Miksi oppimistulokset laskevat jatkuvasti?
Olen sitä mieltä, että syy on vaatimustason laskussa. Uudet opetusmenetelmät vievät peruskoulua Ruotsin suuntaan. Tällöin koulun ainoa tarkoitus on olla mahdollisimman mukava kaikille, ja kenellekään ei saa tulla paha mieli mistään. Lehtien mielipidepalstoilla on puhuttu poikien opintomenestyksen laskusta. Syyksi on tarjottu "pojat ovat poikia"-asennetta. Olen eri mieltä. "Pojat ovat poikia"-asenne on kouluissa ollut jo vuosikymmeniä, mutta oppimistulokset ovat laskeneet vasta viime vuosina. Mielestäni syynä on yleinen vaatimustason lasku, joka liittyy vahvasti uusiin "oppimismetodeihin". Oppilailta vaaditaan kokoajan vain vähemmän (eikä tämä ole mitenkään sukupuolittunutta, vaatimustaso on laskenut kaikilla).
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että vastaus löytyy vauva-palstalta. Katsokaa nyt tätä keskustelujen tasoa, joukosta ei löydy yhtään mensa-testin läpäisevää (jos minua ei lasketa).
Ei sinua tietenkää lasketa kuvitteellisten testien läpäisystä.
Ihmisten ja lasten keskittymiskyky on romahtanut. Sometetaan 24/7. Koulu ei vaadi oppimaan perusasioita niin, että ne todella osattaisiin, joten sellaisen perustan päälle kun yritetään rakentaa mitä hyvänsä, se romahtaa. Oppilaat tekevät mitä lystäävät, eikä opettajilla ole keinoja vaikuttaa siihen.
Ei tämä yllätä yhtään. Kognitiivisesti taitavat miehet eivät pääse lisääntymään ja pölöporukalla on usein paljon lapsia vieläpä eri naisten kanssa
Koulussa on tärkeintä, että kaikilla on kivaa. Oppimistuloksista ei ole niin väliä
Melkoisesti on peruskoulu muuttunut 80-90 -luvun koulusta. Aikaa menee jatkuviin retkiin ja ihmeprojekteihin. Kunnon ehjää kouluviikkoa ei ole, vaan joka viikko jotain tempausta. Lisäksi levottomuus lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisesti on peruskoulu muuttunut 80-90 -luvun koulusta. Aikaa menee jatkuviin retkiin ja ihmeprojekteihin. Kunnon ehjää kouluviikkoa ei ole, vaan joka viikko jotain tempausta. Lisäksi levottomuus lisääntynyt.
Monen vanhan opettajan mielestä 80-luvulla oli koulussa levottominta. Onko sinulla jotain lähdettä tuohon levottomuuden lisääntymiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä yllätä yhtään. Kognitiivisesti taitavat miehet eivät pääse lisääntymään ja pölöporukalla on usein paljon lapsia vieläpä eri naisten kanssa
näinhän se on. Hyvinvointiyhteiskunta otti rahan pois lisääntymisyhtälöstä ja varakkuus korreloi suoraan älykkyyden kanssa.
Yhä useammalla oppilaalla koulussa on äidinkielenä joku muu kieli kuin Suomi. Siinä on sitten vaikea opettaa heitä.
Kun nämä lapset eivät ymmärrä hölkäsen pöläystäkään mitä tunneilla puhutaan niin he alkavat häiriköidä ja tämä saa myös muiden oppilaiden tulokset laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen odotan jotain faktaa oppimistulosten laskusta.
Minulla on "lähde", nimittäin 25 vuoden kokemus matematiikan opettamisesta. Kun aloitin, lyhyen matikan asiat olivat sellaisia, jota tänä päivänä opetellan pitkällä matikalla.
Olen kyllä erimieltä että vaatimustaso olisi laskenut. Pikemminkin päinvastoin uuden opetussuunnitelman mukaan oppilailta vaaditaa erityisesti oppimistaitoja ja kykyä omatoimiseen opiskeluun entistä enemmän. Oppimistaitoja taas koulussa vielä osataan opettaa melko huonosti.
Foliohattuteoriani: eliitti haluaa tyhmentää kansaa, jotta heille voidaan myydä palveluita. Uusavuttomuus on taivaanlahja palveluja tuottaville ihmisille. Eliitin kannalta kyseenalaistamattomuuteen kykenevät ihmiset ovat myös eduksi. Vastaa samaa kuin aikoinaan uskon puhdistuksessa: jos et usko, että Jeesus käveli vetten päällä, poltettakoot sinut roviolla!
Muutamia muutoksia on tapahtunut viimeisen 20-vuoden aikana.
1. Lapset eivät enää (varsinkaan pojat) lue yhtään mitään vapaa-aikanaan. Eivät enää edes sarjakuvia tai ohjelmien tekstityksiä. Lukutaito jää varsinkin pojilla niin huonoksi, etteivät he yläkoulussa ymmärrä oppikirjojen tekstejä. Koulu ei voi korvata millään vapaa-aikana saatua lukuharjoitusta. Tunteja pitäisi saada joka päivään ainakin yksi lisää.
2. Aivoja kehittävä liikunta vähenee himoliikkujia lukuun ottamatta. Lapsen aivot kehittyvät silloin kun lapsi liikkuu monipuolisesti. Esimerkiksi puissa kiipeileimällä voi kehittää niitä aivojen alueita, joita tarvitaan matematiikan hahmottamisessa.
3. Peliriippuvuus/someriippuvuus on yleistä. Riippuvuus aiheuttaa mielenterveysongelmia ja estää osalla nukkumisen. Jokaisesta luokasta löytyy nykyään oppilaita, jotka eivät nuku öisin kuin muutaman tunnin.
4. Hyvien oppilaiden englanninkielen tulokset ovat parantuneet, koska he kykenevät pelaamaan englannin kielisiä pelejä. Heikot jäävät vielä enemmän jälkeen kuin ennen, koska heiltä nuo haastavat pelit eivät onnistu.
5. Kodit ja yhteiskunta eivät arvosta koulua ja opiskelua. Kun yläkoululaisia yrittää pakottaa tekemään edes jotain; vaikka lukemaan yhden kirjan, ovat huoltajat opettajan kimpussa. Heidän lastaan ei saa pakottaa. Oppineisuutta vähätellään ja nuorison idolit kertovat, miten hienosti ovat pärjänneet koulusta huolimatta.
Jos tulokset eivät näiden muutosten jälkeen ole laskeneet, niin ihmehän se olisi.
Ennen naiset lisääntyivät varakkaiden ihmisten kanssa ja varallisuushan on monesti merkki jonkinlaisesta älykkyydestä.
Nykyisin naiset lisääntyvät jääkiekkoilijoiden ja jalkapalloilijoiden kanssa joten ei ihme jos suomalaisten älykkyys ja oppimistulokset ovat kääntyneet laskuun.
Sosiaalinen sekoittaminen ei toimi reaalielämässä. Lisäksi kielitaidottomien vaikutusta vähätellään. Myöskin uudet opetussuunnitelmat kuulostaa joltain Teletappien kevätretkeltä.
Näitä totuuksiahan en sitten sanonut!
Opetuksessa ei enää keskitytä siihen olennaiseen. Ensiksi pitäisi oppia kunnolla luku- ja kirjoitustaito ja perus matikka sitten vasta muuta. Nyt sinne ala-asteen opetukseen on tungettu vaikka mitä ja jätetty oman äidinkielen opetus vähemmälle. En yhtään ihmettele, että lukutaito heikentynyt. Meinaavat vielä ruotsin laittaa alkamaan ykkös luokalta.
Olen sitä mieltä, että vastaus löytyy vauva-palstalta. Katsokaa nyt tätä keskustelujen tasoa, joukosta ei löydy yhtään mensa-testin läpäisevää (jos minua ei lasketa).