Joulukorttipettymys!!!
Avaudun nyt tänne, koska en minä voi alkaa ihmisiltä tätä kyselemään! Mutta: lähetin tänä vuonna 55 joulukorttia. Sain itse kolme! Kolme! Koko viikon ajattelin, että varmaan posti tuo ne kaikki vasta viimeisinä päivinä, mutta ei. Tänään tuli yksi, siinä kaikki. Kaksi tuli jo aiemmin.
Ei, en olettanut, että saan yhtä monta korttia takaisin. Mutta tämä on kyllä pettymys ja melkein itkettää. Kahden ihmisen näin Facebookissa kirjoittavan, että he eivät lähetä kortteja tänä vuonna, vaan antavat rahat hyväntekeväisyyteen. Muiden kohdalla ei ole mitään selitystä. Tuntuu, että kaikki vihaavat, olen tehnyt jotain kauheaa. Joulufiilis kyllä laski tänään, kun tajusin, ettei niitä kortteja enää tule.
Nyt ajattelen, että ehkä postilta on vain jäänyt toimittamatta. Kauheaa sekin olisi, mutta olisi edes joku selitys. Tai sitten ihmiset eivät vain enää lähetä kortteja. Ihme vaan, että vielä viime jouluna niitä kyllä tuli.
Kommentit (53)
Minähän nyt intouduin aivan olan takaa avaamaan tätä postimysteeriä teille.
Eli kaikki lajittelijat saavat ohjeet lajitteluun, tietenkin. Se miksi postit seilaavat siitä huolimatta jossain helvetissä viikkotolkulla voi johtua esim. siitä, että yksi huolimaton lajittelija on heittänyt kortin/postin X väärään paikkaan. Kun näkee itse sen härdellin, ymmärtää paremmin. Siellä on jatkuvasti täysi tohina päällä ja kymmeniä eri lootia, joihin täytyy laittaa sitä, tätä ja tuota. Jos kirje sisältää jonkin esineen, se menee lootaan X, jos se ei sisällä mitään, se meneekin lootaan Y. Jos kortti on tietyn mallinen, se menee tuonne, jos taas toisen mallinen, se menee tänne. Tietyn postimerkin omaavat menevät tiettyyn paikkaan, loput muualle.
Meille tuli 30 korttia, itse lähetettiin 4.
Joulukorttien lähettely on jotenkin niin turhaa ja typerää.
Jakajana voin kertoa, että vaikka postinumero ja kaupunki täsmäävät, tuli tänäkin jouluna satoja kortteja niin, että oltiin kadunnimi osattu, mutta ei talon numeroa, rappua tai asuntoa. Koita siinä arpoa kun tulee kortti ”Matti Meikäläinen, Mannerheimintie” Mannerheimintie jakaantuu Helsingissä kuuteen eri postinumeroon, ja kaikki jaot ei todellakaan lähde samasta keskuksesta. Ei niitä kaikkia ennen reitille lähtöä ehdi millään tarkastaa, mikäli haluaa toimittaa edes ne kortit ja postit työajalla, joissa osoite ei ole puuttellinen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jakajana voin kertoa, että vaikka postinumero ja kaupunki täsmäävät, tuli tänäkin jouluna satoja kortteja niin, että oltiin kadunnimi osattu, mutta ei talon numeroa, rappua tai asuntoa. Koita siinä arpoa kun tulee kortti ”Matti Meikäläinen, Mannerheimintie” Mannerheimintie jakaantuu Helsingissä kuuteen eri postinumeroon, ja kaikki jaot ei todellakaan lähde samasta keskuksesta. Ei niitä kaikkia ennen reitille lähtöä ehdi millään tarkastaa, mikäli haluaa toimittaa edes ne kortit ja postit työajalla, joissa osoite ei ole puuttellinen millään tavalla.
Ja tämä johtuu nimenomaan lajittelijan virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Olihan minullakin mahdollisuus heitellä kortteja ihan vain sen mukaan, miltä sattuu tuntumaan, mutta halusin tehdä työni hyvin ja ajattelin myös lähettäjää. Kai se on kivempaa, että osoite selvitetään heti eikä anneta postin seilata viikkotolkulla ympäriinsä vain siksi, että lajittelijasta nyt sattui tuntumaan, että lokero x oli oikea, vaikka postinumero ja kaupunki olivat ristiriidassa keskenään.
Lajitteluvauhti on kyllä sitä luokkaa, että ei siinä ehdi joka (pikku)paikan nimeä katsomaan, ja mistäpä lajittelija edes tietäisi, onko oikein, koska numeroiden mukaan mennään. Jos numero puuttuu, tai on epäselvä, niin sitten tietenkin menee selvitykseen. Käsittämättömän paljon on myös sellaisia kortteja, joissa on vaan saajan nimi.
Ymmärrän! Me lähetettiin 40 ja saatiin 18. Meillä varsinkin lapsi odottaa kovasti kortteja, ne laitetaan seinälle ja hän tietää mikä on keneltäkin. Käy vielä läpi, että ”Samuli ajatteli että mä tykkään tällaisesta kimalluksesta ja Pirkko laittoi tuon tontun...”. On niillä merkitystä siis.
Ja mä olen myös niitä kamalia ihmisiä, jotka lähettää oman lapsen kuvan kortissa ja ilahtuu ystävien ja sukulaisten lasten kuvista - sekä kahdesta koiran kuvasta, jotka myös tulivat joulukortissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleensä jaksa välittää alanuolista, mutta nyt on pakko ihmetellä, että millä perusteella annatte alanuolta kun asiasta tietävä kertoo miten kortti lajitellaan? :D ei siellä voi heittää posteja oman mielensä mukaan minne lokeroon huvittaa heittää, vaan se posti lajitellaan postinumeron avulla, tarkemmin sanottuna kahden ensimmäisen numeron avulla. Jos postinumerona on vaikka 00570 ja kaupunkina Espoo, lajittelija ei voi tietää minne posti on oikeasti matkalla. Espoossa kun ei ole 00-alkuisia postinumeroita, vaan 02. Voihan sen heittää Espooseen tai Helsinkiin (tarkoitan lokeroja), mutta on iso mahdollisuus, että väärin menee. Siellä se posti sitten seilaa pitkin Suomea ties kuinka pitkään.
Mä uskon kyllä että noita on valtavasti.
Lähinnä alapeukku lähti siitä, että annoit ymmärtää että myöhästymisten syy valtaosin olis se, että aina on väärät osoitteet.
Kun mulla on kokemusta siitä, että laitan punaiseen kuoreen 30 postikorttia joulukuun alkupuolella ja silti ne KAIKKI jaetaan vasta joulun jälkeen. Olen ihminen ja erehtyväinen. On paljon mahdollista että yhdessä kirjoitan jotain väärin tai toisessa saajan osoite onkin muuttunut. Mutta jos mun mummi on asunut 50 vuotta samassa osoitteessa ja osaan sen unissani ja silti hänelle ei mene kortti perille kolmessa viikossa, niin onhan siinä jotain muutakin pielessä kuin väärin kirjoitetut osoitteet
Ei kannata myöskään postittaa punaista kuorta liian aikaisin, koska lajittelu ei vielä ole valmistautunut ottamaan kuoria vastaan. Saattaa eksyä johonkin ... Paras ajankohta on itsenäisyyspäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan minullakin mahdollisuus heitellä kortteja ihan vain sen mukaan, miltä sattuu tuntumaan, mutta halusin tehdä työni hyvin ja ajattelin myös lähettäjää. Kai se on kivempaa, että osoite selvitetään heti eikä anneta postin seilata viikkotolkulla ympäriinsä vain siksi, että lajittelijasta nyt sattui tuntumaan, että lokero x oli oikea, vaikka postinumero ja kaupunki olivat ristiriidassa keskenään.
Lajitteluvauhti on kyllä sitä luokkaa, että ei siinä ehdi joka (pikku)paikan nimeä katsomaan, ja mistäpä lajittelija edes tietäisi, onko oikein, koska numeroiden mukaan mennään. Jos numero puuttuu, tai on epäselvä, niin sitten tietenkin menee selvitykseen. Käsittämättömän paljon on myös sellaisia kortteja, joissa on vaan saajan nimi.
Minä tarkistin postinumeron lisäksi paikkakunnan ihan siksi, että tiesin edellisvuoden kokemuksesta, että ihmiset ovat usein aivan pihalla siitä minne lähettelevät kortteja. Halusin tehdä hommat mahd. hyvin, ettei ainakaan minun takiani postin matka viivästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä johtuu nimenomaan lajittelijan virheestä.
No ei se kyllä lajittelijankaan moka ole, jos kortissa ei lue muuta. Eniten hämmästyttää tämä, että kortteihin kirjoitetaan suoraan puuttellinen osoite, ja kuvitellaan että kaikki ehditään tarkastamaan koneelta. Volyymi & saikut ovat täysillä käynnissä joulukuussa, joten lisäkäsiä tarvitaan lajittelusta jakamiseen asti joka välissä. Täytyisi palkata pelkästään porukkaa tarkastamaan kortteja 8h päivä, mutta sellaiseen ei ole varoja. Tietenkin osa on postilla ihan mokattu, mutta suuresti helpottaa jos osotteen saa oikein, eikä vaan sinnepäin.
Myöskin ”Perhe Korhonen” ilman asunnon numeroa ei aina riitä, koska samassa rapussa saattaa asua neljä Korhosta.
Esimerkki menneiltä vuosilta. Enoni sai joulukortin osoitteella NN (nimi) Petolinnun pesä, toinen kerros, Kiiskinmäki. Tuli perille oikeaan kaupunkiin, talon nimi oli Haukanpesä.Tietysti kadullakin oli nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yleensä jaksa välittää alanuolista, mutta nyt on pakko ihmetellä, että millä perusteella annatte alanuolta kun asiasta tietävä kertoo miten kortti lajitellaan? :D ei siellä voi heittää posteja oman mielensä mukaan minne lokeroon huvittaa heittää, vaan se posti lajitellaan postinumeron avulla, tarkemmin sanottuna kahden ensimmäisen numeron avulla. Jos postinumerona on vaikka 00570 ja kaupunkina Espoo, lajittelija ei voi tietää minne posti on oikeasti matkalla. Espoossa kun ei ole 00-alkuisia postinumeroita, vaan 02. Voihan sen heittää Espooseen tai Helsinkiin (tarkoitan lokeroja), mutta on iso mahdollisuus, että väärin menee. Siellä se posti sitten seilaa pitkin Suomea ties kuinka pitkään.
Mä uskon kyllä että noita on valtavasti.
Lähinnä alapeukku lähti siitä, että annoit ymmärtää että myöhästymisten syy valtaosin olis se, että aina on väärät osoitteet.
Kun mulla on kokemusta siitä, että laitan punaiseen kuoreen 30 postikorttia joulukuun alkupuolella ja silti ne KAIKKI jaetaan vasta joulun jälkeen. Olen ihminen ja erehtyväinen. On paljon mahdollista että yhdessä kirjoitan jotain väärin tai toisessa saajan osoite onkin muuttunut. Mutta jos mun mummi on asunut 50 vuotta samassa osoitteessa ja osaan sen unissani ja silti hänelle ei mene kortti perille kolmessa viikossa, niin onhan siinä jotain muutakin pielessä kuin väärin kirjoitetut osoitteet
Ei kannata myöskään postittaa punaista kuorta liian aikaisin, koska lajittelu ei vielä ole valmistautunut ottamaan kuoria vastaan. Saattaa eksyä johonkin ... Paras ajankohta on itsenäisyyspäivän jälkeen.
No voi hyvä tavaton, tämäkin vielä! Ei liian aikaisin! Luulisi, että parempi ajoissa postittaa kuin viime tipassa. Mutta kyllä ensi vuonna harkitse minäkin, lähetänkö enää joulukortteja ollenkaan. Oletettavasti hinta nousee taas ensi vuonna? Alkaa todella olla liian kallista lystiä.
Tarkoitan, että ei lajittelija tarkistele, että kadunnimi ja talon numero ja mahdollinen rappu ja asunnon numero ja kirjain ovat oikein. Ei niitä edes voi tietää yhtään mistään.
Mutta jos osoite on tyyliin Mirja Marjanen, 00100 Helsinki, niin eihän tuollaista voi lajitella mihinkään. Kyllähän jakaja tarvitsee osoitteen, vaikka lajittelija ei tee sillä mitään.