harvinaista rentoilua ja kiireetöntä yhdessäoloa kun arjessa itse kukin joutuu pönöttämään ihan tarpeeksi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän