Joulukorttipettymys!!!
Avaudun nyt tänne, koska en minä voi alkaa ihmisiltä tätä kyselemään! Mutta: lähetin tänä vuonna 55 joulukorttia. Sain itse kolme! Kolme! Koko viikon ajattelin, että varmaan posti tuo ne kaikki vasta viimeisinä päivinä, mutta ei. Tänään tuli yksi, siinä kaikki. Kaksi tuli jo aiemmin.
Ei, en olettanut, että saan yhtä monta korttia takaisin. Mutta tämä on kyllä pettymys ja melkein itkettää. Kahden ihmisen näin Facebookissa kirjoittavan, että he eivät lähetä kortteja tänä vuonna, vaan antavat rahat hyväntekeväisyyteen. Muiden kohdalla ei ole mitään selitystä. Tuntuu, että kaikki vihaavat, olen tehnyt jotain kauheaa. Joulufiilis kyllä laski tänään, kun tajusin, ettei niitä kortteja enää tule.
Nyt ajattelen, että ehkä postilta on vain jäänyt toimittamatta. Kauheaa sekin olisi, mutta olisi edes joku selitys. Tai sitten ihmiset eivät vain enää lähetä kortteja. Ihme vaan, että vielä viime jouluna niitä kyllä tuli.
Kommentit (53)
En yleensä jaksa välittää alanuolista, mutta nyt on pakko ihmetellä, että millä perusteella annatte alanuolta kun asiasta tietävä kertoo miten kortti lajitellaan? :D ei siellä voi heittää posteja oman mielensä mukaan minne lokeroon huvittaa heittää, vaan se posti lajitellaan postinumeron avulla, tarkemmin sanottuna kahden ensimmäisen numeron avulla. Jos postinumerona on vaikka 00570 ja kaupunkina Espoo, lajittelija ei voi tietää minne posti on oikeasti matkalla. Espoossa kun ei ole 00-alkuisia postinumeroita, vaan 02. Voihan sen heittää Espooseen tai Helsinkiin (tarkoitan lokeroja), mutta on iso mahdollisuus, että väärin menee. Siellä se posti sitten seilaa pitkin Suomea ties kuinka pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, ihmiset eivät vain lähettele niitä kortteja enää. Ei siis ole kyse mistään henkilökohtaisesta loukkauksesta sua kohtaan.
:D Kyllä niitä kortteja lähtee miljoonittain ympäri Suomea ja ulkomaita. Itse olin niitä siellä lajittelemassa taas.
No kuvitellaanpa, että jos vaikka Suomessa 100 000 ihmistä lähettäisi joulukortteja kuten ap, niin siitähän tulisi jo 5,5 miljoonaa korttia. Siitä huolimatta jäisi 5,4 miljoonaa suomalaista, eli aikamoinen enemmistö (98 %) jotka eivät lähettäisi yhtään. Eli eivät ne miljoonat kortit automaattisesti sulje pois sitä, etteikö suurin osa kuitenkin olisi lähettämättä.
Voi huoh. Sinä (?) tai toinen kommentoija sanoi, ettei kortteja enää lähetellä. Minä kommentoin, että kyllä niitä lähtee joka vuosi miljoonittain (kirjaimellisesti) ympäri Suomea ja ulkomaita. Minulla ja niillä kymmenillä muilla lajittelijoilla ei olisi ollut töitä, mikäli "kortteja ei enää läheteltäisi" kuten joku/sinä väitit.
Olihan minullakin mahdollisuus heitellä kortteja ihan vain sen mukaan, miltä sattuu tuntumaan, mutta halusin tehdä työni hyvin ja ajattelin myös lähettäjää. Kai se on kivempaa, että osoite selvitetään heti eikä anneta postin seilata viikkotolkulla ympäriinsä vain siksi, että lajittelijasta nyt sattui tuntumaan, että lokero x oli oikea, vaikka postinumero ja kaupunki olivat ristiriidassa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, ihmiset eivät vain lähettele niitä kortteja enää. Ei siis ole kyse mistään henkilökohtaisesta loukkauksesta sua kohtaan.
:D Kyllä niitä kortteja lähtee miljoonittain ympäri Suomea ja ulkomaita. Itse olin niitä siellä lajittelemassa taas.
No kuvitellaanpa, että jos vaikka Suomessa 100 000 ihmistä lähettäisi joulukortteja kuten ap, niin siitähän tulisi jo 5,5 miljoonaa korttia. Siitä huolimatta jäisi 5,4 miljoonaa suomalaista, eli aikamoinen enemmistö (98 %) jotka eivät lähettäisi yhtään. Eli eivät ne miljoonat kortit automaattisesti sulje pois sitä, etteikö suurin osa kuitenkin olisi lähettämättä.
Voi huoh. Sinä (?) tai toinen kommentoija sanoi, ettei kortteja enää lähetellä. Minä kommentoin, että kyllä niitä lähtee joka vuosi miljoonittain (kirjaimellisesti) ympäri Suomea ja ulkomaita. Minulla ja niillä kymmenillä muilla lajittelijoilla ei olisi ollut töitä, mikäli "kortteja ei enää läheteltäisi" kuten joku/sinä väitit.
Toki lähetellään, mutta ap:n ongelma johtuu juuri siitä, että jotkut harvat (ap) lähettävät kasapäin kortteja ja valtaosa (ap:n kaverit ja sukulaiset) ei lainkaan. Sitä minä vain yritin havainnollistaa, enkä suinkaan sitä, etteikö kortteja liikkuisi yhtään. Ja luvut olivat vain kärjistettyjä esimerkkejä, eivät tilastotietoa.
Lähetin noin 6 korttia ja sain saman verran. Ainakin osa on tiettävästi päässeet perille. Minusta kortteja on ihan kiva lähettää ja saada.
Lähetin 20 ja sain 9. Itkettää oikeasti.
Postilla tuppaa välillä jäämään täysiä postikortti rullakoita unohduksiin ja jos ne huomataan liian myöhään, kaikki niissä ollut posti tuhotaan. Tämä on varmaa tietoa postissa töissä olevalta kaveriltani joka on joutunut olemaan tässä mukana.
Yllättävän hyvin on ainakin minulle posti tullut tänä jouluna perille. Kaksi kirjettä tunnin matkan päästä uudellamaalla on jäänyt tulematta, mutta niitä ei tainnut myyjä edes lähettää.
Me lähetettiin 30 korttia ja tähän mennessä saatu noin 25 -ei muistettu tyhjentää laatikkoa tänään joten aamulla sieltä todennäköisesti löytyy kortteja :) Ihanaa, joulufiilis nousee ja meillä jokanen kortti on eteisen seinällä näkyvillä. Täytyy todeta et kortteja lähettää keski-ikäiset pariskunnat / perheet ja kaikki ikäihmiset, nuoriso ei lähetä eikä keski-ikäiset sinkkukaverit.
Minä sairastuin muutama vuosi sitten reumaan ja kädet eivät kestä korttien kirjoittamista. Siksi päätin lopettaa korttitouhun ja toivottaa joulut somessa sekä laittaa korttirahat hyväntekeväisyyteen.
Minun mieltäni ei ainakaan lämmittäisi jos joku joutuisi ottamaan paljon lääkkeitä siksi että saisi kirjoitettua kortin minulle.
Ajat vain on muuttuneet. Ymmärrän ihan hyvin että tilanne tuntuu pahalta. Ehkä 55 korttiin kuluneet rahat ja aika kannattaa sunkin jatkossa käyttää muulla tavoin.
Minä lähetin 38 ja sain 18 takaisin. Ei itketä lainkaan. Tiesin jo etukäteen, että näin käy, on käynyt joka vuosi.
Mummu ei lähetä, koska ei pääse metsän keskeltä postiin, hän kyllä sitten soittaa sen sijaan. Serkut ovat sinkkupoikia, vasta omiin koteihinsa muuttaneita, ja olisin ollut todella hämmästynyt, jos heiltä olisi kortti tullut. Puolet ystävistäni on sitä sorttia, että joulukortti ei kuulu heidän perinteisiinsä ollenkaan. Olemme tämän asian puhuneet halki poikki pinoon jo vuosia sitten, siis että ei haittaa että minä lähetän heille eikä haittaa että he eivät lähetä takaisin.
Lähetin 4, sain 3. Olen tyytyväinen, olisin ollut vaikken olisi saanut itse yhtäkään. Kaikki ihmiset joille lähetän ovat sellaisia jotka eivät ole missään sosiaalisessa mediassa läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki lähetellään, mutta ap:n ongelma johtuu juuri siitä, että jotkut harvat (ap) lähettävät kasapäin kortteja ja valtaosa (ap:n kaverit ja sukulaiset) ei lainkaan. Sitä minä vain yritin havainnollistaa, enkä suinkaan sitä, etteikö kortteja liikkuisi yhtään. Ja luvut olivat vain kärjistettyjä esimerkkejä, eivät tilastotietoa.
Ymmärrän kyllä lukemani. Asiasta itkemisen pointtia taas en ymmärrä. En minäkään ole koskaan (tai ainakaan vuosikausiin) jaksanut lähetellä kortteja kenellekään. Ei vain kuulu minun tapoihini. Joulu ei edes merkitse minulle nykyään mitään enkä saa mitäänolla joulufiilistä. Sehän on uskonnollinen juhla. Totta kai olen onnellinen, että lapsena meille "järjestettiin" aina kunnon joulut lahjakasoineen ja joulupukkeineen, pöytä täynnä ruokaa. Mutta mielestäni joulu onkin lasten juhla.
Mitään joulufiilistä*
Viimeisiään vetelevä puhelimeni lisäilee omia sanojaan. Tietäjät tietävät.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä jaksa välittää alanuolista, mutta nyt on pakko ihmetellä, että millä perusteella annatte alanuolta kun asiasta tietävä kertoo miten kortti lajitellaan? :D ei siellä voi heittää posteja oman mielensä mukaan minne lokeroon huvittaa heittää, vaan se posti lajitellaan postinumeron avulla, tarkemmin sanottuna kahden ensimmäisen numeron avulla. Jos postinumerona on vaikka 00570 ja kaupunkina Espoo, lajittelija ei voi tietää minne posti on oikeasti matkalla. Espoossa kun ei ole 00-alkuisia postinumeroita, vaan 02. Voihan sen heittää Espooseen tai Helsinkiin (tarkoitan lokeroja), mutta on iso mahdollisuus, että väärin menee. Siellä se posti sitten seilaa pitkin Suomea ties kuinka pitkään.
Mä uskon kyllä että noita on valtavasti.
Lähinnä alapeukku lähti siitä, että annoit ymmärtää että myöhästymisten syy valtaosin olis se, että aina on väärät osoitteet.
Kun mulla on kokemusta siitä, että laitan punaiseen kuoreen 30 postikorttia joulukuun alkupuolella ja silti ne KAIKKI jaetaan vasta joulun jälkeen. Olen ihminen ja erehtyväinen. On paljon mahdollista että yhdessä kirjoitan jotain väärin tai toisessa saajan osoite onkin muuttunut. Mutta jos mun mummi on asunut 50 vuotta samassa osoitteessa ja osaan sen unissani ja silti hänelle ei mene kortti perille kolmessa viikossa, niin onhan siinä jotain muutakin pielessä kuin väärin kirjoitetut osoitteet
Me on lähetetty jo vuosia kortit vain niille, joille halutaan lähettää, eikä olla odotettu "vastakorttia". Tänä jouluna lähti vain ihan muutamia kortteja, osin koska oli aika kiireinen elämäntilanne, osin siksi että joulupostimerkit on ihan törkeän hintaisia!!
Luulen että aika moni on noiden merkkien hinnan takia jättänyt kortit lähettämättä, näin päättelen siitä, että meillekin tulevat kortit oli tänä vuonna tosi vähissä edellisiin vuosiin verrattuna.
Että ap, luulen ettei ne sun kaverit ja tutut ole jättäneet nimenomaan sulle lähettämättä korttia, vaan boikotoivat postin hillittömän kovia hintoja.
Kaikki odottamani kortit olen saanut ja yhden ei-odotetunkin. Kovin myöhään ne tulivat mutta tänäön tuli viimeinenkin.
Me lähetettiin 24 ja saatiin 8. Meillä myös sama kaapin ovi on joka vuosi ollut täynnä kortteja, nyt tästä 8 ei saa täyttä ovellista, ei millään.
Esikoinen on nyt 10. Joka vuosi lähetämme kuvakortit ja käytän aikaa siihen aina runsaasti.
Mutta pudotan pois lähetyslistalta, jotka eivät lähetä ja minä jopa saan valitusta toisilta, kun eivät ole saaneet korttia ja eivät itse lähetä. Keskustelin tästä kesällä, kun törmäsin yhteen tuttuun. Niin, me ei saatu joulukorttia teiltä. Joo, ei tullut meillekään. Mutta me oltais haluttu teiltä. Kiitos samoin. Me laitettiin rahat hyväntekeväisyyteen. Ai jaa, mihin ? En mä muista, joku se oli.
Ihmiset ovat laiskoja ja hyväntekeväisyys on hyvä tekosyy. Jonne ei kaikki edes laita rahaa vaikka niin ilmoittaakin.
Itse olen viim 15 vuotta printannut tarralaput, joissa on osoitteet. Ja osoitteet ovat täysin oikein postinumeroineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon kyllä että noita on valtavasti.
Lähinnä alapeukku lähti siitä, että annoit ymmärtää että myöhästymisten syy valtaosin olis se, että aina on väärät osoitteet.
Kun mulla on kokemusta siitä, että laitan punaiseen kuoreen 30 postikorttia joulukuun alkupuolella ja silti ne KAIKKI jaetaan vasta joulun jälkeen. Olen ihminen ja erehtyväinen. On paljon mahdollista että yhdessä kirjoitan jotain väärin tai toisessa saajan osoite onkin muuttunut. Mutta jos mun mummi on asunut 50 vuotta samassa osoitteessa ja osaan sen unissani ja silti hänelle ei mene kortti perille kolmessa viikossa, niin onhan siinä jotain muutakin pielessä kuin väärin kirjoitetut osoitteet
Joo, mutta ymmärrä että minä omin kätösin heittelin toinen toisensa jälkeen niitä nk. susia eli kortteja, joissa postinumero ja kaupunki ristiriidassa tai ei osoitetta ollenkaan. Lajittelijahan ei tee yhtään mitään itse osoitteella. Ainoastaan postinumero ja kaupunki merkitsee lajittelussa.
Se vain on fakta, että niitä puutteellisia tietoja sisältäviä kortteja ja posteja liikkuu PALJON. Ja ne eivät mene perille ennen kuin on selvitetty, että mihin hittoon niiden on tarkoitus matkata.